Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Wehrleina připravila diskvalifikace o první triumf

Wehrleina připravila diskvalifikace o první triumf

ePrix v Pueble – 1. závod

Do úvodního ze dvou závodů formule E v Pueble vyrazil z prvního místa Wehrlein. Druhý startoval Rowland, třetí Dennis, čtvrtý Vergne, pátý Günther, šestý Mortara, sedmý Sims, osmý Di Grassi, devátý Rast a nejlepší desítku uzavíral Lotterer.

Až ze druhé desítky vyráželo nejlepších šest jezdců šampionátu. Úřadujícímu šampionovi Da Costovi patřila jedenáctá příčka, Evans byl dvanáctý, De Vries čtrnáctý, Bird osmnáctý, lídr šampionátu Frijns dvacátý a Vandoorne začínal dokonce až z dvacátého prvního místa.

Snadný závod nečekal ani na oba jezdce Dragonu, tedy na debutujícího Erikssona, který nahrazuje Müllera, a na Setteho Câmaru. Sette Câmara sice zajel v kvalifikaci devátý čas a Eriksson skončil čtrnáctý, přesto ale oba jezdci startovali z poslední řady. Dostali totiž penalizaci dvaceti míst za to, že na jejich vozech došlo ke kontrole střídačů a tím pádem k porušení pečeti. Navíc si v úvodu závodu museli oba odbýt penalizaci průjezdu boxy, neboť vzhledem k výsledkům kvalifikace se nemohl ani jeden z nich propadnout na roštu o dvacet míst a naplnit tak trest.

Pro Joela Erikssona se v sobotu jednalo o premiérový start ve formuli E. Foto: Dragon/Penske Autosport

Trest postihl před závodem i Buemiho. Ten vyměnil motorgenerátor, převodovku a střídač, což mu dohromady vyneslo penalizaci šedesáti míst. Nakonec ale na startu o žádné pozice nepřišel, a dokonce se díky penalizacím pro oba jezdce Dragonu posunul z 21. místa na devatenácté. Trest však byl Švýcarovi převeden v penalizaci deseti sekund stop and go, kterou si musel v závodě odbýt.

Po startu si Wehrlein udržel první místo. Začátek závodu se podařil také Güntherovi, který se posunul na druhé místo. Za ním následoval jeho týmový kolega Dennis. Úvodní metry vůbec nevyšly Rowlandovi, který se rozjížděl velmi pomalu a propadl se až na čtrnácté místo. Již v prvním kole si Cassidy po nárazu do zdi ulomil kolo a závod pro něj skončil. Na trať se vydal zpomalovací vůz.

Nick Cassidy daleko nedojel. Foto: Virgin

Během pobytu zpomalovacího vozu na trati si Buemi, Eriksson a Sette Câmara odpykali zmíněné penalizace. V boxech se objevil i Lynn. Pilot Mahindry si v úvodu závodu přivodil defekt pneumatiky.

Zhruba třicet sedm minut před koncem byl závod restartován. Wehrlein si udržel první místo. Ke změně nedošlo ani na zbylých pódiových pozicích. Zde udržel druhou příčku Günther a třetí zůstal Dennis.

Brzy jsme byli svědky prvních aktivací útočných módů. Netrvalo dlouho a využil jej i lídr závodu Wehrlein. To pilota stáje Porsche stálo dvě pozice a spadl na třetí příčku. Na první místo se posunul Günther a na druhé Dennis. Wehrlein se ale před Dennise brzy vrátil.

Třicet minut před koncem se rozhodl aktivovat útočný mód také Günther. Wehrlein se tak vrátil do čela. Günther se zapojil zpět do závodu na páté příčce. Kromě Wehrleina a Dennise se propadl i za třetího Vergneho a čtvrtého Di Grassiho. Poslední dva zmínění ale stále neměli za sebou ani jednu aktivaci útočného módu. Günther se brzy posunul před Di Grassiho.

Dvacet šest minut před koncem se v problémech ocitl Dennis, který udělal chybu a musel svůj vůz korigovat. Jeho potíží málem využil týmový kolega Günther, který se mezitím posunul na třetí příčku. Dennis krátce po tomto divokém momentu podruhé aktivoval útočný mód a spadl na páté místo. Kromě Günthera ho přeskočili také Vergne a Mortara.

Maximilian Günther sice měl nakročeno k pódiovému umístění, nakonec ale odcházel s prázdnou. Foto: BMW i Andretti Motorsport

Wehrleinovi se druhý přechod do útočného módu vydařil. Do závodu se totiž vrátil těsně před Güntherem a udržel tak první místo. Problémy postihly Vergneho, který náhle zpomalil. Francouz do týmového rádia hlásil, že je jeho vůz po kontaktu s jiným vozem poškozen. Následný záznam odhalil, že k úhoně Vergne přišel při útoku ze strany Simse.

Lídr šampionátu Frijns tou dobou kroužil po trati jako čtrnáctý. Do toho byl navíc penalizován deseti sekundami za zavinění incidentu s De Vriesem, po kterém se pilot Mercedesu roztočil. Dvacet minut před koncem přešli do útočného módu druhý Günther se třetím Mortarou. To umožnilo Dennisovi povyskočit na druhou příčku. Günther spadl na třetí místo. Němec ale brzy využil výkonnostní výhody a svého parťáka předjel.

Osmnáct minut před koncem vyjel na trať podruhé zpomalovací vůz. Bird totiž skončil ve zdi poté, co při výjezdu z aktivační zóny kolidoval s Lynnem. Vedl Wehrlein. Za ním následovali Günther a Dennis. Brit měl jako jediný z první trojice k dispozici ještě jednu aktivaci útočného módu. Čtvrtá příčka patřila Mortarovi, pátá Di Grassimu, šestá Evansovi, sedmá Rastovi, osmá Simsovi, devátá Da Costovi a bodovanou desítku uzavíral Lynn. Sportovní komisaři oznámili, že vyšetřují incident mezi Lynnem a Birdem.

Necelých dvanáct minut před koncem došlo k restartu závodu. Wehrlein si pohlídal první příčku před Güntherem a Dennisem a v dalších momentech se mu dařilo svým pronásledovatelům vzdalovat. Přesto se ale brzy Wehrleinův premiérový triumf ve formuli E ocitl v ohrožení. Ředitelství závodu totiž vydalo zprávu, že je pilot Porsche vyšetřován kvůli blíže nespecifikovaným technickým nesrovnalostem.

Zatímco Wehrleinovi hrozil trest, Lynn si mohl oddechnout. Sportovní komisaři se ho totiž rozhodli za incident s Birdem netrestat. Brzy se ukázalo, že Wehrlein není jediným, kdo je komisaři vyšetřován kvůli technickým nesrovnalostem. Zanedlouho se totiž na seznamu vyšetřovaných ocitli také Wehrleinův týmový kolega Lotterer spolu s jezdci Nissanu Buemim a Rowlandem.

Dennis aktivoval útočný mód a propadl se na sedmou příčku. Na třetí pozici se posunul Mortara. Švýcarovi ale bronzové umístění nestačilo a vyšlápl si na Günthera. Jeho útok byl úspěšný a posunul se na druhou pozici. Souboje navíc využil i Di Grassi, který se posunul na třetí příčku a Günthera vyšoupnul ze stupňů vítězů. Netrvalo navíc dlouho a Günthera předjel i Rast. Na šesté pozici už kroužil Dennis a brzy i on Günthera pokořil.

Lucas di Grassi si dojel pro první vítězství po dvou letech. Foto: Audi

Na čele ujížděl Wehrlein. Bitva o druhé místo ale byla mnohem otevřenější. Za Mortarou totiž bylo nalepeno duo Audi - Di Grassi a Rast. Di Grassi si minutu a půl před koncem dokázal s Mortarou poradit a převzal druhou příčku. Krátce před vypršením časového limitu byl Mortara vytlačen ze stupňů vítězů úplně. Dostal se před něj Rast. V závěru závodu zamířil do boxů Rowland a odstoupil.

Wehrleina už z prvního místa nikdo nesesadil a projel cílem jako první. Těsně za ním dojeli jezdci Audi. Nejprve viděl šachovnicovou vlajku Di Grassi a poté Rast. Wehrlein se ale nakonec ze svého prvního vítězství ve formuli E radovat nemohl. Krátce poté, co projel cílem, se totiž potvrdilo, že porušil technické předpisy a byl diskvalifikován. Na nejvyšší stupeň tak nakonec vystoupil Di Grassi. Pro něj se jednalo o první vítězství od závodu v Berlíně z roku 2019. U Audi se ale mohli radovat hned z dvojitého triumfu, neboť na druhou příčku vyskočil Rast. Třetí pozici nakonec obsadil Mortara.

U Audi nakonec mohli slavit dvojité vítězství. Foto: ABB Formula E

U BMW nakonec bodoval jen jeden vůz, a to pátý Dennis. Günther byl nakonec klasifikován až jako dvanáctý. Kromě Wehrleina byli později diskvalifikováni i jeho týmový kolega Lotterer a také oba poloti Nissanu e.Dams Buemi a Rowland. Důvod u všech čtyř byl stejný - v závodě použili předem nenahlášené pneumatiky.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lucas di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler Audi 47:40,772 28 25
2. René Rast Audi Sport ABT Schaeffler Audi 47:41,269 28 18+1
3. Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing Mercedes 47:43,546 28 15
4. Alexander Sims Mahindra Racing Mahindra 47:51,215 28 12
5. Jake Dennis BMW i Andretti Motorsport BMW 47:52,245 28 10
6. António Félix da Costa DS TECHEETAH DS 47:52,396 28 8
7. Stoffel Vandoorne Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes 47:52,794 28 6
8. Mitch Evans Jaguar Racing Jaguar 47:53,123 28 4
9. Nyck de Vries Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes 47:53,708 28 2
10. Alex Lynn Mahindra Racing Mahindra 47:53,926 28 1
11. Oliver Turvey NIO 333 FE Team NIO 47:55,320 28 0
12. Maximilian Günther BMW i Andretti Motorsport BMW 47:56,029 28 0
13. Tom Blomqvist NIO 333 FE Team NIO 47:56,214 28 0
14. Norman Nato ROKiT Venturi Racing Mercedes 47:56,528 28 0
15. Sérgio Sette Câmara DRAGON / PENSKE AUTOSPORT Penske 47:57,743 28 0
DSQ Sébastien Buemi Nissan e.Dams Nissan 47:57,899 28 0
16. Robin Frijns Envision Virgin Racing Audi 47:58,714 28 0
17. Joel Eriksson DRAGON / PENSKE AUTOSPORT Penske 47:59,057 28 0
DSQ Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 47:36,856 28 0+3+1
DSQ André Lotterer TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 47:57,444 28 0
DSQ Oliver Rowland Nissan e.Dams Nissan - 24 0
DNF Sam Bird Jaguar Racing Jaguar - 15 0
DNF Jean-Éric Vergne DS TECHEETAH DS - 12 0

Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2021

p. Jezdec
1. Robin Frijns 62 - 22 12 - 9 - 19 -              
2. António Félix da Costa 60 - 15 - 6 3 - 28 8              
3. Nyck de Vries 59 29 3 - - 25 - - 2              
4. Mitch Evans 58 15 - 16 8 - - 15 4              
5. René Rast 58 13 - 8 - 10 8 - 19              
6. Stoffel Vandoorne 54 4 - 3 26 15 - - 6              
7. Sam Bird 49 - 25 18 - - - 6 -              
8. Edoardo Mortara 47 18 - - 12 - 2 - 15              
9. Jean-Éric Vergne 46 - - 25 - 2 6 13 -              
10. Jake Dennis 43 - - - - 4 29 - 10              
11. Lucas di Grassi 39 2 4 - - 6 1 1 25              
12. Alexander Sims 36 6 - - 18 - - - 12              
13. Oliver Rowland 35 8 6 1 - - 12 8 -              
14. Pascal Wehrlein 32 10 1 6 15 - - - -              
15. Nico Mueller 30 - 10 - 2 18 - -                
16. Alex Lynn 29 - - 4 - 1 16 2 1              
17. Maximilian Guenther 22 - - 2 10 - - 10 -              
18. André Lotterer 18 - - - - - 18 - -              
19. Nick Cassidy 16 - - - 3 12 - 4 -              
20. Oliver Turvey 13 1 8 - - - 4 - -              
21. Sérgio Sette Câmara 12 - 12 - - - - - -              
22. Sébastien Buemi 11 - - 10 1 - - - -              
23. Norman Nato 11 - - - 1 - 10 - -              
24. Tom Blomqvist 5 - - 1 4 - - - -              
25. Joel Eriksson -               -              

Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2021

 

p. Jezdec
1. Mercedes-EQ 113 33 3 3 26 40 - - 8              
2. Jaguar Racing 107 15 25 34 8 - - 21 4              
3. DS Techeetah 106 - 15 25 6 5 6 41 8              
4. Audi Sport Abt Schaeffler 97 15 4 8 - 16 9 1 44              
5. Envision Virgin Racing 81 - 22 12 3 21 - 23 -              
6. BMW Andretti Motorsport 65 - - 2 10 4 29 10 10              
7. Mahindra Racing 60 6 - 4 18 1 16 2 13              
8. Rokit Venturi Racing 58 18 - - 13 - 12 - 15              
9. TAG Heuer Porsche 50 10 1 6 15 - 18 - -              
10. Nissan E.DAMS 46 8 6 11 1 - 12 8 -              
11. Dragon / Penske Autosport 42 - 22 - 2 18 - - -              
12. Nio 333FE Team 18 1 8 1 4 - 4 - -