Van Gisbergen vítězí po strhujícím závěru
Pouhých 1,2 vteřiny dělilo mclaren týmu Tekno od nissanu.
Australský vytrvalostní závod v Bathurstu se stal prvním dějstvím nově vypsaného seriálu Intercontinental GT Challenge. O první body do třídílné série se utkala rovná třetina pole. Po sobotní havárii lamborghini týmu Interlloy v posledním tréninku odstartovalo do tradičního závodu 36 účastníků.
Po jednom kole za bezpečnostním vozem Van Gisbergen (č. 59, Tekno, McLaren) uhájil své pole position před dotírajícím audi (č. 75, Melbourne Performance Center/Jamec Pem, Audi). Ve vedení se udržel prvních 32 kol, během nichž docílil nejrychlejšího kola v závodě. S hodnotou 2:01.567 zaostal pouhé tři desetiny vteřiny za svým kvalifikačním výsledkem.
Méně se dařilo druhému mclarenu ze stáje Tekno, když Bell (č. 60) po těsném souboji s Russellem (č. 31, M-Sport, Bentley) musel do boxů na opravu poškozeného zavěšení. Australan dopadl podstatně lépe, když mu stačilo vyměnit pouze poškozenou pravou přední pneumatiku. Jeho zastávka byla následně zkoumána komisaři, neboť zároveň s prácemi na výměně pneumatik byla zapojena hadice na tankování.
Po dvou hodinách byl tucet účastníků IGTC ochuzen během chvíle o dva vozy. Audi pilotované Mapellim (č. 74, Melbourne Performance Center/Jamec Pem) postihl defekt pravé zadní pneumatiky. Než se dobelhal k mechanikům, poškozené obutí poškodilo zavěšení a chladič oleje. V závodě ukončil své působení mclaren týmu McElrea/Objective, když druhý Luff (č. 11, třída GT3 Am) při proplétání esíčky narazil do zdi a vážně poškodil zavěšení.
Zároveň začalo docházet k řadě změn v pořadí, k čemuž napomohly rozdílné strategie, mj. i kvůli rozdílnému obutí (Pirelli a Michelin). Do souboje mclarenu č. 59 týmu Tekno a nissanu č. 1 (NISMO) začali do pořadí na čele zasahovat bentley č. 31 a č. 10 (obě M-Sport), mercedes č. 36 (Erebus) anebo audi č. 2 (Phoenix)
Ani předním vozům se nevyhýbaly dramatické chvíle, především s časovými ztrátami. Hororový moment si prožil Parente (č. 59, Tekno), když se jeho mclaren na půlminuty zastavil kvůli problémům s elektronikou. Později dostal Van Gisbergen ještě penalizaci za rychlost v boxech. Nakonec Australanovi k šanci na boj o vedení napomohla vhodně načasovaná zastávka při posledním z celkových 13 výjezdů bezpečnostního vozu.
Naopak narychlo připravená zastávka dvou mercedesů týmu Erebus při výjezdu bezpečnostního vozu se neobešla bez potíží. Kromě nutných změn připravených pneumatik v důsledku zastavení vozů mimo určená místa chybělo vozu č. 36 jedno kolo. Mercedes č. 63 pro změnu spadl během výměny obutí na zem bez nasazeného levého zadního kola, takže došlo k poškození difuzoru.
Druhý Russell (č. 31, M-Sport, Bentley) poškodil svůj vůz, jenže pouze výměna poškozeného předního kola nepomohla. Posléze musel znovu do boxů kvůli opravě karoserie drásající obutí. Bílý vůz také dostal do hledáčku komisařů za pochybení při jednom z četných restartů. Dlouhým otálením s odpykáním trestu začalo vozu britské stáje hrozit vyvěšení černé vlajky. V poslední chvíli však bentley zajelo do boxů s další začínající neutralizací.
Také Kane musel (č. 10, M-Sport, Bentley) z třetí pozice zajet na výměnu poškozené pravé zadní pneumatiky. Mezitím odpadl třetí z účastníků IGTC, když po nárazu do zdi odstavil Simon (č. 33, MISHUMOTORS) mercedes u zatáčky Dipper.
V druhé polovině závodu došlo ke kolizi mclarenu týmu Keltic (č. 37, třída AM) s lamborghini týmu JBS v zatáčce Griffins. Jezdci se podařilo poškozený vůz dopravit do boxů, ale australská stáj přišla o pohodlné vedení v závodě. Po odstoupení si připsala posádka body pouze v IGTC. Stejné místo se stalo osudné Jägerovi (č. 63, Erebus, Mercedes), když nedlouho po zastávce z vedoucí pozice havaroval po defektu pneumatiky.
Když padesát minut před koncem zajel Chiyo (č. 1, NISMO, Nissan) do boxů k poslední zastávce, vedení se ujal Van Gisbergen (č. 59, Tekno, McLaren). Japonec se vrátil na dráhu necelých třináct vteřin za mclarenem. Dlouhou dobu nic nenasvědčovalo blížícímu se dramatickému závěru. Pět minut před koncem však Chiyo začal výrazně ukrajovat z Australanova náskoku, který však nedal příležitost pro útok Japonce v závěrečném kole.
Celkové výsledky závodu po ujetí 297 kol. Názvy některých účastníků se mohou lišit, protože pořadatelé v některých případech uvádějí jméno sponzora, nikoliv přihlášené stáje.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
PAM
|
Van Gisbergen/Parente/Webb | Tekno |
McLaren
|
12:01:05.133
|
2.
|
PAM
|
Kelly/Chiyo/Strauss | NISMO |
Nissan
|
+ 1.276
|
3.
|
PAM
|
Kane/Smith/Bell | M-Sport |
Bentley
|
+ 48.503
|
4.
|
PAM
|
Winkelhock/Vanthoor/Davison | Phoenix |
Audi
|
+ 1:05.621
|
5.
|
PAM
|
Reynolds/Jager/Bastian | Erebus |
Mercedes
|
+ 1 kolo
|
6.
|
AM
|
Taylor/Mawer/Antunes | GT Motorsp. |
Audi
|
+ 3 kola
|
7.
|
PAM
|
Soucek/Soulet/Russell | M-Sport |
Bentley
|
+ 4 kola
|
8.
|
PAM
|
McLaughlin/Rast/Tander | Melbourne |
Audi
|
+ 4 kola
|
9.
|
PAM
|
Bell/Watson/Davison | Tekno |
McLaren
|
+ 5 kol
|
10.
|
AM
|
Lago/Youlden/Owen | JBS |
Lambo
|
+ 6 kol
|
11.
|
AM
|
Bagnall/Armstrong/Halliday | International |
Audi
|
+ 10 kol
|
12.
|
CUP
|
Grove/McLaughlin/Bamber | Grove Hire |
Porsche
|
+ 12 kol
|
13.
|
INT
|
Camilleri/Haber/Seton | Marc Cars |
Ford
|
+ 17 kol
|
14.
|
INT
|
Alford/Griffith/Lynton | Donut King |
Ford
|
+ 26 kol
|
15.
|
INT
|
Benton/Morrall/Kennard | Marc Cars |
Ford
|
+ 26 kol
|
16.
|
CUP
|
Gartner/Zerefos/Padayachee | Safe-T-Stop |
Porsche
|
+ 27 kol
|
17.
|
AM
|
Defelice/Montermini/Simonsen | Defelice |
Ferrari
|
+ 41 kol
|
18.
|
INT
|
Thomson/Kearns/Vernon | Marc Cars |
Ford
|
+ 69 kol
|
19.
|
INT
|
McLeod/Fullwood/Rowe | Marc Cars |
Mazda
|
+ 102 kol
|
20.
|
CUP
|
Bamber/Foster/Curran | Completion |
Porsche
|
+ 218 kol
|
Neklasifikování/Nedokončili
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
CUP
|
Fillmore/Stutterd/Bergmuller | JFC - Freem |
Porsche
|
+ 29 kol
|
AM
|
Koundouris/Koundouris/Marshall | Handley |
Audi
|
+ 46 kol
|
PAM
|
Engel/Schneider/Cindric | Erebus |
Mercedes
|
+ 78 kol
|
AM
|
Quinn/Quinn/Baird | Keltic |
McLaren
|
+ 126 kol
|
AM
|
Cini/Eddy/Jöns | Hallmarc |
Audi
|
+ 140 kol
|
CUP
|
Osborne/May/May | Apo Sport |
Porsche
|
+ 148 kol
|
AM
|
Schultis/Van der Zande/Simon | Mishumotors |
Mercedes
|
+ 164 kol
|
CUP
|
Tresider/Bilski/Wall | WOTSO |
Porsche
|
+ 169 kol
|
CUP
|
O´Donnell/Dippie/Van der Drift | Mobil 1 NZ |
Porsche
|
+ 169 kol
|
INT
|
Augustine/Schoots/Lillie | Daytona SC |
Daytona
|
+ 171 kol
|
INT
|
Williams/Cauchi/Cox | GWS |
BMW
|
+ 190 kol
|
INT
|
Christodoulou/Viebahn/Hamprecht | PROsport |
Porsche
|
+ 207 kol
|
PAM
|
Salo/Vilander/D´Alberto | Marranello |
Ferrari
|
+ 234 kol
|
PAM
|
Mies/Haase/Mapelli | Melbourne |
Audi
|
+ 247 kol
|
AM
|
Walls/Luff/Campbell | McElrea |
McLaren
|
+ 248 kol
|
AM
|
Rullo/Percht/Andrews | SP Tools |
Lambo
|
+ 296 kol
|
Výrobci a jezdci s vyznačením národnosti u týmů bodují do Intercontinental GT Challenge, v tomto případě jsou hodnoceni i účastníci, kteří závod nedokončili.
Pořadí výrobců vévodí po prvním podniku McLaren (31 bodů) před Bentley (28 bodů), Audi (21 bodů) a Mercedesem (12 bodů). Celkové pořadí jezdců naleznete Zde, klasifikaci amatérů Zde.
Na druhé dějství si účastníci počkají až do 28. července na vrcholný závod 24 hodin ve Spa.