Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Watson na Penske vítězí překvapivě v Rakousku

Watson na Penske vítězí překvapivě v Rakousku

Motorsport před 40 lety, 33. díl

Na velkou cenu Rakouska se díky Laudově a Ferrariho absenci přišla podívat namísto kalkulovaných 100.000 fandů asi jen polovina. Kdo zůstal doma, přišel o zajímavý závod.

V depu senzačně rychlého Österreichringu připravili mechanici vozy pro 25 jezdců a organizátor se rozhodl, že všechny připustí ke startu. A mohlo jich dokonce být o dva více: testů před závodem se zúčastnili i dva málo známí domácí borci Karl Oppitzhauser a Otto Stuppacher. Jejich investice do Marche 761, respektive do Tyrrellu 007 se ovšem nevyplatila. Přítomný komisař CSI (FIA) jim kvůli jejich chybějícím zkušenostem odmítl dát povolení k účasti. Oba ho zkusili obměkčit sbírkou podpisů ostatních pilotů, mnoho z hvězd F1 tuto petici ovšem beztak nepodepsalo.

Rakušanům nepřálo ani počasí. V pátek dopoledne se zatáhlo a od poledního pršelo až do neděle, takže o postavení na startu rozhodla hned první páteční session. Nepřekvapilo, že si pole-position znovu zajistil rozjetý Hunt. Britův náskok na druhého Watsona při tom činil tučných osm desetin! Druhou řadu vytvořili Švédi Peterson a Nilsson, třetí Laffite s Prycem, čtvrtou vítěz minulého ročníku Brambilla s Pacem a první desítku uzavírali Andretti se Scheckterem. Domácí Hans Binder debutoval dobrým 19. časem a byl o sedm desetin rychlejší, než krajan Ertl, se kterým tvořil desátou startovní řadu. Napříč tomu, že nesplnili kvalifikační hranici 110 procent, byly ke startu připuštěny i oba vozy RAM-Brabham. První z nich řídila opět Lombardiová, do druhého se po soudních tahanicích znovu "dožaloval" Loris Kessel.

Startovalo se na silně navlhlé vozovce a úvodní kola nabídla divákům ohromnou show. Hunt se odlepil zle a vedení se nejdříve ujal Watson. Penske Severního Ira si pak několik kol rozdal krásný souboj s Marchem Ronnieho Petersona (oba vozy sponzorovala v Zeltwegu First National City Bank). Švéd vedl od třetího kola, do jejich souboje se připojil i Scheckter (Tyrrell)  a na jediné kolo se v čele objevil on. Peterson ale kontroval, než se od 12. okruhu na prvním místě usadil Watsonův Penske PC4. "Americký" vůz konstruktéra Geoffa Ferrise byl vůbec povedeným kouskem a toho dne ve Štýrsku jednoduše nejlépe nastavený monopostem. John Watson mohl po 54 kolech slavit svůj první triumf ve formuli 1, zároveň jediné vítězství pro Rogera Penskeho. Hned po závodě spěchal John k holiči: Penskemu totiž slíbil, že si po prvním triumfu nechá oholit Američany nenáviděný plnovous.

Také za lídrem se ovšem neustále měnily pozice. Peterson dlouho neudržel začáteční tempo, za to se kupředu dral NIlsson (Lotus). Mladší ze Švédů byl dlouho  výborný druhý, teprve deset kol před cílem ztratil tuto pozici vůči koncem závodu pořád rychlejšímu Ligieru-Matra Jacquese Laffita. Hunt tentokrát nenašel právě nejlepší set-up a inkasoval pouze tři body za čtvrté místo před Andrettim a Petersonem. Do hodnocení se dostali i outsiděři Ertl, Pescarolo, Lunger, Pesenti-Rossi a Lombardiová - ve všech případech znamenala velká cena Rakouska  roku1976 jeden z jejich nejlepších výsledků ve formuli 1 vůbec. Také debutant Binder se uvedl dobře a vyšplhal se až na desáté místo. Osm kol před cílem ale musel s přetrženým táhlem plynu vzdát.

Co znamenal rakouský výsledek pět závodů před koncem šampionátu pro celkové hodnocení? Lauda vedl již jen s 58 body před Huntem, který měl na kontě 47 bodů.

V rámci velké ceny formule 1 se utkali i borci evropského šampionátu formule 3. Závod ovládly oba vozy March-Toyota 763 italského týmu Speedprint a poleman Conny Andersson si zdánlivě jel pro vítězství, když ho ve 13. kole zbrzdil nepozorný opozdilec. Toho ihned využil týmový kolega Gianfranco Brancatelli a vyhrál. Daleko za nimi dojel Riccardo Patrese jako třetí. Zbývající body si rozdělili Piercarlo Ghinzani, Lamberto Leoni a domácí talent Walter Schöch.

"Angličané" zatím absolvovali další závod jejich šampionátu BP-Visco-F3 v Mallory Parku. Po pěkném souboji s Brunem Giacomellim se prosadil Ruper Keegan (Chevron-Toyota). Třetí dojel Geoff Lees před Fluxem, Maskellem a Youngem.         
  
Ještě vousatý John Watson slavil v Zeltwegu své první vítězství. Vlevo je druhý Laffite.

První kolo: Watson vede před Petersonem a Huntem.

Měli později všichni dostat šanci ve formuli 1: první tři závodu F3 v Zeltwegu, Andersson, Brancatelli a Patrese.