Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Zákaz větrných tunelů v F1?

Zákaz větrných tunelů v F1?

Tři špičkové týmy jsou proti.

V zákulisí F1 už nějaký čas rezonuje návrh na zakázání aerodynamických tunelů, který vzklíčil v hlavě Christiana Hornera. Šéf Red Bull Racingu by byl v rámci šetření nákladů, vyrovnávání šancí bohatých a chudších týmů a návratu ke kořenům ochoten přestat využívat moderní větrný tunel RBR a pohnat své inženýry (v čele s Adrianem Neweym) zpět k rýsovacím prknům.

Jak se k tomu postavily ostatní týmy? Ty méně majetné by nebyly proti vyškrtnutí nebo výraznému omezení používání větrných tunelů.

Force India před sezónou přestala využívat svůj, už trochu zastaralý, větrný tunel a rozhodla se, že si namísto výstavby nového raději začne pronajímat zařízení Toyoty v Kolíně nad Rýnem. Zástupce šéfa Force Indie, Bob Fernley, Hornera ještě v Malajsii podpořil několika argumenty.

Nutnost mít přístup ke špičkovému větrnému tunelu je jednou z věcí, které brání novým zájemcům vstoupit do kolotoče F1, i proto má v současnosti pouze 10 týmů. Tunely navíc spotřebují obrovské množství elektrické energie, což není v souladu s novou, zelenou image F1 a nakonec větrné tunely nazval "technologií dinosaurů". Moderní F1 by se prý měla zaměřit na počítačové CFD technologie a výrobu 60 procentních modelů vozů pro tunely nechat za sebou.

Fernley tím urazil Pata Symondse. Technický ředitel Williamsu je hrdý na moderní větrný tunel svého týmu a jeho výsledky.

"Považuji to za absurdní provokaci," řekl Symonds. "Naše větrné tunely se dají nazvat různě, jen ne dinosaury. Jen proto, že už nějaký čas existují, je přece ještě nebudeme házet do jednoho pytle s prehistorickými plazy. Také auta jsou již na světě dlouho. Také jsou tedy dinosaury? Možná by se měl Bob přijít podívat k nám, aby si mohl ohlédnout pořádný větrný tunel a vidět, že je to kus moderní technologie."

Fernley našel stejně málo pochopení i u technického ředitele Ferrari, Jamese Allisona.

"Techniky vyvinuté v obou sférách, větrném tunelu a CFD, jsou impozantní v jakémkoliv měřítku. My, jako odvětví průmyslu, přispíváme k vývoji CFD nástrojů pro nízkorychlostní aerodynamiku, které nacházejí využití i mimo F1. Nikdo se nemusí obávat, že bychom zmrzli při předpotopních technologiích," řekl Allison.

Tímto návrhem není nadšen ani Maurizio Arrivabene, šéf Scuderie Ferrari, která před sezónou 2014 zkolaudovala nový větrný tunel.

"Můj názor? Je to prostě blbost! Když si koupíte sériový vůz, malý nebo velký, můžete si být jistí, že byl vyvinut ve větrném tunelu. Pokud má F1 být vrcholem motoristického sportu, zákazem užívání tunelů bychom nic neušetřili. Nakonec bychom za to draze zaplatili. Nemůžete od inženýrů chtít, aby vzali balvan a vytesali z něj auto jako Flintstoneovi," je přesvědčen Arrivabene.

Na závěr se ještě můžeme podívat, co si o tom myslí Toto Wolff, šéf Mercedesu.

"Myslel jsem, že Red Bull chce zpět staré motory V8, nebo ne?" zeptal se Wolff sarkastickým tónem redaktora Auto Motor und Sport. "Možná se ještě jednou podívali na data z Barcelony a změnili názor. Nyní potřebují zakázat větrné tunely. Toto je F1, ne GP2 ani série jednotných vozů jako Indycar. Jsou to mistrovství světa jezdců ale také inženýrů, a pokud odřízneme něco, co je součástí DNA F1 už tak dlouho, sportu to určitě nepomůže."

Zákaz větrných tunelů tedy zřejmě nehrozí.