Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Porsche porazilo Renault i v Monze

Porsche porazilo Renault i v Monze

Motorsport před 40 lety - 17. díl

V Monze pořádala FIA druhý podnik svého "Mistrovství světa sportovních vozů" a i tato čtyřhodinovka neměla být ničím jiným, než velkým měřením sil pouhých tří hlášených továrních prototypů. Milánská Alfa Romeo totiž zklamala tifosi a ani svůj domácí závod neobeslala s omluvou, že stavba motorů F1 pro Brabham příliš zatěžuje její kapacity.

Jediný tovární Porsche 936, který na Nürburgringu ještě řídil Rolf Stommelen byl obsazen hvězdnou posádkou Jochen Mass/Jacky Ickx. Změnila se také barva vozu. "Černá vdova" patřila dějinám, vůz se v Monze představil dle přání sponzora Martini v bílém lakování a Mass ho postavil na pole position. Za ním číhaly obě Alpiny Renault A442, po "pozastavení činnosti Depaillera" v obsazení Jabouille/Laffite a Pescarolo/Jarier. Nejrychlejší ze soukromých outsiderů byl "lokální matador" Arturo Merzario, který se svou Osellu PA3 poháněnou dvoulitrem Romea Ferrarise objel Autodromo Nazionale jen o pět sekund pomaleji, než Mass. Teprve za ním se kvalifikoval vítěz z Nürburgringu Reinhold Joest na jeho starém Porsche 908 turbo, ve kterém ho tentokrát doplnil Ernst Kraus.

Zbytek pole byl díky mnohým italským týmům sice pestřejší, než při prvním podniku, ohledně celkového výsledku to ale nehrálo roli. V den závodu to vypadalo jen prvních pár kol tak, že by mohly oba Renaulty držet s Porschem tempo. Mass po pěti kolech ujel Jabouillemu, který brzy poté stejně vzdal kvůli klesajícímu tlaku oleje. Po 20 kolech byl ve stejném kole s lídrem již jen Pescarolo na druhém Renaultu a závod po 4 hodinách v pořadí Mass/Ickx - Pescarolo/Jarier také skončil.

Ředitelům sportovního oddělení Renaultu muselo pomalu svítat, že i tohoto roku jen stěží dosáhnou svého velkého cíle, vítězství v Le Mans... Ošklivou nehodu přežil Reinhold Joest, když mu za špičkové rychlosti zblokoval zlomený brzdový kotouč přední kolo. Levá část jeho Porsche se roztříštila o svodidlo Curva Grande. Němec ovšem neváhal, běžel zpět do boxů a posledních 40 minut závodu převzal druhý vůz svého týmu. Společně s Barthem a Godelem ho dovedl do cíle jako třetí!

V Zolderu se rozhodli organizovat "Grote Prijs van Zolder", něco podobného, co dělali o 30 let později s podporou Marlbora v Zandvoortu: nemistrovský podnik vozů formule 3, ve kterém na sebe měla narazit esa všech existujících evropských šampionátů. S podporou BP. Coca Coly, Fordu, Wildcatu a Stella Artoisu lákali Belgičané účastníky nebývalou prémií 1000 Liber (pro porovnání: ve Švédském mistrovství se jelo o 50 Liber), přesto byl organizátor zklamán pouhými 17 hlášenými vozy. Přehmátl se v termínu:ve stejný víkend se totiž jelo o národní body jak v Německu, tak i v Itálii a Švédsku. V kvalifikaci byl nejrychlejší Bruno Giacomelli před Boy Hayjem, Stephenem Southem, Mike Youngem a Rupertem Keeganem.

O pořadí závodu rozhodl součet časů dvou závodů na 20 kol. Zdálo se, že podnik ovládne tovární jezdec Marchu Giacomelli. V prvním rozjezdu měl Bruno již hezký náskok, když havaroval. První místo a malý náskok od něj převzal Stephen South, toho ale zbrzdilo zadřené táhlo plynu a tak se o desetinku prosadil Keegan před Hayjem. Druhý závod skončil podobně těsně ve stejném pořadí: vypadalo to, že Rupert Keegan před sebou má opravdu velkou budoucnost... Jako třetí byl hodnocen Mike Young před Jacem Nellemanem, Aryonem Corneliusonem a Pascalem Witmeurem. Zmíněné závody v Německu (letiště v Trieru) vyhráli Bertram Schäfer před Surerem a Saierem, ve Švédsku (Knutsdorp) Conny Ljungfeldt a v Itálii (Varano), Gianfranco Brancatelli před Ghinzanim.

Novinky z formule 1

- Lídr šampionátu Lauda zle zraněn? Gazety byly již týden plné senzační až komické zprávy o tom, jak se Lauda převrátil s traktorem, když sekal trávu na svém pozemku nad Salzburgem. Niki při tom skončil pod těžkým strojem, který mu nalomil žebra a o jeho startu v Jaramě se dalo pochybovat...

- V Jaramě si již týdny před velkou cenou pilně testovalo. Patrick Depailler tam dosahoval na exotickém P34 tak slibných časů, že Ken Tyrrell rozhodl, Francouze do Grand Prix poprvé s tímto šestikolovým vozem nasadit.

- Relativně těžkou nehodu při stejném testu přestál Jacques Laffite. Težce poškodil zatím jediný existující Ligier-Matra, sám se jen potloukl.

- Svůj překvapivý návrat do formule 1 oznámil Henri Pescarolo. S podporou výrobce modelů Norev se mu podařilo zakoupit nový Surtees TS19, který pro něj měl od Zolderu připravovat tým Space Boba Sparshotta.

 

Jochen Mass vede v prvním kole v Monze před Jabouillem, Pescarolem a Joestem.

Zkušený Herbert Müller držel během závodu při debutu Sauberu-BMW C5 páté místo, ale nedojel.


Henry Pescarolo 40 let poté, co se roku 1976 naposledy snažil o úspěch ve formuli 1.