Trnitá cesta Audi k triumfu v Bathurstu
Předčasně ukončený závod vyhrál Frijns
Podnik v australském Bathurstu byl prvním letošním dílem čtyřdílného seriálu vytrvalostních závodů Intercontinental GT Challenge. Z celkových pěti desítek účastníků jich bylo 16 zahrnuto do bodování v jedné ze dvou tříd v IGTC (v textu budou odlišeni doplňujícími údaji).
V kvalifikaci byl nejrychlejší Van der Linde (PRO č. 22, AS Team MPC, Audi). V dalším souboji desítky nejlepších jezdců (shootout) navzdory zlepšení času na 2:02,169 podlehl Mostertovi s bmw. Třetí místo obsadil Haase s dalším audi melbournské stáje (PRO č. 74). Youlden, kolega jediného českého zástupce Tomáše Engeho, dokázal s gallardem docílit čtvrtého nejlepšího času.
Závod
Start se sice obešel bez větších potíží, havárie fordu týmu Marc před koncem formovacího kola si však brzy vynutila neutralizaci. První z celkem šestnácti výjezdů bezpečnostního vozu ukrojil z časového limitu čtvrt hodiny. Po novém startu se mohli účastníci těšit na více jak hodinu nepřerušovaných soubojů.
Mostert v čele navyšoval náskok na více jak padesát vteřin. Za něj se brzy propracoval během souboje týmových kolegů Haase (PRO č. 74, AS Team MPC, Audi). Vervisch (PRO č. 22) po ještě delším tlaku podlehl v 18. kole Youldenovi. Engeho kolega se ale ze třetí pozice dlouho neradoval, neboť mu ve stoupání ze zatáčky Griffins pilot pohárového porsche poškodil zavěšení levého zadního kola.
V kontaktním souboji Buhka (PRO č. 56, Strakka, Mercedes-AMG) s Vautierem (PRO č. 75, SunEnergy, Mercedes-AMG) poničil německý pilot o bariéru svůj vůz. I přes poměrně rychlou opravu ztráta tří kol a propad na 38. místo prakticky znamenaly konec šancí na boj o přední příčky. Navíc stejně jako v případě Engeho vozu se nejednalo o jediný problém této posádky během závodu.
Cramptonova demolice ktm v zatáčce Forrest Elbow zahájila kolotoč střídání neutralizací a krátkých chvil s vyvěšenými zelenými vlajkami. O pohodlný náskok přišel Mostert, jehož vedoucí pozici začala ohrožovat dvojice australských audi. Prvním z účastníků IGTC, který se ujal vedení v závodě, bylo porsche (PAM č. 12) týmu Competition Mototorsport.
Po více jak dvou hodinách od startu se do potíží dostal Abril (PRO č. 18, M-Sport, Bentley), který zastavil ve stoupání ke Quarry. Následovala dlouhotrvající výměna převodovky. Po zprovoznění vozidla se po uplynutí necelé čtvrtiny závodu stal Soulet prvním odpadlíkem z řad účastníků v IGTC. Exploze pravé přední pneumatiky ukončila jeho pouť v kačírku u zatáčky Chase.
Technické problémy trápily také předchozí vítěze Van Gisbergena a Lowndese (PRO č. 58, YNA Autosport, McLaren). Jejich vůz skončil v péči mechaniků s přehřívajícím se motorem.
V druhé polovině se ve vedení vystřídala většina pokračujících účastníků IGTC, nasazených v profesionální třídě. Stále jim stačily i vozy se smíšenými posádkami. Nejlepší pozici měly vozy Audi, ale štěstí se k nim začalo obracet zády.
Druhý Van der Linde (PRO č. 22, AS Team MPC, Audi) chyboval při míjení pomalejšího soupeře a poničil svůj vůz o blízkou stěnu. Hodinu a půl před koncem zkolaboval vůz vedoucího Winkelhocka (PRO č. 74, AS Team MPC, Audi). Pravděpodobnou příčinou byla zničená hřídel. Vedení dočasně převzal Makowiecki (PRO č. 911, Manthey, Porsche).
Následná neutralizace se postarala o strategické hrátky ohledně volby okamžiku poslední zastávky. Čtyřicet minut před vypršením limitu se ujal vedení Frijns (PRO č. 37, AS Team WRT, Audi) před Whincupem (PRO č. 75, SunEnergy, Mercedes-AMG).
Vážná havárie tří vozů v 273. kole vedla nedlouho po vyjetí bezpečnostního vozidla k zastavení závodu sedm minut před vypršením limitu. Konečné výsledky po odečtení dvou kol a zaznamenané v čase 11:38:04,1333 jsou v následující tabulce. Rozdíl mezi první dvojicí byl 1,5639 vteřiny.
p. | kat. | posádka | tým | vůz | kola |
---|---|---|---|---|---|
1.
|
PRO
|
R.Frijns/S.Leonard/D.Vanthoor | AS Team WRT |
Audi
|
271
|
2.
|
PRO
|
K.Habul/T.Vautier/J.Whincup/R.Marciello | Team SunEnergy1 |
Mercedes
|
271
|
3.
|
PAM
|
T.Pappas/J.Bleekemolen/L.Stolz/M.Lieb | Black Swan Racing |
Porsche
|
271
|
4.
|
PAM
|
D.C-Jones/P.Long/M.Campbell/A.Davison | Competition MS |
Porsche
|
271
|
5.
|
PRO
|
E.Bamber/K.Estre/L.Vanthoor | Craft Bamboo |
Porsche
|
271
|
6.
|
PRO
|
R.Dumas/F.Makowiecki/D.Werner | Manthey Racing |
Porsche
|
271
|
7.
|
PAM
|
Leventis/Williamson/Waters/Fumanelli | Strakka Racing |
Mercedes
|
271
|
8.
|
PAM
|
J.Manolios/R.Millier/I.Capelli/D.Canto | Trofeo Motorsport |
Lamborghini
|
270
|
9.
|
PRO
|
S.Richards/T.Glock/P.Eng | Team SRM |
BMW
|
270
|
10.
|
AM
|
J.Koundoris/T.Koundoris/Walsch/Padayachee | AS Supabarn |
Audi
|
269
|
11.
|
PAM
|
S.McLaughlin/F.Ross/A.Watson/A.West | YNA Autosport |
McLaren
|
269
|
12.
|
PAM
|
M.Twigg/C.Baird/A.D´alberto | Scott Taylor |
Mercedes
|
268
|
13.
|
PAM
|
R.Lago/D.Russell/S.Owen | Lago Racing |
Reiter Lambo
|
267
|
14.
|
PAM
|
P.Lamy/P.D.Lana/M.Lauda/W.Davison | AS Team WRT |
Audi
|
267
|
15.
|
PAM
|
D.Reynolds/J.Martin/L.Talbot/M.Griffith | Nineteen Corp P/L |
Mercedes
|
266
|
16.
|
PRO
|
S.Kane/G.Smith/J.Gounon | M-Sport |
Bentley
|
265
|
17.
|
CUP
|
S.Grove/B.Grove/B.Barker/D.Gaunt | Grove Group |
Porsche
|
260
|
18.
|
INT
|
B.Kassulke/R.Salmon/W.Brown | MARC Cars |
Marc II V8
|
258
|
19.
|
CUP
|
C.Putman/C.Espenlaub/J.Foster | Paul Reed |
Porsche
|
257
|
20.
|
CUP
|
D.Stutterd/S.Fillmore/A.Fawcet | Porsche Broker |
Porsche
|
256
|
21.
|
AM
|
R.Gartner/H.Morall/D.Wall/J.Bowe | Safe-T-Stop |
Reiter Lambo
|
256
|
22.
|
GT4
|
A.Seton/M.Brabham/A.Longhurst | Boat Works |
BMW
|
250
|
23.
|
GT4
|
M.Simpson/C.Cowham/L.Kearns | Ginetta Australia |
Ginetta
|
246
|
24.
|
GT4
|
G.Wood/T.Harrison/C.Hill | M Motorsport P/L |
KTM
|
245
|
25.
|
INT
|
G.Denyer/T.Everingham/G.Jacobson | MARC Cars |
Mazda
|
244
|
26.
|
INT
|
R.Thomson/Z.Goddard/D.Ridge | MARC Cars |
Mazda
|
243
|
27.
|
PRO
|
G.Tander/K.Van der Linde/F.Vervisch | AS Team MPC |
Audi
|
241
|
28.
|
PRO
|
M.Buhk/M.Gőtz/A.Parente | Strakka Racing |
Mercedes
|
237
|
29.
|
GT4
|
DJorgensen/Lawrence/Strom/Wittmer | RHC-Lawrence/Strom |
BMW
|
188
|
30.
|
GT4
|
D.Grant/X.West/C.Hill | BMW Team SRM |
BMW
|
162
|
31.
|
INT
|
B.Schoots/A.Macrow/M.Caine | Daytona Sportscars |
Dodge
|
162
|
32.
|
INT
|
J.Augustine/D.Thomas/R.Howell | Daytona Sportscars |
Daytona
|
145
|
N
|
PAM
|
T.Walls/W.Luff/T.Slade/J.Evans | Objective Racing |
McLaren
|
260
|
N
|
INT
|
G.Taunton/J.Busk/B.Fullwood | Eastgate Engineering |
Ford
|
244
|
N
|
PRO
|
C.Mies/C.Haase/M.Winkelhock | AS Team MPC |
Audi
|
238
|
N
|
PAM
|
Y.Shahin/L.Youlden/T.Enge | Buik Motorworks |
Reiter Lambo
|
219
|
N
|
PRO
|
A.Farfus/C.Mostert/M.Wittmann | Team Schnitzer |
BMW
|
217
|
N
|
CUP
|
G.Menell/K.Booker/A.Zerefos/M.Caine | On Tracks MS |
Porsche
|
193
|
N
|
GT4
|
W.Tregurtha/J.Robson/B.Walsch | Ginetta Australia |
Ginetta
|
133
|
N
|
INT
|
P.Morris/K.Alford/C.Parish | MARC Cars |
Marc II V8
|
123
|
N
|
PRO
|
S.Van Gisbergen/C.Lowndes/C.Ledogar | YNA Autosport |
McLaren
|
119
|
N
|
INT
|
M.Haber/J.Camilleri/A.Cameron | Gotzinger |
Marc II V8
|
87
|
N
|
GT4
|
J.Viebahn/M.Braams/M.Schelp | Prosport Performance |
Porsche
|
84
|
N
|
CUP
|
P.Tresidder/C.Van der Drift/A.Tang/C.Yi-Fan | Carrera Cup Asia |
Porsche
|
82
|
N
|
AM
|
A.Samadi/D.Gaunt/D.O´Keefe | AS Team ASR |
Audi
|
66
|
N
|
PRO
|
A.Soucek/M.Soulet/V.Abril | M-Sport |
Bentley
|
58
|
N
|
PAM
|
A.Bagnall/M.Halliday/J.Reid | International MS |
Audi
|
41
|
N
|
PAM
|
M.Cini/L.Holdsworth/D.Fiore | AS Hallmarc |
Audi
|
41
|
N
|
GT4
|
J.McMillan/D.Crampton/T.Macrow/C.Wood | KTM M Motorsport |
KTM
|
31
|
N
|
INT
|
J.Goodacre/P.Major/J.Love | Gap Solutions |
Ford
|
0
|
N - neklasifikováni, nedokončili
Týmy umožňující bodování výrobců v Intercontinental GT Challenge jsou zvýrazněny tučně.
Druhý podnik IGTC se uskuteční 28. července během závodu 24 hodin ve Spa.