Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Týmy F1 se připravují v Kyalami II

Týmy F1 se připravují v Kyalami II

Motorsport před 40 lety, 9.díl

Testy vozů formule 1 pokračovaly v Kyalami i bezprostředně před velkou cenou Jihoafrické Republiky a Niki Lauda "mával" s konkurencí dle libosti. Zkoušky zaplatil výrobce pneumatik GoodYear a dal jezdcům k dispozici několik nových směsí. Druhý nejrychlejší čas si zapsal James Hunt, nová jednička McLarenu ale již byla o půl sekundy za Ferrarim 312T úřadujícího mistra světa. Tento výsledek již hodně napověděl o průběhu nastávající velké ceny...

Dobře si znovu vedli i Vittorio Brambilla (March) a John Watson (Penske) na dalších místech. Oba mladíci Nilsson a Evans se na dráze prali s očividně velmi nervozním Lotusem 77, Jacky Ickx směl poprvé vyzkoušet svůj Wolf-Hesketh a do příprav pro svůj domácí závod se poprvé zapojil i Ian Scheckter na soukromém tyrrellu stáje Lexington. Carlos Reutemann za to svou neúčastí dále přikrmoval klepy, že tým Brabham-Alfa Romeo brzy opustí...

Také jezdci týmu Shadow, Jean-Pierre Jarier a Tom Pryce se na trati u Johannesburgu pilně připravovali, zatímco management týmu nadále hledal nového hlavního sponzora. Odchod dlouholetého mecenáše uop koncem sezony 1975 stáj Dona Nicholse dost překvapil a Američan ji zatím financoval dealy stylu "závod od závodu". V Brazílii se na jeho černých vozech objevily nálepky firmy Bic a při velké ceně Jižní Afriky hodlal své cigarety na Nicholsových "stínech" propagovat výrobce Lucky Strike. Jednalo se ovšem opět jen o dohodu pro jeden závod, před Long Beach tedy měl Nichols znovu starý problém...

Na druhou stranu hlásal majitel AVS Shadow světu, že kdyby měl krachovat tým Parnelli, kdykoliv by byl schopen, pro Maria Andrettiho připravit třetí vůz.

Svůj postup do formule 2 zpečetil špičkový pilot F3, Alex Diaz Ribeiro. S podporou dvou velkých sponzorů (Banka Caixa a parfémy Rastro) si mladý Brazilec zajistil druhé místo v továrním týmu March. Jeho kolegou v týmu Maxe Mosleye se měl stát Maurizio Flammini. V boji proti velké francouzské frakci F2 měly Britům pomoci motory BMW. Do prvního závodu v Hockenheimu k tomu Mosley přihlásil další dva tovární vozy pro hvězdy formule 1 Ronnieho Petersona a Hanse-Joachima Stucka.

Dva mladíci, kteří se jednoho dne měli dostat až do formule 1, chtěli roku 1976 udělat jeden z rozhodujících kroků ke slávě: 19letý student medicíny Jonathan Palmer si díky podpory sponzora Cooper London pořídil třílitrový Marcos, se kterým hodlal vyhrát britské mistrovství Modsports. O 40 let později se na startu velkých cen představí jeho syn Jolyon...

Na britskou scénu formule Ford se dral další ryšavý Ir. David Kennedy sehnal dosti peněz na to, aby si zakoupil velký autobus, ve kterém nejen přepravoval svůj Crosslé 30F - příštích několik let v něm i žil...

 

Sponzor na jeden závod: Lucky Strike propagoval své cigarety na vozech Shadow.


Brazilec Alex Ribeiro byl roku 1976 továrním pilotem týmu March-BMW ve formuli 2.


Zajímavá cesta: Jonathan Palmer začínal na vozech GT, ze kterých pak přešel na monoposty.