Soupeři Williamsu si kupují enormní výhodu
Určí směr vývoje pneumatik pro sezónu 2017.
Technický ředitel Williamsu se obává výhody, kterou mohou jeho soupeři získat testováním pneumatik pro sezónu 2017. Blokování testů menšími týmy bylo dlouho problémem, který už Pirelli letos před velkou změnou pravidel nehodlalo nechat nevyřešený. V dubnu pohrozilo, že pokud nedostane vůz a možnost testovat na reálných okruzích, nepodepíše novou smlouvu a týmy si mohou na poslední chvíli hledat jiného dodavatele. Výsledkem je, že tři bohaté týmy, Mercedes, Ferrari a Red Bull, pomohou Pirelli s testováním. Během sezóny se bude testovat s předloňskými a upravenými loňskými vozy, Pirelli se bude řídit zpětnou vazbou od tří různých týmů a všechna nasbíraná data rozešle i ostatním týmům. Ani to ale nestačí.
"Podle mě je to pro ně enormní výhoda, musíme to brát v úvahu," řekl Pat Symonds v Silverstone, kde Pascal Wehrlein v předloňském Mercedesu testuje nové směsi pneumatik, aniž že by detailněji věděl, co přesně testuje. "I při slepých testech vzniká výhoda. Záleží na vašem názoru, takže můžete vést vývoj pneumatik určitým směrem.
Například když se Lotus staral o testovací vůz Pirelli, nemohl jim poručit, aby udělali takovou nebo takovou pneumatiku. Ale dělo se to, že testovali pneumatiky a po testu řekli, že ta byla dobrá a tamta ne. Pirelli pak přirozeně pokračovalo ve vývoji té "lepší". Nyní může jiný tým zavést vývoj jiným směrem. Pro testující týmy je to výhoda."
Williams se původně také přihlásil do skupiny testujících týmů, ale po analýze nákladů svou nabídku stáhl.
"Začali jsme s designérskými pracemi, ale když se věci začaly vyjasňovat a udělali jsme odhad nákladů, prostě jsme zjistili, že si to nemůžeme dovolit. Pro týmy jako tento je to příliš drahé. Něco hradí Pirelli, ale nepokryje veškeré náklady, a tak si to prostě nemůžeme dovolit. Ze sportovního hlediska to není bůhvíco. Můžete se hodně dozvědět o pneumatikách, ale pouze pokud na to máte dostatek peněz."
Symonds se obává i výhody, kterou budou tyto týmy mít při výběru pneumatik pro první závody sezony 2017. Jezdci si letos sami vybírají 10 sad pneumatik ze tří nabízených směsí, ale Pirelli je pak musí vyrobit a zásilku poslat do místa konání závodu, v případě mimoevropských velkých cen námořní dopravou. Pneumatiky pro letošní Velkou cenu Austrálie se proto vybírali už kolem Vánoc 2015 a Symonds netuší, podle čeho by Williams letos vybíral pneumatiky pro VC Austrálie 2017. Podporuje tedy návrh Pirelli, aby pneumatiky pro prvních pár závodů příští sezony vybralo samo.
První fotky z testování širokých pneumatik by se k nám měly dostat na začátku září, až do začátku letní přestávky se budou testovat pouze prototypy nových směsí. Kvůli širším pneumatikám s větší přilnavostí musí týmy upravit hlavně závěsy svých loňských vozů, aby vydržely vyšší zátěž.
"Podle mě je to pro ně enormní výhoda, musíme to brát v úvahu," řekl Pat Symonds v Silverstone, kde Pascal Wehrlein v předloňském Mercedesu testuje nové směsi pneumatik, aniž že by detailněji věděl, co přesně testuje. "I při slepých testech vzniká výhoda. Záleží na vašem názoru, takže můžete vést vývoj pneumatik určitým směrem.
Například když se Lotus staral o testovací vůz Pirelli, nemohl jim poručit, aby udělali takovou nebo takovou pneumatiku. Ale dělo se to, že testovali pneumatiky a po testu řekli, že ta byla dobrá a tamta ne. Pirelli pak přirozeně pokračovalo ve vývoji té "lepší". Nyní může jiný tým zavést vývoj jiným směrem. Pro testující týmy je to výhoda."
Williams se původně také přihlásil do skupiny testujících týmů, ale po analýze nákladů svou nabídku stáhl.
"Začali jsme s designérskými pracemi, ale když se věci začaly vyjasňovat a udělali jsme odhad nákladů, prostě jsme zjistili, že si to nemůžeme dovolit. Pro týmy jako tento je to příliš drahé. Něco hradí Pirelli, ale nepokryje veškeré náklady, a tak si to prostě nemůžeme dovolit. Ze sportovního hlediska to není bůhvíco. Můžete se hodně dozvědět o pneumatikách, ale pouze pokud na to máte dostatek peněz."
Symonds se obává i výhody, kterou budou tyto týmy mít při výběru pneumatik pro první závody sezony 2017. Jezdci si letos sami vybírají 10 sad pneumatik ze tří nabízených směsí, ale Pirelli je pak musí vyrobit a zásilku poslat do místa konání závodu, v případě mimoevropských velkých cen námořní dopravou. Pneumatiky pro letošní Velkou cenu Austrálie se proto vybírali už kolem Vánoc 2015 a Symonds netuší, podle čeho by Williams letos vybíral pneumatiky pro VC Austrálie 2017. Podporuje tedy návrh Pirelli, aby pneumatiky pro prvních pár závodů příští sezony vybralo samo.
První fotky z testování širokých pneumatik by se k nám měly dostat na začátku září, až do začátku letní přestávky se budou testovat pouze prototypy nových směsí. Kvůli širším pneumatikám s větší přilnavostí musí týmy upravit hlavně závěsy svých loňských vozů, aby vydržely vyšší zátěž.