FIA upravila zákaz komunikace s boxovou zídkou
Jezdci budou muset komunikovat v boxové uličce.
FIA zareagovala na nečekanou situaci, která vznikla v Silverstone po poruše převodovky Nica Rosberga a upravila omezení radiokomunikace mezi jezdcem a týmem.
Rosbergovu vozu se porouchala převodovka a závodní inženýr svého jezdce okamžitě informoval o problému, co předpisy dovolují. Součástí komunikace ale byla i rada, jak si s problémem poradit a vyhýbat se jízdě na sedmém převodovém stupni. Taková rada je jednoznačně proti pravidlům, ale na druhou stranu je pochopitelné, že inženýr si v takové situaci nemůže dávat pozor na jazyk a spolu s jezdcem myslí pouze na to, jak vůz dostat až do cíle závodu. Stevardi pak Rosbergovi udělili 10 sekundový trest, kvůli kterému přišel o druhé místo a musel se smířit s body za třetí. Mercedes zvažoval podání odvolání, ale nakonec se rozhodl pouze čekat na reakci FIA. Ta se může na první pohled zdát nesmyslná.
"Oznámení problému s vozem a každá zpráva tohoto typu musí obsahovat neodvolatelnou instrukci vjet do boxové uličky kvůli odstranění problému nebo odstoupení ze závodu," píše se v upravené verzi technické direktivy.
To znamená, že kdyby už v Silverstone platila tato pravidla, Rosberg by musel být zavolán do boxové uličky. Takhle velká ztráta času má týmy odradit od pokusů kontaktovat jezdce kvůli vymyšleným problémům s vozem a mezi řečí jim například naznačit, jak změnit nastavení vozu nebo pohonné jednotky.
Ale zatímco jedna část pravidel se zpřísňuje, v jiné oblasti bude FIA shovívavější. Celé omezení radiokomunikace dosud platilo pro vůz mimo garáže a od VC Maďarska se už bude vztahovat pouze na vůz mimo boxovou uličku. Z toho vyplývá, že v boxové uličce neplatí žádná omezení. Teoreticky by tím mělo být dosaženo, že jezdec s problémem automaticky zamíří do boxové uličky, kde bude mít dostatek času na rozhovor se svým inženýrem a provedení úprav v nastavení.
Vozy bychom tedy měli v takových případech často vidět projet boxovou uličkou bez zastavení u mechaniků. Jezdci tím ztratí spoustu času, ale bude to jejich volba (nebo volba týmu) a zároveň se vyhnou 10 sekundové penalizaci, jakou dostal Rosberg. Určitě lákavější možnost, než odstoupení ze závodu, které by je čekalo v minulosti, kdy ještě ve vozech nebyly senzory sbírající telemetrická data a předem oznamující blížící se katastrofu. Jezdci zároveň dostávají možnost radit se s inženýry během běžných návštěv boxové uličky kvůli výměně pneumatik. Jaký bude mít úprava pravidla účinek v praxi, uvidíme již tento víkend během Velké ceny Maďarska.
Rosbergovu vozu se porouchala převodovka a závodní inženýr svého jezdce okamžitě informoval o problému, co předpisy dovolují. Součástí komunikace ale byla i rada, jak si s problémem poradit a vyhýbat se jízdě na sedmém převodovém stupni. Taková rada je jednoznačně proti pravidlům, ale na druhou stranu je pochopitelné, že inženýr si v takové situaci nemůže dávat pozor na jazyk a spolu s jezdcem myslí pouze na to, jak vůz dostat až do cíle závodu. Stevardi pak Rosbergovi udělili 10 sekundový trest, kvůli kterému přišel o druhé místo a musel se smířit s body za třetí. Mercedes zvažoval podání odvolání, ale nakonec se rozhodl pouze čekat na reakci FIA. Ta se může na první pohled zdát nesmyslná.
"Oznámení problému s vozem a každá zpráva tohoto typu musí obsahovat neodvolatelnou instrukci vjet do boxové uličky kvůli odstranění problému nebo odstoupení ze závodu," píše se v upravené verzi technické direktivy.
To znamená, že kdyby už v Silverstone platila tato pravidla, Rosberg by musel být zavolán do boxové uličky. Takhle velká ztráta času má týmy odradit od pokusů kontaktovat jezdce kvůli vymyšleným problémům s vozem a mezi řečí jim například naznačit, jak změnit nastavení vozu nebo pohonné jednotky.
Ale zatímco jedna část pravidel se zpřísňuje, v jiné oblasti bude FIA shovívavější. Celé omezení radiokomunikace dosud platilo pro vůz mimo garáže a od VC Maďarska se už bude vztahovat pouze na vůz mimo boxovou uličku. Z toho vyplývá, že v boxové uličce neplatí žádná omezení. Teoreticky by tím mělo být dosaženo, že jezdec s problémem automaticky zamíří do boxové uličky, kde bude mít dostatek času na rozhovor se svým inženýrem a provedení úprav v nastavení.
Vozy bychom tedy měli v takových případech často vidět projet boxovou uličkou bez zastavení u mechaniků. Jezdci tím ztratí spoustu času, ale bude to jejich volba (nebo volba týmu) a zároveň se vyhnou 10 sekundové penalizaci, jakou dostal Rosberg. Určitě lákavější možnost, než odstoupení ze závodu, které by je čekalo v minulosti, kdy ještě ve vozech nebyly senzory sbírající telemetrická data a předem oznamující blížící se katastrofu. Jezdci zároveň dostávají možnost radit se s inženýry během běžných návštěv boxové uličky kvůli výměně pneumatik. Jaký bude mít úprava pravidla účinek v praxi, uvidíme již tento víkend během Velké ceny Maďarska.