Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Di Grassi sahal po vyrovnání rekordu, nakonec ale slaví jeho parťák Mortara

Di Grassi sahal po vyrovnání rekordu, nakonec ale slaví jeho parťák Mortara

e-Prix Diríji - 2. závod

Druhý závod sezony skončil vítězstvím Edoarda Mortary. Druhou pozici obsadil Robin Frijns a třetí Lucas di Grassi. Páteční vítěz a úřadující šampion Nyck de Vries se musel po slibném úvodu spokojit s desátou pozicí. Závod byl dokončen za zpomalovacím vozem, který byl do akce vyslán po nehodě Alexandera Simse.

Po vítězství v prvním závodě víkendu vstoupil De Vries velmi slibně i do soboty. Úřadující šampion totiž ovládl kvalifikaci a do druhé jízdy tak startoval z čela. Druhý byl na roštu Mortara, třetí Frijns, čtvrtý Di Grassi, pátý Lotterer, šestý Vergne, sedmý Da Costa, osmý Dennis, devátý Sims, desátý Rowland, jedenáctý Wehrlein, až dvanáctý Vandoorne, třináctý Askew, čtrnáctý Günther, patnáctý Buemi, šestnáctý Evans, sedmnáctý Turvey, osmnáctý Ticktum, devatenáctý Sette Camara, dvacátý Giovinazzi, dvacátý první Bird a dvacátý druhý Cassidy.

Rowland měl původně startovat jako sedmý, na desátou příčku ho ale odsunula penalizace tří míst za včerejší kolizi s Frijnsem. Da Costa, který původně skončil osmý, se dočkal smazání čtvrtfinálového času za to, že před svým pokusem pozdě opustil boxovou uličku. Sette Camara zase původně obsadil 13. pozici, byl mu ale smazán čas ze skupinové fáze za zdržení Buemiho. Birdovo kvalifikační účinkování zase skončilo dříve, protože si po kontaktu se zdí poškodil zavěšení. Casssidy se po nehodě ve volném tréninku neukázal v kvalifikaci vůbec. Jeho vůz se nepodařilo opravit. Závod ale stihnul.

De Vries si pohlídal vedení i po startu. Frijns se sice pokoušel najít recept na Mortaru, úspěšný ale nebyl a pořadí se neměnilo. Čtvrtý jel po prvním kole Di Grassi, pátý Lotterer, šestý Vergne, sedmý Rowland, osmý Da Costa, devátý Dennis a bodovanou desítku uzavíral Wehrlein. Za ním jel na 11. příčce Vandoorne. Začátek závodu nevyšel ideálně Simsovi. Pilot Mahindry vycestoval v první zatáčce mimo trať a propadl se z 9. místa na patnácté.

De Vries si brzy před Mortarou vytvořil náskok jedné sekundy. Dennis se dostal na osmou příčku před Da Costu. K tomu navíc zajel nejrychlejší kolo. Krátce poté už se Da Costa musel strachovat i o devátou pozici. Na tu měl zálusk Wehrlein. A brzy si pilot Porsche s Portugalcem opravdu poradil. Krátce poté předjeli Da Costu i Vandoorne s Askewem.

V úvodu směřoval Nyck de Vries za druhým vítězstvím v sezoně. Foto: Mercedes



Po zhruba šesti minutách došlo k prvním přechodům do útočného módu. Aktivovali ho sedmý Rowland s osmým Dennisem. Oba Britové udrželi své pozice i po návratu na trať. Netrvalo ale dlouho a Dennis Rowlanda předjel. Bezprostředně před pilotem stáje Andretti Autosport se najednou objevil i Vergne. Také Francouz totiž aktivoval útočný mód.

Další aktivace útočného módu následovali vzápětí. Výkonnostní výhody se rozhodli využít i Frijns a Lotterer. Zatímco Němec udržel pátou příčku, pilot týmu Envision putoval na čtvrtou pozici. Jeho bronzovou příčku převzal Di Grassi. O kolo později ale šli do útočného režimu i De Vries, Mortara a Di Grassi a pořadí se vrátilo do původního stavu. Zatímco De Vries s Mortarou zůstali na prvních dvou místech, Frijns se vrátil před Di Grassiho.

De Vriesův náskok na Mortaru klesnul po přechodech do útočného módu pod jednu sekundu. Švýcar se ale musel dívat také do zpětných zrcátek. Na záda mu totiž dýchal Frijns. Záslusk na stupně vítězů měli ale i čtvrtý Di Grassi s pátým Lottererem, kteří jeli rychleji než tato dvojice. Lotterer dokonce držel nejrychlejší kolo závodu.

I třicet minut před koncem vedl De Vries před Mortarou o méně než sekundu. Ani Frijns ale neztrácel na Mortaru přes vteřinu. Čtvrtý Di Grassi aktivoval podruhé útočný mód a stahoval jezdce před sebou. A později se ukázalo, že Brazilec načasoval svůj poslední přechod do výkonnostní výhody správně. Krátce po něm totiž učinil to samé i Frijns. Nizozemec se ale za novou posilu Venturi propadl. Monacký tým tak měl najednou dva vozy na stupních vítězů.

To ale neplatilo dlouho. Útočný mód totiž aktivoval i Mortara a propadl se na čtvrtou příčku. První čtveřice tak měla podobu De Vries, Di Grassi, Frijns a Mortara.

Lucas di Grassi bojoval hned při svém druhém závodě pro Venturi o prvenství. Foto: Venturi



I toto pořadí ale platilo jenom krátce. Di Grassimu totiž druhé místo nestačilo a zaútočil na De Vriese. Mezi dvojicí došlo při souboji ke kontaktu, Di Grassimu se ale podařilo ujmout vedení. Ve stejný okamžik se dostal později i Mortara před Frijnse a netrvalo dlouho, než zdolal i De Vriese. Nizozemec se tak najednou propadl na třetí pozici a navíc stále musel ještě jednou aktivovat útočný mód.

Vozy Venturi kroužily po trati na prvních dvou příčkách. Zanedlouho došlo mezi nimi k prohození pořadí. Mortara se posunul před Di Grassiho. Brazilec mu nedělal žádné velké problémy. De Vries stále zůstával třetí. Za ním už ale byl Lotterer, který zdolal Frijnse. O několik minut později ale Frijns Lottererovi předjetí oplatil.

Rozestup mezi jezdci Venturi činil méně než půl sekundy. Monačané směřovali za svým čtvrtým triumfem v šampionátu. Poprvé ale měli na dosah dvojitý triumf. Vergne se posunul na páté místo před Lotterera. Bylo oznámeno, kdo obdržel ve fanouškovském hlasování Fanboost. Jednorázovou výkonnostní výhodu dostali pro závěr závodu De Vries, Vergne, Vandoorne, Da Costa a Giovinazzi.

Šance týmu Venturi na dvojité vítězství se dvacet minut před koncem ocitly v ohrožení. Sportovní komisaři totiž oznámili, že vyšetřují incident mezi De Vriesem a Di Grassim. Nizozemec konečně podruhé aktivoval útočný mód. Propadl se kvůli tomu na čtvrtou pozici za Frijnse.

Patnáct minut před koncem jeli Mortara, Di Grassi, Frijns a De Vries blízko u sebe. Di Grassi už pokukoval po první pozici svého týmového kolegy. Pokud se by se bývalému jezdci Audi podařilo Švýcara zdolat, získal by své 13. prvenství v šampionátu, kterým by v historických tabulkách vyrovnal Buemiho. Pilot Nissanu měl k výhře daleko. Patřila mu 15. pozice.

Sébastien Buemi sice zůstal rekordmanem v počtu vítězství, na první letošní body ale stále čeká. Foto: Nissan e.dams



Dvanáct a půl minuty před koncem to s De Vriesovými nadějemi vypadalo zase o něco hůře. Nizozemce totiž připravil o čtvrtou pozici Vergne. Mezi jezdci došlo ke kontaktu, čehož v dalších zatáčkách využili k překonání De Vriese také Lotterer, Dennis, Vandoorne a Rowland.

Vedoucí skupina se tak zmenšila na tři jezdce. Stále vedl Mortara před Di Grassim a Frijnsem. Všichni se ale nacházeli v jedné vteřině. Deset a půl minuty před koncem zdolal Frijns Di Grassiho.

Brzy už zase jelo ve vedoucí skupině šest jezdců. K vedoucí trojici se totiž dotáhli také Lotterer, který byl čtvrtý, pátý Dennis a šestý Vergne. Závod skončil pro Simse, který kolidoval s bariérou a jeho vůz zůstal stát na dráze. Ředitelství závodu povolalo na dráhu zpomalovací vůz. Do konce zbývalo v té době osm minut.

Alexander Sims byl jediným odstoupivším sobotního závodu. Foto: Mahindra



Za zpomalovacím vozem Porsche Taycan Turbo S kroužili jezdci v pořadí Mortara, Frijns, Di Grassi, Lotterer, Dennis, Vergne, Vandoorne, Rowland, Wehrlein a De Vries, který se tak propadl až na poslední bodované místo. Jedenáctý byl Evans, dvanáctý Askew, třináctý Da Costa, čtrnáctý Buemi, patnáctý Günther, šestnáctý Bird, sedmnáctý Cassidy, osmnáctý Sette Camara, devatenáctý Turvey, dvacátý Ticktum a dvacátý první Giovinazzi. Bývalý pilot Alfy Romeo ve F1 se tak trápil i při svém druhém vystoupení v elektrickém šampionátu.

Odklizení Simsova vozu trvalo dlouho a závod byl dojet za zpomalovacím vozem. Ze svého třetího triumfu v šampionátu se tak mohl radovat Mortara, který se díky tomuto triumfu posouvá do čela šampionátu. Na stupně vítězů ho doprovodili Frijns s Di Grassim.

Nejrychlejší kolo závodu zajel šestnáctý Bird. Jelikož ale skončil mimo nejlepší desítku,bral bonusový bod Vandoorne.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Edoardo Mortara Venturi Mercedes 47:02:131 35 25
2. Robin Frijns Envision Audi 47:02:582 35 18
3. Lucas di Grassi Venturi Mercedes 47:03:043 35 15
4. Andre Lotterer Porsche Porsche 47:03:256 35 12
5. Jake Dennis Andretti Autosport BMW 47:03:777 35 10
6. Jean-Eric Vergne DS Techeetah DS 47:05:297 35 8
7. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes 47:05:699 35 6+1
8. Oliver Rowland Mahindra Mahindra 47:06:366 35 4
9. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 47:07:093 35 2
10. Nyck de Vries Mercedes Mercedes 47:07:425 35 1+3
11. Mitch Evans Jaguar Jaguar 47:08:003 35 0
12. Oliver Askew Andretti Autosport BMW 47:08:863 35 0
13. Antonio Felix da Costa DS Techeetah DS 47:10:824 35 0
14. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan 47:11:146 35 0
15. Maximilian Gunther Nissan e.dams Nissan 47:11:595 35 0
16. Sam Bird Jaguar Jaguar 47:13:821 35 0
17. Nick Cassidy Envision Audi 47:16:104 35 0
18. Sergio Sette Camara Dragon/Penske Autosport Penske 47:16:652 35 0
19. Oliver Turvey NIO 333 NIO 333 47:17:136 35 0
20. Dan Ticktum NIO 333 NIO 333 47:18:875 35 0
21. Antonio Giovinazzi Dragon/Penske Penske 47:19:812 35 0
DNF Alexander Sims Mahindra Mahindra - 29 0


Průběžné pořadí jezdců: 1. Mortara 33, 2. De Vries 29, 3. Vandoorne 28, 4. Di Grassi 25, 5. Dennis 25, 6. Frijns 18, 7. Lotterer 12, 8. Bird 12, 9. Vergne 12, 10. Cassidy 7, 11. Rowland 4, 12. Wehrlein 2, 13. Askew 2, 14. Evans 1, 15. Günther 0, 16. Da Costa 0, 17. Buemi 0, 18. Sims 0, 19. Sette Camara 0, 20. Ticktum 0, 21. Turvey 0, 22. Giovinazzi 0.

Průběžné pořadí týmů: 1. Venturi 58, 2. Mercedes 57, 3. Andretti 27, 4. Envision 25, 5. Porsche 14, 6. Jaguar 13, 7. DS Techeetah 12, 8. Mahindra 4, 9. Nissan e.dams 0, 10. Dragon/Penske 0, 11. NIO 333 0.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E