Před branami Zeleného pekla
Reportáž z víkendu série International GT Open.
Místem třetího podniku osmého ročníku International GT Open se stal na přelomu května a června automotodrom Nürburgring. Sopečná aktivita tamní oblasti je dávnou minulostí připomínanou mj. názvem oblasti (Vulkaneifel), rozmanitého klimatu pohoří Eifel si aktéři této mezinárodní série vozů GT užili dosyta. S průběhem tohoto víkendu se seznámíte slovem i obrazem.
Pátek
Ačkoliv zahájení druhého pátečního tréninku proběhlo na oschlé dráze, záhy se rozpršelo. Stejně jako v prvním tréninku se tak naskytla šance pro schopnější posádky nižší třídy GTS pokořit silnější vozy kategorie Super GT. Jednou z nich je v letošní premiéře v GT Open posádka stáje Autorlando ve složení Jeroen Bleekemolen a Emilio di Guida. Holandsko-venezuelské dvojici patřilo v této části druhé místo za ferrari stáje Kessel Racing ve složení Bontempelli/de Marco.
Dočasná kombinace vyměněného levého světla s průhledným krytem a pravého se žlutou barvou vyhrazenou pro vozy třídy Super GT.
Po skončení druhého tréninku přišel čas na opatření světel ochrannou fólií. Protože ve žluté barvě nebyla k dispozici, byla nakonec u obou světel použita průhledná varianta.
Sobota
Úvod třetího víkendu poznamenala páteční smrt jednoho z členů logistiky doprovodné série Maserati Trofeo, Itala Pietra Stragliatiho. Na uctění jeho památky použili nejen účastníci pohárového mistrovství smuteční pásky.
Právě sledujete nájezd do první zatáčky okruhu. V okolí Nürburgringu povětšinou nepanovaly tak extrémní podmínky jako přímo na okruhu. Zahájení sobotního programu se několikrát změnilo, podmínky dlouhou dobu nikoliv. Před polednem byly vydány tři rozdílné verze lišící se časem zahájení. Zásadněji se situace začala měnit po poledni, takže ve čtvrt na dvě mohl začít zkrácený program sobotního dne.
Klidu za únikovou zónou první zatáčky využilo ptactvo k obsazení bezpečnostních prvků okruhu, v tomto případě okna v ochranné bariéře určené fotografům.
Kvalifikace
Tradiční formát částečně oddělené kvalifikace s 15 minutami vyhrazenými pro každou třídu vzal kvůli zpoždění za své. Doba se nezměnila, obě třídy však vyrazily na dráhu společně. Ani hustší provoz nezabránil Monterminimu k vítězství v části kvalifikace určené prvním pilotům posádek. Zde se již jako vítěz proplétá dvojicí zatáček pojmenovaných po Michaelu Schumacherovi, aby předal v boxech ferrari svému kolegovi.
Po pětiminutové přestávce do vozů usedli piloti určení jako druzí. V této části si nejlépe počínal Nicky Pastorelli z týmu V8 Racing s vozem Corvette třídy Super GT.
Závod
Montermini se pokouší vytvořit v první zatáčce kouřovou clonu podobnou ranní mlze. K jeho štěstí se situace neodehrála v závodě, ale na začátku zkušebního kola končícího na čelním místě roštu sobotního závodu.
Po dokončení formovacího kola za zaváděcím vozem začal sice odpočet časomíry, na dráze nebyl bezpečnostní vůz, ale závod nezačal. Vedoucí pozice Ramose tak neměla dlouhého trvání.
Krátce vedoucí Chris van der Drift (Bhai Tech, McLaren, GTS) využil nejprve volného prostoru na vnitřku první zatáčky a dostal se na úroveň Monterminiho bránícího se Ramosovi. Na výjezdu z Mercedes Arény se novozélandský jezdec posunul do vedení.
V nájezdu do této zatáčky zdolává Montermini van der Drifta. Na cílové rovince využil italský jezdec nejen větrného pytle v závěsu mclarenu, ale také výkonnějšího motoru svého ferrari. GT Open k rozlišení tříd nepoužívá tradičnější rozdílné barevné schéma čísel, ale kromě zbarvení krytů světel se třídy liší barvou stínícího pruhu na čelním skle. Modrý u vozů kategorie Super GT (GT2, respektive GTE), bílý pro slabší GTS (GT3).
Torilův mercedes zakrývá při průjezdu části pojmenované dle značky jeho vozu nejrozšířenější značku ve startovním poli. Které posádce patří tento vůz můžete tipovat v diskuzi pod článkem.
Mladší z rodu Talkanitsů bez většího poškození ustál strkanici v první zatáčce, při níž levou přední částí postrčil Seefriedovo porsche. Ve druhém kole se ocitl v hodinách na výjezdu z poslední zatáčky. Po možném kontaktu se Schirovým porsche jeho soupeř skončil své působení v závodě, běloruský pilot pokračoval dále. Nicméně se již v šestém kole předčasně objevil u mechaniků s prasklým levým předním blatníkem. Na snímku již vidíte vůz po opravě lepicí páskou.
Po výměnách se spolu utkali Ladygin (č. 64) s Camathiasem (č. 59). V souboji ferrari stájí SMP Racing a Ombra byl nakonec úspěšnější švýcarský pilot. Oba vozy se nyní nachází za technickou částí Mercedes Arény a po kratší rovince míří dolů k zatáčce Valvoline. Přibližně v místě červeného vozu komisařů z DMSB vede dráha na obou stranách po mostě, který se klene nad silnicí č. 258 (Eifel-Ardennen Strasse). Jedná se o hlavní přístupovou komunikaci k okruhu dálnicím A48 (Koblenz) anebo A1 (Kolín nad Rýnem).
Třinácté místo posádky Lyons/Beretta po startu ze stejné pozice nevypadá zdánlivě oslnivě. Michael Lyons se však musel od šestého kola potýkat s uvolněnou částí krytu podvozku v blízkosti ústí difuzoru. Jednalo se o důsledek postrčení Mavlanova v poslední zatáčce. Jízdu britského jezdce provázelo drnčení poskakujícího dílu, které bylo chvílemi slyšet i při přenosu. Během zastávky jeden z mechaniků obhlížel vůz také v přední části.
Během zkráceného závodu urazila nejlepší posádka 24 kol.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
A.Montermini/L.Filippi | Vilorba Corse |
F
|
49:42.219
|
2.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 5.334
|
3.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 12.898
|
4.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 17.029
|
5.
|
GTS
|
R.H.Suzuki/G.Pantano | Bhai Tech |
Mc
|
+ 19.352
|
6.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 36.735
|
7.
|
GTS
|
Di Guida/Bleekemolen | Autorlando |
P
|
+ 47.435
|
8.
|
GTS
|
L.Bontempelli/N.De Marco | Kessel Rac. |
F
|
+ 47.954
|
9.
|
GTS
|
M.Toril/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 48.810
|
10.
|
GTS
|
A.Barbra/S.Costantini | Ombra |
F
|
+ 1:02.143
|
11.
|
GTS
|
M.Cordoni/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 1:04.476
|
12.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 1:04.634
|
13.
|
GTS
|
M.Lyons/M.Beretta | AF Corse |
F
|
+ 1:14.145
|
14.
|
GTS
|
R.Mavlanov/P.Rosell | SMP Racing |
F
|
+ 1:16.249
|
15.
|
GTS
|
B.Wong/B.Lavio | V8 Racing |
C
|
+ 1:16.977
|
16.
|
GTS
|
I.Tutumlu/D.Deverikos | Autorlando |
P
|
+ 1:23.665
|
17.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1:28.977
|
18.
|
SGT
|
J.Camp/J.Versluis | V8 Racing |
C
|
+ 1:29.795
|
19.
|
GTS
|
F.Kremer/S.Earle | Kessel Rac. |
F
|
+ 1 kolo
|
20.
|
GTS
|
M.Seefried/V.Kogay | Rinaldi Rac. |
P
|
+ 3 kola
|
21.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 4 kola
|
22.
|
GTS
|
G.Gardel/A.Calari | Kessel Rac. |
F
|
+ 22 kol
|
23.
|
SGT
|
N.Schirò/A.Hamilton | Drivex |
P
|
+ 22 kol
|
Neděle
Nicola de Marco se dokázal posunout během chvíle po startu ze 14. pozice o sedm míst výše. Za italským jezdcem se seskupilo několik soupeřů, z nichž někteří doplatili na souboje podporované jízdou v těsném závěsu. Mezi nimi byla mj. i dvojice posledních jezdců, Constantini a Beretta.
Hrad Nürburg je součástí hornaté krajiny od roku 1166. Burácení vysokootáčkových motorů se v jeho blízkosti rozléhalo od roku 1927 na tehdy nově vybudovaném 22,8 kilometrů dlouhém okruhu. Jeho dráha zasazená do členitého terénu pohoří Eifel, slepé zatáčky, různé úrovně přilnavosti anebo délka mu vysloužili přezdívku Zelené peklo. V jeho blízkosti vybudovaný bezpečnější automotodrom čeká v příštím roce oslava 30. výročí od otevření. Část v okolí boxů (včetně tohoto pohledu na část Mercedes Arény) se mírnějšími terénními změnami a širokými asfaltovými zónami příliš nevymyká nynějším standardům. Ve zbytku okruhu je situace díky terénu a kačírku v okolí dráhy odlišná, extrému Nordschleife verze nazývaná Grand Prix nedosahuje.
S přetáčivými smyky při brzdění si nedokázali poradit zkušenější Longin, stejně jako jeho kolega Sijthoff. Výsledkem je nelichotivé 15. místo po startu z deváté pozice.
Poškození levé zadní části bylo důsledkem kontaktu s Ladyginem (č. 64, Ferrari, SMP Racing) v úvodním kole. Navzdory poškozování pneumatiky poničenou částí karoserie Seyffarth s předčasnou návštěvou mechaniků otálel, nakonec se jí stejně nevyhnul.
Pokud by se udělovaly body za umělecký dojem, získal by Camathias za piruety po startu vysoké hodnocení. Švýcarskému jezdci se navíc dramatickou situaci podařilo ustát bez poškození vozidla. V závodě však posádka celkovým 14. místem a osmým ve třídě na body nedosáhla.
Tutumlu se pokusil se svým porsche optimisticky protáhnout vnitřní částí levého oblouku šikany NGK podél Maleevova ferrari. Pro ruského pilota znamenal náraz do levé zadní části dočasné uvíznutí v blízkosti šikany proti směru jízdy. Španělský jezdec pokračoval s poškozeným vozem dál bez zastavení, než byl nucen odstoupit.
V nedělním závodě mohla britská posádka radovat po ujetí 25 kol.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
51:39.226
|
2.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 2.592
|
3.
|
SGT
|
A.Montermini/L.Filippi | Vilorba Corse |
F
|
+ 4.030
|
4.
|
GTS
|
R.H.Suzuki/G.Pantano | Bhai Tech |
Mc
|
+ 34.527
|
5.
|
SGT
|
N.Schirò/A.Hamilton | Drivex |
P
|
+ 35.817
|
6.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 36.712
|
7.
|
GTS
|
L.Bontempelli/N.De Marco | Kessel Rac. |
F
|
+ 41.438
|
8.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 44.158
|
9.
|
GTS
|
R.Mavlanov/P.Rosell | SMP Racing |
F
|
+ 58.514
|
10.
|
SGT
|
J.Camp/J.Versluis | V8 Racing |
C
|
+ 1:05.043
|
11.
|
GTS
|
B.Wong/B.Lavio | V8 Racing |
C
|
+ 1:11.946
|
12.
|
GTS
|
M.Seefried/V.Kogay | Rinaldi Rac. |
P
|
+ 1:13.389
|
13.
|
GTS
|
Di Guida/Bleekemolen | Autorlando |
P
|
+ 1:18.669
|
14.
|
GTS
|
M.Cordoni/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 1:25.693
|
15.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 1:41.111
|
16.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1:44.592
|
17.
|
GTS
|
M.Toril/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 2:02.437
|
18.
|
GTS
|
F.Kremer/S.Earle | Kessel Rac. |
F
|
+ 2:03.811
|
19.
|
GTS
|
I.Tutumlu/D.Deverikos | Autorlando |
P
|
+ 4 kola
|
20.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 4 kola
|
21.
|
GTS
|
G.Gardel/A.Calari | Kessel Rac. |
F
|
+ 4 kola
|
22.
|
GTS
|
M.Lyons/M.Beretta | AF Corse |
F
|
+ 18 kol
|
23.
|
GTS
|
A.Barbra/S.Costantini | Ombra |
F
|
+ 18 kol
|