Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Brian Barnhart opět ředitelem závodů IndyCar

Brian Barnhart opět ředitelem závodů IndyCar

Po třech sezónách se vrací do bývalé funkce.

Již na začátku září oznámila INDYCAR, že po třech sezónách opustí post ředitele závodů Verizon IndyCar Series Beaux Barfield. Ten se vrátil na stejné místo, které předtím zastával u IMSA a bude tak řídit závody vytrvalostního šampionátu United SportsCar Championship. Fanoušci IndyCar si na jmenování Barfieldova nástupce museli počkat víc jak půl roku. Ve středu 29. ledna informovala INDYCAR, že Barfieldovým nástupcem se stane člověk, kterého po sezóně 2011 právě Barfield nahradil, Brian Barnhart.

Barnhart zastával post ředitele závodů Indy Racing League a později IndyCar v letech 1997 až 2011. Mezi roky 2004 a 2007 byl bývalý mechanik dokonce prezidentem série. Jeho kariéru měly ukončit kontroverzní rozhodnutí v průběhu sezóny 2011, mezi nimiž se nejvíce vyjímaly neudělené penalizace Franchittimu za kolizi v boxech v Milwaukee a za kolizi s Powerem v Torontu, a především rozhodnutí restartovat v dešti závod na oválu v New Hampshire. Pokus o restart na mokré trati skončil tak, jak skončit musel – hromadnou kolizí okořeněnou vztyčenými prostředníčky Willa Powera směrem k ředitelství závodu.

Barnhart ale ze zákulisí IndyCar nezmizel, nadále se staral o dennodenní běh série a organizaci závodních víkendů. Mezitím se výrazně změnilo rozhodování o penalizacích. Zatímco se ředitel závodu stará o průběh samotného závodu (například vysílání zpomalovacího vozu na trať, rozhodnutí závod restartovat, předčasně ukončit, a podobně), o penalizace se stará tříčlenný tým většinou složený z bývalých jezdců. Kterýkoliv člen týmu může zažádat o přezkoumání kterékoliv situace na dráze a po zhlédnutí opakovaných záběrů či vyhodnocení dat z telemetrie stevardi hlasují, zda udělit či neudělit penalizaci. K udělení je zapotřebí souhlas většiny. Stevard, který sportovním ředitelem INDYCAR Derrickem Walkerem před závodem vybrán jako starší stevard, pak rozhodne o výši penalizace.

Nový systém a omezení pravomocí nebylo po chuti Beaux Barfieldovi a neslo svůj podíl na jeho rozhodnutí sérii opustit. Barnhart v loňské sezóně v tomto trojčlenném panelu nechyběl. V Torontu pak nahradil v pozici ředitele závodu Barfielda, který se závodního víkendu nemohl z osobních důvodů zúčastnit.

„Věříme, že vzhledem k jeho zkušenostem v ředitelství závodu v kombinaci se systémem tří stevardů je Brian Barnhart dobrou volbou na pozici ředitele závodů INDYCAR,“ řekl Derrick Walker. „Tenhle systém umožní řediteli závodů soustředit se na řízení závodu, aniž by musel zároveň prohlížet různé opakované záznamy a udělovat penalizace. Pokud jde o udělování penalizací, náš systém stojí na většinovém rozhodnutí tří stevardů, což je systém podobný porotě (u soudu). Loni jsme si ověřili, že to z pohledu těžkých rozhodnutí byl spravedlivý systém.“

Kromě řízení závodu bude mít Barnhart opět kontrolu nad pravidly šampionátu. Zodpovídat bude i za celý tým ředitelství závodu, za záchranný Holmatro Safety Team, lékařský personál, tým zajišťující bezpečnost závodu a za časomíru.

„Tohle je funkce a role, kterou jsem zastával spoustu let a funkci ředitele závodů Verizon IndyCar Series považuji za velkou poctu,“ dodal Barnhart. „Moc se mi líbí ten systém se stevardy, který jsme zavedli v loňské sezóně. Je to úžasný posun v tom, jak přezkoumáváme situace a rozhodujeme. Tahle pomoc s činěním rozhodnutí je velkým zlepšením v tom, jak rozhodujeme během podniků INDYCAR.“