Týmy F1 se připravují v Kyalami I
Motorsport před 40 lety, 8. díl
Na dějiště příští velké ceny formule 1 do Kyalami dorazily týmy tradičně již dva týdny před závodem, aby své vozy a pneumatiky podrobily rozsáhlým testům. Nejrychlejší prvního dne byl překvapivě Vittorio Brambilla na voze March 761. Ronnie Peterson využil této příležitosti, aby se poprvé projel ve voze svého nového zaměstnavatele a dosáhl hned za týmovým kolegou druhého času před nečekaně rychlým Penske-Ford Johna Watsona. Následoval Jacques Laffite, který byl překvapivě rychlejší než oba Tyrrelly 007 Schecktera a Depaillera.
Největší pozornost médií ovšem patřila nováčkům Lotusu Nilssonovi a Evansovi. Oba ovšem nedokázali dosáhnout špičkových časů. Ještě pomalejší byl "Big John" Surtees, který zase jednou demonstroval svůj podivný charakter tím, že do kokpitu nepostil ani Lungera ani Jonese a nový TS19 zkoušel sám - o testovacích schopnostech svých dvou jezdců asi neměl valné mínění...
Nového jezdce předvedla v Kyalami stáj Wolf-Williams: s heskethem, se kterým v Brazílii jel Ickx, se směl poprvé spřátelit Michel Leclere. Francouzská hvězda F2 v týmu nahradila Itala Zorziho, který si v Interlagosu vedl v poměru k týmové jedničce Ickxovi nečekaně dobře a dojel devátý. Druhý den se do testů vložili i jezdci Ferrari a McLarenu. Niki Lauda dosáhl nejrychlejšího času před Jamesem Huntem a silně zlepšeným Laffitem. Svou formu z Interlagosu za to ani zdaleka nedokázal potvrdit Emerson Fittipaldi...
Týmy a jezdci, kteří se do Kyalami chystali později nebo tam nehodlali startovat vůbec, zatím testovali v Silverstone. Patrick Neve se překvapivě objevil za volantem BRM, než se mu zlomila poloosa náhonu. Svou první jízdu coby tovární jezdec Heskethu absolvoval Harald Ertl. Rakušan zkoušel vylepšený typ 308D, u něhož se jednalo o upravené šasi, se kterým Lunger minulý rok havaroval v Glenu.
Před svým odletem do Jižní Afriky ještě stačil Brambilla projet nový March 762 s motorem Lancia týmu Rona Dennise. Pozdější šéf McLarenu vyzkoušel i Amerického jezdce F3 Eddieho Cheevera. Tovární March formule 2 testoval Maurizio Flammini a dosáhl času, kterým vyrovnal Leclerovu pole-position z minulé sezony.
Zajímavý přírůstek hlásila i právě vznikající "britská formule 1": s podporou firmy Shell připravil Nick Whitting (zesnulý bratr startéra Grand Prix, Charlieho) pro Angličanku Divinu Galicovou Surtees TS16, se kterou minulou sezonu v mistrovství světa startoval John Watson.
29letá dřívější kapitáka britského olympijského lyžařského družstva zatím sbírala zkušenosti jen v poháru Ford Escort a formuli Ford. Před monopostem formule 1 ale strach neměla: "Nedělám si velké starosti, jestli to auto zvládnu. Jen bych se nechtěla zesměšnit." Divina později skutečně patřila mezi nejrychlejší jezdce britského šampionátu a dokonce si měla troufnout i na podniky mistrovství světa...
Finská hvězda formule Super-V, Keijo Rosberg oznámil své plány pro rok 1976. Ve formuli 2 nechtěl nastoupit, jak se předpokládalo, za tým Freda Operta, ale se stájí Němce Joerga Obermosera, ToJ. Otec současného jezdce Mercedesu-F1 měl mít k dispozici monopost Modus, který vylepšil Obermoserův konstruktér Kurt Chabeck.
Obermoser si pro svůj tým i nadále zajistil podporu pivovaru Warsteiner a sám pro sebe hodlal nasadit, tak jako v předešlých letech, sportovní prototyp třídy G6.
Dostal od Williams a Wolfa šanci ve formuli 1: Michel Leclere.
Divina Galicová poprvé zkouší svůj Surtees TS16 v Brand Hatchi.
Rosberg a Obermoser (třetí a čtvrtý zleva) při prezentaci týmu Warsteiner-ToJ.