René Arnoux populárním vítězem v Pau
Motorsport před 40 lety - 23. díl
V pyrenejském Pau se stalo skutečností, co již minulý závod formule 2 na Salzburgringu naznačil: vyhrál René Arnoux a Francie měla novou hnězdu na obzoru...
Čím je pro formuli 1 velká cena Monaka, to pro mistrovství Evropy F2 desetiletí byla honička ulicemi města Pau. O 19 startovních míst se roku 1976 v kvalifikaci přelo 28 pilotů. Díky "důležitosti podniku" mezi nimi byla i dvě velká francouzská jména: sponzor Gitanes sáhl hluboko do kapsy a zaplatil týmu Freda Operta za start jezdců F1 Jeana-Pierra Jariera a Jacquese Laffita.
Mistr Evropy roku 1973, Jarier se kvalifikoval jako šestý, úřadující šampion F2, Laffite jako třetí. Oba ovšem nestačili na výborně nastavené Martini-Renault Patricka Tambaye a René Arnouxe. Třetí čas zajel Jabouille a pátý Leclére. Šesti dominujícím Francouzům následovali Italové Flammini, Martini a Colombo. Zajímavý jezdec se ale postavil na 10. místo: díky jakési kooperaci organizátorů závodů Troix Riviéres a Pau směla ve Francii hostovat kanadská senzace Gilles Villeneuve. Lídr severoamerického šampionátu F-Atlantic pro tento závod dostal k dispozici March-Hart týmu Rona Dennise.
Nejlepší start do 36. Grand Prix Automobile de Pau vyšel Tambayovi, který prvním kolem vedl Leclera, Arnouxe, Flamminiho, Jabouilleho, Laffita a Jariera. Největší bojovnost ukázali Arnoux a Laffite a po třetině honičky ulicemi jim patřily pozice dvě a tři. Lídr Tambay se s tlakem svého kolegy vypořádal zle: na svažující zatáčce za Fochovým monumentem uklouzl do svodidel a poničil si zadní spoiler. Od té doby si René Arnoux pádil jak pro vítězství, tak i pro vedení v celkové tabulce. Laffite ho nikdy nedokázal opravdu vážně ohrozit. Třetí skončil Jabouille před Jarierem. Protože oba aktuální jezdci F1 nesměli bodovat, připadly další bodovaná místa Martinimu, Ribeirovi, Ludwigovi a Kottulinskimu.
A Gilles Villeneuve? Zatím neměl dost času, aby se v Evropě náležitě "předvedl": po 13 kolech odstavil svůj vůz s přehřátým motorem.
Několik týmů formule 1 se již týden před velkou cenou Švédska nacházelo u testů v Anderstorpu. Za nepřítomnosti Ferrari byl nejrychlejší James Hunt (McLaren) před Johnem Watsonem na novém Penske-Ford PC4. Nové šasi "JPS14" měl k dispozici i Mario Andretti. Američan svůj Lotus 77 ovšem zničil těžkou nehodou, když před šikanou smetl několik záchytných plotů a vrazil do svodidla. Jeden z kůlů ho udeřil do hlavy tak, že byl na čas v bezvědomí. Mario se měl příští víkend ve Švédsku přesto postarat o malou senzaci...
Zlé zprávy měl Frank Williams pro domácího Connyho Anderssona: sponzor Walter Wolf se rozhodl, že příští víkend neobsadí osiřelý Ickxův kokpit (kvůli startu v Le Mans) a že v Anderstorpu tedy nasadí jen jediný vůz pro Lecléreho. 36letý Švéd Andersson si tedy na svůj debut ve formuli 1 ještě musel počkat...
Vítěz monacké GP pro vozy formule 3, Bruno Giacomelli se nacházel ve výborné formě a vyhrál i následující závod Britského šampionátu BP-Visco v Silverstone. Ital se prosadil před Stephenem Southem, Mike Youngem, Ianem Fluxem, Tony Dronem a Rupertem Keeganem.
V Německu jela formule 3 o body na letišti ve Wunstorfu. Zvítězil tam Švéd Ulf Svensson před domácím Wernerem Kleinem a Dánem Ole Vejlundem. Za pozastavení stojí, že zatímco ve Velké Británii dominovaly vozy March, obsadily v Německu první tři místa výrobky konkurenta Ralt.
Starší bratr Jodyho Schecktera, Ian zcela ovládl dění v Jihoafrickém mistrovství formule Atlantic (tato třída tam nahradila formuli 1). Z dosavadních šesti podniků jeho Lexington-March-Ford 76B čtyři vyhrál. Ostatní dva triumfy připadly Roy Klomfassovi (Gunston-Ralt RT1) a třetí místo v tabulce držel čtyři závody před koncem sezony díky třem druhým místům Dave Charlton (Modus).
Úvod závodu F2 v Pau: Tambay ještě vede před Leclérem a Arnouxem.
Nová hvězda formule 3: Bruno Giacomelli.
Byl doma třídou sama pro sebe, v Evropě se ale prosadit nedokázal: Ian Scheckter na jeho voze formule Atlantic.