Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Formule 2 v Thruxtonu - další porážka pro Francouze

Formule 2 v Thruxtonu - další porážka pro Francouze

Motorsport před 40 lety - 16. díl

Vítěz prvního podniku mistrovství Evropy formule 2 Hans-Joachim Stuck sice na startu druhého závodu v Throxtonu nebyl, tovární tým March-BMW se přesto mohl znovu radovat z vítězství. Tentokrát dokonce z dvojitého: vyhrál Ital Maurizio Flammini před Brazilcem Alexem Ribeirem. Silná francouzská frakce opět vyšla téměř naprázdno...

Týmy F2 hned po závodě v Hockenheimu balily, aby se včas dostaly do Anglie, kam dorazilo senzační pole 38 účastníků. Pořadatel v Thruxtonu měl slitování a nechal na start 36 nejrychlejších kvalifikace. První řadu (startovalo se staromódním stylem 3-2-3-2-3...) tvořili na této relativně krátké trati Flammini, Ribeiro a Tambay, přičemž poleman potřeboval k jejímu objetí jen 70 sekund. Za nimi se kvalifikovali Cheever, Jabouille, Marazzi, Henton, Chevanne, Ertl a Mallock.

Říman Maurizio Flammini, který to shodou nepříznivých okolností nikdy neměl "dotáhnout do formule 1" byl ve výborné formě a vedení nedal během celého závodu z ruky - na tom nic nezměnilo ani jeho lehké uklouznutí v šikaně, po kterém mu na chvilku vypnul motor. Jeho nejnebezpečnějším soupeřem byl Jean-Pierre Jabouille na voze Elf-Renault 2J. Jabouille se nejdříve posunul před Tambaye a dokázal se dostat i před druhého Ribeira. Tovární jezdec Renaultu poté slibně stahoval Flamminiho náskok. Právě když se zdálo, že v závěrečných kolech dojde ke královskému duelu o vítězství, "rozhodilo" závětří opozdilce Iana Groba francouzův vůz natolik, že vyletěl z trati...

Flammini a Ribeiro tedy slavili dvojitý triumf pro March-BMW před Martini-Renaultem Patricka Tambaye. Výborný závod předvedl mladý Američan Eddie Cheever na Dennisově Marchi-Hart. Dojel čtvrtý před dalším slibným talentem budoucnosti, Ingo Hoffmannem (Kauhsen-March). Poslední bodík si s kolem ztráty zajistil veterán formule 1 Francois Migault (Osella-BMW). V Thruxtonu se snažili i borci mistrovství BP-Visco-F3 a po 15 kolech se prosadil Rupert Keegan (March-Toyota 743) před Stephenem Southem (March-Toyota 753) a Brunem Giacomellim (March-Toyota 763). Tihle dři mladíci britskou scénu formule 3 roku 1976 jasně ovládli...

Stejný víkend ovšem startovali v Zandvoortu i jezdci Evropského šampionátu formule 3. Poprvé se tam prosadila senzace sezony, Ital Riccardo Patrese na vozu Chevron-Toyota B34 stáje Trivellato. Hrdinou domácích fandů ovšem byl Boy Hayje. Mladíkův Ralt závod až do pátého kola vedl, než na něj v Tarzanově zatáčce zaútočil Gianfranco Brancatelli. Akce pro oba skončila srážkou. Za Patresem se tedy klasifikovali Švýcar Marc Surer, Wolfgang Klein a Giuseppe Bossoni (všichni March).

Na Salzburgringu se jelo o body do mistrovství Evropy cestovních vozů a znovu to byly přemocné BMW belgického týmu Luigi, kdo triumfoval. Na v Monze vítěznou posádku Xhenceval/Dieudonné této stáje ovšem tentokrát zbylo jen druhé místo. Luigi do rakouské čtyřhodinovky totiž nasadil i další vůz pro vycházející hvězdu Patricka Néveho a Hughese de Fierlanta, kteří vyhráli s náskokem téměř celého kola. A to nebylo dost: třetí místo obsadili Joosen/Corbiseir na třetím Luigi-BMW CSL. Pokud se Belgičané museli konkurence vůbec obávat, pak k tomu teoreticky dávaly důvod jen Zakspeed Escort Herberta Muellera a Martina Finotta a Triumph Dolomite Dereka Bella a Davida Hobbse - oba tyto továrně podporované vozy ale závod nedokončily.

V plném proudu bylo v polovině dubna mistrovství ShellSport 5000, které začalo jaksepatří rozkvétat. Do závodu o Velikonoční pátek v Oulton Parku se přihlásilo 27 jezdců a přišlo se na něj podívat 25.000 fandů - něco takového ve Chashire už dlouho nezažili! Na pole-position se kvalifikoval Damien Magee (March-Ford, F5000), před Brianem McGuirem (na Williamsu-F1, se kterým Zorzi absolvoval velkou cenu Brazílie), Davidem Purleyem (Lec-Chevron, F5000), Valem Musettim (March, F2) a nováčkem v poli, Alanem Jonesem na Lole T330 týmu Sida Taylora.

Jednou z atrakcí podniku byl "velký duel žen formule 1". Lella Lombardiová po svém odchodu od Marche dostala příležitost na Shadowu DN1 stáje PR Reilly a kvalifikovala se jako devátá, zatímco Divina Gallicová směla vyrazit na Surteesu TS16 Nicka Whittinga o čtyři pozice za ní. Start vyšel nejlépe McGuiremu a Australan vedl po prvním kole před Purleyem, Mageem a Jonesem, zatímco Lombardiová a Galicová drželi pozice osm a devět. McGuireho vedení ale trvalo jen dvě kola, než začala prokluzovat jeho spojka a musel pustit ostatní před sebe. David Purley později zpomalil pod žlutou vlakou v Druids tolik, že ho Magee v další sekci dokázal předjet. Když se o podobný kousek pokusil Jones, tak při tom Purleyově Chevronu urazil nos.

Budoucí mistr světa měl později velké problémy s "provozem" a zvláště ohledně pomalejší Galicové se nevyjádřil příliš vybíravě, nakonec ale stejně odstoupil. Ir Damien Magee slavil ve voze týmu Hexagon velké vítězství před Keithem Hollandem (Lola F5000) a rychlým Richardem Scottem na slaboučkém Modusu-Ford formule Atlantic. Purley zachránil čtvrté místo před Crawfordem a Musettim. Galicová nedojela, Lombardiová byla klasifikována po zastávce v boxech jen jako 12.

Kdo měl vůz technicky v pořádku, ten spěchal z Oulton Parku do Brands Hatche, protože se tam hned o Velikonoční ponděli konal další závod tohoto šampionátu. Na start se postavilo 19 vozů a tentokrát se v kvalifikaci prosadil Jones před Cannonem, Purleyem a Mageem. Galicová zajela 12., Lombardiová 14. čas. Za volantem bývalého vozu Toma Belso se předvedl Jones tentokrát ve stylu budoucího šampiona a vyhrál stylem start-cíl. David Purley dojel druhý před Damienem Mageem a o zbývající body se podělili John Cannon (March F5000), Jeremy Rossiter (Chevron F-Atlantic) a Norman Dickson (Modus F-Atlantic).

Zúčastněné vozy formule 1 nedopadly dobře: Lombardiová skončila devátá, zatímco Galicová havarovala s De Villotou (Lyncar-F1). Na kratším Bugattiho okruhu v Le Mans odstartovala sezona francouzských formulí Renault. V silné třídě Super Renault se prosadil Dany Snobeck, ovšem teprve poté, co vedoucímu Didieru Pironimu krátce před cílem došel benzín. Slabší třídu F-Renault vyhrál jistý Alain Prost.

 

Maurizio Flammini vede po startu v Thruxtonu nabité pole formule 2.

S tímto Chevronem B34 roku 1976 mezinárodně přesvědčil mladý Riccardo Patrese.

Damien Magee (před Jonesem) vyhrál závod "Britské F1" v Oulton Parku.