Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Wolff navrhuje ukřižovat zastánce nové kvalifikace

Wolff navrhuje ukřižovat zastánce nové kvalifikace

Doufá, že tentokrát změnu nikdo nezablokuje.

Někteří šéfové týmů F1 neskrývají znechucení novým kvalifikačním systémem. Opět. Asi nejhlasitějším odpůrcem je Toto Wolff, šéf týmu Mercedes.

"Bylo to příšerné," řekl Wolff krátce po kvalifikaci. "Máme všechna data, měli jsme diskusi, Paddy (Lowe, technický ředitel Mercedesu) a já jsme chtěli pochopit, proč jezdci vystupují z vozů, když by měli být na trati. Pérez byl v rychlém kole, ačkoli neměl čas, Williams jen tak jezdil a ani si nejsem jistý, jestli vědí proč. My to tedy rozhodně nevíme! A tři minuty před vypršením času kvalifikace už bylo po všem.

Měli bychom věci zjednodušovat, ne je komplikovat. Máme odpovědnost vůči divákům a právě teď si ji neplníme. Jsem přesvědčený, že bychom se měli vrátit k loňskému formátu a pak popřemýšlet nad jeho vylepšením. Analyzovat množství dat a hledat lepší cestu. A když se něco ukáže být lepší, zaveďme to příští rok."

Wolff byl později ještě tvrdší a navrhl veřejné pranýřování kohokoliv, kdo zneužije přísný proces úprav pravidel týkajících se aktuální sezóny a zablokuje okamžitý návrat ke starému formátu, co se mělo stát už před víkendem Velké ceny Bahrajnu.

"Pokud to někdo zablokuje a uvězní nás v současné situaci, měli bychom ho v padoku veřejně ukřižovat."

Wolff odhalil, že to byl Jean Todt, prezident Mezinárodní automobilové federace, kdo velmi chtěl dát současnému formátu druhou šanci.

"Když jsem minulý týden mluvil s Jeanem Todtem, chtěl to udělat opatrně. Myslel si, že na Q1 a Q2 mohlo být něco dobrého a raději by ještě zachoval formát z Melbourne nebo hybridní verzi (s Q3 podle původního formátu), aby zjistil, zda je opravdu všechno špatně. A když zjistíme, že je to kompletně špatně, tak se pravděpodobně vrátíme k systému z roku 2015. Tak mi to řekl."

Na stole jsou už přitom již další návrhy, zejména týkající se Q3. Pirelli by mohlo dát každému jezdci v Q3 o jednu sadu nejměkčích pneumatik více a po kvalifikaci si ji vzít zpátky, takže by se jezdci nezdráhali využít v Q3 dvě sady pneumatik. Další návrh hovoří o částečném návratu k ještě staršímu formátu - v Q3 by byli jezdci na trať vypouštění po jednom a každý by tak měl jen jeden pokus zabojovat o pole position, ale trať by nebyla prázdná.

Claire Williams tvrdí, že hlavním nedostatkem nového formátu je nedostatek pneumatik. Zároveň vysvětlila, proč na Q2 poslala vozy zpět na trať, i když měly už jistý postup.

"Velkým problémem je, že nemáme tolik pneumatik, kolik by potřeboval tento systém," řekla Williams. "Pokud tento problém nemůže být vyřešen, tak musíme změnit samotný systém. Příliš často jsme viděli eliminaci jezdců sedících v garáži, protože už neměli pneumatiky. A trať byla prázdná. Poslali jsme naše hochy zpátky na trať, protože jsme měli ušetřenou sadu červených pneumatik a trať byla na konci Q2 prázdná. Pro nás to možná nic neznamenalo, ale bez nás by byla trať čtyři minuty zcela prázdná. Musíme to změnit."

Nespokojení jsou i další šéfové týmů a s Jeanem Todtem a Berniem Ecclestonem by se měli setkat už dnes.