Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Rozhovor: Helmut Marko

Rozhovor: Helmut Marko

Cíle pro rok 2015 a možná změna PJ po sezóně 2016.

Rozhovor s Helmutem Markem po prvních dvou velkých cenách sezóny 2015.

Jak je na tom v této chvíli Red Bull Renault?

Výrazně zaostáváme za Mercedesem. Bezpochyby dominují. Nejlepší produkt má ten, kdo dokáže nejlépe spojit spalovací motor, hybridní systémy, MGU-K, MGU-H a přidat dobré jízdní vlastnosti, a to je bezpochyby Mercedes. Ale protože pravidla nejsou volná, dá se dělat jen velmi omezené množství změn a je obtížné, ne-li zcela nemožné, dohnat konkurenci.

Platí to pouze pro rok 2015 nebo to tak zůstane, až dokud nepřijde ke změně pravidel?

Bez úpravy pravidel se to nezmění. A v takové situaci přišel katastrofální víkend v Melbourne a Malajsie nebyla o moc lepší. Zavedli jsme vylepšený systém, ve kterém máme jasně rozdělené odpovědnosti, protože došlo k omylům na straně Renaultu i u nás. Naše společnosti mají odlišnou firemní kulturu. Na jedné straně je v podstatě státní organizace a my máme ve Spojeném království mimořádně motivované lidí, připravené okamžitě reagovat na každý problém. Přidejte k tomu problémy s testovacím zařízením a dostanete situaci, ve které jsme po posledních dvou závodech. Jak a kdy dojde ke zlepšení, a zda to bude ještě v této sezóně nebo v roce 2016, to zatím nevíme.

Šíří se zvěsti, že Audi má připravenou pohonnou jednotku a čeká pouze na uvolnění místa v zadní části vozů Red Bullu. Je to tak?

Odpovím slovy Dietricha Mateschitze: "Nebyly žádné rozhovory a nedělali jsme zimní výprodej," - to s odkazem na údajnou prodejní cenu 300 milionů.

Takže se neohlížíte po jiném dodavateli pohonných jednotek?

S Renaultem máme kontrakt do konce sezony 2016 a potencionální noví výrobci jistě počkají na pravidla pro sezónu 2017. O těch by se mělo rozhodnout co nejdříve, protože zcela nový výrobce bude potřebovat čas na vývoj. Umím si představit, že by se to stihlo během dvou let.

Ale dokážete si představit jiný produkt ve vašem voze?

Nemáme zájem o vývoj vlastní pohonné jednotky. Vyrábíme šasi a závodíme a naší prioritou je opět uspět s Renaultem. Pokud by se to nepodařilo, přirozeně bychom hledali alternativní řešení.

Red Bull přežil s Renaultem 5 mimořádně úspěšných let, během nichž získal 4 jezdecké tituly a 4 poháry konstruktérů. Může jeden špatný rok zničit tak šťastné partnerství?

Ano, s Renaultem jsme prožili mimořádně úspěšné roky, proto byla sezóna 2014 takovým šokem. Pohonné jednotky Renaultu najednou nemohly konkurovat Mercedesu. Během sezóny jsme se zlepšili a nakonec jsme byli jediným týmem, který dokázal vedle Mercedesu vyhrávat velké ceny. Proto byla obrovská katastrofa na začátku sezóny 2015 dalším velkým zklamáním. Takže už jsme ve druhém problémovém roce a momentálně na šesté příčce Poháru konstruktérů, až za juniorským týmem! Samozřejmě lidé ve Viry se vzbudili a přislíbili velké zvýšení výkonu ještě během sezóny, takže se zase budeme moci dostat blíž.

Stane se to?

Očekáváme to. Renault nás obeznámil s fakty a čísly, ale mešká půl roku.

Jaké jsou nyní minimální očekávání od sezóny 2015?

Toro Rosso by mělo být páté a Red Bull Racing třetí. S handicapem v podobě naší letošní pohonné jednotky budeme moci být po sezóně spokojeni, ale ve střednědobém horizontu se to musí změnit.