Daniel Ricciardo vyhrál kvalifikaci na VC Monaka!
Velká cena Monaka - kvalifikace
Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Monaka! Z úst jezdců jsme mohli v uplynulých dnech několikrát slyšet, že rychlost v kvalifikaci může být v Monaku důležitější než samotný závod, protože v Monte Carlu se přejíždí opravdu velmi těžko a jezdci zpravidla odjedou celý závod s jedinou výměnou pneumatik. Možná můžeme oponovat, protože v neděli má být v Monaku pršet, ale i tak si dnes užijeme jezdce a vozy F1 na hranici svých možností a jen pár centimetrů od svodidel.
Následující hodina může být o to dramatičtější, že nejvýkonnější motor není pro Mercedes v klikatém Monte Carlu tak velkou výhodou, jako na tratích s dlouhými rovinkami. Ve druhém tréninku patřilo nejrychlejší kolo Danielu Ricciardovi z Red Bullu a dnes dopoledne byl nejrychlejší Sebastian Vettel z Ferrari. Pirelli dovezlo do Monaka nový typ pneumatiky, ultra-měkkou směs označenou fialovým pruhem. Ne všichni jezdci jsou přesvědčeni, že tyto nejměkčí pneumatiky už dokáží stoprocentně využít.
Už první část kvalifikace může být nebezpečná i pro jezdce v nejlepších vozech, protože v ulicích Monte Carla mají jezdci na cestě z boxů nebo do boxů velmi omezené možnosti jak uhnout z cesty soupeři v měřeném kole a okruh je dlouhý jen 3337 metrů, takže vozy se potkávají častěji než na dlouhých okruzích. Krátce před začátkem kvalifikace přišla zpráva, že Ferrari muselo Kimimu Räikkönenovi neplánovaně vyměnit převodovku a Fin tedy na startu přijde o 5 míst. V knížectví ležícím na pobřeží Středozemního moře je před začátkem kvalifikace 22°C, povrch asfaltu má 40°C.
Ještě před zhasnutím červeného světla na konci boxové uličky se k semaforu postavil jeden z jezdců Manoru, čímž nepotěšil jezdce za ním, ale na trati rychle uvolnil cestu. Nabuzeným jezdcům z nejlepších týmů to ale nebylo nic platné, za pár vteřin se z motoru Felipeho Nasra začal valit kouř, sauber zůstal odstavený na trati a trénink musel být přerušen červenou vlajkou.
Na trať se pak okamžitě vrátili všichni kromě Fernanda Alonsa a jezdců Red Bullu, kteří chtěli chvíli počkat. Na vrcholu tabulky se objevily jména závodníků ze středu pole, jezdci Ferrari a Mercedesu se rozhodli pro 2 zahřívací kola. Nico Rosberg s Lewisem Hamiltonem pak překonali hranici 1:15s, Sebastian Vettel se zařadil na třetí místo se ztrátou 4 desetin sekundy, Kimi Räikkönen měl smůlu na provoz na trati a zařadil se až za Daniila Kvjata a Jensona Buttona. To však nebylo vše, jezdci pokračovali v jízdě a ve vylepšování svých časů spolu s postupným zahříváním pneumatik.
6 minut a 34 sekund před koncem Q1 se časomíra musela opět zastavit, Max Verstappen nezvládl šikanu vedle bazénu, se zlomeným závěsem kola naboural do svodidla a na trati po něm zůstalo velké množství úlomků předního křídla. Vítěz VC Španělska měl automaticky jisté vypadnutí v Q1.
Bez Verstappena a Nasra zůstávala 4 nepostupová místa, z nichž se chtěli dostat Jolyon Palmer, Pascal Wehrlein, Rio Haryanto a Daniel Ricciardo. Australan ještě neměl měřené kolo. Na posledním postupovém místě se držel Marcus Ericsson a nad ním Kevin Magnussen s jezdci Haasu. Ricciardo se bezpečně zařadil na čtvrté místo a výše se přesunuli i Romain Grosjean s Estebanem Gutiérrezem. Ericssonovi ani Palmerovi se to nepodařilo, a tak bylo o vypadávajících rozhodnuto. Do Q2 nepostoupili M. Ericsson, J. Palmer, R. Haryanto, P. Wehrlein, M. Verstappen a F. Nasr.
I před odstartováním Q2 se stálo na výjezd z boxové uličky v řadě, na trať spěchali všichni kromě jezdců Williamsu.
Na vrchol tabulky nejrychlejších kol se po pár minutách dostal Hamilton následovaný Rosbergem, Ricciardem a Vettelem. Räikkönen až pod Kvjatem a Sainzem a do první desítky se ještě vešli Hülkenberg, Alonso a Pérez. Vypadnutí hrozilo Buttonovi, Grosjeanovi, Gutiérrezovi a Magnussenovi. Kamera pak sledovala Bottasovu jízdu na 12. místo, k postupu se potřeboval zlepšit o více než 0.2 sekundy.
Bottas ještě klesl, když se Massa zařadil na 11. místo. Dalším kolem se Fin dostal nad Massu, ale k postupu mu ještě chybělo pár setin. To byl Bottasův poslední pokus, Massa už ani nedokončil další kolo a bylo jisté, že do Q3 se nepodívá ani jeden vůz Williamsu. Závěrečný pokus nevyšel ani Buttonovi a ani jezdcům Haasu. Po Q2 tedy vypadli V. Bottas, E. Gutiérrez, J. Button, F. Massa, R. Grosjean a K. Magnussen. Do Q3 postoupili jezdci šesti týmů, Alonso se do Q3 dostal podruhé v řadě.
Pak se již mohl rozpoutat boj o pole position, do kterého jako první vyrazil Daniel Ricciardo. Lewis Hamilton ale týmu z boxové uličky oznámil problém s motorem! Mechanici Mercedesu sprintovali z opačného konce uličky, aby vítěze loňské kvalifikace co nejdříve dostali zpět do garáže.
Pak Ricciardo předvedl skutečnou rychlost vozu RB12 a fantastické kolo s časem 1:13.622s. Druhý Rosberg potřeboval někde najít 3 desetiny sekundy. Ve chvíli, kdy Rosberg protínal cílovou čáru, se Hamiltonův vůz vracel na trať. Vettel s Räikkönenem se zatím zařadili na třetí a čtvrté místo, na Ricciarda ztratili přibližně vteřinu.
Hamilton musel všechno vsadit na jedno rychlé kolo, které mu stačilo pouze k třetímu místu. Rosberg svůj čas zlepšil, ale na Ricciarda to nestačilo! Pole position tedy patří australskému jezdci Red Bullu, vedle něj zítra odstartuje Nico Rosberg a za ním Lewis Hamilton se Sebastianem Vettelem. Ricciardo do Q3 postoupil na super-měkkých (červených) pneumatikách, takže zítra by mohl na trati vydržet déle než jeho soupeři. Ferrari nebylo schopné konkurovat dvěma nejrychlejším týmům a Kimi Räikkönen se kvůli penalizaci přesouvá ze šestého místa na jedenácté.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | |
1 | Ricciardo | Red Bull | 1:13.622 | |
2 | Rosberg | Mercedes | 1:13.791 | 0.169 |
3 | Hamilton | Mercedes | 1:13.942 | 0.320 |
4 | Vettel | Ferrari | 1:14.552 | 0.930 |
5 | Hulkenberg | Force India | 1:14.726 | 1.104 |
6 | Räikkonen | Ferrari | 1:14.732 | 1.110 |
7 | Sainz | Toro Rosso | 1:14.749 | 1.127 |
8 | Perez | Force India | 1:14.902 | 1.280 |
9 | Kvjat | Toro Rosso | 1:15.273 | 1.651 |
10 | Alonso | McLaren | 1:15.363 | 1.741 |
11 | Bottas | Williams | 1:15.273 | |
12 | Gutierrez | Haas | 1:15.293 | |
13 | Button | McLaren | 1:15.352 | |
14 | Massa | Williams | 1:15.385 | |
15 | Grosjean | Haas | 1:15.571 | |
16 | Magnussen | Renault | 1:16.058 | |
17 | Ericsson | Sauber | 1:16.299 | |
18 | Palmer | Renault | 1:16.586 | |
19 | Haryanto | Manor | 1:17.295 | |
20 | Wehrlein | Manor | 1:17.452 | |
21 | Verstappen | Red Bull | 1:22.467 | |
22 | Nasr | Sauber | bez času |