Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Williams nadále s motory Mercedesu

Williams nadále s motory Mercedesu

Partnerství pokračuje do příští generace.

Před rokem 2014 učinil Williams fantastické rozhodnutí odejít od Renaultu a začít nakupovat motory Mercedesu. Zatímco první hybridní turbomotor Renaultu byl katastrofou, ze které se vzpamatovává dodnes, vozy Williamsu vystřelily z chvostu pelotonu až do boje o stupně vítězů, hlavně na okruzích s dlouhými rovinkami. Od té doby se šeptalo, že historicky druhý nejúspěšnější tým F1 (z pohledu počtu pohárů konstruktérů) by se mohl stát továrním týmem nebo alespoň prominentním zákazníkem Hondy, Renaultu, Porsche nebo Audi. Nic z toho se však nestalo a tým z anglické vesnice Grove se rozhodl zůstat v pozici jednoho ze zákazníků Mercedesu i po přechodu na další generaci pohonných jednotek, která už bude čerpat polovinu výkonu z baterií a spalovat bude výhradně palivo z obnovitelných zdrojů. Motory německé automobilky budou pohánět vozy Williamsu i v období let 2026 až 2030.

Williams je týmem s velkým historickým významem a od začátku našeho partnerství v roce 2014 jsme společně slavili mnoho úspěchů,“ řekl Toto Wolff, který je šéfem továrního týmu Mercedesu, ale také motorsportovním ředitelem značky Mercedes. „Jedním z nejsilnějších zážitků se současnou generací hybridních turbomotorů bylo vidět vozy s našimi motory obsadit první čtyři místa Velké ceny Rakouska 2014, kde jezdci Williamsu zaslouženě obsadili třetí a čtvrté místo.

V letech 2014 a 2015 Williams se silnými a spolehlivými motory Mercedesu nejen příležitostně sbíral pódia, ale obsadil i celkově třetí místo Poháru konstruktérů. Foto: Williams

Již v listopadu minulého roku bylo oznámeno, že do roku 2030 bude motory Mercedesu používat tým McLaren. Nejen marketingové oddělení automobilky musí mít radost, že kromě tovární stáje budou se jménem Mercedes spojovány ještě další dva týmy. A to dva ze tří nejstarších týmů F1, s nezanedbatelným množstvím vlastních fanoušků, aktuálně hlavně na straně McLarenu a Landa Norrise.

Od roku 2026 budeme opět sledovat závody ve vývoji zcela nových pohonných jednotek a motoráři Mercedesu budou od prvního dne testů sbírat data s třemi odlišnými vozy. Navzdory ztrátě týmu Aston Martin, který získá tovární podporu Hondy, tak Mercedes zůstane ve strategicky silné pozici. Na zbývajících sedm týmů (pokud se nepřidá Andretti jako jedenáctý tým) tak připadá pět výrobců motorů (Ferrari, Renault, Honda, Red Bull Ford a Audi). AlphaTauri bude, samozřejmě, používat stejné motory jako sesterský Red Bull a Haas je po technické stránce hodně závislý na Ferrari, což nechává Renault, Hondu a Audi pouze s vozem továrního týmu. K Andrettimu má prý zatím nejblíže Renault.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Williams