24 hodin ve Spa: vozy, týmy, jezdci – 1. díl
Komentovaná startovní listina kategorie AM.
Během oficiálních testů na belgickém okruhu 5. července byla zveřejněna první verze startovní listiny 68. ročníku závodu 24 hodin ve Spa-Francorchamps. Zájem o účast v závodě má 29 posádek bojujících v celkovém hodnocení, 25 vozů se objeví se smíšenými a 11 s amatérskými sestavami. Nyní se v třídílném seriálu seznámíte s podrobnějším pohledem na obsazení jednotlivých tříd.
Nejprve si představíme nejméně početnou kategorii amatérů, v níž se schyluje k vyrovnané bitvě soupeřů na předních příčkách.
S přehledem vedoucí trio z týmu AKKA-ASP (Ricci, Beaubelique, Vannelet) dává všanc svůj 24 bodový náskok druhému Ehretovi (č. 333, Rinaldi), vítězi ze Silverstone, jenž v rozšířené a pozměněné sestavě přivítá mj. Marca Seefrieda. Navázat na předchozí úspěch v šest hodin trvajícím klání bude chtít sestava týmu Kessel (č. 888, Zanuttini/Gitlin, Talbot), jimž ve Spa pomůže Nicola Cadei.
Ve hře je celkem padesát bodů, což může zamíchat pořadím této kategorie. S malým odstupem dvou, respektive čtyř bodů, je na čtvrtém místě bratislavské lamborghini se slovensko-polskou posádkou (Konopka, Myszkowski, Lewandowski), které doplní Zdeno Mikuláško.
Aktualizace: hlavní změnou je neúčast jednoho z ferrari týmu Kessel (č. 111). Po přesunu Perela do bentley týmu Parker (č. 30) nezbylo místo na Coopera. Delhez je ve ferrari týmu CMR (č. 41). Počet účastníků však zůstal shodný, neboť toto francouzské ferrari bylo přesunuto ze třídy smíšených posádek mezi amatéry. S pozměněným názvem týmu vystupuje ferrari s číslem 49 (nyní Kaspersky místo AF Corse).
Obě pohárová porsche mají nyní startovní čísla: č. 230 belgické stáje Speedlover a č. 911 ze švýcarského týmu RMS. U švýcarského vozu přišel o místo Ozoux.
Požadavky na účastníky
Kromě vozů GT3 a G3 se závodu mohou zúčastnit také účastníci s pohárovými vozy, kteří spadají do této kategorie. Týmy s technikou z pohárových závodů se dále dělí na dvě další třídy dle nasazeného vozu.
Pod označením Xtracup Class jsou účastníci s vozidly Lamborghini Super Trofeo Huracán anebo Renault RS-01. V současnosti není znám žádný zájemce s touto technikou, byť v březnu byly náznaky v podobě zpestření roštu francouzskými vozy. Kategorie Cup Class je určena pro automobily z Lamborghini Super Trofeo Gallardo, Porsche Cup a Ferrari Challenge.
Shodné podmínky bez ohledu na použitou techniku platí pro sestavení posádky. Tříčlenné sestavy mohou být složeny pouze z držitelů bronzových licencí.
V čtyřčlenné posádce může být maximálně jeden stříbrný pilot. Celková doba jeho účasti nesmí přesáhnout šest hodin, přičemž v každém z šestihodinových úseků závodu (00,00-06,00; 06,01-12,00; 12,01-18,00 a 18,01-24,00) může jet maximálně dvě hodiny.
Systém kategorizace jezdců je blíže popsán Zde.
Vozy, týmy, jezdci
Základní řazení je podle pořadí v abecedě u názvu výrobce, výjimkou budou zvlášť zmínění účastníci s pohárovou technikou. U jednotlivých modelů se nachází odkazy na bližší informace. Případná doplňující poznámka v závorce u typu vozu rozlišuje následující druhy dle podrobnosti informací.
Je-li v závorce samotný odkaz, jedná se stručný popis technických údajů anebo informace v době představení vozu.
Podrobnější informace pod označením Souboj výrobců poskytne odkaz na článek zveřejněný před sezonou MS GT1 v roce 2012. I přes mezisezónní úpravy některých modelů v minulosti se jedná o takřka shodná vozidla třídy GT3, která jsou pilířem této série.
Novější variantu obsáhlejšího popisu pouze závodní verze s uvedením roku vydání představuje označení Vládci asfaltu. Prozatím jediným zástupcem je pouze článek o Nissanu GT-R, jehož součástí je také odkaz k bližšímu popisu civilní verze.
Vzhledem k probíhající obměně vozového parku a prolínání starších a novějších modelů bude u označení vozidla uvedena dvoudílná zkratka vytvářející jedinečné označení. S těmito kódy se budete setkávat také v průběhu sezony, seznam bude na konci článku, v nichž bude použit.
Velké písmeno představuje jméno výrobce (i u víceslovných, např. Aston Martin), výjimkou budou úzce provázaní výrobci a úpravci (např. Mercedes-AMG). Malými písmeny (případně číslicemi) bude uvedeno typové označení, jenž může následovat velké písmeno u variací modelů (např. Gallardo Extenso, též R-EX).
Má-li tým svoji prezentaci na internetu, je v závorce uveden odkaz. Přednostně jsou uvedeny webové stránky, v některých případech se informace nachází pouze na sociální síti (označení FB, G+). Pokud je součástí odkazu poznámka servis, zobrazí se stránka týmu zajišťujícího provoz pro tyto zákazníky.
Audi R8 LMS (2. generace) Ar82 (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Sainteloc Racing (Zde) |
27
|
M.Blanchemain/G.Lallement/V.Hasse-Clot/J.P.Buffin |
Bentley Continental GT3 Bcon (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Parker Racing (Zde) |
30
|
C.Harris/D.Pierce/C.Rosenblad/D.Perel |
Ferrari 458 Italia GT3 F458 (Souboj výrobců: Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Classic & Modern Racing (FB Zde) |
41
|
R.Brandela/T.Buret/M.Petit/B.Delhez |
42
|
E.Mouez/D.Loger/T.Nicolle/S.Debs | |
Kaspersky (s: Zde) |
49
|
A.Moiseev/S.Lémeret/D.Rizzo/R.Aguas |
Kessel Racing (Zde) |
888
|
M.Zanuttini/V.Gitlin/L.Talbot/N.Cadei |
Ferrari 488 GT3 F488
Tým | St.č. | Posádka |
AF Corse (Zde) |
51
|
P.Mann/F.Guedes/R.Mastronardi/M.Cressoni |
Rinaldi Racing (Zde) |
333
|
R.Salikhov/P.Ehret/A.Mattschull/M.Seefried |
Lamborghini Huracán GT3 Lhur (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
ARC Bratislava (Zde) |
69
|
M.Konopka/A.Lewandowski/T.Myszkowski/Z.Mikuláško |
Pohárové vozy: třída Cup
Porsche 911 GT3 Cup Pcup
Tým | St.č. | Posádka |
SpeedLover (FB Zde) |
230
|
P.Richard/W.Meulders/G.Paisse/P.Y.Pâque |
RMS (FB Zde) |
911
|
F.Notari/J.M.Bachelier/Y.Mallegol/H.Blank |
Seznam úspěšných jezdců
Přestože požadavky na jezdce této třídy omezují účast úspěšných pilotů, nalezneme i zde příklady mezinárodně úspěšných závodníků.
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Guedes, Francisco (51) | mistr BES 2014 (Gentlemen) |
Mann, Peter (51) | mistr BES 2015 (AM Cup) |
vítěz 24 hodin v Le Mans 1993 (C1) |
Seriál pokračuje v pátek představením kategorie smíšených posádek.
Doplňující odkazy
Profil Blancpain Endurance Cup (Zde)
V průběhu sezóny aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace vytrvalostní části seriálu BGTS. Tento prestižní podnik je v pořadí čtvrtým závodem z pěti vytrvalostních. Většina účastníků působí právě v této sérii, doplněni jsou příležitostnými zájemci.
Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních. Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Kategorizace jezdců Zde.