Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mosport Park: Jacky Ickx je mistrem světa

Mosport Park: Jacky Ickx je mistrem světa

Motorsport před 40 lety - 34. díl

"Players 200" v Mosportu byl podivným závodem. Jednalo se o jediný podnik "Mistrovství světa značek", který se konal mimo Evropu, trval necelé dvě hodiny a vedle známých evropských prototypů se ho zúčastnilo i několik vozů "vymustrované" třidy CanAm. Porsche do Kanady poslalo vítězný Martini-936 z Le Mans pro Jackyho Ickxe, Renault dvě Alpiny A442 pro Depaillera a Jabouilleho a Harley Cluxton přihlásil jeden ze svých Mirage-Cosworthů pro Schuppana. Těmto vozům třídy G6 se postavily především dvě silná monstra CanAm skupiny G7: tovární Shadow DN4 s Jackie Oliverem v kokpitu a čtyři roky starý McLaren M20 Herba Kaplana, který do něj posadil George Follmera.

Jackie Oliver vyhrál tento "sprint" s jedním tankováním na voze, se kterým před dvěma lety získal šampionát CanAm, stylem start-cíl. Dvě třetiny závodu ho Follmer nespustil z očí, Oliver se ale nakonec prosadil s náskokem osmi sekund. Ickx sice skončil s velkým odstupem jen třetí, vozy před ním ale neměly na body nárok. Belgičan jich tedy opět shrábl plný počet a stal se tak dva podniky před koncem sezony mistrem světa. Depailler dojel jako čtvrtý před Schuppanem, šesté místo již obsadil první z dvoulitrů, Anthony Cicale na Chevronu-Hart B26.

Na Autodromo Santamonica v Misanu pořádali nemistrovstký závod formule 2 na dvakrát 25 kol. Z dominujících týmů evropského šampionátu tento podnik obeslal jen March, který k Rimini poslal dva tovární vozy pro Stucka a Flamminiho.

Senzací kvalifikace se stal pozdější majitel stáje F3000 Luciano Pavesi. 34letý Ital kvalifikoval jediný Ralt pole na první startovní místo před Giorgiem Franciou (Chevron), Gaudenziem Mantovou (March) a oběma továrními vozy Flamminiho a Stucka.

Pavesi "směl" v prvním rozjezdu chvilku vést, než Stuck vše uvedl na správnou míru a s náskokem 10 sekund vyhrál před Mantovou, Marazzim a Merzariem, který startoval na tovární Oselle-BMW FA2. Pro druhý rozjezd Enzo Osella opatřil svého hvězdného jezdce novou sadou pneumatik a Arturo se cítil "jako ve zcela jiném voze". Po několika kolech vystřídal Stucka ve vedení a Mosleyho továrního jezdce o 3,1 sekundy porazil!

Po součtu časů se ovšem prosadil Němec před Italy Merzariem, Marazzim, Martinim, Colombem a Franciou. 

Do své rozhodující fáze vstoupil závodem v Kassel-Caldenu evropský šampionát formule 3. V kvalifikaci se ještě dokázal prosadit Conny Andersson, o vítězství však bojovali jen Riccardo Patrese a Gianfranco Brancatelli. Rozdali si to jako "opravdoví Italové", přičemž několikrát lehce kolidovali na trati i mimo ni. Andersson, který startoval se žaludečními problémy, zachránil body za třetí místo před Ghinzanim a Dány Thorkildem Thyrringem a Jacem Nellemannem. Mladý Švýcar Marc Surer skončil sedmý.

Dva závody před koncem sezony vedl v celkovém hodnocení Patrese o tři body před Anderssonem.

Novinky z formule 1:

- Ferrariho odchod z formule 1 neměl dlouhého trvání. Commendatore rozhodl, že jeho absence při velké ceně Rakouska měla "dostatečný morální vliv na další chování CSI (FIA) a italské ACI" a svou SEFAC Ferrari opět přihlásil do velké ceny Nizozemí příštího víkendu.

- Niki Lauda dělal další dobré zdravotní pokroky. Po zdařilé transplantaci kůže v Ludwigshafenu byl v úterý propuštěn do domácí péče. Ze Salzburgu hlásil, že je jeho cílem, sedět znovu v jeho Ferrari při velké ceně Kanady.
- V kokpitu formule 1 se konečně mohl usadit i výborný jezdec formule 3, Conny Andersson. Brett Lunger musel příští víkend startovat s americkou F5000 v Elkhart Lake a tak dal John Surtees první šanci Švédovi. Dobrá, 37letý Andersson už z pohledu na jeho věk jistě nebyl "slibem budoucnosti", ve formuli 3 ale porážel mnohem mladší jezdce a místo ve formuli 1 si tak jistě zasloužil.

- V italských médiích kolovaly zprávy, že je údajně dokázáno, že McLaren celou sezonu používal zakázaných přísad paliva. James Hunt prý proto ztratil všechny doposud získané body. Zatím se jednalo jen o žurnalistickou "kachnu", během velké ceny Itálie v Monze se toto téma ovšem mělo stát dalším velkým skandálem sezony...

- Ve Snettertonu vyzkoušel Tom Pryce poprvé nový Shadow-Ford DN8. Nejnovější kreace Tonyho Southgatea nezkrývala žádná velká překvapení. Jednalo se jednoduše o vylepšení předchůdce. Tým pak hned balil a mířil do Zandvoortu, kde měl nový vůz debutovat.

- Ve vší tichosti, bez jakéhokoliv obecenstva nechal Colin Chapman testovat Maria Andrettiho nový Lotus 78. Po krátkém shake-downu na tovární trati Lotusu v Hethelu byl vůz, na kterém se podíleli i konstruktéři Ralph Bellamy a Tony Southgate, zkoušen za zamčenými vraty v Silverstone. Vše, co se o testech zatím proslechlo, bylo, že Andretti absolvoval 50 kol, že je vůz extrémě široký a že má hodně malá přední kola. Chapman věděl, proč nováčka pokud možno dlouho skrýval před konkurencí: Mk78 se měl stát s odstupem nejrychlejším vozem příští sezony. Jednalo se o první vůz generace "wing-carů" a měl na léta udat směr aerodynamického vývoje formule 1. 

- Majitel týmu Ensign si po rozchodu s Chrisem Amonem našel nového jezdce velkého jména: od Zandvoortu měl za malý anglický tým startovat Jacky Ickx. Do obou severoamerických velkých cen hodlal Nunn nasadit i druhý vůz pro Ala Unsera.

- Návrat do formule 1 plánovala doma v Zandvoortu i stáj HB-Bewaking s Larry Perkinsem v kokpitu. Nizozemci svému jezdci nabídli, že smí jejich Boro-Ford nasadit i později v Monze, pokud to dokáže financovat vlastními sponzory.

- Svůj debut ve formuli 1 si za týden měl odbýt i další talent z formule 3. Před vlastním publikem se chtěl do velké ceny kvalifikovat Nizozemec Boy Hayje. Mladík se přihlásil na soukromém Penske PC3.

- Starosti za to měl Guy Edwards. Zápěstí, které si poranil při nárazu do Laudova hořícího Ferrari na Nürburgringu sice nebylo zlomené, ale pořád ještě velmi bolelo. Guy ho chtěl vyzkoušet krátkým testem v Silverstone. Pokud by nemohl sám jet, tak chtěl do svého Heskethu v Zandvoortu posadit Stommelena.       
    
Jacky  Ickx, možná nejlepší jezdec sportovních prototypů všech dob: před 40 lety se mu ve formuli 1 moc nedařilo, jako tovární jezdec Porsche ovšem kráčel od vítězství k vítězství a stal se mistrem světa sportovních vozů.

Senzace v Misanu: Luciano Pavesi byl na svém Raltu-Hart RT1 nejrychlejší kvalifikace.

Lotus 78 byl dalším z Chapmanových geniální tahů, kterými změnil chod dějin F1.