Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

John MacDonald a tým RAM postupují do formule 1.

John MacDonald a tým RAM postupují do formule 1.

Motorsport před 40 lety - 2. díl

Bernie Ecclestone roku 1976 nasazoval Brabhamy BT45 s dvanáctiválci Alfa Romeo a své starší BT44B se mu podařilo "pronajmout" přítěli Johnovi MacDonaldovi. MacDonald, podobně mazaný dealer, jako Ecclestone, společně s Mickem Ralphem vlastnil stáj RAM, která minulý rok velmi úspěšně nasazovala vůz F5000 pro Alana Jonese. Dva Brabhamy-Ford hodlal RAM připravit pro všechny evropské velké ceny formule 1 pro jezdce s potřebným budgetem.

S prvním z nich již MacDonald podepsal smlouvu: byl to bývalý jezdec formule 2, Švýcar Loris Kessel. Ohledně druhého vozu měl údajně nejlepší vyhlídky Ital Gabriele Serblin. Do nejisté budoucnosti hleděla Lella Lombardiová. Její zaměstnavatel March totiž nalakoval Italčin monopost-F1 žluto-modře, což samozřejmě znovu rozvířilo zvěsti o tom, že do tohoto vozu nesedne jezdec švédské národnosti. Ronnie Peterson měl smlouvu s Lotusem, mnozí se proto domnívali, že Mosley brzy dá šanci svému juniorovi Gunnarovi Nilssonovi.

Max ale uklidňoval novináře tvrzením, že sezonu zahájí na každý pád Lombardiová. Majitel semitovárního týmu WKRT-Alfa Romeo Willi Kauhsen oznámil, že se bude roku 1976 soustředit na Evropský šampionát formule 2. Kauhsenův tým pro Italy minulý rok s přehledem vyhrál světový titul mistrovství světa značeka a jeho prohlášení mnohé překvapilo, protože se všeobecně počítalo s tím, že WKRT zůstane sportovním prototypům věrný. Kauhsen v posledních měsících vyjednával o koupi vozů Alpine-Renault - očividně bez výsledku. WKRT objednal u firmy March tři nová šasi, která měl pohánět motor Hart 420R.

Jako jezdce si Kauhsen zavázal Fittipaldiho juniora Ingo Hoffmanna a mladého německého specialistu cestovních vozů Klause Ludwiga. Další pohyby kolem formule 2: Francois Migault, minulou sezonu ještě jezdec Hillu a Williamsu F1, pro svůj návrat do F2 zakoupil monopost Osella, do kterého hodlal namontovat agregát Schnitzer-BMW. Migault byl národním francouzským mistrem F2 roku 1971.

Velký skok do formule 2 chystal novopečený mistr Formule Italia, Lamberto Leoni. Jeho March 752 měla podporovat firma Everest. Podporu pro formuli 2 našel i mladý Brit Ray Mallock. Skupina sponzorů pod názvem Ardmore Racing pro něj koupila novou Lolu T450. Tovární jezdec F1 Vittorio Brambilla podrobil nový March-BMW 762 pro formuli 2 prvnímu testu v Silverstone.

Novinky z USA:

Nejrychlejší prvního testu vozů USAC na oválu Ontario Speedway byl Al Unser na voze týmu Parnelli, poháněným novým motorem Ford Cosworth DFX. Nadějný Mike Mosley, který koncem sezony 1975 oznámil konec své kariéry, si to přeci jen rozmyslel. 28letý Američan podepsal pro celou sezonu 1976 u týmu Sugaripe Prune. Bývalý jezdec formule 1 Vern Schuppan hodlal při úvodním závodě Riverside 500 debutovat v mistrovství NASCAR.

Australan měl nastoupit na Dodge Charger připraveným týmem Eda Negrea. Carl Haas, šéf úspěšného týmu F5000 a oficielní importér vozů Lola v USA údajně plánoval společně Jimem Hallem nástup do USAC. Velkou cenu Nového Zélandu, první závod zimního šampionátu Peter Stuyvesant Series (dříve Tasman Series) vyhrál v Pukekohe lokální matador Ken Smith na voze Lola-Chaparral-Chevrolet T332. Druhý dojel Bruce Allison, před Kevinem Barlettem.

Jediným jezdcem s mezinárodním renomé, který se tohoto dřívě tak dobře obsazeného šampionátu zúčastnil, byl Brian Redman. Jeho v porovnání s ostatními vozy F5000 mnohem slabší Chevron-BMW formule 2 dojel dobrý čtvrtý.

 

 Loris Kessel v Brabhamu-Ford týmu RAM.

 Jak jistý byl kokpit Lombardiové ve "švédsky" lakovaném voze?

  Ken Smith z Aucklandu byl prvním domácím jezdcem, kterému se podařilo vyhrát velkou cenu Nového Zélandu.