Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Lauda vítězí na úvod sezony v Brazílii

Lauda vítězí na úvod sezony v Brazílii

Motorsport před 40 lety - 4. díl

25. ledna 1976 začal obhájce titulu Niki Lauda novou sezonu tak, jak předešlou ukončil. Rakušanův Ferrari 312T byl ve velké ceně Brazílie od 9. kola ve vedení a jedinou "pihou na kráse" jeho triumfu byla skutečnost, že vůči Huntovi překvapivě prohrál sobotní zápolení o pole-position.

V úzkém depu Interlagosu se krčily jen vozy pro 22 jezdců, několik připravených T-carů nebylo použito. Asi polovinu z těchto monopostů znali pozorovatelé již z minulé sezony, zcela nové modely předvedl jen Brabham (dva BT45 s motory Alfa Romeo), Copersucar (Brazilci připravili i druhý, starší FD03 pro mladého Hoffmanna), debutující Ligier a Lotus (problematický Mk.77 s prozatimní hvězdnou posádkou Andretti-Peterson). Lauda ovládl na "starém" Ferrari 312T před kolegou Ragazzonim oba páteční tréninky, Emerson Fittipaldi při tom pokaždé šokoval třetím časem!

Nejrychleji se v kvalifikaci ovšem jezdilo v sobotním vedru. Dopolední volný trénink vyhrál Jarier (Shadow) časem, který by stačil na pole-position, pro postavení na startu ale platily jen časy z odpoledne. Lauda se opět držel na prvním místě, ale jen až do závěrečných momentů kvalifikace: nováček u McLarenu, James Hunt nebyl se svým vozem příliš spokojen a vyžadoval od svých techniků rozsáhlé modifikace. Respekt svého nového týmu si musel dřívější pilot Heskethu ještě zasloužit a to se mu v jeho posledním kole pak opravdu podařilo. Zlepšil Laudův čas o dvě setiny! "Od té chvíle jsem byl v týmu již jen dvojka," vzpomíná Huntův kolega Jochen Mass.

Do druhé řady se kvalifikovali Jarier s Regazzonim a výborný pátý čas si zapsal Fittipaldi na "národním" voze. Tak zprávy z testů nelhaly! Čekala Copersucar skutečně sladká budoucnost..? Debutant Hoffmann postavil druhý brazilský vůz do předposlední řady, hned vedle zklamaného Ickxe (Jacky volbou týmu Wolf-Williams "sáhl jaksepatří vedle"), před Ashleyem (BRM) a Lombardiovou (March). První start sezony 1976 vyšel nejlépe Regazzonimu, již v desátém kole ale Niki Lauda ustanovil na špičce známé pořadí a svým konkurentům lehce ujel.

Za Rakušanem se vyvinul hezký souboj mezi Regazzonim, Huntem a Jarierem, ani jeden z nich ale nedojel na bodech. Tesíňana zbrzdil defekt pneumatiky a Hunt havaroval kvůli zaseklému táhlu plynu. Jarier pak začal Laudu dotahovat a dokonce to vypadalo tak, že si Francouz možná vynahradí uniklé vítězství minulé sezony. Byl již jen dvě sekundy za lídrem, když uklouzl na Huntově oleji! Niki si pak bezchybně dojel pro své osmé vítězství s náskokem přes 20 sekund na Depaillera (Tyrrell) a Pryceho (Shadow).

Výborný závod předvedl čtvrtý Stuck, zbývající body připadly Scheckterovi a Massovi. A "národní hrdinové" Fittipaldi s Hoffmannem? Bývalého šampiona zlobily celý závod problémy se zapalováním, zatímco se debutant zlobil s těžkým a nedotáčivým vozem. Oba se dovlekli do cíle mimo top-ten. V Itálii předvedl Giancarlo Minardi svou "Scuderii Everest", jak se jeho tým díky sponzorovi z gumárenského průmyslu tehdy jmenoval: o od Commendatora vypůjčený Ferrari 312T se měli ve čtyřech vybraných evropských závodech F1 dělit Giancarlo Martini a Maurizio Flammini.

Martini měl mimo to startovat v Minardiho Marchi-Dino V6 ve formuli 2 (zatímco Flammini byl továrním jezdcem Marche) a monopost formule 3 byl svěřen Italovi Giorgimu Campacimu. Také "druhý Enzo" měl velké plány: Enzo Osella oznámil, že do mistrovství Evropy formule 2 nasadí hned dva tovární týmy. První s jezdci Francoisem Migaultem a Hansem Binderem vybavil motory BMW-Schnitzer, druhý s italskou dvojicí Giorgio Francia a "Gianfranco" měly pohánět agregáty Ford. Osella se vrhl i na evropskou formuli 3, kam nahlásil své smluvní jezdce Marcella Roseiho a Fernanda Spreafica.

V Jižní Africe se roku 1976 odvrátili od používání vozů formule 1 a svůj národní šampionát vypsali jen pro monoposty f-Atlantic. První závod šampionátu, který velkoryse podporovala firma Philips, vyhrál na okruhu v Killarney Ian Scheckter, starší bratr pilota F1, Jodyho. Jeho March 76B se v poli 13 účastníků prosadil před Chevrony B34 Tonyho Martina a Billyho Bracka.

Čtvrtý a poslední závod Tasmánské minisérie sice v Teretonga Parku vyhrál Greame Lawrence (Lola T332), misterm šampionátuse ale stal Ken Smith, kterýpoužíval stejného vozu.

První kola nové sezony formule 1: Regazzoni vede před Laudou, HUntem a Jarierem v Interlagosu.

Minardi představuje svou Scuderii Everest: za vozy F3, F2 a F1 stojí jezdci Martini, Flammini a Campaci.

Ian Scheckter vítězí v národním mistrovství Jižní Afriky.