Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Daniel Ricciardo vyhrál kvalifikaci na VC Monaka!

Daniel Ricciardo vyhrál kvalifikaci na VC Monaka!

Velká cena Monaka - kvalifikace

Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Monaka! Z úst jezdců jsme mohli v uplynulých dnech několikrát slyšet, že rychlost v kvalifikaci může být v Monaku důležitější než samotný závod, protože v Monte Carlu se přejíždí opravdu velmi těžko a jezdci zpravidla odjedou celý závod s jedinou výměnou pneumatik. Možná můžeme oponovat, protože v neděli má být v Monaku pršet, ale i tak si dnes užijeme jezdce a vozy F1 na hranici svých možností a jen pár centimetrů od svodidel.

Následující hodina může být o to dramatičtější, že nejvýkonnější motor není pro Mercedes v klikatém Monte Carlu tak velkou výhodou, jako na tratích s dlouhými rovinkami. Ve druhém tréninku patřilo nejrychlejší kolo Danielu Ricciardovi z Red Bullu a dnes dopoledne byl nejrychlejší Sebastian Vettel z Ferrari. Pirelli dovezlo do Monaka nový typ pneumatiky, ultra-měkkou směs označenou fialovým pruhem. Ne všichni jezdci jsou přesvědčeni, že tyto nejměkčí pneumatiky už dokáží stoprocentně využít.

Už první část kvalifikace může být nebezpečná i pro jezdce v nejlepších vozech, protože v ulicích Monte Carla mají jezdci na cestě z boxů nebo do boxů velmi omezené možnosti jak uhnout z cesty soupeři v měřeném kole a okruh je dlouhý jen 3337 metrů, takže vozy se potkávají častěji než na dlouhých okruzích. Krátce před začátkem kvalifikace přišla zpráva, že Ferrari muselo Kimimu Räikkönenovi neplánovaně vyměnit převodovku a Fin tedy na startu přijde o 5 míst. V knížectví ležícím na pobřeží Středozemního moře je před začátkem kvalifikace 22°C, povrch asfaltu má 40°C.

Ještě před zhasnutím červeného světla na konci boxové uličky se k semaforu postavil jeden z jezdců Manoru, čímž nepotěšil jezdce za ním, ale na trati rychle uvolnil cestu. Nabuzeným jezdcům z nejlepších týmů to ale nebylo nic platné, za pár vteřin se z motoru Felipeho Nasra začal valit kouř, sauber zůstal odstavený na trati a trénink musel být přerušen červenou vlajkou.

Na trať se pak okamžitě vrátili všichni kromě Fernanda Alonsa a jezdců Red Bullu, kteří chtěli chvíli počkat. Na vrcholu tabulky se objevily jména závodníků ze středu pole, jezdci Ferrari a Mercedesu se rozhodli pro 2 zahřívací kola. Nico Rosberg s Lewisem Hamiltonem pak překonali hranici 1:15s, Sebastian Vettel se zařadil na třetí místo se ztrátou 4 desetin sekundy, Kimi Räikkönen měl smůlu na provoz na trati a zařadil se až za Daniila Kvjata a Jensona Buttona. To však nebylo vše, jezdci pokračovali v jízdě a ve vylepšování svých časů spolu s postupným zahříváním pneumatik.

6 minut a 34 sekund před koncem Q1 se časomíra musela opět zastavit, Max Verstappen nezvládl šikanu vedle bazénu, se zlomeným závěsem kola naboural do svodidla a na trati po něm zůstalo velké množství úlomků předního křídla. Vítěz VC Španělska měl automaticky jisté vypadnutí v Q1.

Bez Verstappena a Nasra zůstávala 4 nepostupová místa, z nichž se chtěli dostat Jolyon Palmer, Pascal Wehrlein, Rio Haryanto a Daniel Ricciardo. Australan ještě neměl měřené kolo. Na posledním postupovém místě se držel Marcus Ericsson a nad ním Kevin Magnussen s jezdci Haasu. Ricciardo se bezpečně zařadil na čtvrté místo a výše se přesunuli i Romain Grosjean s Estebanem Gutiérrezem. Ericssonovi ani Palmerovi se to nepodařilo, a tak bylo o vypadávajících rozhodnuto. Do Q2 nepostoupili M. Ericsson, J. Palmer, R. Haryanto, P. Wehrlein, M. Verstappen a F. Nasr. 

I před odstartováním Q2 se stálo na výjezd z boxové uličky v řadě, na trať spěchali všichni kromě jezdců Williamsu.

Na vrchol tabulky nejrychlejších kol se po pár minutách dostal Hamilton následovaný Rosbergem, Ricciardem a Vettelem. Räikkönen až pod Kvjatem a Sainzem a do první desítky se ještě vešli Hülkenberg, Alonso a Pérez. Vypadnutí hrozilo Buttonovi, Grosjeanovi, Gutiérrezovi a Magnussenovi. Kamera pak sledovala Bottasovu jízdu na 12. místo, k postupu se potřeboval zlepšit o více než 0.2 sekundy.

Bottas ještě klesl, když se Massa zařadil na 11. místo. Dalším kolem se Fin dostal nad Massu, ale k postupu mu ještě chybělo pár setin. To byl Bottasův poslední pokus, Massa už ani nedokončil další kolo a bylo jisté, že do Q3 se nepodívá ani jeden vůz Williamsu. Závěrečný pokus nevyšel ani Buttonovi a ani jezdcům Haasu. Po Q2 tedy vypadli V. Bottas, E. Gutiérrez, J. Button, F. Massa, R. Grosjean a K. Magnussen. Do Q3 postoupili jezdci šesti týmů, Alonso se do Q3 dostal podruhé v řadě. 

Pak se již mohl rozpoutat boj o pole position, do kterého jako první vyrazil Daniel Ricciardo. Lewis Hamilton ale týmu z boxové uličky oznámil problém s motorem! Mechanici Mercedesu sprintovali z opačného konce uličky, aby vítěze loňské kvalifikace co nejdříve dostali zpět do garáže.

Pak Ricciardo předvedl skutečnou rychlost vozu RB12 a fantastické kolo s časem 1:13.622s. Druhý Rosberg potřeboval někde najít 3 desetiny sekundy. Ve chvíli, kdy Rosberg protínal cílovou čáru, se Hamiltonův vůz vracel na trať. Vettel s Räikkönenem se zatím zařadili na třetí a čtvrté místo, na Ricciarda ztratili přibližně vteřinu.

Hamilton musel všechno vsadit na jedno rychlé kolo, které mu stačilo pouze k třetímu místu. Rosberg svůj čas zlepšil, ale na Ricciarda to nestačilo! Pole position tedy patří australskému jezdci Red Bullu, vedle něj zítra odstartuje Nico Rosberg a za ním Lewis Hamilton se Sebastianem Vettelem. Ricciardo do Q3 postoupil na super-měkkých (červených) pneumatikách, takže zítra by mohl na trati vydržet déle než jeho soupeři. Ferrari nebylo schopné konkurovat dvěma nejrychlejším týmům a Kimi Räikkönen se kvůli penalizaci přesouvá ze šestého místa na jedenácté.

  Jezdec Tým Čas Ztráta
1 Ricciardo Red Bull 1:13.622
2 Rosberg Mercedes 1:13.791 0.169
3 Hamilton Mercedes 1:13.942 0.320
4 Vettel Ferrari 1:14.552 0.930
5 Hulkenberg Force India 1:14.726 1.104
6 Räikkonen Ferrari 1:14.732 1.110
7 Sainz Toro Rosso 1:14.749 1.127
8 Perez Force India 1:14.902 1.280
9 Kvjat Toro Rosso 1:15.273 1.651
10 Alonso McLaren 1:15.363 1.741
11 Bottas Williams 1:15.273  
12 Gutierrez Haas 1:15.293  
13 Button McLaren 1:15.352  
14 Massa Williams 1:15.385  
15 Grosjean Haas 1:15.571  
16 Magnussen Renault 1:16.058  
17 Ericsson Sauber 1:16.299  
18 Palmer Renault 1:16.586  
19 Haryanto Manor 1:17.295  
20 Wehrlein Manor 1:17.452  
21 Verstappen Red Bull 1:22.467  
22 Nasr Sauber bez času