Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Výrobci nesmějí dodávat staré pohonné jednotky

Výrobci nesmějí dodávat staré pohonné jednotky

FIA vydala technické předpisy pro sezónu 2016.

FIA dnes zveřejnila nové technické předpisy oficiálně platné pro sezónu 2016, je ale třeba hned upozornit, že nemusí jít o konečné znění pravidel. Zítra proběhne setkání FIA se zástupců Mercedesu, Ferrari, Renaultu a Hondy, aby prodiskutovali případné změny. Mezinárodní automobilová federace však zároveň upozorňuje, že v této fázi roku se již předpisy pro rok 2016 nemohou měnit ani na přání Strategické skupiny F1, ani se souhlasem Komise F1. S každou změnou budou muset souhlasit všechny týmy.

Nejdůležitější vlastně je, co se v pravidlech od začátku roku nezměnilo. Výrobci motorů letos upravují své motory i během sezóny, ale to pouze díky díře v původním znění předpisů. Jelikož díra byla už na začátku roku odstraněna, v předpisech je nyní jasně napsáno, že každý výrobce si musí nechat pohonnou jednotku homologovat nejpozději 28. února a během celé sezóny používat a dodávat pouze pohonné jednotky shodné s touto pohonnou jednotkou.

To znamená dvě důležité věci. První se týká především továrních týmů, které letos přednostně dostávají vylepšené pohonné jednotky. V roce 2016 sice automobilky budou moci pokračovat ve vývoji, ale ovoce jejich práce se projeví až po 28. únoru 2017, tedy po další homologaci. Všechny týmy budou muset od výrobce dostávat stejné pohonné jednotky, výhoda továrního týmu by mohla pocházet jen z lepšího softwaru nebo paliva.

Kromě nich je toto pravidlo důležité pro týmy Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso, kterým Ferrari nabídlo dodávání pohonných jednotek rok staré specifikace. To ale podle současných pravidel není možné a Red Bull tedy od Ferrari buď dostane stejné pohonné jednotky jako Scuderia, nebo žádné. Pokud by se toto pravidlo mělo změnit, bude k tomu třeba získat souhlas Red Bullu, Toro Rosso i ostatních osmi týmů.

V nové verzi technických předpisů nalezneme dvě výraznější novinky týkající se telemetrie a výfuků.

Týmy už léta používají jednotnou řídící jednotku, která FIA pomáhá kontrolovat dodržování předpisů. Od příštího roku se k ní přidá jednotný telemetrický systém od výrobce vybraného Mezinárodní automobilovou federací. Jednotný systém by mohl pomoct kontrolovat případné omezení přenosu dat mezi vozem a inženýry týmu, takže jezdec by se musel více spoléhat sám na sebe.

Důvodem úpravy výfukového systému je snaha opět zvýšit hlučnost vozů F1, která výrazně klesla po zavedení hybridních pohonných jednotek. Všechny pohonné jednotky musí mít oddělený výfuk pro plyny z obtokového ventilu (wastegate). Všechny plyny proudící od tohoto ventilu a zároveň pouze plyny proudící od tohoto ventilu musí být odváděny jedním nebo dvěma potrubími oddělenými od potrubí vedoucího zbytek výfukových plynů. Tohle uspořádání by mělo zvýšit hlučnost výfukového systému a zároveň by se nemělo podepsat na výkonu ani spotřebě pohonných jednotek.