24 hodin ve Spa: vozy, týmy, jezdci – 2. díl
Komentovaná startovní listina kategorie Pro-Am.
Poslední červencový víkend je tradičně vyhrazen druhé nejstarší 24 hodinovce, která se odehrává na okruhu ležícím v belgických Ardenách. Blížící se termín závodu je příležitostí pro bližší seznámení s účastníky na základě údajů ze startovní listiny zveřejněné 5. července během oficiálních testů.
Po představení účastníků třídy amatérských jezdců (Zde) pokračuje seriál druhým dílem věnovaným třídě Pro-Am.
S 21 body náskoku díky dvěma vítězstvím (Monza, Paul Richard) jede do Belgie posádka týmu Kessel Broniszewski/Bonacini/Rizzoli). Zbývající pódiové stupínky okupují pravidelně bodující posádka týmu ISR (Giaque/Perera/Hassid; 41 bodů) a Black Falcon (Morley/Toril/Engel; 39 bodů).
Zamíchat pořadím však mohou silné sestavy týmu AF Corse, díky nimž je italská stáj na druhém místě týmové soutěže. Nejúspěšnější je pátá ve třídě dvojice Cameron/Griffin (24 bodů), dvojici Bontempelli/Motoaki (8., 21 bodů) bude znovu pomáhat rychlý a zkušený Fisichella. Přínosem ve voze č. 53 bude též přítomnost Oliviera Beretty.
Aktualizace: nemálo změn včetně přírůstku se týká lamborghini. Do Belgie nakonec odcestoval také tým Antonelli vystupující pod obvyklým číslem 38. V č. 29 stáje Konrad Zöchlinga doplnila trojice Gounon, Rettenbacher, Breuters. Původně zmiňovaný šéf týmu a Marc Basseng nenastoupí.
Ve voze týmu Ombra č. 10 doplnil sestavu Stefano Gattuso, Grasser do č. 63 sehnal Anderse Fjordbacha a Dennise Andersena. Poslední místo v kokpitu druhého vozu týmu Barwell (č. 888) obsadil Giovanni Venturini.
Podobně je na tom i rival z Maranella. Ferrari týmu Classic and Modern (č. 41) bylo přesunuto mezi amatéry. Starší F458 v barvách týmu AF Corse s číslem 55 nahradil novější model F488. Zároveň vystupuje pod značkou spřízněné stáje AT Racing, posádka však zůstala stejná.
Sestavu ve Ferrari 488 č. 52 doplnil Riccardo Ragazzi. V českém ferrari týmu Scuderia Praha již není Stephanie Kox, nově jsou v týmu Josef Král a David Fumanelli. V posádce týmu Easy Race (nyní č. 40 místo č. 80) již není zkušený Andrea Montermini, nyní zde figurují navíc Ferdinado Geri, Niccolo Schiro a Gregory Romanelli.
V bmw týmu Boutsen Ginion byla tříčlenná sestava doplněná o francouzského pilota Santamata. Posilou v mercedesu týmu Black Falcon (č. 56) bude Dani Juncadella a Abdulaziz Al Faisal.
Požadavky na účastníky
V této třídě je možné sestavit tříčlenné anebo čtyřčlenné posádky. Zde se vedle zkušených a rychlých profesionálů objevují i méně zdatní amatérští piloti. V tabulkách jsou uvedeny kombinace nejsilnější možné sestavy.
Čtyřčlenné sestavy
Letos byla beze změn zachována pouze první možnost. U druhé kombinace byl nahrazen jeden zlatý pilot držitelem stříbrné licence. Další varianty byly zrušeny (2x zlatý a 2x bronzový anebo 3 stříbrní a jeden bronzový).
platinový | platinový | bronzový | bronzový |
platinový | stříbrný | stříbrný | bronzový |
Tříčlenné sestavy
platinový | bronzový | bronzový |
stříbrný | stříbrný | bronzový |
Při účasti jednoho povinného pilota s bronzovou licencí ve smíšené posádce (tj. kombinace P/S/S/B) je stanovena jeho minimální doba řízení celkem na šest hodin. Nově je doplněna možnost v případě posádky s povinnou dvojicí bronzových jezdců, kteří musí strávit za volantem minimálně osm hodin (P/P/B/B).
Navíc tito piloti musí řídit minimálně jednu hodinu v každém z šestihodinových úseků závodu (00,00-06,00; 06,01-12,00; 12,01-18,00 a 18,01-24,00). Pokud je v posádce více jezdců s tímto typem licence, mohou se o tyto časy podělit.
Systém kategorizace jezdců je blíže popsán Zde.
Vozy, týmy, jezdci
Základní řazení je podle pořadí v abecedě u názvu výrobce. U jednotlivých modelů se nachází odkazy na bližší informace. Případná doplňující poznámka v závorce u typu vozu rozlišuje následující druhy dle podrobnosti informací.
Je-li v závorce samotný odkaz, jedná se stručný popis technických údajů anebo informace v době představení vozu.
Podrobnější informace pod označením Souboj výrobců poskytne odkaz na článek zveřejněný před sezonou MS GT1 v roce 2012. I přes mezisezónní úpravy některých modelů v minulosti se jedná o takřka shodná vozidla třídy GT3, která jsou pilířem této série.
Novější variantu obsáhlejšího popisu pouze závodní verze s uvedením roku vydání představuje označení Vládci asfaltu. Prozatím jediným zástupcem je pouze článek o Nissanu GT-R, jehož součástí je také odkaz k bližšímu popisu civilní verze.
Vzhledem k probíhající obměně vozového parku a prolínání starších a novějších modelů bude u označení vozidla uvedena dvoudílná zkratka vytvářející jedinečné označení. S těmito kódy se budete setkávat také v průběhu sezony, seznam bude na konci článku, v nichž bude použit.
Velké písmeno představuje jméno výrobce (i u víceslovných, např. Aston Martin), výjimkou budou úzce provázaní výrobci a úpravci (např. Mercedes-AMG). Malými písmeny (případně číslicemi) bude uvedeno typové označení, jenž může následovat velké písmeno u variací modelů (např. Gallardo Extenso, též R-EX).
Má-li tým svoji prezentaci na internetu, je v závorce uveden odkaz. Přednostně jsou uvedeny webové stránky, v některých případech se informace nachází pouze na sociální síti (označení FB, G+). Pokud je součástí odkazu poznámka servis, zobrazí se stránka týmu zajišťujícího provoz pro tyto zákazníky.
Aston Martin Vantage GT3 Avan (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Oman Rac. (servis Zde) |
44
|
A.Al Harty/D.Modell/J.Adam/D.Turner |
Audi R8 LMS (2. generace) Ar82 (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Sainteloc Racing (Zde) |
25
|
C.Kelders/M.Rostan/M.Bonanomi/F.Bouvy |
ISR (Zde) |
74
|
P.Giauque/H.Hassid/F.Perera/N.Lapierre |
Bentley Continental GT3 Bcon (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Parker Racing (Zde) |
24
|
T.Onslow-Cole/I.Loggie/C.Macleod/A.Meyrick |
BMW M6 GT3 Bm6 (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Boutsen Ginion (Zde) |
12
|
K.Ojjeh/C.Darras/O.Grotz/A.Santamato |
BMW T. Italia (s: Zde) |
15
|
M.Koebolt/M.Roda/S.Colombo/M.Tomczyk |
Ferrari 488 GT3 F488
Tým | St.č. | Posádka |
Kessel Racing (Zde) |
11
|
M.Broniszewski/A.Bonacini/A.Rizzoli/G.Piccini |
Scuderia Praha (Zde) |
34
|
J.Pisařík/J.Král/D.Fumanelli/M.Malucelli |
Easy Race |
40
|
F.Geri/D.Mancinelli/G.Romanelli/N.Schiro |
AF Corse (Zde) |
52
|
D.Cameron/A.Scott/M.Griffin/R.Ragazzi |
53
|
I.Motoaki/L.Bontempelli/G.Fisichella/O.Beretta | |
AT Racing (servis: Zde) |
55
|
M.Cioci/F.Castellacci/G.Perazzini/T.Flohr |
Lamborghini Gallardo R-EX LgEX (Souboj výrobců: Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Lago Racing |
23
|
R.Lago/S.Owen/D.Russell/J.Webb |
Lamborghini Huracán GT3 Lhur (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Ombra Racing (Zde) |
10
|
S.Constantini/G.Berton/M.Beretta/S.Gattuso |
Konrad MS(Zde) |
29
|
C.Zöchling/J.Gounon/L.Rettenbacher/R.Breuters |
Antonelli MS(Zde) |
38
|
M.Cerutti/L.Spinelli/G.Giraudi/C.Sbirazzuolli |
Grasser Racing (Zde) |
63
|
N.Pohler/D.Alessi/A.Fjordbach/D.Andersen |
Barwell MS (Zde) |
78
|
L.Machitski/M.Attard/M.Mapelli/T.Kimber-Smith |
666
|
P.Keen/J.Minshaw/J.Osborne/O.Gavin | |
Attempto Rac. (Zde) |
100
|
M.Van Splunteren/J.Mul/L.Machiels/G.Venturini |
Mercedes-AMG GT3 MAgt (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Black Falcon (Zde) |
56
|
M.Toril/O.Morley/A.Al Faisal/D.Juncadella |
AKKA ASP (Zde) |
89
|
D.Perfetti/L.Cazenave/M.Lyons/M.M.Traffort |
Nissan GT-R Nismo GT3 Ngtr (Vládci asfaltu 2014: Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
Nissan GT Academy (Zde) |
22
|
M.Simmons/R.Sarazin/S.Walkinshaw/R.Sanchez |
Porsche 911 GT3 R P991 (Zde)
Tým | St.č. | Posádka |
IMSA Perf. (Zde) |
76
|
M.Jousse/T.Cornac/R.Narrac/P.Pilet |
Attempto Rac. (Zde) |
77
|
C.Mateu/J.Häring/N.Armindo/K.Estre |
Seznam úspěšných jezdců
Účast profesionálů znamená již přítomnost závodníků s úspěchy ve významných šampionátech a závodech. V níže uvedené tabulce se však nachází i amatéři, kteří se s pomocí profesionálů dokázali prosadit na mezinárodní scéně.
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Alessi, Diego (63) | mistr ADAC GT 2013 |
Armindo, Nicolas (77) | mistr LMS 2012 a 2011 (GTE Pro-Am) |
Beretta, Olivier (53) | mistr LMS 2014 (třída GTC) |
mistr ALMS 2005-2007 (GT1) | |
mistr ALMS 2000, 1999 (GTS) | |
mistr FIA GT 1999 | |
mistr FIA GT 1998 (GT2) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (GTE Pro) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2006, 2005 (GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2004, 2000, 1999 (třída GTS) | |
Bontempelli, Lorenzo (53) | mistr GT Open 2011 (třída GTS) |
Broniszewski, Michal (11) | mistr GT Open 2009 (třída GTS) |
Cameron, Duncan (52) | mistr BES 2015 (Pro-Am) |
Castellacci, Francesco (55) | mistr ME GT3 2011 |
Cioci, Marco (55) | mistr GT Open 2006 a 2008 (třída GTS) |
Fisichella, Giancarlo (53) | mistr LMS 2011 (GT2 Pro) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2014 (GTE-Pro) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2012 (GTE-Pro) | |
Gattuso, Stefano (10) | mistr GT Open 2011 (třída GTS) |
Gavin, Oliver (666) | mistr ALMS 2012 (třída GT) |
mistr ALMS 2005-2007 (třída GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2006 a 2005 (GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2004 a 2002 (GTS) | |
Griffin, Matt (52) | mistr LMS 2013 (třída GTE) |
mistr BES 2015 (Pro-Am) | |
Kimber-Smith, Tom (78) | mistr LMS 2012 (třída LMP2) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2012 a 2011 (LMP2) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2006 (GT2) | |
Lapierre, Nicolas (74) | vítěz 24 hodin Le Mans 2016 a 2015 (LMP2) |
Loggie, Ian (24) | mistr BES 2015 (AM Cup) |
Machiels, Louis (100) | mistr BES 2012 a 2011 (GT3 Pro-Am) |
Narrac, Raymond (76) | mistr LMS 2012 a 2011 (GTE-AM) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2013 (GTE-AM) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2007 (GT2) | |
Ojjeh, Karim (12) | mistr LMS 2011 (kategorie LMP2) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (LMP2) | |
Perera, Franck (74) | mistr LMS 2015 (třída GTC) |
Pilet, Patrick (77) | mistr TUSC 2015 (třída GTLM) |
Rizzoli, Andrea (11) | mistr ELMS 2015 (třída GTE) |
mistr BES 2014 (PRO-AM) | |
Roda, Giorgio (15) | mistr GT Open 2014 (GTS) |
Turner, Darren (44) | vítěz 24 hodin Le Mans 2008 a 2007 (GT1) |
V letošním ročníku se v této třídě výjimečně nesetkáme s žádným vítězem tohoto podniku v éře GT.
Závěrečný díl představení účastníků belgického závodu završí zítřejší seznámení s nejprestižnější třídou soutěžící v celkovém hodnocení.
Doplňující odkazy
Profil Blancpain Endurance Cup (Zde)
V průběhu sezóny aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace vytrvalostní části seriálu BGTS. Tento prestižní podnik je v pořadí čtvrtým závodem z pěti vytrvalostních. Většina účastníků působí právě v této sérii, doplněni jsou příležitostnými zájemci.
Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních. Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Kategorizace jezdců Zde.