Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Motory pro sezónu 2017 se možná budou losovat

Motory pro sezónu 2017 se možná budou losovat

Týmy se pak nebudou smět veřejně stěžovat.

Motorsport se detailněji podíval na nová motorová pravidla odsouhlasena pro sezónu 2017, konkrétněji na část věnovanou dostupnosti motorů pro nezávislé týmy.

FIA si v tomto od automobilek vyžádala velké ústupky, ale zároveň jim poskytuje ochranu v případě, že budou nuceny dodávat své motory i týmům, se kterými by jinak kontrakt nepodepsaly. Na celé sadě pravidel je vidět, jak se FIA ​​snaží poučit z loňské situace Red Bullu, kterému hrozilo, že zůstane bez dodavatele motorů, ale na druhé straně se do takové situace částečně dostal sám.

V novém dodatku je vzorec, podle kterého za současné situace s jedenácti týmy a čtyřmi výrobci motorů musí být každý výrobce připravený zásobovat alespoň tři týmy. A pokud některý z týmů nebude mít na začátku léta dodavatele, FIA ho přiřadí k výrobci motorů s nejmenším počtem týmů. Pak už ale nebude cesty zpět a obě strany budou povinné podepsat smlouvu v souladu s podmínkami sepsanými v nových pravidlech.

Pro příští rok musí výrobci nabídnout stejnou cenu, za jakou prodávají jiným zákazníkům, od roku 2018 bude cena 12 milionů eur na rok. Zajímavé je řešení v případě, že nejmenší počet zákazníků nemá jen jeden výrobce. Pokud by se například nyní Red Bull nedohodl s Renaultem a jiné týmy zůstaly se svými dosavadními dodavateli, měli by i Renault i Honda pouze jediný tým. A v takovém případě by rozhodlo losování zorganizované FIA. Podobná situace může nastat, pokud i Toro Rosso odejde od Ferrari, které mu letos dodává rok starou verzi své pohonné jednotky. V takovém případě by los určil, který z týmů Red Bullu bude příští rok zásobovat Honda a který Renault.
 
Pravidla myslí i na argument dodavatelů, že nechtějí nechat své dobré jméno poškozovat nespokojenými zákazníky, přičemž se za příklad často uvádí Red Bull a téměř celé dva roky mediálního ukazování prstem na automobilku Renault, ale v roce 2014 nebyl mnohem diplomatičtější ani Romain Grosjean jezdící ve voze Lotus také poháněném Renaultem. V dodatku se proto píše, že když si tým nedokáže sám najít dodavatele a bude mu muset pomoci FIA, součástí jejich smlouvy bude zákaz mediálně se stěžovat na kvalitu vylosované pohonné jednotky nebo její výrobce. A to platí pro vedení týmů, zaměstnance i akcionáře.

Výrobcem takto nemůže být přinucen zásobovat tým, který je v nějakém spojení s jinou automobilkou, což se opět může dotknout Red Bullu, který má na svém voze loga automobilky Aston Martin. Za automobilku je považována společnost, která ročně vyrobí alespoň 3000 automobilů, takže malý výrobci super-sportů mají výjimku. Kupříkladu McLaren loni prodal 1 648 automobilů, Ferrari 7 700. Kromě toho je tu ještě finanční ochrana, tým využívající tento systém musí být připravený okamžitě při podpisu smlouvy zaplatit 25 % stanovené ceny, dalších 25 % do 30 října, dalších 30 % do začátku sezóny a zbývajících 20 % před pátým závodem sezóny.