Pneumatiky a znovu pneumatiky
Číslo jedna za oponou v Monze.
Italská Monza a spor mezi italským Ferrari a italským Pirelli. Během dvou dnů se toho stihlo říct hodně.
Sebastian Vettel si do Monzy přišel po vysvětlení jeho nehody ve Velké ceně Belgie a alespoň částečně ho dostal. Za selhání pneumatiky může kombinace opotřebení a velkého počtu úlomků na trati. To však Vettelovi k úplné spokojenosti nestačilo.
"Jak jsem řekl po závodě, podle mě nemůžeme akceptovat explodování pneumatik v takové rychlosti a nemám k tomu co dodat," řekl jezdec Scuderie Ferrari volající po větší změně. "Udělaly se krátkodobé změny, například se upravil tlak v pneumatikách. Vyzkoušíme to a uvidíme, co se stane. Ale jedna věc je krátkodobá reakce během pár dnů a druhá pochopení problému. Už jednou jsme měli velký problém a po změně byl odstraněn, takže s profesionálním přístupem se i tohle jistě podaří napravit."
Také Nico Rosberg řekl, že ho vysvětlení Pirelli úplně neuklidnilo, drobné úlomky po haváriích se mohou vyskytnout kdekoliv.
"Nemůže to být pravidlem. Úlomky jsou v každém závodě, občas je jich více a občas méně. Nepochybně potřebujeme odolné pneumatiky, pro které nebude pár úlomků na trati problémem," řekl Rosberg.
Veřejné kritizování se ale monopolnímu dodavateli pneumatik vůbec nelíbilo a Bernie Ecclestone, zastupující společnost vlastnící komerční práva na F1, se italského výrobce zastal. Kritika se prý neměla dostat do médií.
"Pokud mi někdo něco prodal a nefungovalo by to jak má, tak bych šel za ním, ne na veřejnost. Chci, aby (jezdci) začali přemýšlet, a když bude mít některý z nich problém, půjde za lidmi, kteří jsou za to zodpovědní," vysvětlil svou nespokojenost Ecclestone.
Sportovní ředitel Pirelli později potvrdil, že jezdci byli na setkání požádáni, aby kritiku stopli a před novináři byli raději zticha.
"Byli požádáni, aby to dělali ve správném prostředí, tedy v rámci svého týmu a při komunikaci s námi. Ať svůj názor vyjádří správným způsobem," řekl včera Paul Hembery.
Bernie Ecclestone na domácí půdě Pirelli navíc oznámil, že s vysokou pravděpodobností vyhraje probíhající výběrové řízení a zůstane dodavatelem F1 minimálně do roku 2019. Zájem projevil i francouzský Michelin, ale jelikož není ochoten pokusit se vyrobit rychle degradující pneumatiku, je prakticky bez šance.
"Jistě. Nenecháme je odejít, dělají pro nás skvělou práci," odpověděl Ecclestone na otázku, zda Pirelli míří za novým kontraktem, který bude muset podepsat právě Ecclestone. "Už před lety jsem jim řekl, že od nich nechci pneumatiku, která by vydržela celý závod. Oni dělají, o co jsme je požádali a jsou v tom dobří. Přitom by byli schopni vyrobit pneumatiku, kterou by dali na vůz v lednu a vzali by ji až v prosinci."
Pirelli dokonce nabídlo, že vyrobí pneumatiku schopnou vydržet celý závod.
"Pirelli nám nabídlo, že každému vozu dodá pouze jednu sadu pneumatik schopnou vydržet celý podnik. Víme, že jsou schopni takové pneumatiky vyrobit, ale závod by bez zastávek nebyl tak vzrušující," píše se v oficiálním stanovisku Formula One Management.
Pirelli také požádalo, aby mělo příští rok více možností k sezónnímu testování a přípravě na sezónu 2017, kdy by se měly vrátit široké pneumatiky, motory s výkonem nad 1000 koní a vozy generující více přítlaku.