Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

12 hodin v Bathurstu: v závodě plném zvratů vítězí Whinecup

12 hodin v Bathurstu: v závodě plném zvratů vítězí Whinecup

Druhý triumf týmu Maranello Motorsport na domácí půdě.

Vytrvalostní závod v australském Bathurstu byl prvním podnikem čtyřdílného seriálu Intercontinental GT Challenge. Z celkem přihlášených 55 účastníků jich bylo 28 zahrnuto do bodování v jedné ze čtyř tříd v IGTC (v textu budou odlišeni doplňujícími údaji). Záludnosti náročného okruhu vyřadily ještě před závodem čtyři vozy, shodou okolností všechny zároveň bodující do IGTC.

Nejprve v sobotním pátém tréninku poškodil vůz Struve (GT4 č. 62, R-Motorsport, Aston Martin). Kvalifikace se stala osudnou dvojici profesionálních posádek. Barnicoat (č. 59) poničil mclaren týmu Tekno, Collard (č. 99, Walkenhorst, BMW) skončil ve zdi po postrčení Holdsworthem. Posledním odpadlíkem se stalo porsche č. 18 týmu PROSport.

V rozhodujícím kvalifikačním klání na rozpálené dráze byl nejrychlejší Vilander (PRO č. 88, Maranello, Ferrari), který zdolal dvojici pilotů v bmw. Mostert byl druhý, Wittmann třetí (PRO č. 60, Team SRM).

Závod

Start se navzdory rekordně zaplněné dráze obešel bez větších potíží. Z boxů se k pěti desítkám účastníků připojil Bell (PRO č. 1, Tekno, McLaren), který tak učinil po výměně motoru u jeho vozu.

V prvních kolech se rychle propracoval z pátého místa na bronzovou příčku Soulet (PRO č. 8, M-Sport, Bentley) přes Miedeckeho a Richardse (PRO č. 60, Team SRM, BMW). Kontakt se zdí ve třetím kole jej rychle poslal pořadím do hloubi pole. Při návštěvě mechaniků stačila po krátké obhlídce pouze výměna pravé zadní pneumatiky. Později bentley neuniklo delší návštěvě boxů a opravě zavěšení.

Již po šesti kolech přišel čas pro první z šestnácti neutralizací. Stippler (PRO č. 74, Melbourne PC, Audi) po smyku narazil pravým bokem do zdi a v části The Esses zůstal napříč dráhou. Zde jej do zádi zasáhl projíždějící Pither s nissanem. Během působení bezpečnostního vozidla zajel do boxů Buncombe (PRO č. 23, Nissan MS), jehož mechanici strávili opravou převodovky takřka dvacet minut.

Nový start se příliš nevydařil Vilanderovi (PRO č. 88, Maranello, Ferrari). Jednak byl potrestán průjezdem boxy za kličkování před poslední zatáčkou, později byl na výjezdu z The Cutting překonán Mostertem. Trest srazil Fina z druhé na šestnáctou příčku, rychle se však probíjel zpět.

Z účastníků IGTC převzal vedení po zdolání Richardse (PRO č. 60, Team SRM, BMW) Vanthoor (PRO č. 911, Walkinshaw, Porsche). Střídající Bamber si vedení příliš dlouho neužil, protože v 43. kole odstoupil s poškozeným řízením po kontaktu s jiným vozem.

Po dvou hodinách od startu se odehrála jedna z dalších bitev mezi účastníky IGTC, nyní dokonce o vedení. Mardenborough (PRO č. 24, Nissan MS) byl pod tlakem Engela (PRO č. 22, STM, Mercedes), jehož stíhal Lowndes (PRO č. 88, Maranello, Ferrari). Po sérii zastávek se nakonec vedení ujal Lowndes.

Technické potíže s posilovačem srazily z třetího místa Wittmanna (PRO č. 60, Team SRM, BMW). Před završením čtvrtiny závodu při třetím restartu Tander roztočil Miesovo audi (PRO č. 75, Melbourne PC) v zatáčce Hell, následný náraz projíždějící Mazdy poničil záď a zavěšení.

Před skončením čtvrté neutralizace se nevyvaroval amatérské chyby druhý Baird (PRO č. 22, STM, Mercedes), který poslal do únikové zóny zatáčky Murray Lowndese (PRO č. 88, Maranello, Ferrari). Australana naštěstí vysvobodili maršálové ještě před novým průjezdem pole. Baird se po desetivteřinovém trestu vrátil na dráhu na osmé místo před svoji oběť.

Za sedmým výjezdem bezpečnostního vozidla byla nehoda Quinna (AM č. 37, Keltic, McLaren) v zatáčce Forrest´s Elbow. K nárazu do zdi a poničení zavěšení zadní nápravy však australskému jezdci pomohl jiný účastník IGTC Richards (PRO č. 60, Team SRM, BMW). Ten byl přitom o kolo zpět, přičemž se snažil překonat svého krajana na nečekaném třetím místě.

Posléze se odehrála další z bitev na čele. Tentokráte Kelly (PRO č. 24, Nissan MS) odolával tlaku Whincupa (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) následovaného Kanem (PRO č. 17, M-Sport, Bentley). Po neúspěšných útocích Whincupa na vedoucí příčku podlehl Australan v The Chase Kaneovi, jenž předtím využil takřka dva kilometry dlouhé rovinky. O několik minut později však Brit zpomalil a začal se propadat.

Účastníkům IGTC se nevyhnuly ani tresty. Nejprve pátý Lieb (PAM č. 12, Competition, Porsche) pykal za rychlost v boxech. Váhání Laudy (PAM č. 83, HTP, Mercedes) vyústilo dokonce ve dvouminutový trest, když včas neprojel boxovou uličkou.

Před blížící se první polovinou začal nelehké okamžiky zažívat devátý Ingall (PRO č. 7, Team SRM, BMW). Nejprve se uvolnila pravá část kapoty, kterou mechanici v boxech připevnili mohutnými samolepícími pásy. Ve 134. kole však účinkování australského jezdce skončilo nadobro, když nezvládl průjezd esíčky a po přetlačování s bariérou vůz v The Dipper odstavil.

Strhující souboj o vedení se odehrál mezi Whincupem (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) a Van Gisbergenem (PRO č. 22, STM, Mercedes). Pilot mercedesu se nejprve pokusil Australana přespurtovat na rovince Conrod. Krátce úspěšný byl až před zatáčkou The Chase, když využil zablokování Whincupa zpozdilým Souckem (PRO č. 8, M-Sport, Bentley). Nakonec jej zdolal v zatáčce Forrest´s Elbow.

Když na dráze neuspěl Lowndes (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) při zdolání Van Gisbergena (PRO č. 22, STM, Mercedes), přistoupili v týmu Maranello ke strategickým hrátkám. Během dvanácté neutralizace, kdy do boxu zamířilo prvních pět vozů, převzal vedení opět Vilander díky kratší zastávce bez výměny pneumatik.

Ve stejném kole jako zmiňovaná dvojice byly další dva vozy, které se díky rozdílným strategiím dostávaly do vedení. Jízdu na čele si tak užíval Long (PAM č. 12, Competition, Porsche) anebo Jarvis (PRO č. 17, M-Sport, Bentley). Ke špičce se blížil i vítězný vůz z loňska, mclaren týmu Tekno (PRO č. 1), který startoval z boxů a ještě jej zpočátku potrápila elektronika.

Tuhé boje na čele si vybraly i svou daň, když třetí Long poslal při průjezdu The Chase do hodin Engela (PRO č. 22, STM, Mercedes). Situace využil Vilander (PRO č. 88, Maranello, Ferrari), který se prosmýkl na druhou pozici, zatímco jeho soupeři nabírali ztrátu. Na amerického pilota navíc čekal zasloužený trest, takže opustil třetí příčku.

Před započetím poslední čtvrtiny skončil závod pro dalšího účastníka IGTC, když Poordad (AM č. 66, Wall) poničil svůj nissan v zatáčce The Dipper. Po skončení čtrnácté neutralizaci se vzepjal k nevídanému výkonu Vilander, který využíval menšího provozu. Výsledkem bylo 26 vteřin náskoku, když předával vůz Whincupovi

Necelé dvě hodiny před koncem nebyla nouze o dramatické chvíle, přestože předchozí smršť neutralizací již polevila. Střídající Kane ztratil (PRO č. 17, M-Sport) čtvrt minuty, když se mu nedařilo nastartovat jeho bentley. Vedoucí Whincup (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) byl široký v The Chase, situaci Australan ustál bez vážnějších problémů.

Čtvrtý Campbell (PAM č. 12, Competition, Porsche) v The Chase lehce narazil do zádě Russellova lamborghini (AM č. 32, Lago). S poškozenou přídí musel na opravu do boxů, navíc jej čekal trest průjezdu boxy. Z bojů o vedení tak vypadl další vůz.

Zatímco Whincup (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) během poslední zastávky dostal nové pneumatiky, poslední zbývající soupeř Van Gisbergen (PRO č. 22, STM, Mercedes) kvůli úspoře času zůstal na použitých. Na dráhu se vrátil několik set metrů před Australanem, ten jej však brzy zdolal před v The Chase. Předtím se však na rovince Conrod ocitl dvěma koly mimo dráhu, situaci však zvládl.

Dlouhé období bez výjezdu bezpečnostního vozu posléze ukončil Van Gisbergen, když poslal do zdi porsche týmu Imak. Dvacet minut před koncem při ukončení neutralizace obdržel Novozélanďan trest průjezdu boxy. Ten si nestihl odpykat, neboť po chybě omlátil svůj mercedes o zdi lemující sjezd k dlouhé rovince.

Po uplynutí rekordní šestnácté neutralizace si Whinecup ve zbývajících osmi minutách pohlídal vedení a protnul cílovou pásku v čase 12:00:36.966.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Kola
1.
PRO
 Vilander/Lowndes/Whincup  Marranello MS
F488
290
2.
PAM
 C-Jones/Long/Lieb/Campbell  Competition
P991
289
3.
PRO
 Kane/Smith/Jarvis  M-Sport
Bcon
289
4.
AM
 Talbot/Martin/Padayachee  Walkinshaw
P991
289
5.
PRO
 Parente/Bell/Ledogar  Tekno
M650
289
6.
AM
 Lago/Owen/Russell  Lago Racing
LgEX
288
7.
PAM
 Samadi/Gaunt/Halliday  Team ASR
Ar82
288
8.
PRO
 Strauss/Kelly/Mardenborough  Nissan MS
Ngtr
288
9.
PAM
 Cini/Holdsworth/Fiore  Hallmarc
Ar82
287
10.
AM
 Manolis/Millier/Capelli/Canto  Trofeo MS
Lhur
285
11.
AM
 Koundouris/Koundouris/Marshall/Evans  Supabarn
Lhur
284
12.
PRO
 Soucek/Soulet/Abril  M-Sport
Bcon
283
13.
PRO
 Tander/Mies/Haase  Melbourne PC
Ar82
282
14.
PRO
 Richards/Winterbottom/Wittman  Team SRM
Bm6
281
15.
CUP
 Grant/Okeeffe/WestWall  Richards MS
Porsche
274
16.
CUP
 Cranston/Cranston/Steer/Winslow  Synep
Porsche
272
17.
INT
 Kassulke/Brown/Salmon  Marc Cars
Ford
270
18.
INT
 Benton/Morrall/Seton  Marc Cars
Ford
270
19.
CUP
 Major/Love/McBride  IKAD
Porsche
269
20.
PAM
 Walls/Luff/Slade/Davison  Objective
M650
268
21.
INT
 Camilleri/Smith/Thomson  Marc Cars
Mazda
267
22.
CUP
 Gartner/Zerefos/Padayachee/Shaw  Wall Racing  Porsche
267
23.
GT4
 Pilgrim/Braams/Viebahn/Madsen  PROsport
PcP4
263
24.
GT4
 Mason/Drinkwater/Watt  Brookspeed
PcGT
260
25.
INT
 Taunton/Andrew/Busk/Fullwood  Marc Cars
Ford
258
26.
INT
 Kamelger/Turner/Lungstrass  R-Motorsport
Aston
253
27.
GT4
 Cowham/Kearns/Jarvis  Brookspeed  Porsche
249
28.
GT4
 Low/Sano/Parson/Read  RA Motorsports
Gg55
247
29.
INT
 Augustine/Schoots/Lillie  Daytona SC
Dodge
226
30.
INT
 Tander/Rowe/McLeod/Leahey  Marc Cars
Mazda
218
31.
AM
 Bilski/Flack/Pither  Wall Racing
Ngtr
200
32.
PRO
 Chiyo/Buncombe/Caruso  Nissan MS
Ngtr
174
N
PRO
 Baird/Van Gisbergen/Engel  Scott Taylor
MAgt
282
N
AM
 Stuttard/Bergmuller/Fillmore  DJS Racing
Ar82
272
N
PAM
 Lana/Lamy/Lauda/Schneider  HTP MS
MAgt
263
N
GT4
 McMillan/Wood/Enge/Kofler  M Motorsport
Kx-b
220
N
INT
 Alford/Lynton/Smith  Marc Cars
Ford
217
N
AM
 McPherson/Muston/Miles  AMAC MS
Porsche
210
N
AM
 Hobson/Davis/Poordad  Wall Racing
Ngtr
202
N
GT4
 Simpson/Paddon/Berryman  RA-Motorsports
Gg55
172
N
AM
 Taylor/Antunes/Barbour  GT Motorsport
Ar82
161
N
PAM
 Griffith/Storey/Reynolds  Hogs
MAgt
157
N
AM
 Mostert/Twigg/Haber  Marc Cars
Bm6
136
N
PRO
 Skaife/Ingall/Glock/Longhurst  Team SRM
Bm6
134
N
AM
 Smith/Bell/Chester/De Veth  Kiwi Racing
LgEX
133
N
INT
 Mennell/Verryt/Vanbellingen  On Track MS
BMW
111
N
AM
 Quinn/Quinn/Denier/Waite  Keltic Racing
M650
95
N
AM
 Miedecke/Walsh/Bates  Miedecke
Avan
75
N
PRO
 Bamber/Estre/Vanthoor/  Walkinshaw
P991
44
N
CUP
 Grove/Barker/Imperatori  Grove
Porsche
32
N
PRO
 Winkelhock/Frijns/Stippler  Melbourne PC
Ar82
6

Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách

N: neklasifikování, nedokončili

Vozy GT3: Audi R8 LMS (Ar82), Bentley Continental GT3 (Bcon), BMW F13 M6 GT3 (Bm6), Lamborghini Gallardo R-EX (LgEX), Lamborghini Huracán (Lhur), McLaren 650S (M650), Mercedes AMG GT3 (MAgt), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R (P991)

Vozy GT4: Ginetta G55 (Gg55), KTM X-Bow GT4 (Kx-B), Porsche Cayman PRO4 (PcP4), Porsche Cayman GT4 Clubsport MR (PcGT)

Výrobci a jezdci s vyznačením národnosti u týmů bodují do Intercontinental GT Challenge.

Druhý podnik se uskuteční až 27. července na vrcholný závod 24 hodin ve Spa.