Lucas di Grassi: F1 se bojí zavést kryté kokpity
Úplné zakrytí dává smysl po každé stránce.
Když se mluví o zavedení ochranné konstrukce halo nebo o průhledném štítu z plexiskla navrženém Red Bullem, často se zpochybňuje odvaha současných pilotů královny motorsportu. Lucas di Grassi ale otázku staví jinak: Není F1 pouze příliš bázlivá, aby zcela zakryla své kokpity?
Brazilec Lucas di Grassi strávil většinu své kariéry v monopostech a po úspěchu v GP2 se v roce 2010 postavil i na starty velkých cen. Závodní sedačku si však udržel jen jednu sezónu a od roku 2012 závodí v LMP1, nejvyšší kategorii mistrovství světa vytrvalostních vozů.
"Podle mě je nejlepším řešením úplné zakrytí," řekl di Grassi Motorsportu. "Proto jsou vozy LMP zcela zakryté. Dříve byly odkryté, ale pak se zostřila konkurence a hledalo se efektivnější řešení. Je to celkově lepší, i pro aerodynamiku.
Vidím to tak, že vozy F1 už vypadají zastarale a vůbec se nemění. Zkoušejí různé koncepty, ale zajdou přitom pouze do poloviny cesty. Například to s nosy. Skončilo to při podivných konceptech a Caterhamu vypadajícím jako vysavač. A se zakrytím kokpitu dělají totéž. Vidí, že toto není dobré. Příliš se bojí, že by mohli udělat velkou chybu, takže najdou poloviční řešení a budou čekat reakci. V F1 je to tak vždy."
Úplné zakrytí kokpitů by přitom bylo nejen nejbezpečnější, ale pomohlo by také časům na kolo.
"Měli by stanovovat pouze směr vývoje a pak dát ruce pryč a nechat inženýry dělat si svou práci. Občas to není možné kvůli bezpečnosti, například při nárazových testech, ale zde by nebyly žádné nevýhody. Bylo by to lepší pro bezpečnost i aerodynamiku. Jsem zastáncem modernizace F1. Líbí se mi nový koncept McLarenu (MP4-X) i ten z roku 2010 od Red Bullu (X1). Podle mě by se F1 měla ubírat touto cestou."