Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

F2 v Rouenu - Francouzi poraženi na domácím terénu

F2 v Rouenu - Francouzi poraženi na domácím terénu

Motorsport před 40 lety - 26. díl

V Hockenheimu se koncem června 1976 rychle balilo, na účastníky Evropského šampionátu formule 2 totiž již další víkend čekal závod na klasické trati v Rouenu. Ke Grand Prix de Rouen-Les Essarts přicestovalo 30 jezdců dobře vědouc, že se třetina z nich do závodu nemůže kvalifikovat.

Je paradoxem, že se továrním jezdcům "národních" vozů Elf a Martini právě ve Francii nedařilo demonstrovat podobnou převahu, jako v minulých podnicích. Brazilec Alex Ribeiro postavil svůj March-BMW na pole-position a druhý Mosleyův tovární jezdec Maurizio Flammini zajel pátý čas. Svěřenci Tica Martiniho, Patrick Tambay a René Arnoux zabrali startovní pozice dvě a čtyři, Michel Leclére byl na Jabouilleho Elfu-Renault šestý a sám šéf Jabouille jen osmý. Důvodem pro to bylo, že trať v Rouenu sedla i několika jezdcům užívajících vozů Chevron. Hostující Tom Pryce kvalifikoval Opertův exemplář na třetí místo a Hans Binder, který ve zlém opustil dezolátní Squadru Osella, pro sedmou pozici.

Za zmínku stojí, že mezi nekvalifikovnými byl i Bill Gubelmann. Američan zajel jen 27. čas a proto ještě v sobotu večer svůj starý March 742 naložil a vydal se směrem anglického Mallory Parku, kde se v neděli chtěl zúčastnit závodu mistrovství ShellSport5000. Pokračování této nešťastné historky naleznete dále dole...

Alex Diaz Ribeiro, jehož vitální sponzoři měli plnit Mosleyovu kasičku i příští sezonu ve formuli 1, vystartoval dobře a ujal se vedení. Defekt elektriky jeho vozu jej ale vyřadil a daroval tak první místo René Arnouxovi. Také Francouze ale začalo zlobit zapalování a ztratil naděje zastávkou v boxech. V čele se tedy najednou objevil Maurizio Flammini. Ital se ale musel bránit útokům motivovaného Tambaye. Patricka ovšem zradil motor a Jabouille, který od něj zdědil druhé místo, nedokázal po zbytek závodu Flamminiho vážně ohrozit!

Třetí místo obsadil výborný Giancarlo Martini v Minardiho Marchi-BMW a i Keijo Rosberg konečně dokázal obsadit s pohledným ToJ-BMW špičkovou pozici. Zbývající body připadly Roberto Marazzimu (CAR-Chevron) a Ingo Hoffmannovi (Kauhsen-March). Pryce a Binder závod nedokončili.

V rámci tohoto podniku nastoupili i borci národní formule-Renault. Jednalo se o šestý závod sezony a pošesté se jmenoval vítěz Alain Prost. Také silnější třída Super-Renault měla roku 1976 jasného dominátora: Didier Pironi vyhrál v Rouenu již osmý závod za sebou! Cesta obou těchto juniorů směrem F1 byla jasně předznamenána - o to se měla postarat příkladná podpora koncernu elf.

Na rychlém Österreichringu (dnes se na stejném areálu krčí jeho kastrovaná verze jménem Red Bull-Ring) se jel pátý závod mistrovství světa značek a dominující Martini-Porsche bylo opět poraženo! V tréninku napověděli tovární jezdci Porsche Jacky Ickx a Manfred Schurti mnoho o rozpoložení sil, když byli o téměř 4 sekundy rychlejší, než  druhý kvalifikace, soukromý Porsche 934 Egona Evertze a Lea Kinnunena. Nejrychlejší z vozů BMW, polotovární Alpina 3.0CSL Ronnieho Petersona, Haralda Grohse a Hugha de Fierlanta již ztrácel 5,5 sekundy. Jako čtvrtý se kvalifikoval Schnitzer-BMW lokálního matadora Dietera Questera, kterému vedení mnichovských do kokpitu přidalo Gunnara Nilssona.

První polovinu šestihodinového závodu vedli Ickx a Schurti bez jakýchkoliv problémů, zastavil je ale ohnutý ventil. Jasné vedení od nich převzal podobný Porsche 935 týmu Kremer, ve kterém se snažili Derek Bell a Vern Schuppan.  40 minut před cílem se této posádce ovšem rozbilo dmychadlo. Protože byl v té době rychlejší BMW Ronnieho Petersona již také "z kola ven", zdědili "Quastl" Quester a Gunnar Nilsson hezké vítězství před značkovými kolegy Fitzpatrickem a Walkinshawem.

Jen tak na okraj: společně se spolujezdcem Dieterem Schmiedem byl jako jedenáctý hodnocen Porsche 934 jistého Karla Oppitzhausera. Málo známý Rakušan se měl brzy pokusit o štěstí ve formuli 1...

Svůj nejdůležitější podnik roku absolvovala německá DTM na věhlasném Norisringu. Silnou divizi vyhrál Bob Wollek na Porsche 934 bratří Kremerů před Reinhardtem Stenzelem a Clemensem Schickentanzem. Třída do dvou litrů patřila Fordům Escort RS stáje Zakspeed. Prosadil se mladý Klaus Ludwig před kolegy Hansem Heyerem a Peterem Henningem. 

V Monze pořádali svůj známý podnik formule 3 "Lotteria di Monza". Důležitý závod vyhrál objev roku Riccardo Patrese. Za mladíkem z Padovy dojeli Andersson, Hayje, Mantova, Bosoni a Regailo.

Novinky z formule 1:

Týden před velkou cenou Francie se zdálo být jisté, že Guy Ligier poprvé nasadí dva vozy. Druhý Ligier měl "doma" vedle Jacquese Laffita pilotovat Jean-Pierre Jarier. Manažeři Shadowu Rees a Oliver zuřili. Současně ale rozhodli, že v takovém případě bude Jackie Oliver slavit návrat do kokpitu.

V týmu Shadow ovšem neměli jen zlé zprávy. Majitel Don Nichols konečně našel hlavního sponzora: od velké ceny Německa jím měl být výrobce cigarillos z Kielu, Villiger.

Chrise Amona ještě pořád trápily po nehodě v Anderstorpu bolesti zad a Mo Nunn hodlal do jeho Ensignu v Le Castelletu posadit Lellu Lombardiovou - samozřejmě za tučné podpory Café Lavazza...

Týmy F1 ve Francii již týdem před Grand Prix pilně testovaly. Nejrychlejším časem překvapil doposud slabý Brabham-Alfa Carlose Paceho. Za ním se zařadili James Hunt, Mario Andretti a i John Watson znovu potvrdil, že je jeho nový Penske povedeným vozíkem. Nepříliš spokojeni byli u Ligieru, kde Laffite a "nováček" Jarier pokulhávali za konkurencí.

Svého "černého bastarda" formule 2 s přeplňovaným motorem F1 znovu testoval i Renault. Jabouille používal ale jen kratší verzi okruhu Paula Ricarda a proto se jeho časy zatím nedaly s konkurencí porovnat.

V Mallory Parku se jel sedmý závod mistrovství ShellSport5000, čímž bychom se dostali zpět k "nakousnuté" story Billa Gubelmanna.   Podnik znovu ovládl výborný David Purley na jeho Lec-Chevronu formule 5000, zatímco jeho velký soupeř Damien Magee odpadl hned úvodem. Další bodovaná místa obsadili Keith Holland (Lola-Chevrolet), Val Musetti (March-Ford), Divina Galicová (Surtees-Ford), Tony Rouff (Boxer-Ford) a Norman Dickson (Modus-Ford).

Výsledek závodu ale putoval trochu do pozadí kvůli těžké nehodě, po které musel být závod přerušen. Bill Gubelmann, který se kvalifikoval v neděli ráno, držel úvodem dobré sedmé místo, tlačilo se na něj ale několik mnohem rychlejších vozů F1. Když ho v sekci Esses předjel Mike Wilds (Shadow DN3), tak Američan zavadil o jeho zadní kolo. Oba letěli do bariéry, kde Wilds svůj monopost F1 zcela zničil, sám ale zůstal nezraněn. Gubelmann skončil na stejném místě, ale po několika přemetech, při kterých si přivodil vážná zranění hlavy. V kritickém stavu byl převezen do nemocnice Leicester Royal Infirmary, kde několik týdnů bojoval o přežití. S úspě chem.

Start formule 2 v Rouenu. Vede Ribeiro a za ním se snaží seřadit Tambay, Arnoux, Pryce, Jabouille, Flammini, Leclére, Martini, Binder, Hoffmann, Francia, Marazzi, Rosberg, Cheever a Kottulinski.

Klaus Ludwig (vpravo) patřil roku 1976 mezi nejslibnější talenty Německa. Ve formuli 2 sice neuspěl, v cestovních a sportovních vozech ovšem udělal díru do světa. O 40 let později drží palce synovi Lucovi, který shodou okolností také jezdí za tým Zakspeed. 

Nehoda v Mallory Parku: Wildsův Shadow se za okamžik téměř kolmo zavrtá do bariéry, Gubelmannův March se již nachází v přemetech. V popředí bere zatáčku Galicová.