Jak James Hunt vyhrál během čtyř dní dvě Grand Prix
Motorsport před 40 lety - 27. díl
Červenec 1976 začal pro tým Marlboro-Texaco-McLaren a jeho pilota Jamese Hunta výborně: ve čtvrtek před velkou cenou Francie vydala FIA oficiální telex, ve kterém oznámila své rozhodnutí ohledně odvolání McLarenu proti diskvalifikaci ve Španělsku. K všeobecnému překvapení byla penalizace obou diskvalifikovaných vozů (Huntův McLaren byl příliš široký a Laffiteho Ligier měl zadní spoiler příliš vzadu) kvůli "nicotnosti přestupku" pozměněna. Oba jezdci zůstali v hodnocení, jen týmy musely zaplatit pokutu 3000 dolarů. James Hunt byl tedy znovu ustanoven coby vítěz Jaramy a dotáhl tím rivala Laudu naráz o 12 bodů. Politické divadélko F1 mělo další skandál a napětí mezi týmy McLaren a Ferrari stoupalo...
Toto rozhodnutí šlo ruku v ruce se znovu nalezenou konkurenceschopností McLarenu. Malá změna na v posledních závodech pomalém M23 udělala z Huntova vozu opět vážného soupeře Scuderie Ferrari a "Superstar" to ihned demonstroval nejrychlejším časem kvalifikace v Le Castelletu. Byl o neuvěřitelných 7 desetin rychlejší, než překvapený Lauda. Za oběma velkými rivaly se kvalifikovali Depailler, Regazzoni, Pace, Peterson, Andretti, Scheckter a Reutemann. Jean-Pierre Jarier se ve své domácí Grand Prix přeci jen nepředsatvil ve druhém Ligieru. Právníci Shadow Guy Ligierovi ukázali Francouzovu platnou smlouvu s americkým týmem a poradci Ligierovi na to radili, ponechat Jariera Shadowu.
Na ultramoderním okruhu výrobce aperitivů Paula Ricarda smělo do závodu startovat 26 jezdců, mezi které se konečně dokázali vtěsnat i smolaři Pescarolo (soukromý Surtees) a Guy Edwards (Hesketh). Mo Nunn nenahradil zraněného Amona Lombardiovou, ale Patrickem Nevem. Vedle obou vozů týmu RAM (Kessel a Magee) museli v neděli přihlížet i Hoffmann (Copersucar) a Ertl (Hesketh) - to ovšem Rakušanovi nezabránilo v tom, aby do závodu nevyrazil ilegálně!
Niki Lauda vystartoval v neděli jako raketa a během prvních osmi kol odebíral druhému Huntovi kolem sekundy na kolo. James ovšem již v první zatáčce pozoroval, že Ferrari 312T2 před ním ztrácí nějakou kapalinu. Také diváci mohli jasně vidět, že Lauda za sebou táhl jemný pruh kouře a v devátém kole měli všichni jisto: rakušanův dvanáctiválec se zadřel! Hunt měl od té doby za sebou jen Ferrariho dvojku Regazzoniho a pádil nezadržitelně směrem vítězství. Pomohla mu i skutečnost, že se po 17 kolech ze stejného důvodu zbavil i druhého rudého soupeře.
Pro druhé místo si dojel nejlepší z domácích jezdců, Patrick Depailler. Za ním bavila fandy po dlouhé fáze podniku skupina ve složení Scheckter-Peterson-Watson-Pace bojující o třetí místo. Peterson musel nakonec odstoupit a i Scheckter ztrácel výkon motoru. Poslední místo na stupínku vítězů si tedy vybojoval o vtěřinku před Pacem John Watson. Mario Andretti byl hodnocen jako pátý, Scheckter jako šestý.
Jednalo se tedy o "černý víkend" pro Laudu a Ferrari. Nebylo ale ještě dlouho důvodu k panice, Nikiho bodový náskok byl totiž i po Le Castelletu více než uklidňující: skóre znělo Lauda 52, Hunt 26.
Ani velká cena Francie se ale neobešla bez diskvalifikace. Tentokrát to byl nový Penske PC4 Johna Watsona, jehož křídlo bylo montováno o 1,5cm příliš vysoko. Ir tedy na čas vyletěl z klasifikace. Roger Penske samozřejmě podal odvolání...
Další novinky z formule 1:
- Walter Wolf rozhodl, že od příští velké ceny bude nasazovat již jen jeden z jeho Heskethů, o jejichž přípravu se staral Frank Williams. "Obětován" byl Michel Leclére a to napříč tomu, že jistě nepodával horší výsledky, než jednička Ickx a právě dojel 13. v Le Castelletu. Ani Ickx ale neměl v rozhádané organizaci Wolf/Williams trvající budoucnosti: stáj opustil po nekvalifikaci v Brands Hatch a jediný vůz řídil ve zbývajících evropských závodech Merzario. Až v zámoří zase nastoupily dva tmavomodré monoposty s kanadskou vlajkou...
- I když Patrick Néve v Le Castelletu coby náhrada za Chrise Amona příliš nepřesvědčil, plánoval s ním Mo Nunn údajně další čtyři velké ceny se starším modelem Ensign N174.
- Apropos Ensign: pro velkou cenu Velké Británie sehnal Mo Nunn velkého sponzora. Amonův vůz měla podpořit banka National City, hlavní sponzor Penskeho jediného vozu a občasný mecenáš marche Ronnieho Petersona.
- Pořadatel nadcházející velké ceny v Brands Hatch přijal přihlášky dvou žen! Málo zkušená Divina Galicová se chtěla pokusit o kvalifikaci ve Whittingově starém Surteesovi TS16, se kterým se celkem dobře bila v národním mistrovství ShellSport5000. Svůj návrat do formule 1 hodlala slavit Lella Lombardiová: pro závody v Anglii, Německu a Rakousku si zajistila kokpit druhého RAM-Brabhamu.
- V nejvyšší třídě chtěl brzy debutovat i jezdec F3 a F2, Alessandro Pesenti-Rossi. Rodák z italského Bergama si právě za podpory svého dlouholetého sponzora Gulf koupil od Kena Tyrrella šasi Mk. 007, do kterého hodlal zabudovat nový agregát Cosworth DFV.
Start v Le Castelletu: Niki Lauda právě převzal vedení před Huntem, Depaillerem, Regazzonim, Petersonem a Laffitem. Úplně vzadu jede "ilegální" Harald Ertl, jehož Hesketh zůstal po 4 kolech se zlomenou poloosou stát.
2702 - Zvrat sezony? James Hunt projíždí jako vítěz cílem velké ceny Francie.
Zvrat sezony? James Hunt projíždí jako vítěz cílem velké ceny Francie.
Walter Wolf a Frank Williams prožívali katastrofální společnou sezonu 1976. Od příští velké ceny rozhodli nasazovat již jen jeden z jejich "Wolf-Williamsů FW05" (čti Hesketh 308C).