Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa: Výsledky závodu a události druhé poloviny

24 hodin ve Spa: Výsledky závodu a události druhé poloviny

Konečně! Marc VDS po několikaletém úsilí vítězí.

Neustále měnící se podmínky a časté dlouhotrvající neutralizace závodu představovaly výzvu pro personál na boxové zídce. Kromě úvodních chyb amatérů nezvládli své vozy po pěti hodinách Salaquarda anebo těsně před přídělem bodů také Vanthoor. Podrobnosti z prvních šesti hodin naleznete Zde.

Spíše strategické veletoče první čtvrtiny závodu vystřídalo více akce na dráze. Asfalt osychá, nízké teploty si i nadále vybírají daň mezi nezkušenými anebo nepozornými závodníky. Více o událostech dění mezi šestou a dvanáctou hodinou závodu a přidělených bodech naleznete Zde.

Průběh třetí čtvrtiny závodu

Situace ve třídách

Začíná se projevovat rozdíl ve zkušenostech smíšených a amatérských posádek. V souboji dvou ferrari týmu AF Corse postupně získává navrch posádka vozu č. 47 nad kolegy v č. 51.

Po technických problémech amatérského ferrari č. 50 (AF Corse) má v nejslaběji obsazené třídě jednoznačně navrch posádka audi týmu Parker (č. 24). Ztráta porsche týmu Attempto se pohybuje mezi dvěma a třemi koly. Těsněji je mezi ferrari týmu AKKA ASP (č. 10) a Kesselu (č. 111), jejich pořadí záleží na absolvování zastávek.

Zcela odlišná je situace nejen ve třídě profesionálů, ale potažmo i v celkovém vedení závodu. O dočasné pódiové pozice bojují v rozhodujících okamžicích excelující mercedes týmu Rowe (č. 99), na nějž se dotahuje audi týmu WRT (č. 2). Ve hře je také bmw týmu Marc VDS (č. 45), i když Werner byl penalizován za kolizi s Abrilem (č. 84, PRO, HTP, Bentley).

Výměna brzdového obložení u mercedesu týmu Rowe ukončuje po necelých patnácti hodinách vedení německého vozu. Překonávají jej i obě bmw týmu Marc VDS, na něž čekají tresty za předjíždění pod žlutými vlajkami. Zatímco Luhr (č. 46) si trest odpykává, Wernerovi (č. 45) je zrušen! Stejný prohřešek se týká Lotterera (č. 6, Phoenix, Audi).

Podle prováděných zastávek se na čele přelévá pořadí mezi bmw týmu Marc VDS a audi týmu WRT. V souboji letitých belgických rivalů má navrch šedé bmw, mj. také díky penalizaci Stipplera (č. 2) za získání výhody jízdou mimo dráhu anebo po menších problémech s uvolněním pravého zadního kola. Za německým jezdcem číhá se ztrátou asi 24 vteřin mercedes týmu Rowe (č. 99).

Další klíčové okamžiky

Senna (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren) se po problémech v La Source vydává k mechanikům. Předchozí potíže druhého vozu týmu Von Ryan (č. 58, PRO) jdou na vrub kolize s ferrari týmu Rinaldi (č. 333, PAM), jehož pilot byl později vyšetřován.

Definitivní konec po jízdě Buhka na 4. pozici znamenají pro britský M-Sport problémy s elektronikou u druhého vozu (č. 8, PRO, Bentley). Desátá neutralizace závodu po odstoupení bmw týmu Classic and Modern (č. 30, AM) po více jak třinácti hodinách.

Potíže má audi č. 6 v barvách Phoenixu, po hodinách Rockenfellera v Raidillonu mechanici opravují levou přední část a nahrazují ulétlý kryt motoru.

Beche (č. 12, PAM, TDS, BMW) chybuje na konci rovinky Kemmel. Poškozené zavěšení pravého zadního kola si žádá opravu.

Závěr závodu

Situace ve třídách

Situace na prvních třech místech v kategorii smíšených posádek se nemění. Za ferrari týmu AF Corse (č. 47 a č. 51) je skotské bmw Ecurie Ecosse (č. 79) s více jak kolem ztráty.

Z pódiového umístění amatérské kategorie mizí z neuvedených příčin porsche týmu Attempto. Pohodlné vedení s minimálně čtyřmi koly náskoku udržuje posádka audi týmu Parker (č. 24). Neohrožují ji ani potíže, mj. trest průjezdu boxy pro Loggieho anebo defekt pneumatiky. V souboji o druhou příčku se utkávají ferrari stáje AKKA ASP (č. 10) proti konkurentům z týmu Kessel (č. 111). Nakonec oba vozy překonává dvě hodiny před koncem porsche Attempta.

Drama mezi profesionály pokračuje. V 399. kole dostává ve vedení Werner (č. 45, Marc VDS) hodiny v nájezdu do Bruxelles. Příčinou je selhání převodovky, která zablokovala zadní kola při podřazení. Než je nepojízdné bmw odtlačeno do bezpečí je vyhlášena krátká plná žlutá. Vedení se dočasně ujímá Ortelli (č. 2, WRT, Audi), než je po čtvrthodině překonán na cílové rovince Catsburgem (č. 46, Marc VDS, BMW).

Pokořené audi udržuje odstup od posádky mercedesu týmu Rowe (č. 99). Necelou hodinu před koncem si Belgičané mohou oddechnout, neboť jediný vůz německé stáje odstupuje z technických důvodů ze závodu. Mezi možnými příčinami je uvedena porucha elektroniky anebo netěsnost chladicího systému. Uvolněné třetí místo zaujímá audi č. 5 týmu Phoenix.

Na čele si s přehledem pohlídala posádka zbývajícího bmw týmu Marc VDS, takže se tým z Charleroi po 536 kolech mohl radovat z dlouho očekávaného triumfu v prestižním podniku.

Další klíčové okamžiky

Lamborghini č. 63, po noční havárii s provizorně opravenou pravou přední částí kolabuje u Courbe Paul Frére. Zaugg jej odstavuje v oblacích kouře z motorového prostoru.

Trest průjezdu boxovou uličkou za jízdu mimo dráhu je udělen Spenglerovi (za prohřešek Zanardiho, č. 9, PRO, ROAL, BMW) anebo stíhajícímu audi č. 1 (PRO, WRT). Lotterer (č. 6, PRO, Phoenix, Audi) je za stejný prohřešek vyšetřován.

Reip (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan) s nízkým tlakem v palivovém systému zastavuje ve Fagnes. Později se dostává k mechanikům, odkud poměrně brzy odjíždí.

Necelé čtyři hodiny před koncem dochází v Les Combes ke kontaktu mezi Straussem (č. 22, PAM, GT Academy, Nissan) a Buurmanem (č. 21, PRO, Black Falcon, Mercedes).

Amatérské ferrari týmu AF Corse (č. 50), které po první hodině bylo na celkovém pátém místě, odstoupilo z technických důvodů. V posledních hodinách se mj. při jízdě Moiseeva Raidillonem zapotil Senna (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren) a Bastian (č. 99, PRO, Rowe, Mercedes). Kondakov smykem ve Fagnes přispěl k další pětiminutové plné žluté.

Komisařům začíná docházet trpělivost z jezdci nerespektujícími vymezený prostor dráhy. Přísnějším trestům se nevyhnuli ani profesionálové mj. Fässler (stop na 10 sekund, č. 6, Phoenix, Audi) anebo již v první desítce pohybující se Winkelhock (20 vteřin, č. 1, WRT, Audi).

Zatímco se mechanikům stáje Oman (č. 44, PAM, Aston Martin) podařilo převzít a opravit stávkující vůz, o hodinu později po minutí vjezdu do boxů musel z celkového 22. místa odstavit stávkující mclaren Bell (č. 58, PRO, Von Ryan). O další hodinu později vypovídá službu motor po průjezdu Pouhonu Glockovi (č. 9, PRO, ROAL, BMW). Němec opouští celkové 9. místo (6. ve třídě) a přes snahu oživit vůz alespoň k jízdě do boxů po chvíli odstupuje.

Na konci první čtvrtiny závodu Vanthoorem poškozené audi (č. 1, PRO, WRT) se bezpečně pohybuje již v první desítce, další postup začínají hatit nejprve množící se penalizace. Šanci na zisk bodů končí problém s převodovkou, jejíž oprava ubere mechanikům příliš mnoho rychle plynoucího času.

Al Faisal (č. 21, PRO, Black Falcon, Mercedes) si vysloužil trest průjezdu boxovou uličkou za kolizi s Gibbonem (č. 10, AM, AKKA ASP, Ferrari) v Les Combes. Zároveň usnadnil návrat po nočních problémech ztrácejícího porsche týmu Attempto (č. 56) na podium amatérské kategorie.

Ranní předpovědi na déšť, který měl zpestřit poslední hodinu a půl závodu se nenaplňují.

Konečné výsledky

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Kola
1.
PRO
 Palttala/Luhr/Catsburg   Marc VDS
Bz4
536
2.
PRO
 Stippler/Müller/Ortelli   Belgian Audi
Ar82
535
3.
PRO
 Mamerow/Mies/Thiim   Phoenix
Ar82
534
4.
PAM
 Lathouras/Lemeret/Bruni/Pier Guidi   AF Corse
F458
531
5.
PRO
 Fässler/Lotterer/Rockenfeller   Phoenix
Ar82
530
6.
PAM
 Cameron/Griffin/Guedes/Rigon   AF Corse
F458
529
7.
PAM
 Modell/McCaig/Bryant/Sims   Ec. Ecosse
Bz4
527
8.
PAM
 Machitski/Minshaw/Cocker/Keen   Team Russia
Bz4
527
9.
PRO
 Primat/Abril/Parisy   HTP
Bcon
527
10.
PAM
 O.Cole/Leonard/Meadows/Mücke   Leonard
Avan
523
11.
PAM
 De Leener/Sbirrazzuoli/Giammaria/Vilander   AF Corse
F458
521
12.
PRO
 Haupt/Al Faisal/Buurman   Black Falcon
Msls
520
13.
PRO
 Bueno/Fraga/Jimenez   Team Brazil
Bz4
516
14.
AM
 Loggie/Westwood/Macleod/Simonsen   Parker
Ar8u
513
15.
PRO
 Buncombe/Reip/Chiyo   GT Academy
Ngtr
513
16.
PRO
 Bastian/Dusseldorp/Juncadella   ROWE
Msls
511
17.
AM
 Häring/Konstantinou/Schmickler/Wlazik   Attempto
P997
511
18.
PRO
 Senna/Q.Hobbs/Parente   Von Ryan
M650
511
19.
AM
 Earle/Talbot/Zanuttini/Rostan   Kessel
F458
510
20.
AM
 Bourret/Gibon/Polette/Belloc   AKKA ASP
F458
510
21.
PRO
 Rast/Vanthoor/Winkelhock   Belgian Audi
Ar82
508
22.
AM
 Bordet/Viron/Orgeval/Chatin   Delahaye
P997
504
23.
AM
 Corten/Guilot/Samon/Beroujon   Sp. Garage
F458
504
24.
PAM
 Salikhov/Seefried/Siedler/Vancampenhoudt   Rinaldi
F458
503
25.
PRO
 Zanardi/Spengler/Glock   ROAL
Bz4
500
26.
PAM
 Sanchez/Paletou/Strauss/Pla   GT Academy
Ngtr
499
27.
PAM
 Frey/Gardel/Barth/Hirschi   Emil Frey
Jef
497
28.
PAM
 Vannelet/Lancieri/Guibbert/Cayrolle   Sp. Garage
F458
480
29.
PRO
 Van Gisbergen/Bell/Estre   Von Ryan
M650
457
30.
PAM
 Al Harty/Lloyd/Adam/Venter   Oman
Avan
444
31.
PRO
 Werner/Farfus/Martin   Marc VDS
Bz4
399
32.
AM
 Moiseev/Kondakov/Ragazzi/Aguas   AF Corse
F458
397
33.
PRO
 Venturini/Zaugg/Bortolotti   Grasser
Lhur
364
34.
AM
 Blanchemain/Lallemant/Haezebrouck/Caccia   Sainteloc
Ar8u
361
35.
PAM
 Dermont/Hassid/Perera/Beche   TDS Racing
Bz4
353
36.
PAM
 Asmer/Dontje/Plato/Vasilyev   GT Russian
Msls
319
37.
AM
 Kelders/Blanchemain/Hirschi/Bouvy   Clas.&Modern
Bz4
277
38.
PAM
 Dalziel/Hedman/Julian/Lazzaro   DragonSpeed
F458
277
39.
PRO
 Buhk/Soulet/Soucek   M-Sport
Bcon
258
40.
PAM
 Morley/Johnston/Engel/Schneider   Black Falcon
Msls
226
41.
PAM
 Fjordbach/Andersen/Jensen   Insight
F458
198
42.
PRO
 Guilvert/Sandström/Basseng   Sainteloc
Ar8u
179
43.
PRO
 Richelmi/Vernay/Frijns   Belgian Audi
Ar8u
178
44.
PAM
 Koebolt/Bottemanne/Schothorst/Nash   Belgian Audi
Ar8u
157
45.
PAM
 Machiels/Van Splunteren/Schmid/Hamprecht   HTP
Bcon
150
46.
PRO
 Palmer/Mul/Babini   Grasser
Lhur
129
47.
PRO
 Smith/Meyrick/Kane   M-Sport
Bcon
118
48.
PRO
 Christodoulou/Simonsen/Verdonck   Black Falcon
Msls
106
49.
PAM
 Broniszewski/Bonacini/Lyons/Piccini   Kessel
F458
106
50.
PAM
 Mowle/Ratcliffe/Osborne/Müller   Triple Eight
Bz4
94
51.
PRO
 Salaquarda/Bonanomi/Vervisch   ISR
Ar8u
76
52.
PAM
 Bouchut/Heyer/Toril/Karachev   GT Russian
Msls
60
53.
PAM
 Witmeur/Martin/Van de Poele/Duez   BMW RAC
Bz4
42
54.
PRO
 Walkinshaw/Plowman/Dolby   MRS GT
Ngtr
37
55.
PAM
 Perazzini/Cioci/Potolicchio/Rugolo   AF Corse
F458
36
56.
AM
 Grotz/Ojjeh/Grogor/Hamprecht   Boutsen
Bz4
14
57.
AM
 Brandela/Clément/Delhez/Duqueine   Duqueine
F458
7

Vozy: Audi R8 LMS ultra (Ar8u), Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW Z4 GT3 (Bz4), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Lamborghini Huracán (Lhur), Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Msls), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 997 GT3R (P997)

Doplňující odkazy

24 hodin ve Spa (Zde)

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku. Naleznete zde také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněné na zdejším portálu.