Verstappen přečkal slibný začátek Mercedesu i kontroverzní závěr
VC Austrálie - závod
Verstappen získal své 37. vítězství v kariéře a současně své první v Austrálii. Nezastavil ho ani slibný start jezdců Mercedesu nebo kontroverzní závěr závodu plný havárií. Na stupních vítězů se umístili i Hamilton s Alonsem, přestože pilot Aston Martinu v závěru kolidoval se Sainzem.
Po hlavních závodech F2 a F3 přišel vrchol víkendu. Tím byla Velká cena Austrálie. Před jejím startem panovalo v Melbourne slunečné počasí. Příchod deště nebyl podle předpovědi pravděpodobný.
Z pole position startoval do závodu Verstappen. Vedle něj stál v první řadě Russell, u kterého Mercedes ještě před závodem vyměnil převodovku kvůli potížím se senzorem. Ve třetí řadě stáli Hamilton s Alonsem. Další pořadí bylo Sainz, Stroll, Leclerc, Albon, Gasly, Hülkenberg, Ocon, Cunoda, Norris, Magnussen, De Vries, Piastri, Čou a Sargeant.
Dva vozy na roštu chyběly. Bottas a Pérez, kteří v kvalifikaci obsadili poslední dvě místa, totiž vyráželi z boxů. Důvodem bylo porušení pravidel parc fermé. U obou vozů došlo ke změnám v oblasti zavěšení. Pérez kromě toho dostal také novou baterii a řidící elektroniku. Red Bull mu vyměnil i třecí materiál předních brzd. Právě s brzdami měl Pérez během soboty potíže jak ve třetím volném tréninku, tak v kvalifikaci, během které vycestoval ven z trati a nezajel žádný čas.
Před závodem Pirelli označilo jako nejvýhodnější jednozastávkovou strategii. Podle ní měli jezdci odstartovat na střední směsi a mezi 14. až 22. kolem poté přezouvat na tvrdou sadu a na ní poté dojet až do cíle. Italský výrobce ale připouštěl i možnost dvou zastávek.
Pro start skutečně většina jezdců zvolila střední směs pneumatik. Gasly, Ocon, Čou a Bottas se ovšem rozhodli pro měkkou sadu. De Vries, Sargeant a Pérez obuli tvrdou směs a zdálo se, že plánují odjet dlouhý úvodní úsek.
Russell se i hned po startu pokusil dostat před Verstappena. A to se mu povedlo. Za pilotem Red Bullu se bojovalo mezi Hamiltonem a Alonsem. Nakonec ale Hamilton nejenže uhájil třetí místo, ale dostal se i před Verstappena. Netrvalo dlouho a na trať vyjel zpomalovací vůz. Ve třetí zatáčce totiž došlo ke kontaktu mezi Leclercem a Strollem, po kterém pro Monačana závod skončil v kačírku.
Řada jezdců se během fáze zpomalovacího vozu rozhodla přezout. Do boxů zajeli Ocon (z měkké na tvrdou), Čou (z měkké na tvrdou), Bottas (z měkké na tvrdou), Pérez a Sargeant. Poslední dva nazuli střední sadu. O kolo později ale zajeli k mechanikům znovu pro tvrdou směs. Zdálo se tak, že plánují jet až do cíle.
Ve čtvrtém kole byl závod restartován. Russell ihned ujel svému kolegovi Hamiltonovi. Velmi dobře na tom byl po prvních kolech Albon, kterému patřila šestá pozice. Stroll se propadl po incidentu s Leclercem až za něj na sedmé místo. Domácí Piastri už byl třináctý.
Russell ujížděl Hamiltonovi a jeho náskok už se blížil hranici jedné sekundy. Při chuti byl ale také Verstappen. Bylo vidět, že Nizozemec chce dopředu a na Hamiltona tlačil. Dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu.
Ačkoli se ale zdálo, že Russell ujíždí, opak byl pravdou. V 11. zatáčce šestého kola totiž Hamilton naznačil útok. Pořadí se ale neměnilo.
Russell se na svůj tým zlobil: "Požádali jste mě, abych šetřil pneumatiky a mezitím na mě útočí můj kolega," byl naštvaný.
V sedmém kole už se ale opět nezávodilo v zeleném režimu. Albon totiž boural a na trať vyjel zpomalovací vůz. Thajec tak zahodil šanci na zisk velmi dobrého výsledku. Před nehodou byl totiž šestý.
Pilot Williamsu ztratil kontrolu nad svým vozem v šesté zatáčce a roztočil se. Jeho vůz byl po nárazu do bariéry vymrštěn zpět na trať a Albon mohl děkovat, že ho nikdo netrefil. Z incidentu vyvázl nezraněn.
Ihned po výjezdu zpomalovacího vozu zajeli do boxů Russell a Sainz. Oba přešli na střední směs. Zatímco Russell se propadl na sedmou pozici, pilot Ferrari dokonce až na jedenáctou.
Tohoto rozhodnutí ale za chvíli oba hořce litovali. Závod byl totiž přerušen červenou vlajkou, neboť na trati byly po Albonově nehodě štěrk a trosky. Během přerušení mohli ostatní jezdci přezout zadarmo. Sedmé a jedenácté místo se tak staly pro Russella se Sainzem jejich skutečnými pozicemi.
Lídrem závodu se stal po zastávce Russella jeho týmový kolega Hamilton. Brit tak najednou usiloval o 104. vítězství v kariéře, na které čeká od Velké ceny Saúdské Arábie 2021. Druhý byl ale Verstappen. Alonso se posunul na své letošní tradiční třetí místo. Za ním byl čtvrtý Stroll. Pátá pozice patřila Gaslymu, šestá Hülkenbergovi, sedmá Russellovi, osmá Cunodovi, devátá Norrisovi, desátý už byl domácí miláček Piastri, jedenáctý Sainz, dvanáctý De Vries, třináctý Ocon, čtrnáctý Pérez, patnáctý Čou, šestnáctý Bottas, sedmnáctý Sargeant a osmnáctý Magnussen.
K restartu došlo v 15:33 hodin místního času. Na jezdce čekal pevný restart. Téměř všichni piloti nazuli pro restart závodu tvrdou směs pneumatik. Jedinými výjimkami byli De Vries a Sargeant, kteří obuli střední sadu.
Hamilton si pohlídal Verstappena. Alonso to sice zkusil na Verstappena, úspěšný ale nebyl. Russell ihned postupoval dopředu. Zdolal Strolla i Hülkenberga a už byl pátý. Ani druhý start se neobešel bez problémů. De Vries kolidoval s Oconem a spadl na chvost.
Škody se snažil minimalizovat i Sainz. Španěl zdolal oba jezdce McLarenu a už byl devátý. To znamenalo, že se domácí jezdec Piastri opět propadl mimo body - na 11. příčku.
Ve 12. kole došlo ke změně lídra závodu. Verstappen se na rovince před devátou zatáčkou přehnal s využitím systému DRS přes Hamiltona a znovu vedl. Pilot Red Bullu se navíc začal ihned vzdalovat.
Russell si ve 13. kole poradil s Gaslym a posunul se na čtvrté místo. Verstappen už vedl před Hamiltonem o více než 2,5 sekundy. Alonso ztrácel na Brita zhruba sekundu a půl. Russell byl o sekundu za Španělem.
Sainz sebral sedmé místo Hülkenbergovi. V 15. kole se posunul i před Strolla. Pérezův postup byl naopak pomalejší. Zatím mu patřilo jen 15. místo. Netrvalo ale dlouho a v deváté zatáčce překonal Magnussena.
Jiskřilo se i při bitvě o desáté místo. Ke kontaktu došlo mezi Cunodou a Piastrim. Oba ale pokračovali bez větších problémů.
Alonso mezitím stahoval Hamiltona. V 17. kole už na něj ztrácel méně než jednu sekundu.
Velmi slibně rozjetý závod Mercedesu se začal dál komplikovat. Pohonná jednotka Russella totiž začala hořet a Brit odstavil své auto na výjezdu z boxů. Došlo k vyhlášení režimu virtuálního zpomalovacího vozu. Jelikož ale Russell stál na výjezdu z boxů, byla zavřena boxová ulička. Pro žádná taktická přezouvání tak nebyl prostor.
Russellovo odstoupení dalo důvod k radosti domácím fanouškům. Piastri byl totiž díky němu opět desátý.
V 19. kole fáze virtuálního zpomalovacího vozu skončila a znovu se začalo závodit. Alonso už byl Hamiltonovi velmi blízko. "Je dost rychlý," uznal sedminásobný šampion.
Pérez se probíjel dále kupředu. Když v 9. zatáčce 22. kola předjel Ocona, byl už jedenáctý. Nyní před sebou Mexičan sledoval bitvu o deváté místo, ve které Cunoda odrážel útoky Piastriho. Zatím úspěšně.
Hamilton po restartu zvládal ujíždět Alonsovi. V 22. kole už vedl o více než dvě sekundy. Verstappen vedl před Britem o tři sekundy.
Gasly se po odstoupení Russella vrátil na čtvrté místo. Bylo ale otázkou, jak dlouho mu vydrží. Dotírali na něj totiž Sainz i Stroll.
Cunoda s Piastrim nebyli pro Péreze těžkým oříškem. Přes oba se zvládl dostat rychle a už byl na bodech. Patřila mu devátá příčka. Osmý Norris byl o pět sekund vpředu.
Jezdci ještě neodjeli ani polovinu závodu, Hamilton už měl ale obavy o své pneumatiky. Nemyslel si, že na své stávající tvrdé sadě zvládne dojet až do cíle. Sainz konečně předjel Gaslyho a sebral mu čtvrté místo.
Piastrimu se opět o něco vzdálily body. Ve 27. kole ho totiž odsunul na 12. pozici Ocon. Francouz zanedlouho předjel i Cunodu a dostal se tak do nejlepší desítky.
Verstappen jasně směřoval za dalším vítězstvím. 26 kol před koncem už měl nad Hamiltonem téměř devítivteřinový náskok. Sedminásobnému šampionovi navíc dělal starosti Alonso. Španěl totiž chytal druhý dech a svému soupeři se přiblížil na rozdíl jedné sekundy. Pérez pro změnu stahoval Norrise, na kterého ztrácel 2,5 sekundy. Mexičan zajel dokonce nejrychlejší kolo.
Sice se zdálo, že většina pilotů už dojede do cíle bez zastávky, ve 37. kole se ale v boxech jeden jezdec přece jen objevil. Byl jím Sargeant, který přezul ze střední sady na měkkou. Na střední směsi pneumatik jezdil také De Vries.
Hamilton začal tlačit. Zajížděl nejrychlejší kola závodu a Alonsovi ujel na 1,6 sekundy. Sainz na svého krajana ztrácel stejný časový rozestup. Slušný výkon odváděl Gasly. Pilot Alpine stále zůstával pátý a za Sainzem se navíc držel v rozestupu menším než jedna vteřina.
Druhá polovina závodu nepřinášela mnoho soubojů. Piloti se totiž pokoušeli dojet na svých pneumatikách až do konce a do hry tak hodně vstupovalo hospodaření s pneumatikami.
Nezajímvavější souboj v bodované desítce probíhal o osmé místo. Pérez stále naháněl Norrise. Mexičan ve snaze předjet pilota McLarenu zajel nejrychlejší kolo. Patnáct kol před cílem mu Norris definitivně podlehl na rovince před devátou zatáčkou.
Pérez byl při chuti. Kolo po Norrisovi zdolal i Hülkenberga. Pilot Haasu se navíc musel obávat i Norrise.
Ve 48. kole přišlo menší drama díky Verstappenovi. Nizozemcovi se zablokovala přední kola v předposlední zatáčce a vyjel na trávu. Hamilton rázem ukrojil čtyři sekundy.
Zatímco Verstappen se dostal zpět do tempa a zajel nejrychlejší kolo, Hülkenberg už se musel bránit útokům Norrise. To se mu prozatím podařilo, Norris měl ale k jeho počínání výhrady.
"Změnil směr až poté co jsem ho změnil já," stěžoval si Brit.
Norris to v dalších dvou kolech zkusil na Hülkenberga v 11. zatáčce znovu. Úspěšný ale nebyl ani jednou. Rozuzlení této bitvy přišlo v nájezdu do 12. zatáčky. Zde Němec vycestoval z trati a definitivně se propadl na devátou příčku.
Pak se stalo něco, s čím už nikdo nepočítal. Magnussen trefil na výjezdu ze druhé zatáčky zeď a odlétla mu pravá zadní pneumatika. Ve čtvrté zatáčce své auto odstavil a na trať vyjel zpomalovací vůz. Ten se navíc tři kola před koncem změnil v červenou vlajku.
Ve vzduchu tak viselo pořádné drama. Přerušení závodu totiž znamenalo, že závod bude restartován na závěrečná dvě kola, opět z pevných pozic. Něco takového mohlo velkou cenu převrátit naruby. Na takto krátký úsek všichni piloti pochopitelně nazuli měkkou směs pneumatik.
Pořadí bodované desítky před restartem bylo Pérez, Hamilton, Alonso, Sainz, Gasly, Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg a Ocon. Z jedenáctého místa vyrážel Piastri, který tak opět dostával šanci získat před domácími fanoušky své první body ve F1. Za ním byli Čou, Cunoda, Bottas, Sargeant a De Vries.
Restart závodu byl skutečně dramatický. Došlo totiž k incidentům. Sainz poslal do hodin Alonsa, piloti Alpine po vzájemné kolizi havarovali. V první zatáčce kolidovali rovněž De Vries se Sargeantem a mimo trať šel i Pérez. Do třetí zatáčky poté nedobrzdil ani Stroll. Ředitelství závodu vyhlásilo červenou vlajku.
Restart závodu byl poté několik minut vyšetřován a dlouho se nevědělo, jaké vlastně budou konečné výsledky. Nakonec se ředitelství závodu rozhodlo závod restartovat.
"Závod bude dokončen za zpomalovacím vozem. Pojede se v pořadí, které platilo při předchozím startu, akrorát bez aut, která nejedou. Start bude letmý a pojede se jen jedno kolo. Šachovnicovou vlajkou se bude mávat, až jezdci kolo dokončí," uvedla FIA.
Pořadí pro restart tak bylo následující: Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Čou, Cunoda a Bottas. Jelikož už ale za zpomalovacím vozem nebylo možné předjíždět, bylo nanejvýš pravděpodobné, že toto pořadí bude platit i v cíli.
Nakonec to tak ale úplně nebylo. Sainz totiž dostal pětisekundový trest za kolizi s Alonsem. To v praxi znamenalo, že pilot Ferrari s jistotou spadne po dojezdu na chvost. Španělovi se situace nelíbila a žádal, aby si ho komisaři alespoň vyslechli.
Verstappen si tak dojel pro své 37. vítězství v kariéře. Alonso mohl i přes incident se Sainzem opět vystoupat na pódium. McLaren a oba jeho jezdci získali první letošní body, přičemž pro osmého Piastriho šlo zároveň o první body ve F1. Letos poprvé skórovali i Hülkenberg, Čou a Cunoda.
p. | jezdec | tým | motor | odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | - | 58 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 0,179 | 58 | 18 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 0,769 | 58 | 15 |
4. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 3,082 | 58 | 12 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 3,320 | 58 | 10+1 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 3,701 | 58 | 8 |
7. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 4,939 | 58 | 6 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 5,382 | 58 | 4 |
9. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 5,713 | 58 | 2 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 6,052 | 58 | 1 |
11. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 6,513 | 58 | 0 |
12. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 6,594 | 58 | 0 |
13. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | - | 56 | 0 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 56 | 0 |
15. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | - | 56 | 0 |
16. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | - | 56 | 0 |
DNF | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | - | 52 | 0 |
DNF | George Russell | Mercedes | Mercedes | - | 17 | 0 |
DNF | Alexander Albon | Williams | Mercedes | - | 6 | 0 |
DNF | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | - | 0 | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 69 | 25 | 19 | 25 | ||||||||||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 54 | 18 | 25 | 11 | ||||||||||||||||||||
3. | Fernando Alonso | 45 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||||
4. | Lewis Hamilton | 38 | 10 | 10 | 18 | ||||||||||||||||||||
5. | Carlos Sainz | 20 | 12 | 8 | - | ||||||||||||||||||||
6. | Lance Stroll | 20 | 8 | - | 12 | ||||||||||||||||||||
7. | George Russell | 18 | 6 | 12 | - | ||||||||||||||||||||
8. | Lando Norris | 8 | - | - | 8 | ||||||||||||||||||||
9. | Charles Leclerc | 6 | - | 6 | - | ||||||||||||||||||||
10. | Nico Hülkenberg | 6 | - | - | 6 | ||||||||||||||||||||
11. | Valtteri Bottas | 4 | 4 | - | - | ||||||||||||||||||||
12. | Pierre Gasly | 4 | 2 | 2 | - | ||||||||||||||||||||
13. | Esteban Ocon | 4 | - | 4 | - | ||||||||||||||||||||
14. | Oscar Piastri | 4 | - | - | 4 | ||||||||||||||||||||
15. | Čou Kuan-jü | 2 | - | - | 2 | ||||||||||||||||||||
16. | Alexander Albon | 1 | 1 | - | - | ||||||||||||||||||||
17. | Kevin Magnussen | 1 | - | 1 | - | ||||||||||||||||||||
18. | Juki Cunoda | 1 | - | - | 1 | ||||||||||||||||||||
19. | Logan Sargeant | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||
20. | Nyck De Vries | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 123 | 43 | 44 | 36 | ||||||||||||||||||||
2. | Aston Martin | 65 | 23 | 15 | 27 | ||||||||||||||||||||
3. | Mercedes | 56 | 16 | 22 | 18 | ||||||||||||||||||||
4. | Ferrari | 26 | 12 | 14 | - | ||||||||||||||||||||
5. | McLaren | 12 | - | - | 12 | ||||||||||||||||||||
6. | Alpine | 8 | 2 | 6 | - | ||||||||||||||||||||
7. | Haas | 7 | - | 1 | 6 | ||||||||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 6 | 4 | - | 2 | ||||||||||||||||||||
9. | Williams | 1 | 1 | - | - | ||||||||||||||||||||
10. | AlphaTauri | 1 | - | - | 1 |