Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Van Gisbergen vítězí po strhujícím závěru

Van Gisbergen vítězí po strhujícím závěru

Pouhých 1,2 vteřiny dělilo mclaren týmu Tekno od nissanu.

Australský vytrvalostní závod v Bathurstu se stal prvním dějstvím nově vypsaného seriálu Intercontinental GT Challenge. O první body do třídílné série se utkala rovná třetina pole. Po sobotní havárii lamborghini týmu Interlloy v posledním tréninku odstartovalo do tradičního závodu 36 účastníků.

Po jednom kole za bezpečnostním vozem Van Gisbergen (č. 59, Tekno, McLaren) uhájil své pole position před dotírajícím audi (č. 75, Melbourne Performance Center/Jamec Pem, Audi). Ve vedení se udržel prvních 32 kol, během nichž docílil nejrychlejšího kola v závodě. S hodnotou 2:01.567 zaostal pouhé tři desetiny vteřiny za svým kvalifikačním výsledkem.

Méně se dařilo druhému mclarenu ze stáje Tekno, když Bell (č. 60) po těsném souboji s Russellem (č. 31, M-Sport, Bentley) musel do boxů na opravu poškozeného zavěšení. Australan dopadl podstatně lépe, když mu stačilo vyměnit pouze poškozenou pravou přední pneumatiku. Jeho zastávka byla následně zkoumána komisaři, neboť zároveň s prácemi na výměně pneumatik byla zapojena hadice na tankování.

Po dvou hodinách byl tucet účastníků IGTC ochuzen během chvíle o dva vozy. Audi pilotované Mapellim (č. 74, Melbourne Performance Center/Jamec Pem) postihl defekt pravé zadní pneumatiky. Než se dobelhal k mechanikům, poškozené obutí poškodilo zavěšení a chladič oleje. V závodě ukončil své působení mclaren týmu McElrea/Objective, když druhý Luff (č. 11, třída GT3 Am) při proplétání esíčky narazil do zdi a vážně poškodil zavěšení.

Zároveň začalo docházet k řadě změn v pořadí, k čemuž napomohly rozdílné strategie, mj. i kvůli rozdílnému obutí (Pirelli a Michelin). Do souboje mclarenu č. 59 týmu Tekno a nissanu č. 1 (NISMO) začali do pořadí na čele zasahovat bentley č. 31 a č. 10 (obě M-Sport), mercedes č. 36 (Erebus) anebo audi č. 2 (Phoenix)

Ani předním vozům se nevyhýbaly dramatické chvíle, především s časovými ztrátami. Hororový moment si prožil Parente (č. 59, Tekno), když se jeho mclaren na půlminuty zastavil kvůli problémům s elektronikou. Později dostal Van Gisbergen ještě penalizaci za rychlost v boxech. Nakonec Australanovi k šanci na boj o vedení napomohla vhodně načasovaná zastávka při posledním z celkových 13 výjezdů bezpečnostního vozu.

Naopak narychlo připravená zastávka dvou mercedesů týmu Erebus při výjezdu bezpečnostního vozu se neobešla bez potíží. Kromě nutných změn připravených pneumatik v důsledku zastavení vozů mimo určená místa chybělo vozu č. 36 jedno kolo. Mercedes č. 63 pro změnu spadl během výměny obutí na zem bez nasazeného levého zadního kola, takže došlo k poškození difuzoru.

Druhý Russell (č. 31, M-Sport, Bentley) poškodil svůj vůz, jenže pouze výměna poškozeného předního kola nepomohla. Posléze musel znovu do boxů kvůli opravě karoserie drásající obutí. Bílý vůz také dostal do hledáčku komisařů za pochybení při jednom z četných restartů. Dlouhým otálením s odpykáním trestu začalo vozu britské stáje hrozit vyvěšení černé vlajky. V poslední chvíli však bentley zajelo do boxů s další začínající neutralizací.

Také Kane musel (č. 10, M-Sport, Bentley) z třetí pozice zajet na výměnu poškozené pravé zadní pneumatiky. Mezitím odpadl třetí z účastníků IGTC, když po nárazu do zdi odstavil Simon (č. 33, MISHUMOTORS) mercedes u zatáčky Dipper.

V druhé polovině závodu došlo ke kolizi mclarenu týmu Keltic (č. 37, třída AM) s lamborghini týmu JBS v zatáčce Griffins. Jezdci se podařilo poškozený vůz dopravit do boxů, ale australská stáj přišla o pohodlné vedení v závodě. Po odstoupení si připsala posádka body pouze v IGTC. Stejné místo se stalo osudné Jägerovi (č. 63, Erebus, Mercedes), když nedlouho po zastávce z vedoucí pozice havaroval po defektu pneumatiky.

Když padesát minut před koncem zajel Chiyo (č. 1, NISMO, Nissan) do boxů k poslední zastávce, vedení se ujal Van Gisbergen (č. 59, Tekno, McLaren). Japonec se vrátil na dráhu necelých třináct vteřin za mclarenem. Dlouhou dobu nic nenasvědčovalo blížícímu se dramatickému závěru. Pět minut před koncem však Chiyo začal výrazně ukrajovat z Australanova náskoku, který však nedal příležitost pro útok Japonce v závěrečném kole.

Celkové výsledky závodu po ujetí 297 kol. Názvy některých účastníků se mohou lišit, protože pořadatelé v některých případech uvádějí jméno sponzora, nikoliv přihlášené stáje.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
PAM
 Van Gisbergen/Parente/Webb   Tekno
McLaren
12:01:05.133
2.
PAM
 Kelly/Chiyo/Strauss  NISMO
Nissan
+ 1.276
3.
PAM
 Kane/Smith/Bell   M-Sport
Bentley
+ 48.503
4.
PAM
 Winkelhock/Vanthoor/Davison   Phoenix
Audi
+ 1:05.621
5.
PAM
 Reynolds/Jager/Bastian   Erebus
Mercedes
+ 1 kolo
6.
AM
 Taylor/Mawer/Antunes  GT Motorsp.
Audi
+ 3 kola
7.
PAM
 Soucek/Soulet/Russell   M-Sport
Bentley
+ 4 kola
8.
PAM
 McLaughlin/Rast/Tander   Melbourne
Audi
+ 4 kola
9.
PAM
 Bell/Watson/Davison   Tekno
McLaren
+ 5 kol
10.
AM
 Lago/Youlden/Owen  JBS
Lambo
+ 6 kol
11.
AM
 Bagnall/Armstrong/Halliday  International
Audi
+ 10 kol
12.
CUP
 Grove/McLaughlin/Bamber  Grove Hire
Porsche
+ 12 kol
13.
INT
 Camilleri/Haber/Seton  Marc Cars
Ford
+ 17 kol
14.
INT
 Alford/Griffith/Lynton  Donut King
Ford
+ 26 kol
15.
INT
 Benton/Morrall/Kennard  Marc Cars
Ford
+ 26 kol
16.
CUP
 Gartner/Zerefos/Padayachee  Safe-T-Stop
Porsche
+ 27 kol
17.
AM
 Defelice/Montermini/Simonsen  Defelice
Ferrari
+ 41 kol
18.
INT
 Thomson/Kearns/Vernon  Marc Cars
Ford
+ 69 kol
19.
INT
 McLeod/Fullwood/Rowe  Marc Cars
Mazda
+ 102 kol
20.
CUP
 Bamber/Foster/Curran  Completion
Porsche
+ 218 kol

Neklasifikování/Nedokončili

 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
CUP
 Fillmore/Stutterd/Bergmuller  JFC - Freem
Porsche
+ 29 kol
AM
 Koundouris/Koundouris/Marshall  Handley
Audi
+ 46 kol
PAM
 Engel/Schneider/Cindric   Erebus
Mercedes
+ 78 kol
AM
 Quinn/Quinn/Baird   Keltic
McLaren
+ 126 kol
AM
 Cini/Eddy/Jöns  Hallmarc
Audi
+ 140 kol
CUP
 Osborne/May/May  Apo Sport
Porsche
+ 148 kol
AM
 Schultis/Van der Zande/Simon   Mishumotors
Mercedes
+ 164 kol
CUP
 Tresider/Bilski/Wall  WOTSO
Porsche
+ 169 kol
CUP
 O´Donnell/Dippie/Van der Drift  Mobil 1 NZ
Porsche
+ 169 kol
INT
 Augustine/Schoots/Lillie  Daytona SC
Daytona
+ 171 kol
INT
 Williams/Cauchi/Cox  GWS
BMW
+ 190 kol
INT
 Christodoulou/Viebahn/Hamprecht  PROsport
Porsche
+ 207 kol
PAM
 Salo/Vilander/D´Alberto  Marranello
Ferrari
+ 234 kol
PAM
 Mies/Haase/Mapelli   Melbourne
Audi
+ 247 kol
AM
 Walls/Luff/Campbell   McElrea
McLaren
+ 248 kol
AM
 Rullo/Percht/Andrews  SP Tools
Lambo
+ 296 kol

Výrobci a jezdci s vyznačením národnosti u týmů bodují do Intercontinental GT Challenge, v tomto případě jsou hodnoceni i účastníci, kteří závod nedokončili.

Pořadí výrobců vévodí po prvním podniku McLaren (31 bodů) před Bentley (28 bodů), Audi (21 bodů) a Mercedesem (12 bodů). Celkové pořadí jezdců naleznete Zde, klasifikaci amatérů Zde.

Na druhé dějství si účastníci počkají až do 28. července na vrcholný závod 24 hodin ve Spa.