Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Čtvrteční nejrychlejší kolo patří Ricciardovi!

Čtvrteční nejrychlejší kolo patří Ricciardovi!

Velká cena Monaka - 2. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování druhého tréninku na Velkou cenu Monaka! Trať vedoucí ulicemi Monte Carla je nejpomalejší a zároveň nejkratší v kalendáři velkých cen. Má pouze 3 337 metrů a jezdce na ní v neděli čeká 78 kol, takže odjedou vzdálenost 260 kilometrů. Podstatně méně, než obvyklých 305 až 310 kilometrů, což ale neznamená, že je čeká fyzicky méně náročný závod. Okruh má 19 zatáček a na plný plyn se jezdí pouze 34 % okruhu, přičemž nejdelší sekce s plynem na podlaze má přibližně 670 metrů. Všechny vozy jsou nastaveny na maximální přítlak a výsledky závodu se často velmi liší od obvyklých, protože počet koňských sil na této trati není zdaleka tak důležitý jako vlastnosti šasi.

V prvním tréninku nastala nebezpečná situace, kdy se pod kolem Nica Rosberga uvolnil kovový poklop odtokového kanálu a trefil vůz Jensona Buttona. Naštěstí, Button přišel pouze o přední křídlo a pneumatiku. První trénink byl kvůli tomu ukončen o pár minut dříve.

Mercedes v prvním tréninku využil prázdnou trať na začátku a uprostřed tréninku, aby důkladně otestoval fialové pneumatiky, ale v druhém tréninku bylo na trati těsno hned od začátku. Na stříbrných vozech i vozu Sebastiana Vettela byly tentokrát červené pneumatiky a ve Ferrari převzal testování žlutých Kimi Räikkönen.

Felipe Nasr si dnes byl už podruhé ohlédnout výjezdovou zónu vedle náročné Sainte Devote. Hůř pochodil Romain Grosjean, který svůj vůz i pravou přední pneumatiku poškodil, když při brzdění před šikanou za výjezdem z tunelu přišel o kontrolu nad vozem. K mechanikům se ale vrátil bez pomoci. Mechanici Williamsu v té době ještě dokončovali opravu vozu Felipeho Massy, v garáži Renaultu byl rozebrán vůz Jolyona Palmera. Lewis Hamilton svůj první pokus o rychlé kolo pokazil vynecháním šikany za tunelem, Nico Rosberg později svým pneumatikám ublížil tvrdým brzděním před Sainte Devote.

Red Bull obul Danielu Ricciardovi fialové pneumatiky a Australan obsadil vrchol tabulky s půlsekundovým náskokem před Hamiltonem, třetí pozici si po krátkém souboji s Carlosem Sainzem vzal Max Verstappen.

Po 22 minutách tréninku havaroval Rio Haryanto, zlomil závěs pravého zadního kola a na trati nechal množství úlomků svého předního křídla, takže závodní stevardi aktivovali virtuální safety car. I Indonésana přestal vůz poslouchat při brzdění za výjezdem z tunelu a po 180° otočce svůj vůz rozbil o svodidlo na levé straně trati. 

Vozu Toro Rosso tato trať zřejmě výborně sedí, po půlhodině tréninku zůstávali Kvjat a Verstappen na čtvrtém a pátém místě. Samozřejmě, pomohly jim k tomu problémy Nica Rosberga a jezdců Ferrari, kteří se nedostali k rychlému kolu a zůstávali téměř na dně tabulky. Mechanici Williamsu dokončili opravu Massova vozu a Brazilec se pustil do dohánění ztraceného času.

Dalším zájemcem o prohlídku volného místa vedle Sainte Devote byl Kimi Räikkönen, který se jen pár minut předtím posunul na sedmé místo. S rychlostí Toro Rosso se nemohl srovnávat, protože jezdil na žlutých a junioři Red Bullu na fialových pneumatikách. Rosberg ani Hamilton, už na nových fialových pneumatikách, nedokázali překonat čas Daniela Ricciarda jezdícího s novou B-verzí pohonné jednotky Renault. Vettel se soustředil na delší stint na fialových pneumatikách a jeho rychlost nestačila ani na postup do vrchní poloviny tabulky, kde se objevily vozy McLarenu a rychlost opět nechyběla ani Nicu Hülkenbergovi a Sergiu Pérezovi z Force India. Oba týmy by body potřebovaly jako sůl, v Poháru konstruktérů začínají ztrácet na dvojici Toro Rosso / Haas.

Po polovině tréninku se Vettel musel svému týmu přiznat k poškození zadního křídla. Čtyřnásobný mistr světa přišel o kontrolu nad vozem v zatáčce Mirabeau. 

Půlhodinu před koncem tréninku se na trať dostal i Jolyon Palmer a všichni jezdci si tak připsali alespoň jedno měřené kolo. Dva vozy Renaultu však vydržely spolu na trati jen pár minut, Magnussen svůj vůz vybavený novou pohonnou jednotkou zapíchl nosem do bariéry vedle poslední zatáčky. Stevardi v Monaku hojně využívají virtuální safety car, díky čemuž jezdci nemuseli po každé havárii přerušit své simulace delších závodních stintů.

20 minut před koncem kvalifikace se Vettel dopustil další chyby. Podobně jako Massa v prvním tréninku, v první zatáčce přišel o kontrolu nad zadní nápravou a opřel ji o svodidla, ale mnohem jemněji, takže mohl pokračovat v jízdě.

Malé selhání u týmu Mercedes. Nehlídaný přední zvedák na Hamiltonově straně garáže nesplnil svou povinnost a po podklouznutí ještě udělal do zadní části nosu vozu malou díru, kterou mechanici už jen provizorně překryli lepicí páskou.

Jezdci se v závěru tréninku věnovali výhradně delším stintům a na vrcholu tabulky zůstal nejlepší čas Daniela Ricciarda. Australan o půl vteřiny překonal čas, který loni Hamiltonovi stačil k zisku pole position, tehdy ale jezdci neměli k dispozici ultra-měkké pneumatiky. Následují Lewis Hamilton, Nico Rosberg a Max Verstappen, třetím nejrychlejším týmem druhého tréninku bylo Toro Rosso. Všichni jezdci zajeli své nejrychlejší kolo na ultra-měkkých pneumatikách. Zítra je volný den, třetí trénink i kvalifikace budou v sobotu.

  Jezdec Tým Čas Odstup Kola
1 Ricciardo Red Bull 1:14.607
40
2 Hamilton Mercedes 1:15.213 0.606 36
3 Rosberg Mercedes 1:15.506 0.899 48
4 Verstappen Red Bull 1:15.571 0.964 42
5 Kvjat Toro Rosso 1:15.815 1.208 53
6 Sainz Toro Rosso 1:15.981 1.374 54
7 Räikkonen Ferrari 1:16.040 1.433 38
8 Perez Force India 1:16.120 1.513 48
9 Vettel Ferrari 1:16.269 1.662 40
10 Button McLaren 1:16.325 1.718 46
11 Hulkenberg Force India 1:16.487 1.880 49
12 Alonso McLaren 1:16.723 2.116 43
13 Gutierrez Haas 1:16.782 2.175 40
14 Bottas Williams 1:16.849 2.242 47
15 Grosjean Haas 1:16.874 2.267 23
16 Massa Williams 1:17.286 2.679 42
17 Magnussen Renault 1:17.530 2.923 29
18 Ericsson Sauber 1:17.562 2.955 39
19 Palmer Renault 1:17.761 3.154 24
20 Nasr Sauber 1:17.999 3.392 49
21 Haryanto Manor 1:18.647 4.040 10
22 Wehrlein Manor 1:18.814 4.207 46