Formule 2 ve Vallelunze - konečně Jabouille
Motorsport před 40 lety - 19. díl
Třetí závod Evropského šampionátu formule 2 konečně znamenal vítězství pro jednoho z francouzských jezdců: prosadil se Jean-Pierre Jabouille.
Formule 2 byla roku 1976 skutečně ve svém rozkvětu, o čemž svědčí již samotná skutečnost, že dlouhou cestu do Vallelungy u Říma nastoupilo 40 jezdců, kteří věděli že kvalifikací projde jen 22 nejrychlejších. Že se souboj March-BMW proti vozům s motory Renault pomalu začíná vyvíjet v prospěch Francouzů, potvrdil již výsledek kvalifikace. Nejrychlejší byl Jean-Pierre Jabouille na jeho Elfu 2J. Alex Ribeiro sice dokázal postavit tovární March-BMW také do první řady, hned za ním ale už číhaly oba Martini-Renault Tambaye a Arnouxe. Následovala "italská řada" s Pesenti-Rossim a Flamminim, za nimi Giancarlo Martini a druhý Elf-Renault 2J řízený Leclerem. Mezi 18 nekvalifiovanými byla esa jako Robarts (po těžké nehodě), Nicholson, Grob, Rosberg, Kozarowitzky, Migault a De Dryver.
65 kol závodu, který shlédlo jen kolem 5000 fandů ovládly francouzské výrobky ještě výrazněji. Po startu vedl Jabouille před Arnouxem, Tambayem a Leclerem, než vedení převzal modrý Martini-Renault Arnouxe. René hned dokázal soupeřům ujet, jeho motor ale explodoval hned poté, co zajel nejrychlejší kolo závodu. První místo potom na čas držel jezdec Wolf-Williamsu-F1, Michel Leclere, nejlepší finiš ale přeci jen měl Jabouille. Budoucí průkopník turbomotorů ve formuli 1 vyhrál před týmovým kolegou Leclerem a Tambayem ve druhém Martini.
Francouzskou armádu mohl pozlobit jen Říman Flammini, který se v závěrečné fázi dokonce dostal na druhé místo před Leclereho. Dvě kola před koncem ale všechno zahodil nehodou s opozdilcem. Nejlepším domácím jezdcem a zárověň nejlepším uživatelem vozu March-BMW se tak stal Alessandro Pesenti-Rossi, který dojel pátý před Jaussaudovým Chevronem-Chrysler.
Sezona zatím nevycházela Ronovi Dennisovi. Angličan plánoval kooperaci s výrobcem Lancia, italské motory se v šasích March 762 Dennisova týmu Project4 ale vůbec neosvědčily. Ve voze Eddieho Cheevera během podniku dokonce zabudovali motor Hart, hostující Brambilla se ve druhém voze pachtil na chvostu pole.
"Výměna stráží" se konala i v Silverstone při třetím podniku mistrovství světa značek. BMW již nechtělo nečinně přihlížet "levným" vítězstvím konkurenta Porsche a do Anglie vyslalo tovární přeplňovaný CSL s hvězdnou posádkou Peterson/Nilsson. Ani oni ale nedokázali zabránit další pole-position jediného továrního Porsche 935, o kterou se opět postaral Jochen Mass. Peterson ovšem nebyl o moc pomalejší a závod sliboval zajímavý souboj obou továrních vozů. Ovšem jen do startu, kde se bílému Martini-Porsche rozdrolila spojka. Mass s Ickxem do závodu vyrazili až po opravě, trvající bezmála dvě hodiny...
Vedení se tedy ujal Peterson. Jeho 700 koní silné monstrum ale po 50 minutách jízdy zničilo převodovku. Až do začátku třetí hodiny vedli Wollek a Heyer na Porsche bratří Kremerů, kolínský tým ale zradilo dmychadlo. První místo tedy převzali Quester s Krebsem na polotovárním BMW, jejichž motor ovšem explodoval dvě hodiny před koncem. Ve vedení se díky tomu ocitl soukromý Porsche Egona Evertze a Leo Kinnunena. I tento vůz ale byl brzděn technickými problémy a ztrácel čas vůči Hermetite-BMW Toma Walkinshawa a Johna Fitzpatricka. Mezitím dokázali Kremerové vyměnit dmychadlo a jejich vůz rychle doháněl oba soupeře před sebou. Shodou náhod se tedy 13.000 divákům vyklubal po 5 relativně nudných hodinách královský finiš! Krátce před koncem se Fitzpatrick dostal do čela a Evertze brzy poté předjel i letící Heyer. Němec v Porsche pak kolo po kole ukusoval velká sousta z náskoku Britova BMW a v cíli byl Fitzpatrick po 6 hodinách závodu pouze o 1,6 sekundy před Kremer-Porschem! Kinnunen s Evertzem byli klasifikováni jako třetí před Grohsem s de Fierlantem (Alpine-BMW) a Lombardiovou s Martinem na dalším Porsche RSR týmu Egona Evertze.
V Americe ještě pořád přežívala formule 5000 a k prvnímu závodu sezony v Poconu nastoupilo 18 jezdecky senzačně obsazených vozů. Po kvalifikaci a dvou kvalifikačních rozjezdech se v hlavním závodě prosadil Brian Redman na Lole T332C týmu Haas-Hall. Úvodních 22 kol ovšem vedla havajská senzace Danny Ongais. Jezdec týmu Interscope ale ztratil možný triumf malým uklouznutím mimo tratˇ. Třetí dojel Vern Schuppan (AAR-Eagle) před Randy Lewisem (Lola), Samem Poseyem (Talon), Skeeterem McKiterricken (Lola) a Alanem Jonesem na Lole-Chevrolet Teddyho Yipa.
Novinky z USA:
- Cale Yarborough vyhrál závod Music City 400 v Nashville a se svým Holly-Farms-Chevroletem-Chevelle dále budoval celkové vedení v šampionátu NASCAR.
- Mario Andretti na Penske-McLarenu-Offenhauser M16 byl nejrychlejší v neoficiálních testech v Indianapolisu.
- Gilles Villeneuve vyhrál první tři závody formule IMSA-Atlantic, třetí z nich minulý víkend na Ontario Speedwayi v Kalifornii. Mladý Kanaďan startoval na voze March 76B.
- První závod seriálu TransAm vyhrál v Poconu Hurley Haywood na Porsche 934. Za ním dojely dva podobné vozy týmu českého emigranta Vaška Poláka s Alem Holbertem a Georgem Follmerem v kokpitech.
Ve Vallelunze vyhrál závod formule 2 Jean Pierre Jabouille na vlastní konstrukci Elf-Renault 2J.
Vyhrál s kolegou Walkinshawem 6hodinovku v Silverstone: John Fitzpatrick na Hermetite-BMW.
F5000 v americkém Poconu: Alan Jones před Danny Ongaisem.