Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Sebastian Vettel suverénním vítězem VC Singapuru!

Sebastian Vettel suverénním vítězem VC Singapuru!

Velká cena Singapuru - závod

Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Singapuru! V daleké Asii se již Sebastian Vettel připravuje na start z pole position! Němec si včera připsal první kvalifikační vítězství v barvách Ferrari a pro Scuderii je to první pole position od Velké ceny Německa 2012. Vozy Mercedesu překvapivě vidíme až ve třetí řadě, jejich náhlá ztráta rychlosti je dosud záhadou. Pátý Lewis Hamilton byl včera o 1.4 sekundy pomalejší než Vettel a o 4 desetiny sekundy pomalejší než čtvrtý Daniil Kvjat. Místo po Vettelově boku si vybojoval Daniel Ricciardo, z třetího místa odstartuje Kimi Räikkönen. Za šestým Nicem Rosbergem stojí Valtteri Bottas, Max Verstappen, Felipe Massa a Romain Grosjean.

Singapur je městská trať, takže můžeme očekávat trochu méně předjížděcích manévrů než na závodních okruzích a je velmi pravděpodobné, že průběh závodu naruší alespoň jeden výjezd bezpečnostního vozu. Pozdě večer je v Singapuru pouze o pár stupňů chladněji než přes den, teplota vzduchu před startem neklesla pod 28°C, přičemž vlhkost vzduchu se pohybovala na úrovni nepříjemných 70%.

 Všechny vozy bez problémů vyrazily do zahřívacího kola na super-měkkých pneumatikách.

Start byl tentokrát opatrný a nedošlo k žádné větší kolizi. Jezdci z prvních tří řad si dokonce navzdory pár soubojům zachovali pořadí z kvalifikace. Bottas zůstal sedmý, ale za něj se posunul Felipe Massa, jelikož Verstappenovi se nepodařilo odstartovat a musel být zatlačen do boxové uličky. Vrátil se na trať, ale s jednokolovou ztrátou. Deváté a desáté místo obsadili jezdci Force Indie.

Vettel na nic nečekal a od prvního kola ukazoval svou převahu. Ve třetím kole měl už na Ricciarda náskok téměř 5 sekund. Ricciarda v bezpečných vzdálenostech následovali Räikkönen a Kvjat. Hamilton jezdil podstatně pomaleji než vedoucí čtveřice a byl v čele vláčku s Rosbergem, Bottasem, Massou, Hülkenbergem a Pérezem. Další mezera vznikla až před jedenáctým Fernandem Alonsem pronásledovaným Carlosem Sainzem a Romainem Grosjeanem.

V sedmém kole dostal Ricciardo informaci, že Vettel zpomalil. Pětisekundový náskok se přestal zvětšovat.

10 kol za námi a na trati žádné změny. Zůstává doufat v různé strategie zastávek v boxech. Jezdci s naplánovanými třemi zastávkami měli podle Pirelli začít zastavovat od 16. kola, ale Grosjean si nechal tvrdší směs nasadit již v tomto kole.

Už jedenácté kolo bylo podstatně víc vzrušující. K mechanikům zamířili Alonso, Sainz a další jezdci jezdící za nimi. Sainz se zřejmě chtěl před Alonsa dostat díky mechanikům, ale místo toho zůstal zaseklý na místě kvůli jezdcům projíždějícím kolem. Alonso se ve výjezdu dostal do souboje s Grosjeanem. Vzhledem k obtížnosti předjíždění na této trati šlo o velmi důležitý souboj s vítězným koncem pro francouzského jezdce. Alonso se již v dalším kole opět dostal pod tlak Sainze.

V 13. kole zastavili Kvjat a Massa. Felipe Massa se vrátil rovnou vedle Nica Hülkenberga a došlo k tvrdé kolizi. Vůz zklamaného a rozzlobeného Hülkenberga skončil v bariéře, Massa pokračoval. Zpomalený záběr naznačil, že Němec svého soupeře neviděl. Infografika informovala o nasazení virtuálního safety caru a obava z reálného bezpečnostního vozu zlákala k mechanikům mnoho dalších jezdců. Button se po problému při výměně pneumatik propadl až mezi jezdce Manoru.

Virtuální safety car neumožnil bezpečné odstranění Hülkenbergova vozu, a tak se na trať dostal mercedes s Berndem Mayländerem za volantem.

Vettel, Ricciardo a Räikkönen jezdili s novými super-měkkými pneumatikami, jezdci Mercedesu dali přednost tvrdší směsi. Daniil Kvjat se kvůli zastávce přesně před virtuálním safety carem propadl na šesté místo a měl nazuté super-měkké pneumatiky, stejně jako sedmý Bottas. Pérez, Nasr a desátý Grosjean jezdili na tvrdých. Massa se po kolizi vrátil k mechanikům a s tvrdší směsí jezdil na 14. místě.

Restart v 19. kole přinesl pouze jednu změnu pořadí - Sainzovi zřejmě vypověděla poslušnost technika a nechal se předjet celým pelotonem včetně manorů. Za ním už jezdil pouze Verstappen, který se díky safety caru zbavil jednokolové ztráty.

Vettel tentokrát už tak nespěchal a nechal Ricciarda s Räikkönenem jezdit za jeho zadním křídlem, což vyhovovalo hlavně Hamiltonovi s Rosbergem, kteří měli naplánovaný co nejdelší druhý stint na tvrdších pneumatikách, aby mohli v závěru závodu co nejlépe využít další měkkou sadu.

Hamilton v 26. kole oznámil Mercedesu ztrátu výkonu! Už v dalším kole ho předjel Rosberg a hned po něm Kvjat a Bottas. Mercedes usilovně pátral v telemetrických datech po původu problému, ale nedařilo se mu nic najít. Dalšími v pořadí byli Pérez a Nasr, to už byl Hamilton devátý.

Jezdci Lotusu mezitím odstartovali další kolo zastávek, v dalším kole je napodobili Ericsson a Sainz. V 30. kole jsme již Hamiltona viděli na nebodované 12. příčce. Toto kolo bylo zároveň posledním pro Felipeho Massu. Odstoupení může souviset s jeho kolizí s Nicem Hülkenbergem.

V 32. kole už Hamilton jezdil na 16. příčce a svého inženýra požádal o povolení odstoupit a zbytečně dál nenamáhat porouchanou pohonnou jednotku. Nico Rosberg se oficiálně vrátil do boje o mistrovský titul, i když jezdil až čtvrtý. Na vedoucího Vettela ztrácel 18 sekund, na třetího Räikkönena 10 sekund.

"OK, Lewisi. Box, box box," tak skončila VC Singapuru pro úřadujícího mistra světa. Právě tady kvůli technickému problému vypadl i v roce 2012 a rozhodl se odejít z McLarenu do Mercedesu.

Jako první ze špičky jel na druhou zastávku Daniil Kvjat a mechanici ho zdrželi o pár vteřin déle, než bylo nutné. Ze závodu odstoupil také Alonso dosud jezdící na bodovaném místě. Díky odstoupením se na 10. místě ocitl Max Verstappen, který do závodu odstartoval s jednokolovou ztrátou.

37. kolo a další výjezd Safety Caru. Chodec na trati! Obrovské selhání organizátorů. Někdo dostal nápad projít se po rovince a pak zase zalézt za bariéru. Všichni spěchali do boxové uličky.

Pořadí ve 40. kole: 1. Vettel, 2. Ricciardo, Räikkönen, Rosberg, Bottas, Kvjat, Pérez, Grosjean, Maldonado a 10. Button následován Nasrem. Na super-měkké směsi jezdili pouze 12. Verstappen a 13. Sainz.

Po restartu v 41. kole začal Verstappen tlačit na Nasra a Button bojoval s Maldonadem. Verstappen a po něm i Sainz se úspěšně propracovali přes Nasra, Buttona stál souboj s Maldonadem polovinu předního křídla a musel opět navštívit mechaniky. Mladíci Toro Rosso si plnými doušky užívali dočasnou výhodu super-měkkých pneumatik a jeden po druhém si podali i Maldonada.

Ani druhý výjezd safety caru nezměnil nic na Vettelově absolutní kontrole nad závodem. Ricciardovi se opět vzdálil a Australan neměl žádný problém s Räikkönenem. Diváky tak nejvíce bavili Verstappen se Sainzem bojující o poslední bodovaná místa. V 47. kole se Verstappen dostal i před Grosjeana a Sainz jezdil doslova centimetry za Francouzovým zadním křídlem, ale pouze pár zatáček, pak se i on protlačil vpřed. Pérez měl tehdy před touto nebezpečnou dvojicí náskok šesti sekund.

53. kolo a zpráva pro Jensona Buttona: "Potřebujeme odstoupit, příliš riskujeme s převodovkou." McLaren chtěl městský závod využít k zisku bodů, které by mu pomohly dostat se z ostudného devátého místa poháru konstruktérů. Místo toho přenechali body svým soupeřům ze středu pole.

V dalším kole se Verstappen a Sainz dotáhli za Péreze, ale jejich pneumatiky již nebyly v perfektním stavu. Nasr se dostal před Maldonada a od bodu za desáté místo ho dělilo jen pár vteřin a Grosjean. Maldonado rychle podlehl i útoku Marcuse Ericssona. Vettel si vpředu udržoval bezpečný náskok.

2 kola před cílem se Grosjeanovi nepodařilo dobrzdit do 7. zatáčky a Nasr si pohodlně vzal jeho desáté místo. Verstappen odmítl uposlechnout příkaz týmu a uvolnit cestu Sainzovi.

Sebastian Vettel po suverénním výkonu vyhrál Velkou cenu Singapuru! Třetí vítězství v této sezoně, přesně tolik si jeho nový šéf přál před začátkem sezóny. Daniel Ricciardo se na pódiu postavil na druhý stupínek a Kimi Räikkönen na třetí. Nicu Rosbergovi zůstala až čtvrtá příčka, ale přesto může být spokojen - z Hamiltonova náskoku ukrojit 12 bodů.

  Jezdec Tým Odstup
1 Vettel Ferrari
2 Ricciardo Red Bull + 0:01.478
3 Räikkonen Ferrari + 0:17.154
4 Rosberg Mercedes + 0:24.720
5 Bottas Williams + 0:34.204
6 Kvjat Red Bull + 0:35.508
7 Perez Force India + 0:50.836
8 Verstappen Toro Rosso + 0:51.450
9 Sainz Toro Rosso + 0:52.860
10 Nasr Sauber + 1:30.045
11 Ericsson Sauber + 1:37.507
12 Maldonado Lotus + 1:37.718
13 Grosjean Lotus + 2 kola
14 Rossi Manor + 2 kola
15 Stevens Manor + 2 kola
  Button McLaren
  Alonso McLaren
  Hamilton Mercedes
  Massa Williams
  Hulkenberg Force India