Race of Champions: Hunt vítězem, Jones zářil
Motorsport před 40 lety - 11. díl
14. března se i fandové ve Velké Británii konečně dočkali prvního závodu formule 1, nemistrovského Daily Mail Race of Champions v Brands Hatchi. Pořadatel dostal tolik přihlášek (20) vozů formule 1, že si mohl dovolit zanevřít na doplnění pole jinými monoposty. Jednalo se tedy o "ryzí" závod formule 1, kterého se nakonec skutečně zúčastnilo 15 jezdců.
Zatímco Patrick Depailler v Silverstone testoval nový šestikolový P34, přihlésil Ken Tyrrell do Race of Champions jeden tovární 007 pro Jodyho Schecktera a Jihoafričan ho postavil na pole-position před jediný tovární Ferrari - Niki Lauda poprvé předvedl nový 312T2. Spokojeni mohli být po tréninku i Gunnar Nillson (Lotus nasadil i druhý vůz pro Evanse) a Jacky Ickx na jediném Wolf-Williams-Heskethu - obsadili druhou řadu před Huntem a Alanem Jonesem. Zvláště posledně jmenovaný, nebo lépe řečeno lakování jeho vozu, se postaral o rozruch. John Surtees se konečně rozhodl, že druhý TS19 sponzorovaný firmou Durex svěří buclatému Australanovi, právě zmíněný sponzor se ale hned stal předmětem dlouhých tahanic s BBC. Puritánští ředitelé této státní televizní společnosti nejdříve hodlali závod přenášet, svůj program ale změnili s vysvětlením, že nemohou do anglických domácností vysílat pořad ve kterém je vidět nestydaté logo propagující antikoncepci!
V Hatchi debutoval tým RAM. MacDonald a Ralph nasadili dva bezvadně připravené Brabhamy BT44B a jeden náhradní BT42 pro Lorise Kessela a Patricka Néveho. Dalším zajímavým debutantem měl být Giancarlo Martini na Scuderií Everest (Minardi) připravený Ferrari 312T, v tréninku ale Italové měli takové problémy s brzdovým systémem, že Minardi vůz před startem stáhl.
V den závodu předvedl Gunnar Nilsson klasický předčasný odpal a katapultoval se před Laudou a Jonesem do vedení. Překvapivě rychlý Jones se ovšem ještě v prvním kole nejdříve propracoval na druhou pozici před Laudu a když vysadil Nilssonův motor, dokonce na první místo. Když se tedy pole poprvé znovu objevilo na cílové rovince, vedl Durex-Surtees před Scheckterem, zpomalujícím Nilssonem, Laudou a Huntem. BBC by tedy musela "ohavný" vůz lídra prezentovat v plné parádě...!
Scheckter havaroval hned ve druhém kole a kdo si myslel, že Jonesovo vedení je jen kraťoučkým zábleskem na úvod, ten si asi mnul kolo po kole oči: Australan držel první pozici až do poloviny podniku, jako by nikdy před tím nedělal nic jiného. Po Laudově odstoupení (brzdy) se Jonesovým jediným vážným soupeřem stal James Hunt. Jízdní vlastnosti Surteesu TS19 se horšily s klesající váhou vozu a po delší defenzivní bitvě nakonec Jones nic proti výbornému McLarenu M23 nezmohl: "Superstar" James Hunt si dojel pro první vítězství v barvách nových zaměstnavatelů. Blonďatý playboy tím doma začal budovat kolem své osoby "hype", který měl během sezony nabít (zvláště právě zde v Brands Hatchi) takových rozměrů, o kterých se žádnému automobilovému jezdci před tím ani nesnilo.
Jen pět sekund za Jonesem dojel "specialista" Brands Hatch Jacky Ickx, mělo se jednat o Belgičanovo s odstupem nejlepší umístění sezony. Chris Amon (Ensign) dojel s kolem ztráty za Brambillou pátý, Patrick Neve za Tomem Prycem dobrý sedmý.
V rámci závodu formule 1 jely i vozy Formule Ford. Silnější třídu FF2000 šampionátu Allied Polymer vyhrál Tiff Needel (Hawke) před Ianem Taylorem a Davidem MacPhersonem (oba Dulon). Trofej John Player FF1600 si zajistil Ir Derek Daly (Van Diemen) před krajanem Davidem Kennedym (Crossle) a Rickem Morrisem (Hawke). V závodě britského mistrovství cestovních vozů se prosadil Gordon Spice na Fordu Capri II.
V Německu představila značka Porsche svůj tovární program sezony 1976. Výrobce z Zuffenhausenu se chtěl koncentrovat s vozem typu Carrera 935 skupiny G5 na mistrovství světa značek. Připravila ovšem i prototyp 936 pro mistrovství světa sportovních vozů. Továrními jezdci byli jmenováni Jacky Ickx, Jochen Mass, Gijs van Lennep, Rolf Stommelen a Manfred Schurti, sponzorem továrně nasazených vozů byla firma Martini & Rossi.
Závodem Bryan 150 zahájil šampionát USAC v Phoenixu svou sezonu. Kvalifikaci a začátku závodu kraloval Al Unser na Parnelli s novým motorem Cosworth-turbo, Američan ale ztratil hodně času defektem pneumatiky po 38 kolech. Díky neutralizaci, která skončila teprve dvě kola před cílem, mohli fandové v Arizoně shlédnout foto-finiš, ve kterém se těsně prosadil Bobby Unser před Pancho Carterem (oba Eagle) a Gordonem Johncockem (Wildcat).
Jonesův kontroverzně sponzorovaný Surtees-Ford drží vedení před Jamesem Huntem.
Patrick Depailler testuje šestikolový Tyrrell P34 v Silverstone. Vpravo je konstruktér Derek Gardner.
Manfred Schurti z Lichtensteinu byl před 40 lety továrním jezdcem Porsche.