Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Tovární BMW porazil slabou konkurenci v Daytoně

Tovární BMW porazil slabou konkurenci v Daytoně

Motorsport před 40 lety - 5. díl

24hodinovka v Daytoně roku 1976 ztratila svůj status podniku "mistrovství světa značek". Z národního hlediska se tedy jednalo pouze o první závod amerického seriálu IMSA, mezinárodně se pořadatel snažil podnik vyzvednout vyhlášením jakési Daytona-Le Mans-Trofeje. I když se dalo údajně vyhrát dvakrát tolik dolarů, jako před rokem, byl zájem velkých automobilek o tento podnik chabý.

Velkým favoritem a prakticky jedinou značkou s tovární podporou bylo BMW. Bavoráci si chtěli bezpodmínečně zajistit celkový šampionát IMSA a v Daytoně k tomu udělali první velký krok. Manažer Jochen Neerpasch na Floridě nasadil dva vozy CSL pro posádky Peter Gregg/Brian Redman a David Hobbs/Benny Parsons. Péče továrních mechaniků se těmto vozům mělo dostat ještě v Sebringu, poté je měl ve zbytku šampionátu nasazovat Greggův tým. Třetí, polotovárně nasazený BMW CSL týmu Hermetite s jezdci Tomem Walkinshawem/Johnem Fitzpatrickem/Holmanem Blackburnem, bylo třetím želízkem BMW v ohni, kdyby tovární vozy selhaly.

Jediným zástupcem slabé konkurence, který možná mohl "Bavoráky" z vlastních sil pozlobit, byl ohromný Super-Corvette tunera Chevroletů Johna Greenwooda. Překvapení se ovšem nekonalo. Již po několika hodinách závodu byly tři vozy z Mnichova daleko před ostatními. Neerpasch ale udělal dobře, že nasadil tři vozy. Krátce po půlnoci totiž musel Hobbs měnit převodovku, což trvalo půldruhé hodiny. Asi o hodinku později stál Walkinshawův Hermetite-BMW s rozbitým motorem!

Za nedělního rozbřesku byl zbývající bílý vůz Redmana a Gregga (Neerpasch k nim přidal i Fitzpatricka) pořád ještě jasně v čele - když ke zděšení mechaniků zůstal stát v infiedlu! Redman vyskočil a začal se hrabat v motoru. Vůz pak mohl pomalu dojet do boxů. Problém se nacházel v okolí dodávky paliva a technici BMW brzy přišli na to, že se v benzínu, který před tím dotankovali nacházela voda! To již hlásilo stejný problém i několik týmů v sousedních boxech. Monopolní dodavatel paliva problém poznal, přiznal a hlásil situaci vedení IMSA. Jaký to trapas! Ředitel závodu John Bishop hned na to rozhodl, že se jedná o případ "force majeure" a závod přerušil červenou vlajkou.

V následující 2,5hodinové pauze mohly všechny týmy, které tankovaly z "pančovanéí" cisterny pročistit svůj palivový systém. Krátce před jednou se pak odstartovalo znovu a Redman/Gregg/Fitzpatrick si nenechali prvenství vzít. Druzí, Al Holber s Claudem Ballotem-Lenou (Porsche Carrera) měli v cíli ztrátu 14 kol, Corvetta Brockmanna a Greenwooda měla plno technických problémů a nikdy na špičce nehrála roli... Majitel týmu Brabham, Bernie Ecclestone oznámil, že si smluvně zavázal služby talentovaného Patricka Néve. Konkrétní plány ohledně Beličanovy sportovní kariéry zatím neměl. Zárověň se postavil proti hláškám, že jednička jeho týmu, Carlos Reutemann Brabham brzy opustí. Névemu se nový manažer příliš nevyplatil, Ecclestone mu zprostředkoval pouze jediný start v Grand Prix, se zastaralým materiálem týmu RAM v Belgii. A Reutemann? Ten seděl od září v kokpitu Ferrari...

Švédský podnikatel Tore Helle představil svou značku Viking, která měla vyrábět monoposty formule 3. Vůz navrhl známý konstruktér F1 Len Terry a pozorovatelé museli přiznat, že se jedná o technologicky nejmoderněší vůz této třídy své doby. Helleho tovární tým měli s podporou sponzora Rotel (HiFi) tvořit bubeník skupiny Abba Tommy Borgudd (ve formuli 1 později známý pod přezdívkou "Slim"), hvězda F3 Conny Ljungfeldt a dřívější pilot formule V, Eje Elgh (Eje je dnes jedním z manažerů Marcuse Ericssona). Projekt ovšem neměl úspěch. Elgh tým opustil po několika ošklivých nehodách při testech prototypu a i Borgudd se brzy poohlédl jinde. Již v polovině sezony Helle tým kvůli finančním problémům zavřel. Jen Ljungfeldt se s Vikingem TH1A bil za velmi omezených finančních možností na vlastní pěst dál. Stal se dokonce mistrem Švédska a vyhrál jeden z rozjezdů v Monaku.

 

Vítěz 24h of Daytona Brian Redman před Chevroletem Corvette Johna Greenwooda.

Upozornil na sebe ve formuli 3: nový Ecclestoneův chráněnec Patrick Néve.

 Borgudd, Ljungfeldt a Elgh pži představení vozu Viking-F3.