Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ecclestone táhne do boje

Ecclestone táhne do boje

Pokud se Ferrari nelíbí, může odejít nebo se soudit.

Prezident FIA Jean Todt a Bernie Ecclestone, jako zástupce společnosti vlastnící komerční práva na F1, dostali minulý týden od Světové rady motorsportu mandát ozdravit Formuli 1. V lednu mají sami přijít s řešením problémů v důležitých oblastech, jako jsou náklady nebo předpisy týkající se pohonných jednotek. Boss F1 bere tento úkol s maximální vážností.

"Snažíme se tu o záchranu sportu a oni se starají o sebe," řekl Ecclestone o Mercedesu a Ferrari.

Ecclestone novinářům prozradil, že Ferrari zaslalo FIA oficiální dopis, v němž píše, že Mezinárodní automobilová federace nemá právo rozdávat "mandáty" k obcházení procesu tvorby a přijímání pravidel. Týmy mají s F1 uzavřeny smlouvy, které nelze jen tak obcházet.

"Takže můžeme udělat pouze jednu věc, a to ignorovat co říká Ferrari. Také jim můžeme říci: „Máte na výběr. Můžete odejít nebo jít na arbitráž a počkat na názor arbitrážních soudců.“ Myslím, že arbitráž bychom lehce vyhráli.

Ecclestone pak řekl, že Mercedes a Ferrari mají díky tomu, že většina týmů používá jejich motory, "absolutní kontrolu" nad Komisí F1. Komise F1 je prostředním schůdkem při přijímání nových pravidel a bez jejího souhlasu se pravidla navržena Strategickou skupinou F1 (kde mají většinu Ecclestone a FIA) nemůžou dostat na jednání Světové rady motorsportu.

"Kdyby (Toto Wolff) zvedl ruku a řekl, že Vánoce se přesouvají na 26. prosinec, všichni (zákazníci) by ji zvedly taky. A s Ferrari je to stejné," řekl Ecclestone. "Můžeme a měli bychom změnit mnoho věcí, aby F1 opět nabrala správný kurz, protože jsme součástí showbyznysu. Máme bavit diváky. Nejsme tu kvůli tomu, aby se Mercedes mohl předvádět a prodával více aut. Nebo Ferrari."

BBC už s Ecclestonovými slovy konfrontovalo Ferrari. To je přesvědčeno, že Ecclestone mluvil o emailu s žádostí o vysvětlení situace, která vznikla rozhodnutím Světové rady. Vysvětlilo, že "záměrem je ujistit se, že principy moci a dozoru", zavedené Ecclestonem a FIA a odsouhlaseny dalšími akcionáři F1, budou nadále řádně dodržovány.

Co se týče kontroly nad rozhodnutími Komise F1, jde o "diskutabilní předpoklad" a "pokud jde o Ferrari, Vánoce budou letos i v budoucnu 25. prosince".

Ecclestone ve svém útoku pokračoval předpokladem, že Mercedes a Ferrari jsou soupeři na trati i před novináři, ale v zákulisí drží u sebe a Mercedes dokonce "Ferrari velmi pomohl s designem jeho motoru". Ferrari označilo Ecclestonovy závěry za "divné" a dodává:

"Mercedes pro nás je a vždycky byl soupeř, kterého musíme porazit a jsme přesvědčeni, že oni Ferrari vnímají stejně."

Ecclestone byl odhodlán prosadit sadu pravidel, která do F1 dostane jednoduché a levné motory od neutrálního dodavatele, které si týmy budou moci koupit za 6-7 milionů eur na sezonu, ne za současných 18-23 milionů a budou rovnocenné se současnými hybridními pohonnými jednotkami. Nyní je ale připraven zajít dál a hybridů se zcela zbavit.

"Předpisy pro jeden motor, který by mohl vyrábět kdokoliv. Pro každého by to bylo stejné, pro nikoho by to nebyla výhoda ani nevýhoda."

Případný protest dominantního Mercedesu nemusí nikoho zajímat. Beztak je v F1 jen dočasně.

"Teď pomáháme automobilce. Ne Ferrari, protože pro něj není velmi důležité, s jakým motorem jezdí. Pomáháme Mercedesu. Zničíme Formuli 1 kvůli automobilce, která může odejít stejně jako BMW nebo Toyota, které odešly, když se jim to právě vyhovovalo?"

Mercedes na Ecclestonovy válečné bubny zareagoval jen stručně a v bodech:

- V F1 je nepřetržitě od roku 1993 a zavázal se zůstat do roku 2020

- Zúčastnil se 25 sezón, což je téměř 40 % historie Mistrovství světa F1

- Je obchodním partnerem F1 Group a bezpečnostní a lékařská vozidla poskytuje od roku 1996

- Každá ze čtyř automobilek se už zúčastnila nejméně 25 sezón. Ferrari 66, Renault 37, Mercedes a Honda 25. Jsou to čtyři z pěti nejvěrnějších automobilek tohoto sportu.