Horner: Renault je dva až tři roky pozadu
Čekají i Ferrari spršky kritiky?
Christian Horner je přesvědčen, že Renault nedožene Mercedes a Ferrari ještě minimálně dva nebo tři roky. To je zároveň důvod, proč Red Bull raději odejde z F1, než by měl dále závodit s pohonnými jednotkami od francouzské automobilky.
"Dříve to bylo jiné. Náš svět je nyní úplně jiný než před změnou motorových předpisů," řekl šéf Red Bull Racingu. "Teď jsou tu pouze dva motory, s nimiž můžete vyhrávat velké ceny. Bohužel, Renault moc zaostává. Nyní se zdá, že budou potřebovat alespoň dva až tři roky, než se dostanou na úroveň konkurence. Jako platící zákazník si nemůžeme dovolit tak dlouho čekat."
Renaultu se nepodařilo vyrobit hybridní pohonné jednotky s výkonem na úrovni konkurence a na začátku obou sezón měl i vážné problémy se spolehlivostí. Nikdo se asi nediví rozčarování Red Bullu, ale také se nikdo nediví, že ani Renault už s Red Bullem nechce nic mít. Za rok a půl se v médiích objevilo obrovské množství kritiky z úst nejvyššího vedení Red Bullu na adresu Renaultu a jeho neschopnosti vyrobit konkurenceschopný motor.
Je zde tedy otázka, zda se Mercedes a Ferrari nyní nezdráhají spojit svá jména s Red Bullem právě proto, že jim vlasy stávají dupkem už jen při pomyšlení, že by to Red Bull mohl v budoucnu udělat jim. Pokud by například Ferrari příští rok přišlo s nespolehlivým motorem, byla by to katastrofa i bez mediálních útoků od nespokojeného zákazníka.
"To si nemyslím," řekl o téhle teorii Horner. "Možná jsme se provinili tím, že jsme byli upřímní, ať už to byly moje komentáře, komentáře Adriana Neweyho, Helmuta Marka nebo především Dietricha (Mateschitze), který to nakonec všechno platí. Nevěřím, že by to nějak ovlivnilo některého z ostatních dodavatelů."
V továrně Red Bull Racingu již mezitím narůstá napětí. Sezóna končí příští měsíc a stovky zaměstnanců se obávají o práci, i když Horner je odhodlán hledat alternativní řešení.
"Pokud bychom nemohli pokračovat v F1, porozhlédli bychom se po alternativách. V Milton Keynes máme spoustu velmi talentovaných lidí, které bychom mohli využít kdekoli. Samozřejmě, bojí se o svou budoucnost, ale neustále jim opakuji, aby pokračovali v práci a netrápili se věcmi, které beztak neovlivní."
Práce je však málo, protože designéři nevědí, jaká pohonná jednotka bude ve voze a jak tedy bude vypadat karoserie za jezdcem a proto nemohou pracovat na detailech.
"Už je říjen a naši inženýři už pomalu nemají co dělat. Potřebují vědět, co bude s RB12. Kdy bychom chtěli znát konečný verdikt? Před dvěma týdny! Adrian Newey mi už řekl: "Christiane, potřebujeme odpověď. Vím, co se bude dít vpředu a zcela vzadu, ale už potřebujeme vědět, jak bude vypadat střední část vozu." Není to jen o motoru. Musíme myslet například na chlazení, které ovlivní tvar bočnic, nebo třeba na převodovku ovlivňující zadní část."