Ohlédnutí za letošními 24 hodinami ve Spa
Jubilejní ročník slovem i obrazem
Na konci července se uskutečnil na okruhu v belgickém Spa-Francorchampsu jubilejní ročník čtyřiadvacetihodinového závodu. Vraťme se ještě jednou k jeho průběhu touto fotogalerií.
Mezi 221 piloty nechybělo ani šest závodníků se zkušenostmi z F1. Nejstarším z nich byl 64letý Riccardo Patrese, který v královské disciplíně motorsportu působil v letech 1977-1993 a absolvoval na dlouhou dobu rekordních 256 startů. S italským jezdcem v posádce Hondy NSX byl i syn tragicky zesnulého Patricka Depaillera, Loic. Po slibném startu se čtyřčlenná posádka po penalizaci a defektu potýkala s nevyhovujícím načasováním zastávek. Výsledkem bylo 32. místo celkově, sedmé ve třídě smíšených posádek.
Rok 1993 byl pro změnu začátkem kariéry v F1 pro Rubense Barrichella, který je nynějším držitelem rekordu s počtem 322 startů. Brazilec, působící ve F1 do roku 2011, se po loňské účasti s prototypem LMP2 v Le Mans stal letos součástí týmu Strakka. Jeho mercedes č. 44 sužovaný problémy se zavěšením urazil pouze 117 kol, než byl odstaven v garáži.
Jedinou dámou v poli byla Sarah Bovyová. Belgická závodnice sdílela pohárové lamborghini č. 67 týmu GDL Racing nasazené ve třídě National. Cíl v domácím podniku však po problémech s pneumatikou nespatřila a skončila 47. na posledním klasifikovaném místě.
Mladík z posádky audi týmu Aust je nositelem slavného příjmení rodu Hezemansů. Jeho otec Tonie vyhrál ve Spa v roce 1973, jeho bratr Mike v letech 2007 a 2009. Loris Hezemans závod nedokončil, když jeho vůz bojující v Silver Cupu narazil do Vanthorova porsche č. 117 stáje Bernhard. Poškození přední části hliníkového rámu audi znamenalo stopku po dokončení 342 kol.
Loňský vítěz Christopher Haase v rozhovoru s novým kolegou Fréderikem Vervischem
Výzdoba loni vítězného audi připomínala letošní triumf francouzských fotbalistů
Ohňostroj plánovali pořadatelé až na sobotní noc. Především vozy s trojcípou hvězdou se staraly o jiskřivou show již během čtvrteční kvalifikace při průjezdu Eau Rouge.
Den D nastal, hodina H se blíží. Dlouholetý titulární sponzor belgického podniku, petrolejářská společnost Total, angažovala do svých služeb tyto šikovné a nepřehlédnutelné hostesky.
Skotské kilty a dudy v podání belgické kapely West Coast Pipe Bend.
Pódium vyhrazené trojici nejúspěšnějších posádek obsadili divocí bubeníci z Tribal Bump
Neskutečný mumraj na startovním roštu
Kola musejí být nasazena nejpozději před zazněním signálu oznamujícího pět minut do startu
John Watson zpovídá Bena Barnicoata. Ani letos se nepodařilo značce McLaren zlomit prokletí belgického okruhu. Po startu ze slibné páté příčky dojel vůz týmu Garage 59 na 22. místě se ztrátou osmi kol. Boj o přední příčky znemožnila brzká kolize zaviněná pilotem lamborghini týmu Grasser, po níž strávil vůz bezmála devět minut v boxech.
Maxime Martin po absolvování prvního kratšího úseku. Po startu z první příčky musel stíhat pozornějšího Rasta, než zdatnější švýcarští mechanici dokázali vrátit střídajícího Kirchhöfera dočasně do vedení. Následné problémy s tankováním a brzdami, defekty i kolize se projevily ve ztrátě 26 kol a umístění na 35. místě.
Jedno z míst, odkud mohli držitelé VIP vstupenek sledovat dění na dráze, bylo v zatáčce La Source
Bentley se dokázalo po třech hodinách ujmout vedení v závodě. Druhé místo vozu č. 7 s loňským vítězem Gounonem bylo zase působivé kvůli startu z boxové uličky. V první čtvrtině po klasifikaci na jedenáctém místě vyšla „sedmička“ naprázdno, po dvanácti hodinách se mohla posádka i tým těšit na příděl pěti bodů za páté místo. Technické problémy během nedělního dopoledne se odrazily na konečné klasifikaci na 25. příčce se ztrátou dvanácti kol na vítěze.
Po šesti hodinách závodu bylo v čele audi pojmenované podle písně Linda Lou, jedoucí v barvách Land Motorsportu. Audi týmu WRT nesla jména dcer mechaniků (č. 1 Maria, č. 2 Lucia) a stáj Sainteloc si vybrala jméno bohyně moudrosti a válečné strategie Athene.
Západ slunce je v Belgii díky několikasetkilometrové vzdálenosti od naší domoviny o více jak půlhodiny posunutý. Nyní tma již převzala vládu i nad Ardenami. V noci byl závod na hodinu zastaven po havárii Krebse a Meyricka.
Závody „gétéček“ patří mezi ty vstřícnější vůči fanouškům. Ačkoliv se přímo do garáže již nemusí poštěstit dostat každému, v tomto případě (WRT) vyřešili nežádoucí ovlivňování práce mechaniků netradičním způsobem. Výhodou byla také pozice belgické stáje v prostornějších garážích boxů F1 oproti stísněným prostorům v klesání k Eau Rouge.
I náhradní vůz vyžaduje „důkladnou“ kontrolu stavu
Ani den trvající závody neznamenají jízdu volnějším tempem. Často jsou označovány jako „24hodinové sprinty“. Ferrari týmu SMP Racing při průjezdu působivého úseku Eau Rouge – Raidillon Klid před bouří. Jarek Janiš pozorně sleduje monitory přenášející data z jediného pokračujícího bmw týmu Rowe Schnell, schnell! Jarek pohání mechaniky německé stáje, kteří před chvílí vyjmuli pneumatiky z nahřívacích zařízení umístěných za garážemi Výměna jedné sady obutí z bezmála pěti tisíc kompletů distribuovaných během podniku 24 hodin ve Spa Vyčištění přívodu vzduchu k chladiči. Ten se zanáší četnými žmolky z pneumatik anebo drobnými úlomky po kolizích Odstavené bentley, s nímž se Soucek pokoušel po opravě vrátit do závodu. Předtím strávil necelou půlhodinu u mechaniků po kolizi s Vanthoorem, posléze vůz vypověděl službu na komunikaci připojující se na okruh. Odstrojené porsche týmu Bernhard, jeden z účastníků výše zmíněné kolize. Po nárazu Dauenhauera (č.111, Aust) do Vanthorova porsche bojujícího na pomezí první pětky následovala ještě kolize se Souckovým bentley. Časově náročná oprava vedla tým k rozhodnutí odstoupit ze závodu sedm hodin před jeho koncem Tým Speedlover měl více štěstí a i bez zadního nárazníku dorazil do cíle. Pro umístění na 40. příčce bylo třeba objet 390 kol, což stačilo i na jediného soupeře ve třídě National. Ten v první polovině závodu ztratil opravami v boxech čtyři hodiny. Lamborghini týmu Barwell, vítěz ve třídě amatérů s drtivým náskokem pěti kol Ve třídě smíšených posádek se nakonec radovali v týmu Rinaldi. Nejvážnějším soupeřem byl mercedes týmu Strakka, který dokázali definitivně setřást až v poslední čtvrtině závodu. V doplňkovém hodnocení hlavní třídy, v Silver Cupu, se v souboji s lamborghini týmu Barwell radovali nakonec v italské stáji Ombra Nejvážnějším soupeřem vítězného bmw byl další reprezentant mnichovského výrobce. V tomto případě se jednalo o tým Rowe, který ve Spa triumfoval před dvěma roky Walkenhorst Motorsport má více zkušeností z nižších tříd vytrvalostní části BGTS. Při jednom z ojedinělých startů v hlavní třídě dokázal porazit plejádu ostřílenějších soupeřů. Momentka vítězné posádky (zleva): Tom Blomquist, Philipp Eng a první Nor úspěšný ve Spa Christian Krognes Foto: Tomáš Krejčík