24 hodin ve Spa: Výsledky závodu a události druhé poloviny
Konečně! Marc VDS po několikaletém úsilí vítězí.
Neustále měnící se podmínky a časté dlouhotrvající neutralizace závodu představovaly výzvu pro personál na boxové zídce. Kromě úvodních chyb amatérů nezvládli své vozy po pěti hodinách Salaquarda anebo těsně před přídělem bodů také Vanthoor. Podrobnosti z prvních šesti hodin naleznete Zde.
Spíše strategické veletoče první čtvrtiny závodu vystřídalo více akce na dráze. Asfalt osychá, nízké teploty si i nadále vybírají daň mezi nezkušenými anebo nepozornými závodníky. Více o událostech dění mezi šestou a dvanáctou hodinou závodu a přidělených bodech naleznete Zde.
Průběh třetí čtvrtiny závodu
Situace ve třídách
Začíná se projevovat rozdíl ve zkušenostech smíšených a amatérských posádek. V souboji dvou ferrari týmu AF Corse postupně získává navrch posádka vozu č. 47 nad kolegy v č. 51.
Po technických problémech amatérského ferrari č. 50 (AF Corse) má v nejslaběji obsazené třídě jednoznačně navrch posádka audi týmu Parker (č. 24). Ztráta porsche týmu Attempto se pohybuje mezi dvěma a třemi koly. Těsněji je mezi ferrari týmu AKKA ASP (č. 10) a Kesselu (č. 111), jejich pořadí záleží na absolvování zastávek.
Zcela odlišná je situace nejen ve třídě profesionálů, ale potažmo i v celkovém vedení závodu. O dočasné pódiové pozice bojují v rozhodujících okamžicích excelující mercedes týmu Rowe (č. 99), na nějž se dotahuje audi týmu WRT (č. 2). Ve hře je také bmw týmu Marc VDS (č. 45), i když Werner byl penalizován za kolizi s Abrilem (č. 84, PRO, HTP, Bentley).
Výměna brzdového obložení u mercedesu týmu Rowe ukončuje po necelých patnácti hodinách vedení německého vozu. Překonávají jej i obě bmw týmu Marc VDS, na něž čekají tresty za předjíždění pod žlutými vlajkami. Zatímco Luhr (č. 46) si trest odpykává, Wernerovi (č. 45) je zrušen! Stejný prohřešek se týká Lotterera (č. 6, Phoenix, Audi).
Podle prováděných zastávek se na čele přelévá pořadí mezi bmw týmu Marc VDS a audi týmu WRT. V souboji letitých belgických rivalů má navrch šedé bmw, mj. také díky penalizaci Stipplera (č. 2) za získání výhody jízdou mimo dráhu anebo po menších problémech s uvolněním pravého zadního kola. Za německým jezdcem číhá se ztrátou asi 24 vteřin mercedes týmu Rowe (č. 99).
Další klíčové okamžiky
Senna (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren) se po problémech v La Source vydává k mechanikům. Předchozí potíže druhého vozu týmu Von Ryan (č. 58, PRO) jdou na vrub kolize s ferrari týmu Rinaldi (č. 333, PAM), jehož pilot byl později vyšetřován.
Definitivní konec po jízdě Buhka na 4. pozici znamenají pro britský M-Sport problémy s elektronikou u druhého vozu (č. 8, PRO, Bentley). Desátá neutralizace závodu po odstoupení bmw týmu Classic and Modern (č. 30, AM) po více jak třinácti hodinách.
Potíže má audi č. 6 v barvách Phoenixu, po hodinách Rockenfellera v Raidillonu mechanici opravují levou přední část a nahrazují ulétlý kryt motoru.
Beche (č. 12, PAM, TDS, BMW) chybuje na konci rovinky Kemmel. Poškozené zavěšení pravého zadního kola si žádá opravu.
Závěr závodu
Situace ve třídách
Situace na prvních třech místech v kategorii smíšených posádek se nemění. Za ferrari týmu AF Corse (č. 47 a č. 51) je skotské bmw Ecurie Ecosse (č. 79) s více jak kolem ztráty.
Z pódiového umístění amatérské kategorie mizí z neuvedených příčin porsche týmu Attempto. Pohodlné vedení s minimálně čtyřmi koly náskoku udržuje posádka audi týmu Parker (č. 24). Neohrožují ji ani potíže, mj. trest průjezdu boxy pro Loggieho anebo defekt pneumatiky. V souboji o druhou příčku se utkávají ferrari stáje AKKA ASP (č. 10) proti konkurentům z týmu Kessel (č. 111). Nakonec oba vozy překonává dvě hodiny před koncem porsche Attempta.
Drama mezi profesionály pokračuje. V 399. kole dostává ve vedení Werner (č. 45, Marc VDS) hodiny v nájezdu do Bruxelles. Příčinou je selhání převodovky, která zablokovala zadní kola při podřazení. Než je nepojízdné bmw odtlačeno do bezpečí je vyhlášena krátká plná žlutá. Vedení se dočasně ujímá Ortelli (č. 2, WRT, Audi), než je po čtvrthodině překonán na cílové rovince Catsburgem (č. 46, Marc VDS, BMW).
Pokořené audi udržuje odstup od posádky mercedesu týmu Rowe (č. 99). Necelou hodinu před koncem si Belgičané mohou oddechnout, neboť jediný vůz německé stáje odstupuje z technických důvodů ze závodu. Mezi možnými příčinami je uvedena porucha elektroniky anebo netěsnost chladicího systému. Uvolněné třetí místo zaujímá audi č. 5 týmu Phoenix.
Na čele si s přehledem pohlídala posádka zbývajícího bmw týmu Marc VDS, takže se tým z Charleroi po 536 kolech mohl radovat z dlouho očekávaného triumfu v prestižním podniku.
Další klíčové okamžiky
Lamborghini č. 63, po noční havárii s provizorně opravenou pravou přední částí kolabuje u Courbe Paul Frére. Zaugg jej odstavuje v oblacích kouře z motorového prostoru.
Trest průjezdu boxovou uličkou za jízdu mimo dráhu je udělen Spenglerovi (za prohřešek Zanardiho, č. 9, PRO, ROAL, BMW) anebo stíhajícímu audi č. 1 (PRO, WRT). Lotterer (č. 6, PRO, Phoenix, Audi) je za stejný prohřešek vyšetřován.
Reip (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan) s nízkým tlakem v palivovém systému zastavuje ve Fagnes. Později se dostává k mechanikům, odkud poměrně brzy odjíždí.
Necelé čtyři hodiny před koncem dochází v Les Combes ke kontaktu mezi Straussem (č. 22, PAM, GT Academy, Nissan) a Buurmanem (č. 21, PRO, Black Falcon, Mercedes).
Amatérské ferrari týmu AF Corse (č. 50), které po první hodině bylo na celkovém pátém místě, odstoupilo z technických důvodů. V posledních hodinách se mj. při jízdě Moiseeva Raidillonem zapotil Senna (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren) a Bastian (č. 99, PRO, Rowe, Mercedes). Kondakov smykem ve Fagnes přispěl k další pětiminutové plné žluté.
Komisařům začíná docházet trpělivost z jezdci nerespektujícími vymezený prostor dráhy. Přísnějším trestům se nevyhnuli ani profesionálové mj. Fässler (stop na 10 sekund, č. 6, Phoenix, Audi) anebo již v první desítce pohybující se Winkelhock (20 vteřin, č. 1, WRT, Audi).
Zatímco se mechanikům stáje Oman (č. 44, PAM, Aston Martin) podařilo převzít a opravit stávkující vůz, o hodinu později po minutí vjezdu do boxů musel z celkového 22. místa odstavit stávkující mclaren Bell (č. 58, PRO, Von Ryan). O další hodinu později vypovídá službu motor po průjezdu Pouhonu Glockovi (č. 9, PRO, ROAL, BMW). Němec opouští celkové 9. místo (6. ve třídě) a přes snahu oživit vůz alespoň k jízdě do boxů po chvíli odstupuje.
Na konci první čtvrtiny závodu Vanthoorem poškozené audi (č. 1, PRO, WRT) se bezpečně pohybuje již v první desítce, další postup začínají hatit nejprve množící se penalizace. Šanci na zisk bodů končí problém s převodovkou, jejíž oprava ubere mechanikům příliš mnoho rychle plynoucího času.
Al Faisal (č. 21, PRO, Black Falcon, Mercedes) si vysloužil trest průjezdu boxovou uličkou za kolizi s Gibbonem (č. 10, AM, AKKA ASP, Ferrari) v Les Combes. Zároveň usnadnil návrat po nočních problémech ztrácejícího porsche týmu Attempto (č. 56) na podium amatérské kategorie.
Ranní předpovědi na déšť, který měl zpestřit poslední hodinu a půl závodu se nenaplňují.
Konečné výsledky
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Kola
|
1.
|
PRO
|
Palttala/Luhr/Catsburg | Marc VDS |
Bz4
|
536
|
2.
|
PRO
|
Stippler/Müller/Ortelli | Belgian Audi |
Ar82
|
535
|
3.
|
PRO
|
Mamerow/Mies/Thiim | Phoenix |
Ar82
|
534
|
4.
|
PAM
|
Lathouras/Lemeret/Bruni/Pier Guidi | AF Corse |
F458
|
531
|
5.
|
PRO
|
Fässler/Lotterer/Rockenfeller | Phoenix |
Ar82
|
530
|
6.
|
PAM
|
Cameron/Griffin/Guedes/Rigon | AF Corse |
F458
|
529
|
7.
|
PAM
|
Modell/McCaig/Bryant/Sims | Ec. Ecosse |
Bz4
|
527
|
8.
|
PAM
|
Machitski/Minshaw/Cocker/Keen | Team Russia |
Bz4
|
527
|
9.
|
PRO
|
Primat/Abril/Parisy | HTP |
Bcon
|
527
|
10.
|
PAM
|
O.Cole/Leonard/Meadows/Mücke | Leonard |
Avan
|
523
|
11.
|
PAM
|
De Leener/Sbirrazzuoli/Giammaria/Vilander | AF Corse |
F458
|
521
|
12.
|
PRO
|
Haupt/Al Faisal/Buurman | Black Falcon |
Msls
|
520
|
13.
|
PRO
|
Bueno/Fraga/Jimenez | Team Brazil |
Bz4
|
516
|
14.
|
AM
|
Loggie/Westwood/Macleod/Simonsen | Parker |
Ar8u
|
513
|
15.
|
PRO
|
Buncombe/Reip/Chiyo | GT Academy |
Ngtr
|
513
|
16.
|
PRO
|
Bastian/Dusseldorp/Juncadella | ROWE |
Msls
|
511
|
17.
|
AM
|
Häring/Konstantinou/Schmickler/Wlazik | Attempto |
P997
|
511
|
18.
|
PRO
|
Senna/Q.Hobbs/Parente | Von Ryan |
M650
|
511
|
19.
|
AM
|
Earle/Talbot/Zanuttini/Rostan | Kessel |
F458
|
510
|
20.
|
AM
|
Bourret/Gibon/Polette/Belloc | AKKA ASP |
F458
|
510
|
21.
|
PRO
|
Rast/Vanthoor/Winkelhock | Belgian Audi |
Ar82
|
508
|
22.
|
AM
|
Bordet/Viron/Orgeval/Chatin | Delahaye |
P997
|
504
|
23.
|
AM
|
Corten/Guilot/Samon/Beroujon | Sp. Garage |
F458
|
504
|
24.
|
PAM
|
Salikhov/Seefried/Siedler/Vancampenhoudt | Rinaldi |
F458
|
503
|
25.
|
PRO
|
Zanardi/Spengler/Glock | ROAL |
Bz4
|
500
|
26.
|
PAM
|
Sanchez/Paletou/Strauss/Pla | GT Academy |
Ngtr
|
499
|
27.
|
PAM
|
Frey/Gardel/Barth/Hirschi | Emil Frey |
Jef
|
497
|
28.
|
PAM
|
Vannelet/Lancieri/Guibbert/Cayrolle | Sp. Garage |
F458
|
480
|
29.
|
PRO
|
Van Gisbergen/Bell/Estre | Von Ryan |
M650
|
457
|
30.
|
PAM
|
Al Harty/Lloyd/Adam/Venter | Oman |
Avan
|
444
|
31.
|
PRO
|
Werner/Farfus/Martin | Marc VDS |
Bz4
|
399
|
32.
|
AM
|
Moiseev/Kondakov/Ragazzi/Aguas | AF Corse |
F458
|
397
|
33.
|
PRO
|
Venturini/Zaugg/Bortolotti | Grasser |
Lhur
|
364
|
34.
|
AM
|
Blanchemain/Lallemant/Haezebrouck/Caccia | Sainteloc |
Ar8u
|
361
|
35.
|
PAM
|
Dermont/Hassid/Perera/Beche | TDS Racing |
Bz4
|
353
|
36.
|
PAM
|
Asmer/Dontje/Plato/Vasilyev | GT Russian |
Msls
|
319
|
37.
|
AM
|
Kelders/Blanchemain/Hirschi/Bouvy | Clas.&Modern |
Bz4
|
277
|
38.
|
PAM
|
Dalziel/Hedman/Julian/Lazzaro | DragonSpeed |
F458
|
277
|
39.
|
PRO
|
Buhk/Soulet/Soucek | M-Sport |
Bcon
|
258
|
40.
|
PAM
|
Morley/Johnston/Engel/Schneider | Black Falcon |
Msls
|
226
|
41.
|
PAM
|
Fjordbach/Andersen/Jensen | Insight |
F458
|
198
|
42.
|
PRO
|
Guilvert/Sandström/Basseng | Sainteloc |
Ar8u
|
179
|
43.
|
PRO
|
Richelmi/Vernay/Frijns | Belgian Audi |
Ar8u
|
178
|
44.
|
PAM
|
Koebolt/Bottemanne/Schothorst/Nash | Belgian Audi |
Ar8u
|
157
|
45.
|
PAM
|
Machiels/Van Splunteren/Schmid/Hamprecht | HTP |
Bcon
|
150
|
46.
|
PRO
|
Palmer/Mul/Babini | Grasser |
Lhur
|
129
|
47.
|
PRO
|
Smith/Meyrick/Kane | M-Sport |
Bcon
|
118
|
48.
|
PRO
|
Christodoulou/Simonsen/Verdonck | Black Falcon |
Msls
|
106
|
49.
|
PAM
|
Broniszewski/Bonacini/Lyons/Piccini | Kessel |
F458
|
106
|
50.
|
PAM
|
Mowle/Ratcliffe/Osborne/Müller | Triple Eight |
Bz4
|
94
|
51.
|
PRO
|
Salaquarda/Bonanomi/Vervisch | ISR |
Ar8u
|
76
|
52.
|
PAM
|
Bouchut/Heyer/Toril/Karachev | GT Russian |
Msls
|
60
|
53.
|
PAM
|
Witmeur/Martin/Van de Poele/Duez | BMW RAC |
Bz4
|
42
|
54.
|
PRO
|
Walkinshaw/Plowman/Dolby | MRS GT |
Ngtr
|
37
|
55.
|
PAM
|
Perazzini/Cioci/Potolicchio/Rugolo | AF Corse |
F458
|
36
|
56.
|
AM
|
Grotz/Ojjeh/Grogor/Hamprecht | Boutsen |
Bz4
|
14
|
57.
|
AM
|
Brandela/Clément/Delhez/Duqueine | Duqueine |
F458
|
7
|
Vozy: Audi R8 LMS ultra (Ar8u), Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW Z4 GT3 (Bz4), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Lamborghini Huracán (Lhur), Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Msls), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 997 GT3R (P997)
Doplňující odkazy
24 hodin ve Spa (Zde)
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku. Naleznete zde také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněné na zdejším portálu.