Di Grassi vydržel Mortarův závěrečný tlak
ePrix v Berlíně – 1. závod
Sedmý ročník šampionátu formule E během třetího srpnového víkendu vrcholí. Na programu jsou poslední dva závody, které hostí okruh na bývalém letišti Tempelhof v Berlíně. První závod se uskuteční v sobotu a pojede se na obvyklé variantě okruhu. Pro nedělní klání ale dojde ke změně konfigurace trati a o body se bude bojovat na obrácené verzi okruhu.
V předchozích třinácti závodech aktuálního ročníku dosáhlo na vítězství deset různých závodníků a před začátkem posledního závodního víkendu sezony žila alespoň matematická naděje na zisk titulu stále u osmnácti jezdců. Šanci stát se šampionem měli stále De Vries (95 bodů), Frijns (89 bodů), Bird (81 bodů), Dennis (81 bodů), Da Costa (80 bodů), Lynn (78 bodů), Cassidy (76 bodů), Evans (75 bodů), Mortara (74 bodů), Rast (72 bodů), Wehrlein (71 bodů), Vergne (68 bodů), Vandoorne (63 bodů), Di Grassi (62 bodů), Günther (62 bodů), Rowland (59 bodů), Lotterer (45 bodů) a Sims (44 bodů).
Kvalifikace na první závod dopadla nejlépe pro stáj DS Techeetah. Nejrychlejší čas zajel Vergne před týmovým kolegou Da Costou. Vergne si v kvalifikaci připsal celkem čtyři bonusové body. Tři získal za vítězství v superpole a jeden za nerychlejší čas napříč kvalifikačními skupinami. To ho v průběžném pořadí šampionátu vyneslo na desáté místo. Ze třetí příčky startoval Di Grassi, čtvrtý byl Mortara, pátý Nato, šestý Buemi, sedmý Evans, osmý Dennis, devátý Wehrlein a nejlepší desítku uzavíral Günther.
Až mimo nejlepší desítku stáli tři nejlepší muži průběžného pořadí. Bird si v kvalifikaci vyjel dvanácté místo. Jelikož si ale do podniku přinesl penalizaci tří míst za zavinění kolize s Natem ve druhém londýnském závodě, startoval jako patnáctý. De Vries s Frijnsem na tom ale byli ještě hůře. Zatímco lídrovi šampionátu patřilo 19. místo, jeho krajan startoval až jako předposlední dvacátý třetí. Co se týče ostatních kandidátů na titul, Rowland startoval jedenáctý, Rast dvanáctý, Cassidy třináctý, Lotterer čtrnáctý, Sims šestnáctý, Lynn dvacátý první a Vandoorne dvacátý druhý.
V první trojici po startu k žádné změně nedošlo. První zůstal Vergne před druhým Da Costou a třetím Di Grassim. Za nimi se po prvním kole nacházeli čtvrtý Mortara, pátý Nato, šestý Evans, sedmý Buemi, osmý Rowland, devátý Dennis a nejlepší desítku uzavíral Wehrlein. Z prvních tří mužů průběžného pořadí na tom byl nejlépe třináctý Bird. Lídr šampionátu De Vries se posunul na osmnáctou příčku a Frijns byl dvacátý druhý.
Během úvodních metrů došlo k incidentu mezi oběma jezdci stáje BMW i Andretti Motorsport. Günther narazil zezadu do Dennise. Oba ale byli schopni pokračovat a zatímco Dennis figuroval po prvním kole mezi nejlepší desítkou, Günther byl dvanáctý.
Během prvního okruhu ale došlo také k incidentu mezi Lottererem a Evansem v šesté zatáčce. Pilot Porsche ťuknul do Novozélanďana a ten musel krotit smyk. Lotterera zase zezadu popostrčil De Vries, který šel pozdě na brzdy.
Šťastný začátek závodu nezažíval ani Blomqvist. Brit si v úvodních metrech přivodil defekt pneumatiky a hned po prvním kole tak musel navštívit své mechaniky. Do závodu se sice vrátil zpět, na konci druhého kola ale musel k mechanikům znovu. Mimo záběry kamer totiž dostal ránu a poškodil si tyč řízení. Její oprava zabrala hodně času.
Na čele stále figuroval Vergne. Da Costa se ale za ním držel se ztrátou menší než jedna sekunda. Méně než dvě sekundy ztráceli na Vergneho také třetí Di Grassi a čtvrtý Mortara. Byli jsme svědky prvních přechodů do útočných módů. Jako první využil výkonnostní výhody 35 kilowattů Lotterer. Následovali Sims, Wehrlein, Buemi a Rowland. Během závodu mohli jezdci využít útočného módu pouze jednou. Jejich výkonnostní výhoda ale trvala osm minut.
Wehrlein se ale brzy ocitl v problémech. Před pilota Porsche se při návratu z aktivační zóny útočného módu snažil dostat Rowland. Při souboji však došlo mezi oběma ke kontaktu, který u Wehrleina vyústil v defekt levé zadní pneumatiky a musel do boxů.
Ještě větší potíže ale postihly Birda. Na voze pilota Jaguaru došlo k technickému problému a zůstal stát na cílové rovince. Aby mohl být vůz třetího muže průběžného pořadí šampionátu odklizen, vyslalo ředitelství závodu na trať zpomalovací vůz.
Před restartem, který přišel dvacet osm minut před koncem, vedl Vergne před druhým Da Costou, třetím Di Grassim, čtvrtým Mortarou, pátým Natem, šestým Evansem, sedmým Dennisem, osmým Rowlandem, devátým Buemim a desátým Güntherem. De Vries s Frijnsem se i nadále pohybovali mimo elitní desítku. Pilot Mercedesu byl patnáctý a závodník Virginu šestnáctý.
Po restartu v elitní desítce k žádným změnám pořadí nedocházelo. Na čele stále zůstával Vergne před druhým Da Costou a třetím Di Grassim.
Dvacet pět minut před koncem o sobě dával vědět Rast. Jezdec Audi těžil z pobytu v útočném módu a během krátké chvíle se propracoval z dvanácté pozice na osmou. Nejprve pokořil Lotterera, poté si na rovince před šestou zatáčkou smlsnul na Güntherovi s Buemim a o několik zatáček později šel i před Rowlanda. Svou rychlost potvrdil nejrychlejším kolem závodu.
Na čele stále jezdil Vergne před druhým Da Costou a třetím Di Grassim. Dvacet dva a půl minuty před koncem ale Vergneho vystřídal v čele Da Costa. Nezdálo se, že by Francouz svému parťákovi kladl velký odpor. Šéf týmu DS Techeetah Mark Preston se před závodem nechal slyšet, že cílem stáje je zisk maximálního počtu bodů a když to bude situace vyžadovat, sáhne čínská ekipa po týmové režii.
Rast už se posunul na páté místo. Nejprve zdolal Dennise, poté Evanse a následně využil i momentu, kdy Mortara aktivoval útočný mód. Švýcar se kvůli tomu propadl ze čtvrté příčky na sedmou.
V dalších momentech už si Rast brousil zuby také na Nata a v první zatáčce ho skutečně pokořil. Nyní tak byl již čtvrtý za svým týmovým kolegou Di Grassim. Mortara se krátce poté, co se znovu zapojil do závodu, dostal na šestou příčku před Evanse.
Zhruba dvacet jedna minut před koncem pokračoval pád Vergneho. Před Francouze se přehnala obě Audi a spadl na čtvrtou příčku. Di Grassi byl druhý a Rast třetí. Do hledáčku sportovních komisařů se dostali Buemi s Güntherem, jejichž incident byl vyšetřován.
Před Vergneho se brzy dostali oba jezdci Venturi. Nejprve mu sebral čtvrté místo Mortara a pak ho sesadil z páté příčky Nato, který také aktivoval krátce předtím útočný mód.
Pozice ale ztrácel i Vergneho týmový kolega Da Costa. Portugalského jezdce pokořili v první zatáčce oba jezdci Audi. Zatímco Di Grassi se posunul do čela, Rast se dostal na druhé místo. O pár sekund později šel před Da Costu i Mortara.
Potíže postihly lídra šampionátu De Vriese. Nizozemec si mimo záběry kamer přivodil defekt pneumatiky a musel k mechanikům. Bylo oznámeno, kdo v diváckém hlasování získal pro závěr závodu Fanboost, tedy jednorázovou výkonnostní výhodu. Tu obdrželi Vandoorne, Lynn, Sims a De Vries.
Da Costa se propadl na páté místo za Nata. Dopředu šel i Natův týmový kolega Mortara, který se dostal na druhé místo před Rasta.
Vedoucí Di Grassi a Da Costa se rozhodli aktivovat útočný mód. Zatímco Brazilec se propadl na třetí pozici za Mortaru s Natem, který krátce předtím zdolal Rasta, Da Costa se zapojil zpět do závodu jako sedmý. Byl za týmovým kolegou Vergnem. Byla vyšetřována kolize mezi Lynnem a De Vriesem ve třetí zatáčce.
Di Grassi sice přešel do útočného módu, v něm ale jeli i Mortara s Natem a byli tak schopní držet se na prvních dvou příčkách. Útočný mód aktivovali pátý Evans se šestým Vergnem a Da Costa se tak dostal na pátou pozici.
Pro Mortaru vypadala v danou chvíli situace velmi dobře. Kdyby se mu totiž podařilo zvítězit, posunul by se do čela šampionátu. Čtrnáct minut před koncem ale jeho útočný mód vypršel a bylo jasné, že to s Natem a Di Grassim nebude mít snadné. Hrozbu představoval zejména Di Grassi, neboť Natův útočný mód také brzy skončil.
Začínal se trápit Rast. Němec už také nejel v režimu výkonnostní výhody a postupně se propadl ze čtvrtého místa až na deváté. Dostali se před něj Evans, Dennis, Da Costa, Vergne a Günther.
Rast se sice propadal, jeho parťák Di Grassi se ale nacházel v mnohem příjemnější situaci. Velmi brzy totiž využil skutečnosti, že oba vozy Venturi už nejedou v útočném módu. Nejprve předjel Nata, poté Mortaru a ujal se vedení. Lynn byl vyšetřován komisaři za nesprávné použití Fanboostu.
Devět minut před koncem probíhala bitva o třetí místo. Nato se bránil Evansovi. Několikrát sice Novozélanďanův útok odrazil, nakonec ale třetí místo ztratil a navíc se musel bránit pátému Dennisovi.
Evans ovšem nebyl schopen ujet, neboť mu brzy útočný mód vypršel a na pilota Jaguaru v závěru tlačil Nato, který chtěl zpět na třetí místo. Nato se ale současně stále musel bránit před Dennisem. Jeden z Natových obranných manévrů se Dennisovi nelíbil a postěžoval si, že Švýcar mění směr v brzdné zóně. K této trojici se navíc postupně dotáhli i šestý Vergne, sedmý Da Costa, osmý Günther a devátý Rast. Patnáctý Lynn dostal penalizaci průjezdu boxy na nesprávné použití Fanboostu.
Na čele se Mortara začal dotahovat na Di Grassiho. V početné skupině bojující o třetí místo se pořadí neměnilo, ačkoli šestý Vergne se pokusil zaútočit na pátého Dennise.
Mortara byl v závěru Di Grassimu velmi blízko a pokusil se ho v posledních metrech udolat, nakonec to ale o 141 tisícin sekundy nestačilo. Di Grassi si tak dojel pro druhé letošní prvenství a zahájil vítězně poslední víkend Audi ve formuli E. Třetí místo uhájil Evans, čtvrtý skončil Nato, pátý Dennis, šestý Vergne, sedmý Da Costa, osmý Günther, devátý Rast a bod bral i desátý Lotterer. Bonusový bod za nejrychlejší kolo si připsal Rast. Nato a Dennis v závěru obdrželi za svá počínaní při obraně pozic varování černo-bílou vlajkou.
Blomqvist se po úvodních problémech přeci jen vrátil do závodu. Jako poslední klasifikovaný se ale umístil na 23. místě se šesti koly ztráty.
De Vries dojel do cíle se ztrátou jednoho kola jako dvacátý druhý. Navzdory tomu ale zůstává před posledním podnikem lídrem průběžného pořadí šampionátu. Ve hře ale bude v neděli 30 bodů a alespoň matematická naděje na titul tak žije i u dalších třinácti pilotů. Jsou jimi Mortara, Dennis, Evans, Frijns, Di Grassi, Da Costa, Bird, Vergne, Lynn, Cassidy, Rast, Wehrlein a Günther.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT Schaeffler | Audi | 46:22,528 | 38 | 25 |
2. | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 46:22,669 | 38 | 18 |
3. | Mitch Evans | Jaguar Racing | Jaguar | 46:28,027 | 38 | 15 |
4. | Norman Nato | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 46:28,117 | 38 | 12 |
5. | Jake Dennis | BMW i Andretti Motorsport | BMW | 46:28,358 | 38 | 10 |
6. | Jean-Éric Vergne | DS TECHEETAH | DS | 46:28,939 | 38 | 8+4 |
7. | António Félix da Costa | DS TECHEETAH | DS | 46:29,305 | 38 | 6 |
8. | Maximilian Günther | BMW i Andretti Motorsport | BMW | 46:30,090 | 38 | 4 |
9. | René Rast | Audi Sport ABT Schaeffler | Audi | 46:30,326 | 38 | 2+1 |
10. | André Lotterer | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | 46:36,652 | 38 | 1 |
11. | Sébastien Buemi | Nissan e.Dams | Nissan | 46:38,074 | 38 | 0 |
12. | Stoffel Vandoorne | Mercedes-EQ Formula E Team | Mercedes | 46:38,742 | 38 | 0 |
13. | Oliver Rowland | Nissan e.Dams | Nissan | 46:39,342 | 38 | 0 |
14. | Nick Cassidy | Envision Virgin Racing | Audi | 46:39,445 | 38 | 0 |
15. | Robin Frijns | Envision Virgin Racing | Audi | 46:43,806 | 38 | 0 |
16. | Joel Eriksson | DRAGON / PENSKE AUTOSPORT | Penske | 46:46,194 | 38 | 0 |
17. | Alexander Sims | Mahindra Racing | Mahindra | 46:51,547 | 38 | 0 |
18. | Sérgio Sette Câmara | DRAGON / PENSKE AUTOSPORT | Penske | 46:53,490 | 38 | 0 |
19. | Oliver Turvey | NIO 333 FE Team | NIO | 46:55,727 | 38 | 0 |
20. | Alex Lynn | Mahindra Racing | Mahindra | 46:55,966 | 38 | 0 |
21. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | 46:56,309 | 38 | 0 |
22. | Nyck de Vries | Mercedes-EQ Formula E Team | Mercedes | 46:40,147 | 37 | 0 |
DNC | Tom Blomqvist | NIO 333 FE Team | NIO | 47:05,116 | 32 | 0 |
DNF | Sam Bird | Jaguar Racing | Jaguar | - | 8 | 0 |
Průběžné pořadí šampionátu jezdců: 1. De Vries 95, 2. Mortara 92, 3. Dennis 91, 4. Evans 90, 5. Frijns 89, 6. Di Grassi 87, 7. Da Costa 86, 8. Bird 81, 9. Vergne 80, 10. Lynn 78, 11. Cassidy 76, 12. Rast 75, 13. Wehrlein 71, 14. Günther 66, 15. Vandoorne 63, 16. Rowland 59, 17. Lotterer 46, 18. Sims 44, 19. Müller 30, 20. Nato 29, 21. Buemi 20, 22. Sette Câmara 16, 23. Turvey 13, 24. Blomqvist 5, 25. Eriksson 1.
Průběžné pořadí šampionátu týmů: 1. Jaguar Racing 171, 2. DS Techeetah 166, 3. Envision Virgin Racing 165, 4. Audi Sport Abt Schaeffler 162, 5. Mercedes-EQ Formula E Team 158, 6. BMW i Andretti Motorsport 157, 7. Mahindra Racing 122, 8. ROKiT Venturi Racing 121, 9. TAG Heuer Porsche Formula E Team 117, 10. Nissan e.dams 79, 11. Dragon/Penske Autosport 47, 12. NIO 333 FE Team 18.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E