Ze vzrušující kvalifikace vyšel vítězně Hamilton
Velká cena Rakouska - kvalifikace
Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Rakouska! F1 opět zavítala na okruh Red Bull Ring, který je dlouhý pouze 4.3 kilometru a má 9 zatáček. Průjezd každé jedné z nich bude o to důležitější, protože o pořadí na startu může rozhodnout každá setina sekundy. Red Bull Ring patří k okruhům, které výborně prověří i pohonné jednotky, důležitý bude hrubý výkon i efektivita hybridních systémů. Trať má nový asfaltový koberec a ve více zatáčkách i nové vysoké žluté obrubníky, které jezdce nutí dodržovat hranice trati. Na kontakt s nimi včera dvakrát doplatil Max Verstappen. Mezi klasickými nízkými obrubníky a vysokými žlutými jsou položeny ještě červené, které by neměly být tak nebezpečné, ale možná právě agresivní jízda přes ně způsobila havárii Nica Rosberga v dnešním dopoledním tréninku. Němcovu vozu se zlomil závěs levého zadního kola, přesnou příčinu zatím neznáme. Během havárie se poškodila převodovka a musela být vyměněna za novou, takže Rosberg přijde na startu závodu o 5 míst. Převodovku muselo měnit i Ferrari ve voze Sebastiana Vettela, takže dostane stejný trest.
Pirelli do Rakouska přivezlo i svou letošní novinku, ultra-měkké pneumatiky, které zřejmě každý jezdec využije k zajetí svého nejrychlejšího kola.
Q1 muselo vypadnout 6 jezdců a nejméně trpělivosti méli jezdci Sauberu, Renaultu, Manoru a Haasu. Hamilton své první měřené kolo zajel za 1:07.014s, čímž pokořil dosavadní kvalifikační rekord tohoto okruhu, který dosud patřil Rubensu Barrichellovi. Rosbergův vůz ještě mechanici skládaly v garáži. Felipe Massa ztratil na Hamiltonův čas téměř půl sekundy.
Rosbergův vůz byl připravený včas a Němec v něm s přehledem překonal Hamiltona, který vzápětí klesl i pod Vettela. Postup si snadno zajistili i Verstappen, Bottas, Räikkönen a Massa. Sergio Pérez oznámil týmu selhání závěsu kola, ale na kontě už měl poměrně dobrý čas. 4 minuty před koncem první části kvalifikace byl na prvním nepostupovém místě Grosjean následovaný Kvjatem, Ericssonem, Wehrleinem, Nasrem a Haryantem.
Ruský jezdec Toro Rosso nejspíš podlehl tlaku. V osmé zatáčce se nechal vynést daleko na obrubník, zlomil se mu závěs kola a čekala ho dlouhá a nepříjemná cesta do vnitřní bariéry a dále až do další bariéry za devátou zatáčkou. Ani není třeba zdůrazňovat, že jeho vůz byl naprosto nepojízdný. Během přerušení způsobeného červenou vlajkou Pérez potvrdil, že ani on se už do kvalifikačních bojů nevrátí. Ještě před Kvjatovou chybou se z nepostupových míst dostal Grosjean a překvapivě i Wehrlein, který se v tabulce objevil na deváté příčce. Jezdcům ale ještě zůstával čas na jedno měřené kolo.
Než byly vozy vypuštěny na trať, její teplota kvůli zamračenému počasí klesla o 4°C. O další kolo měli zájem všichni kromě osmi nejrychlejších, Pérez a Kvjat už vyjet nemohli. Carlosu Sainzovi ale téměř okamžitě po opuštění boxové uličky selhala technika a vůz musel nechat na trávníku vedle trati. Žlutá vlajka způsobila, že jezdci už nedostali příležitost zlepšit své nejlepší časy, takže Sainzovi zůstalo místo v Q2. Ze 17. a 18. místa vypadli jezdci Renaultu Kevin Magnussen a Jolyon Palmer, pod nimi skončili R. Haryanto, K. Kvjat, M. Ericsson a F. Nasr.
Bez Péreze a Kvjata zůstala v Q2 pouze 4 nepostupová místa. Favoritem na vypadnutí byl nečekaný účastník druhé části kvalifikace, Pascal Wehrlein z Manoru, jenže kartami ještě mohl zamíchat déšť, který se podle meteorologů blížil k okruhu. Jezdci i proto spěchali se zajetím co nejlepšího kvalifikačního kola a oba piloti Mercedesu překonali hranici 1:06.5s. Ferrari trochu zariskovalo a Vettela poslalo na trať na super-měkkých pneumatikách. Němec se zařadil na třetí místo tabulky a zítra tak do závodu odstartuje na odolnějších pneumatikách označených červeným pruhem. Räikkönen se na červené sadě dostal na sedmé, Verstappen páté a Ricciardo čtvrté místo.
Mercedes se pokusil zareagovat na strategický tah svých soupeřů, ale když jeho vozy opustily boxovou uličku s červenými pneumatikami, začaly na trať dopadat první větší dešťové kapky. Pokud tedy zítra bude "suchý" start, bude Mercedes startovat na jiném typu pneumatik jako jeho soupeři. Vypadli Esteban Gutiérrez, velmi spokojený Pascal Wehrlein, mnohem méně spokojený Romain Grosjean a Fernando Alonso, který se se omylem pokusil postoupit na pneumatikách z Q1.
Deset jezdců tedy čekala Q3 na mokré trati. Pozvaní byli jezdci Mercedesu, Red Bullu, Ferrari, Williamsu, Nico Hülkenberg z Force India a Jenson Button z McLarenu. Dešťový mrak pokračoval ve své pouti a jezdci na trať vyrazili na pneumatikách do přechodných podmínek, označených zeleným pruhem.
Po první sérii kol se na vrcholu tabulky objevilo jméno čtyřnásobného mistra světa, ale jezdci pokračovali v jízdě a využívali ubývajícího množství vody v ideální stopě. Po druhém kole se na vrcholu objevil Ricciardo a na druhém Rosberg, ale pořadí se neustále měnilo. 4 minuty před šachovnicovou vlajkou byl první Hamilton a druhý Button! Hülkenberg a oba jezdci Williamsu se rozhodli vyměnit pneumatiky za ultra-měkké slicky a konkurence následovala jejich příklad.
Hülkenberg se jako první jezdec na fialové sadě pneumatik dostal na vrchol tabulky, Hamiltonův čas překonal o více než sekundu. Během minuty ho vystřídali Räikkönen i Hamilton, jen aby se Hülkenberg na už zahřátějších pneumatikách vrátil na první místo. Zbývalo už jen jedno kolo! Verstappen se zařadil až pod Hülkenberga, ale vrchol tabulky vzápětí obsadili favorité.
První dvě místa navzdory divokému a mimořádně vzrušujícímu průběhu kvalifikace patří jezdcům Mercedesu a z pole position odstartuje Lewis Hamilton! Nico Rosberg vybojoval druhé místo a Sebastian Vettel čtvrté, oba ale čeká odsunutí o pět míst kvůli výměně převodovek. Nico Hülkenberg se tedy posune z třetího místa na Rosbergovo druhé a pokud nebude potrestán za nezpomalení v místě se žlutými vlajkami, odstartuje po Hamiltonově boku. Druhé nebo třetí místo tedy bude patřit Jensonu Buttonovi!
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | |
1 | Hamilton | Mercedes | 1:07.922 | |
2 | Rosberg | Mercedes | 1:08.465 | 0.543 |
3 | Hulkenberg | Force India | 1:09.285 | 1.363 |
4 | Vettel | Ferrari | 1:09.781 | 1.859 |
5 | Button | McLaren | 1:09.900 | 1.978 |
6 | Raikkonen | Ferrari | 1:09.901 | 1.979 |
7 | Ricciardo | Red Bull | 1:09.980 | 2.058 |
8 | Bottas | Williams | 1:10.440 | 2.518 |
9 | Verstappen | Red Bull | 1:11.153 | 3.231 |
10 | Massa | Williams | 1:11.977 | 4.055 |
11 | Gutierrez | Haas | 1:07.578 | |
12 | Wehrlein | Manor | 1:07.700 | |
13 | Grosjean | Haas | 1:07.850 | |
14 | Alonso | McLaren | 1:08.154 | |
15 | Sainz | Toro Rosso | bez času |
|
16 | Perez | Force India | bez času |
|
17 | Magnussen | Renault | 1:07.941 | |
18 | Palmer | Renault | 1:07.965 | |
19 | Haryanto | Manor | 1:08.026 | |
20 | Kvyat | Toro Rosso | 1:08.409 | |
21 | Ericsson | Sauber | 1:08.418 | |
22 | Nasr | Sauber | 1:08.446 |