Wehrleina připravila diskvalifikace o první triumf
ePrix v Pueble – 1. závod
Do úvodního ze dvou závodů formule E v Pueble vyrazil z prvního místa Wehrlein. Druhý startoval Rowland, třetí Dennis, čtvrtý Vergne, pátý Günther, šestý Mortara, sedmý Sims, osmý Di Grassi, devátý Rast a nejlepší desítku uzavíral Lotterer.
Až ze druhé desítky vyráželo nejlepších šest jezdců šampionátu. Úřadujícímu šampionovi Da Costovi patřila jedenáctá příčka, Evans byl dvanáctý, De Vries čtrnáctý, Bird osmnáctý, lídr šampionátu Frijns dvacátý a Vandoorne začínal dokonce až z dvacátého prvního místa.
Snadný závod nečekal ani na oba jezdce Dragonu, tedy na debutujícího Erikssona, který nahrazuje Müllera, a na Setteho Câmaru. Sette Câmara sice zajel v kvalifikaci devátý čas a Eriksson skončil čtrnáctý, přesto ale oba jezdci startovali z poslední řady. Dostali totiž penalizaci dvaceti míst za to, že na jejich vozech došlo ke kontrole střídačů a tím pádem k porušení pečeti. Navíc si v úvodu závodu museli oba odbýt penalizaci průjezdu boxy, neboť vzhledem k výsledkům kvalifikace se nemohl ani jeden z nich propadnout na roštu o dvacet míst a naplnit tak trest.
Trest postihl před závodem i Buemiho. Ten vyměnil motorgenerátor, převodovku a střídač, což mu dohromady vyneslo penalizaci šedesáti míst. Nakonec ale na startu o žádné pozice nepřišel, a dokonce se díky penalizacím pro oba jezdce Dragonu posunul z 21. místa na devatenácté. Trest však byl Švýcarovi převeden v penalizaci deseti sekund stop and go, kterou si musel v závodě odbýt.
Po startu si Wehrlein udržel první místo. Začátek závodu se podařil také Güntherovi, který se posunul na druhé místo. Za ním následoval jeho týmový kolega Dennis. Úvodní metry vůbec nevyšly Rowlandovi, který se rozjížděl velmi pomalu a propadl se až na čtrnácté místo. Již v prvním kole si Cassidy po nárazu do zdi ulomil kolo a závod pro něj skončil. Na trať se vydal zpomalovací vůz.
Během pobytu zpomalovacího vozu na trati si Buemi, Eriksson a Sette Câmara odpykali zmíněné penalizace. V boxech se objevil i Lynn. Pilot Mahindry si v úvodu závodu přivodil defekt pneumatiky.
Zhruba třicet sedm minut před koncem byl závod restartován. Wehrlein si udržel první místo. Ke změně nedošlo ani na zbylých pódiových pozicích. Zde udržel druhou příčku Günther a třetí zůstal Dennis.
Brzy jsme byli svědky prvních aktivací útočných módů. Netrvalo dlouho a využil jej i lídr závodu Wehrlein. To pilota stáje Porsche stálo dvě pozice a spadl na třetí příčku. Na první místo se posunul Günther a na druhé Dennis. Wehrlein se ale před Dennise brzy vrátil.
Třicet minut před koncem se rozhodl aktivovat útočný mód také Günther. Wehrlein se tak vrátil do čela. Günther se zapojil zpět do závodu na páté příčce. Kromě Wehrleina a Dennise se propadl i za třetího Vergneho a čtvrtého Di Grassiho. Poslední dva zmínění ale stále neměli za sebou ani jednu aktivaci útočného módu. Günther se brzy posunul před Di Grassiho.
Dvacet šest minut před koncem se v problémech ocitl Dennis, který udělal chybu a musel svůj vůz korigovat. Jeho potíží málem využil týmový kolega Günther, který se mezitím posunul na třetí příčku. Dennis krátce po tomto divokém momentu podruhé aktivoval útočný mód a spadl na páté místo. Kromě Günthera ho přeskočili také Vergne a Mortara.
Wehrleinovi se druhý přechod do útočného módu vydařil. Do závodu se totiž vrátil těsně před Güntherem a udržel tak první místo. Problémy postihly Vergneho, který náhle zpomalil. Francouz do týmového rádia hlásil, že je jeho vůz po kontaktu s jiným vozem poškozen. Následný záznam odhalil, že k úhoně Vergne přišel při útoku ze strany Simse.
Lídr šampionátu Frijns tou dobou kroužil po trati jako čtrnáctý. Do toho byl navíc penalizován deseti sekundami za zavinění incidentu s De Vriesem, po kterém se pilot Mercedesu roztočil. Dvacet minut před koncem přešli do útočného módu druhý Günther se třetím Mortarou. To umožnilo Dennisovi povyskočit na druhou příčku. Günther spadl na třetí místo. Němec ale brzy využil výkonnostní výhody a svého parťáka předjel.
Osmnáct minut před koncem vyjel na trať podruhé zpomalovací vůz. Bird totiž skončil ve zdi poté, co při výjezdu z aktivační zóny kolidoval s Lynnem. Vedl Wehrlein. Za ním následovali Günther a Dennis. Brit měl jako jediný z první trojice k dispozici ještě jednu aktivaci útočného módu. Čtvrtá příčka patřila Mortarovi, pátá Di Grassimu, šestá Evansovi, sedmá Rastovi, osmá Simsovi, devátá Da Costovi a bodovanou desítku uzavíral Lynn. Sportovní komisaři oznámili, že vyšetřují incident mezi Lynnem a Birdem.
Necelých dvanáct minut před koncem došlo k restartu závodu. Wehrlein si pohlídal první příčku před Güntherem a Dennisem a v dalších momentech se mu dařilo svým pronásledovatelům vzdalovat. Přesto se ale brzy Wehrleinův premiérový triumf ve formuli E ocitl v ohrožení. Ředitelství závodu totiž vydalo zprávu, že je pilot Porsche vyšetřován kvůli blíže nespecifikovaným technickým nesrovnalostem.
Zatímco Wehrleinovi hrozil trest, Lynn si mohl oddechnout. Sportovní komisaři se ho totiž rozhodli za incident s Birdem netrestat. Brzy se ukázalo, že Wehrlein není jediným, kdo je komisaři vyšetřován kvůli technickým nesrovnalostem. Zanedlouho se totiž na seznamu vyšetřovaných ocitli také Wehrleinův týmový kolega Lotterer spolu s jezdci Nissanu Buemim a Rowlandem.
Dennis aktivoval útočný mód a propadl se na sedmou příčku. Na třetí pozici se posunul Mortara. Švýcarovi ale bronzové umístění nestačilo a vyšlápl si na Günthera. Jeho útok byl úspěšný a posunul se na druhou pozici. Souboje navíc využil i Di Grassi, který se posunul na třetí příčku a Günthera vyšoupnul ze stupňů vítězů. Netrvalo navíc dlouho a Günthera předjel i Rast. Na šesté pozici už kroužil Dennis a brzy i on Günthera pokořil.
Lucas di Grassi si dojel pro první vítězství po dvou letech. Foto: Audi
Na čele ujížděl Wehrlein. Bitva o druhé místo ale byla mnohem otevřenější. Za Mortarou totiž bylo nalepeno duo Audi - Di Grassi a Rast. Di Grassi si minutu a půl před koncem dokázal s Mortarou poradit a převzal druhou příčku. Krátce před vypršením časového limitu byl Mortara vytlačen ze stupňů vítězů úplně. Dostal se před něj Rast. V závěru závodu zamířil do boxů Rowland a odstoupil.
Wehrleina už z prvního místa nikdo nesesadil a projel cílem jako první. Těsně za ním dojeli jezdci Audi. Nejprve viděl šachovnicovou vlajku Di Grassi a poté Rast. Wehrlein se ale nakonec ze svého prvního vítězství ve formuli E radovat nemohl. Krátce poté, co projel cílem, se totiž potvrdilo, že porušil technické předpisy a byl diskvalifikován. Na nejvyšší stupeň tak nakonec vystoupil Di Grassi. Pro něj se jednalo o první vítězství od závodu v Berlíně z roku 2019. U Audi se ale mohli radovat hned z dvojitého triumfu, neboť na druhou příčku vyskočil Rast. Třetí pozici nakonec obsadil Mortara.
U BMW nakonec bodoval jen jeden vůz, a to pátý Dennis. Günther byl nakonec klasifikován až jako dvanáctý. Kromě Wehrleina byli později diskvalifikováni i jeho týmový kolega Lotterer a také oba poloti Nissanu e.Dams Buemi a Rowland. Důvod u všech čtyř byl stejný - v závodě použili předem nenahlášené pneumatiky.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT Schaeffler | Audi | 47:40,772 | 28 | 25 |
2. | René Rast | Audi Sport ABT Schaeffler | Audi | 47:41,269 | 28 | 18+1 |
3. | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 47:43,546 | 28 | 15 |
4. | Alexander Sims | Mahindra Racing | Mahindra | 47:51,215 | 28 | 12 |
5. | Jake Dennis | BMW i Andretti Motorsport | BMW | 47:52,245 | 28 | 10 |
6. | António Félix da Costa | DS TECHEETAH | DS | 47:52,396 | 28 | 8 |
7. | Stoffel Vandoorne | Mercedes-EQ Formula E Team | Mercedes | 47:52,794 | 28 | 6 |
8. | Mitch Evans | Jaguar Racing | Jaguar | 47:53,123 | 28 | 4 |
9. | Nyck de Vries | Mercedes-EQ Formula E Team | Mercedes | 47:53,708 | 28 | 2 |
10. | Alex Lynn | Mahindra Racing | Mahindra | 47:53,926 | 28 | 1 |
11. | Oliver Turvey | NIO 333 FE Team | NIO | 47:55,320 | 28 | 0 |
12. | Maximilian Günther | BMW i Andretti Motorsport | BMW | 47:56,029 | 28 | 0 |
13. | Tom Blomqvist | NIO 333 FE Team | NIO | 47:56,214 | 28 | 0 |
14. | Norman Nato | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 47:56,528 | 28 | 0 |
15. | Sérgio Sette Câmara | DRAGON / PENSKE AUTOSPORT | Penske | 47:57,743 | 28 | 0 |
DSQ | Sébastien Buemi | Nissan e.Dams | Nissan | 47:57,899 | 28 | 0 |
16. | Robin Frijns | Envision Virgin Racing | Audi | 47:58,714 | 28 | 0 |
17. | Joel Eriksson | DRAGON / PENSKE AUTOSPORT | Penske | 47:59,057 | 28 | 0 |
DSQ | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | 47:36,856 | 28 | 0+3+1 |
DSQ | André Lotterer | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | 47:57,444 | 28 | 0 |
DSQ | Oliver Rowland | Nissan e.Dams | Nissan | - | 24 | 0 |
DNF | Sam Bird | Jaguar Racing | Jaguar | - | 15 | 0 |
DNF | Jean-Éric Vergne | DS TECHEETAH | DS | - | 12 | 0 |
Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Robin Frijns | 62 | - | 22 | 12 | - | 9 | - | 19 | - | |||||||
2. | António Félix da Costa | 60 | - | 15 | - | 6 | 3 | - | 28 | 8 | |||||||
3. | Nyck de Vries | 59 | 29 | 3 | - | - | 25 | - | - | 2 | |||||||
4. | Mitch Evans | 58 | 15 | - | 16 | 8 | - | - | 15 | 4 | |||||||
5. | René Rast | 58 | 13 | - | 8 | - | 10 | 8 | - | 19 | |||||||
6. | Stoffel Vandoorne | 54 | 4 | - | 3 | 26 | 15 | - | - | 6 | |||||||
7. | Sam Bird | 49 | - | 25 | 18 | - | - | - | 6 | - | |||||||
8. | Edoardo Mortara | 47 | 18 | - | - | 12 | - | 2 | - | 15 | |||||||
9. | Jean-Éric Vergne | 46 | - | - | 25 | - | 2 | 6 | 13 | - | |||||||
10. | Jake Dennis | 43 | - | - | - | - | 4 | 29 | - | 10 | |||||||
11. | Lucas di Grassi | 39 | 2 | 4 | - | - | 6 | 1 | 1 | 25 | |||||||
12. | Alexander Sims | 36 | 6 | - | - | 18 | - | - | - | 12 | |||||||
13. | Oliver Rowland | 35 | 8 | 6 | 1 | - | - | 12 | 8 | - | |||||||
14. | Pascal Wehrlein | 32 | 10 | 1 | 6 | 15 | - | - | - | - | |||||||
15. | Nico Mueller | 30 | - | 10 | - | 2 | 18 | - | - | ||||||||
16. | Alex Lynn | 29 | - | - | 4 | - | 1 | 16 | 2 | 1 | |||||||
17. | Maximilian Guenther | 22 | - | - | 2 | 10 | - | - | 10 | - | |||||||
18. | André Lotterer | 18 | - | - | - | - | - | 18 | - | - | |||||||
19. | Nick Cassidy | 16 | - | - | - | 3 | 12 | - | 4 | - | |||||||
20. | Oliver Turvey | 13 | 1 | 8 | - | - | - | 4 | - | - | |||||||
21. | Sérgio Sette Câmara | 12 | - | 12 | - | - | - | - | - | - | |||||||
22. | Sébastien Buemi | 11 | - | - | 10 | 1 | - | - | - | - | |||||||
23. | Norman Nato | 11 | - | - | - | 1 | - | 10 | - | - | |||||||
24. | Tom Blomqvist | 5 | - | - | 1 | 4 | - | - | - | - | |||||||
25. | Joel Eriksson | - | - |
Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes-EQ | 113 | 33 | 3 | 3 | 26 | 40 | - | - | 8 | |||||||
2. | Jaguar Racing | 107 | 15 | 25 | 34 | 8 | - | - | 21 | 4 | |||||||
3. | DS Techeetah | 106 | - | 15 | 25 | 6 | 5 | 6 | 41 | 8 | |||||||
4. | Audi Sport Abt Schaeffler | 97 | 15 | 4 | 8 | - | 16 | 9 | 1 | 44 | |||||||
5. | Envision Virgin Racing | 81 | - | 22 | 12 | 3 | 21 | - | 23 | - | |||||||
6. | BMW Andretti Motorsport | 65 | - | - | 2 | 10 | 4 | 29 | 10 | 10 | |||||||
7. | Mahindra Racing | 60 | 6 | - | 4 | 18 | 1 | 16 | 2 | 13 | |||||||
8. | Rokit Venturi Racing | 58 | 18 | - | - | 13 | - | 12 | - | 15 | |||||||
9. | TAG Heuer Porsche | 50 | 10 | 1 | 6 | 15 | - | 18 | - | - | |||||||
10. | Nissan E.DAMS | 46 | 8 | 6 | 11 | 1 | - | 12 | 8 | - | |||||||
11. | Dragon / Penske Autosport | 42 | - | 22 | - | 2 | 18 | - | - | - | |||||||
12. | Nio 333FE Team | 18 | 1 | 8 | 1 | 4 | - | 4 | - | - |