Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Tým F1 se konečně vrátil domů

Tým F1 se konečně vrátil domů

Kamionem, lodí i letadlem.

V úvodní části sezony jsme monoposty F1 viděli v Austrálii, Malajsii, Číně i v Bahrajnu a za ten čas neměly ani jednu příležitost vrátit se zpět do svých evropských domovů. A co se s nimi dělo, když se po VC Bahrajnu konečně dostaly zpátky? Oficiální web Formule 1 se na to zeptal provozního manažera závodního týmu Force Indie, Marka Graye. Mezi chvílí, když vozy VJM08 opustily továrnu v Silverstone a vydaly se na cestu do Austrálie a jejich úterním příletem z Bahrajnu uplynulo 48 dnů. Není divu, že se nevrátily v dokonalém stavu. První přípravy před Barcelonou přitom započaly již v neděli v noci po večerním závodě na okruhu Sakhir.

"Vlastně jsem měl oba vozy očesané již v neděli v noci, zatímco jsme se balili," ozřejmil Gray. "Takže se vozy naložily do letadla už roztříděné v krabicích, všechny díly byly odděleny od šasi a díky tomu se už po návratu musely pouze dostat do správných oddělení. To znamená, že jsem šasi mohl okamžitě poslat na přelakování, poškozené díly na opravu a tak dále."

V praxi to znamenalo, že Gray dohlížel na vyložení nákladu z letadla v úterý ráno a odpoledne už měli zaměstnanci továrny plné ruce práce.

"Pro mě to znamená, že se všechny části dostanou do oběhu dříve, než kdybychom čekali na rozebrání vozů. Pak bylo vše dříve připraveno a následně jsme mohli dát vozy dříve opět dohromady a tým si mohl trochu vydechnout - díky tomu, že jsme vůz rozebrali ještě před odletem."

Některé části monopostů se však do Silverstone nedostaly. Smlouva Force Indie s Mercedesem zajistila, že motory a všechny části systémů pro rekuperaci energie cestovaly do továrny německé automobilky v anglickém Brixworthu a převodovky spolu s částmi hydraulického systému zase do sídla mistrovského týmu v Brackley. Šasi jako první cestovalo do společnosti, která se postarala o jeho přelakování, aby zmizely všechny stopy po kamíncích a škrábance nasbírané během čtyř velkých cen.

"Obyčejně posíláme šasi na přelakování po čtyřech závodech, ale části karoserie po dvou nebo pouze po jednom, podle toho kde se závodí. Můžeme věci neustále posílat do Británie a zpět, nebo jich vyrobit více a střídat. Některé větší týmy to dělají trochu jinak. Postaví a využívají více kusů šasi, takže je mohou klidně střídat, ale my ten luxus nemáme. Musíme je tedy neustále udržovat.

Takže teď je můžeme dát poprvé přelakovat a ve Španělsku a Monaku budou opět krásné. Je možné, že po Monaku budou opět potřebovat novou barvu. Nemůžeme vědět, co přinese závod se všemi těmi bariérami a nehodami. Z městských tratí navíc obyčejně odcházíme s větším poškozením a množstvím nečistot z obyčejné silnice, proto jdou vozy po Monaku zpravidla opět na kompletní přelakování. Vlastně v Evropě máme tendenci dělat to vždy po dvou závodech."

Některé týmy mají ve svých továrnách také koutek na přelakování vozů, ale Force India využívá externí firmu, což je další logistická komplikace.

"V podstatě jim oznámím, kdy mohou přijít a vyzvednout si díly. Také určuji, které díly mají prioritu a mají se vrátit jako první. Například šasi je důležitější než bočnice a proces obvykle trvá dva dny. Jakmile jsou obě šasi zpět, tým může začít skládat vozy pro Barcelonu. Blízkost okruhu k továrně týmu umožní, aby mohly být vozy poprvé tuto sezónu transportovány po cestě, ne letadlem. To znamená, že tým může udělat více práce v továrně a méně po příjezdu na okruh.

Na evropské závody obyčejně jezdíme s již nainstalovanými motory i převodovkami a téměž kompletně sestavenými vozy. U zámořských závodů to nemůžeme udělat (kvůli transportu v kontejnerech), takže tam na cestu posíláme téměř holé šasi a vozy musíme poskládat až po příletu. Po Evropě můžeme vozy převážet v jednom kuse, dokonce i s motory."

Levnější vybavení se Force Indii ani neoplatí tahat s sebou po celém světě a některé nářadí tak vůbec nevyrazilo na cestu do Evropy.

"Máme pět kontejnerů pro námořní přepravu, které nevyužíváme při evropských velkých cenách. Jednoduše neustále putují mezi dějišti velkých cen. Máme v nich nejběžnější vybavení, jako například hasicí přístroje a podobné věci, které musíte mít, ale nechcete je nechat létat po celém světě. Například vybavení z Austrálie je v této chvíli na cestě do Kanady."