Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

GPDA žádá od Pirelli nápravu

GPDA žádá od Pirelli nápravu

Jezdci se obávají explodujících pneumatik.

Jezdci Formule 1 společně požádali Pirelli o změnu vlastností pneumatik tak, aby se zabránilo dalším explozím.

"Potřebujeme zabránit náhlým explozím," prohlásil Alexander Wurz, předseda GPDA - Asociace jezdců velkých cen. Žádost přichází po Velké ceně Belgie, ve které ve vysokých rychlostech náhle selhala pravá zadní pneumatika na vozech Nica Rosberga i Sebastiana Vettela a pouze štěstí se postaralo o to, že ani jeden z incidentů neskončil vážnou havárií.

Wurz je bývalým jezdcem F1 a předsedou asociace zůstal i přesto, že v současnosti závodí v LMP1. V pozici místopředsedů jsou aktivní jezdci F1 Jenson Button a Sebastian Vettel.

"Jako jezdci jsme pevně přesvědčeni, že konec ideálního výkonnostního okna pneumatiky se může a má projevit jinak než delaminaci ve formě exploze," pokračuje Wurz. "Věřím, že existují technologie, které dokáží zabránit tak náhlé delaminaci, ale jako krátkodobé řešení potřebujeme dát Pirelli svobodu a podporu v zavedení všech opatření, která jsou podle nich bezpečná a vhodná pro závod F1."

GPDA se ujistí, že problém nebude zameten pod koberec a v nejbližších týdnech bude hlavním tématem pro Pirelli i FIA.

"Žádáme, aby vybuchujícím pneumatikám věnovali maximální pozornost. Musíme spolupracovat na odstranění obav o bezpečnost."

Jezdci upozorňují, že explodující pneumatiky neohrožují pouze jednoho jezdce. Nekontrolovatelný monopost může kolidovat s jiným vozem, z čehož by mohla být opravdu vážná havárie, ale nebezpečný je i samotný zbytek těžké pneumatiky nejednou velkou silou vymrštěný do výšky a vážně tak ohrožující jezdce vzadu.

Předseda GPDA dodává: "Je třeba říci, že selhání pneumatik provázejí celou historii F1 a závodění. Je to nežádoucí, ale jsme si vědomi překážek kladených před výrobce pneumatik, nakolik se neustále vyvíjejí časy na kolo i síly (působící na pneumatiky)."

Pirelli už v sobotu před VC Belgie uzavřelo Rosbergův případ s tím, že pneumatika musela být proříznutá nějakou nečistotou na trati nebo v blízkosti obrubníků, zjištění z vyšetřování exploze Vettelovy pneumatiky mají být zveřejněny ve čtvrtek.