12 hodin v Bathurstu: v závodě plném zvratů vítězí Whinecup
Druhý triumf týmu Maranello Motorsport na domácí půdě.
Vytrvalostní závod v australském Bathurstu byl prvním podnikem čtyřdílného seriálu Intercontinental GT Challenge. Z celkem přihlášených 55 účastníků jich bylo 28 zahrnuto do bodování v jedné ze čtyř tříd v IGTC (v textu budou odlišeni doplňujícími údaji). Záludnosti náročného okruhu vyřadily ještě před závodem čtyři vozy, shodou okolností všechny zároveň bodující do IGTC.
Nejprve v sobotním pátém tréninku poškodil vůz Struve (GT4 č. 62, R-Motorsport, Aston Martin). Kvalifikace se stala osudnou dvojici profesionálních posádek. Barnicoat (č. 59) poničil mclaren týmu Tekno, Collard (č. 99, Walkenhorst, BMW) skončil ve zdi po postrčení Holdsworthem. Posledním odpadlíkem se stalo porsche č. 18 týmu PROSport.
V rozhodujícím kvalifikačním klání na rozpálené dráze byl nejrychlejší Vilander (PRO č. 88, Maranello, Ferrari), který zdolal dvojici pilotů v bmw. Mostert byl druhý, Wittmann třetí (PRO č. 60, Team SRM).
Závod
Start se navzdory rekordně zaplněné dráze obešel bez větších potíží. Z boxů se k pěti desítkám účastníků připojil Bell (PRO č. 1, Tekno, McLaren), který tak učinil po výměně motoru u jeho vozu.
V prvních kolech se rychle propracoval z pátého místa na bronzovou příčku Soulet (PRO č. 8, M-Sport, Bentley) přes Miedeckeho a Richardse (PRO č. 60, Team SRM, BMW). Kontakt se zdí ve třetím kole jej rychle poslal pořadím do hloubi pole. Při návštěvě mechaniků stačila po krátké obhlídce pouze výměna pravé zadní pneumatiky. Později bentley neuniklo delší návštěvě boxů a opravě zavěšení.
Již po šesti kolech přišel čas pro první z šestnácti neutralizací. Stippler (PRO č. 74, Melbourne PC, Audi) po smyku narazil pravým bokem do zdi a v části The Esses zůstal napříč dráhou. Zde jej do zádi zasáhl projíždějící Pither s nissanem. Během působení bezpečnostního vozidla zajel do boxů Buncombe (PRO č. 23, Nissan MS), jehož mechanici strávili opravou převodovky takřka dvacet minut.
Nový start se příliš nevydařil Vilanderovi (PRO č. 88, Maranello, Ferrari). Jednak byl potrestán průjezdem boxy za kličkování před poslední zatáčkou, později byl na výjezdu z The Cutting překonán Mostertem. Trest srazil Fina z druhé na šestnáctou příčku, rychle se však probíjel zpět.
Z účastníků IGTC převzal vedení po zdolání Richardse (PRO č. 60, Team SRM, BMW) Vanthoor (PRO č. 911, Walkinshaw, Porsche). Střídající Bamber si vedení příliš dlouho neužil, protože v 43. kole odstoupil s poškozeným řízením po kontaktu s jiným vozem.
Po dvou hodinách od startu se odehrála jedna z dalších bitev mezi účastníky IGTC, nyní dokonce o vedení. Mardenborough (PRO č. 24, Nissan MS) byl pod tlakem Engela (PRO č. 22, STM, Mercedes), jehož stíhal Lowndes (PRO č. 88, Maranello, Ferrari). Po sérii zastávek se nakonec vedení ujal Lowndes.
Technické potíže s posilovačem srazily z třetího místa Wittmanna (PRO č. 60, Team SRM, BMW). Před završením čtvrtiny závodu při třetím restartu Tander roztočil Miesovo audi (PRO č. 75, Melbourne PC) v zatáčce Hell, následný náraz projíždějící Mazdy poničil záď a zavěšení.
Před skončením čtvrté neutralizace se nevyvaroval amatérské chyby druhý Baird (PRO č. 22, STM, Mercedes), který poslal do únikové zóny zatáčky Murray Lowndese (PRO č. 88, Maranello, Ferrari). Australana naštěstí vysvobodili maršálové ještě před novým průjezdem pole. Baird se po desetivteřinovém trestu vrátil na dráhu na osmé místo před svoji oběť.
Za sedmým výjezdem bezpečnostního vozidla byla nehoda Quinna (AM č. 37, Keltic, McLaren) v zatáčce Forrest´s Elbow. K nárazu do zdi a poničení zavěšení zadní nápravy však australskému jezdci pomohl jiný účastník IGTC Richards (PRO č. 60, Team SRM, BMW). Ten byl přitom o kolo zpět, přičemž se snažil překonat svého krajana na nečekaném třetím místě.
Posléze se odehrála další z bitev na čele. Tentokráte Kelly (PRO č. 24, Nissan MS) odolával tlaku Whincupa (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) následovaného Kanem (PRO č. 17, M-Sport, Bentley). Po neúspěšných útocích Whincupa na vedoucí příčku podlehl Australan v The Chase Kaneovi, jenž předtím využil takřka dva kilometry dlouhé rovinky. O několik minut později však Brit zpomalil a začal se propadat.
Účastníkům IGTC se nevyhnuly ani tresty. Nejprve pátý Lieb (PAM č. 12, Competition, Porsche) pykal za rychlost v boxech. Váhání Laudy (PAM č. 83, HTP, Mercedes) vyústilo dokonce ve dvouminutový trest, když včas neprojel boxovou uličkou.
Před blížící se první polovinou začal nelehké okamžiky zažívat devátý Ingall (PRO č. 7, Team SRM, BMW). Nejprve se uvolnila pravá část kapoty, kterou mechanici v boxech připevnili mohutnými samolepícími pásy. Ve 134. kole však účinkování australského jezdce skončilo nadobro, když nezvládl průjezd esíčky a po přetlačování s bariérou vůz v The Dipper odstavil.
Strhující souboj o vedení se odehrál mezi Whincupem (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) a Van Gisbergenem (PRO č. 22, STM, Mercedes). Pilot mercedesu se nejprve pokusil Australana přespurtovat na rovince Conrod. Krátce úspěšný byl až před zatáčkou The Chase, když využil zablokování Whincupa zpozdilým Souckem (PRO č. 8, M-Sport, Bentley). Nakonec jej zdolal v zatáčce Forrest´s Elbow.
Když na dráze neuspěl Lowndes (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) při zdolání Van Gisbergena (PRO č. 22, STM, Mercedes), přistoupili v týmu Maranello ke strategickým hrátkám. Během dvanácté neutralizace, kdy do boxu zamířilo prvních pět vozů, převzal vedení opět Vilander díky kratší zastávce bez výměny pneumatik.
Ve stejném kole jako zmiňovaná dvojice byly další dva vozy, které se díky rozdílným strategiím dostávaly do vedení. Jízdu na čele si tak užíval Long (PAM č. 12, Competition, Porsche) anebo Jarvis (PRO č. 17, M-Sport, Bentley). Ke špičce se blížil i vítězný vůz z loňska, mclaren týmu Tekno (PRO č. 1), který startoval z boxů a ještě jej zpočátku potrápila elektronika.
Tuhé boje na čele si vybraly i svou daň, když třetí Long poslal při průjezdu The Chase do hodin Engela (PRO č. 22, STM, Mercedes). Situace využil Vilander (PRO č. 88, Maranello, Ferrari), který se prosmýkl na druhou pozici, zatímco jeho soupeři nabírali ztrátu. Na amerického pilota navíc čekal zasloužený trest, takže opustil třetí příčku.
Před započetím poslední čtvrtiny skončil závod pro dalšího účastníka IGTC, když Poordad (AM č. 66, Wall) poničil svůj nissan v zatáčce The Dipper. Po skončení čtrnácté neutralizaci se vzepjal k nevídanému výkonu Vilander, který využíval menšího provozu. Výsledkem bylo 26 vteřin náskoku, když předával vůz Whincupovi
Necelé dvě hodiny před koncem nebyla nouze o dramatické chvíle, přestože předchozí smršť neutralizací již polevila. Střídající Kane ztratil (PRO č. 17, M-Sport) čtvrt minuty, když se mu nedařilo nastartovat jeho bentley. Vedoucí Whincup (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) byl široký v The Chase, situaci Australan ustál bez vážnějších problémů.
Čtvrtý Campbell (PAM č. 12, Competition, Porsche) v The Chase lehce narazil do zádě Russellova lamborghini (AM č. 32, Lago). S poškozenou přídí musel na opravu do boxů, navíc jej čekal trest průjezdu boxy. Z bojů o vedení tak vypadl další vůz.
Zatímco Whincup (PRO č. 88, Maranello, Ferrari) během poslední zastávky dostal nové pneumatiky, poslední zbývající soupeř Van Gisbergen (PRO č. 22, STM, Mercedes) kvůli úspoře času zůstal na použitých. Na dráhu se vrátil několik set metrů před Australanem, ten jej však brzy zdolal před v The Chase. Předtím se však na rovince Conrod ocitl dvěma koly mimo dráhu, situaci však zvládl.
Dlouhé období bez výjezdu bezpečnostního vozu posléze ukončil Van Gisbergen, když poslal do zdi porsche týmu Imak. Dvacet minut před koncem při ukončení neutralizace obdržel Novozélanďan trest průjezdu boxy. Ten si nestihl odpykat, neboť po chybě omlátil svůj mercedes o zdi lemující sjezd k dlouhé rovince.
Po uplynutí rekordní šestnácté neutralizace si Whinecup ve zbývajících osmi minutách pohlídal vedení a protnul cílovou pásku v čase 12:00:36.966.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Kola
|
1.
|
PRO
|
Vilander/Lowndes/Whincup | Marranello MS |
F488
|
290
|
2.
|
PAM
|
C-Jones/Long/Lieb/Campbell | Competition |
P991
|
289
|
3.
|
PRO
|
Kane/Smith/Jarvis | M-Sport |
Bcon
|
289
|
4.
|
AM
|
Talbot/Martin/Padayachee | Walkinshaw |
P991
|
289
|
5.
|
PRO
|
Parente/Bell/Ledogar | Tekno |
M650
|
289
|
6.
|
AM
|
Lago/Owen/Russell | Lago Racing |
LgEX
|
288
|
7.
|
PAM
|
Samadi/Gaunt/Halliday | Team ASR |
Ar82
|
288
|
8.
|
PRO
|
Strauss/Kelly/Mardenborough | Nissan MS |
Ngtr
|
288
|
9.
|
PAM
|
Cini/Holdsworth/Fiore | Hallmarc |
Ar82
|
287
|
10.
|
AM
|
Manolis/Millier/Capelli/Canto | Trofeo MS |
Lhur
|
285
|
11.
|
AM
|
Koundouris/Koundouris/Marshall/Evans | Supabarn |
Lhur
|
284
|
12.
|
PRO
|
Soucek/Soulet/Abril | M-Sport |
Bcon
|
283
|
13.
|
PRO
|
Tander/Mies/Haase | Melbourne PC |
Ar82
|
282
|
14.
|
PRO
|
Richards/Winterbottom/Wittman | Team SRM |
Bm6
|
281
|
15.
|
CUP
|
Grant/Okeeffe/WestWall | Richards MS |
Porsche
|
274
|
16.
|
CUP
|
Cranston/Cranston/Steer/Winslow | Synep |
Porsche
|
272
|
17.
|
INT
|
Kassulke/Brown/Salmon | Marc Cars |
Ford
|
270
|
18.
|
INT
|
Benton/Morrall/Seton | Marc Cars |
Ford
|
270
|
19.
|
CUP
|
Major/Love/McBride | IKAD |
Porsche
|
269
|
20.
|
PAM
|
Walls/Luff/Slade/Davison | Objective |
M650
|
268
|
21.
|
INT
|
Camilleri/Smith/Thomson | Marc Cars |
Mazda
|
267
|
22.
|
CUP
|
Gartner/Zerefos/Padayachee/Shaw | Wall Racing | Porsche |
267
|
23.
|
GT4
|
Pilgrim/Braams/Viebahn/Madsen | PROsport |
PcP4
|
263
|
24.
|
GT4
|
Mason/Drinkwater/Watt | Brookspeed |
PcGT
|
260
|
25.
|
INT
|
Taunton/Andrew/Busk/Fullwood | Marc Cars |
Ford
|
258
|
26.
|
INT
|
Kamelger/Turner/Lungstrass | R-Motorsport |
Aston
|
253
|
27.
|
GT4
|
Cowham/Kearns/Jarvis | Brookspeed | Porsche |
249
|
28.
|
GT4
|
Low/Sano/Parson/Read | RA Motorsports |
Gg55
|
247
|
29.
|
INT
|
Augustine/Schoots/Lillie | Daytona SC |
Dodge
|
226
|
30.
|
INT
|
Tander/Rowe/McLeod/Leahey | Marc Cars |
Mazda
|
218
|
31.
|
AM
|
Bilski/Flack/Pither | Wall Racing |
Ngtr
|
200
|
32.
|
PRO
|
Chiyo/Buncombe/Caruso | Nissan MS |
Ngtr
|
174
|
N
|
PRO
|
Baird/Van Gisbergen/Engel | Scott Taylor |
MAgt
|
282
|
N
|
AM
|
Stuttard/Bergmuller/Fillmore | DJS Racing |
Ar82
|
272
|
N
|
PAM
|
Lana/Lamy/Lauda/Schneider | HTP MS |
MAgt
|
263
|
N
|
GT4
|
McMillan/Wood/Enge/Kofler | M Motorsport |
Kx-b
|
220
|
N
|
INT
|
Alford/Lynton/Smith | Marc Cars |
Ford
|
217
|
N
|
AM
|
McPherson/Muston/Miles | AMAC MS |
Porsche
|
210
|
N
|
AM
|
Hobson/Davis/Poordad | Wall Racing |
Ngtr
|
202
|
N
|
GT4
|
Simpson/Paddon/Berryman | RA-Motorsports |
Gg55
|
172
|
N
|
AM
|
Taylor/Antunes/Barbour | GT Motorsport |
Ar82
|
161
|
N
|
PAM
|
Griffith/Storey/Reynolds | Hogs |
MAgt
|
157
|
N
|
AM
|
Mostert/Twigg/Haber | Marc Cars |
Bm6
|
136
|
N
|
PRO
|
Skaife/Ingall/Glock/Longhurst | Team SRM |
Bm6
|
134
|
N
|
AM
|
Smith/Bell/Chester/De Veth | Kiwi Racing |
LgEX
|
133
|
N
|
INT
|
Mennell/Verryt/Vanbellingen | On Track MS |
BMW
|
111
|
N
|
AM
|
Quinn/Quinn/Denier/Waite | Keltic Racing |
M650
|
95
|
N
|
AM
|
Miedecke/Walsh/Bates | Miedecke |
Avan
|
75
|
N
|
PRO
|
Bamber/Estre/Vanthoor/ | Walkinshaw |
P991
|
44
|
N
|
CUP
|
Grove/Barker/Imperatori | Grove |
Porsche
|
32
|
N
|
PRO
|
Winkelhock/Frijns/Stippler | Melbourne PC |
Ar82
|
6
|
Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách
N: neklasifikování, nedokončili
Vozy GT3: Audi R8 LMS (Ar82), Bentley Continental GT3 (Bcon), BMW F13 M6 GT3 (Bm6), Lamborghini Gallardo R-EX (LgEX), Lamborghini Huracán (Lhur), McLaren 650S (M650), Mercedes AMG GT3 (MAgt), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R (P991)
Vozy GT4: Ginetta G55 (Gg55), KTM X-Bow GT4 (Kx-B), Porsche Cayman PRO4 (PcP4), Porsche Cayman GT4 Clubsport MR (PcGT)
Výrobci a jezdci s vyznačením národnosti u týmů bodují do Intercontinental GT Challenge.
Druhý podnik se uskuteční až 27. července na vrcholný závod 24 hodin ve Spa.