Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Räikkönen vzpomíná na první roky u Sauberu a McLarenu

Räikkönen vzpomíná na první roky u Sauberu a McLarenu

Monolog málomluvného Fina.

Webu F1i se podařilo udělat delší rozhovor s Kimim Räikkönenem, mistrem světa z roku 2007, který je známý tím, že toho obvykle během setkání s žurnalisty moc nenamluví. Zavzpomínal si na své seznámení s vozem F1, na nováčkovský rok u Sauberu i na přestup do McLarenu.

"Nevěděl jsem, do čeho jdu, protože jsem vůz F1 nikdy předtím ani neviděl na vlastní oči. OK, viděl, ale ne na závodním okruhu, takže jsem nevěděl, co mě čeká," řekl 36letý Fin o svém prvním testovacím dni na okruhu Fiorano v roce 2000.

"Jezdil jsem Formuli Renault a jednou jsem testoval ve voze F3. Ten byl o něco rychlejší než Formule Renault, ale ne o moc. Okruh jsem už znal, protože jsem tam v té sezóně závodil s Formulí Renault, ale když jsem si sedl do vozu F1, byl to přece jen trochu jiný zážitek! Jak si pamatuji, šel jsem do toho s tím, že se může stát cokoliv.

Nevěděl jsem, co mám čekat, ale chtěl jsem si to vyzkoušet. Samozřejmě to pro mě bylo náročné, protože jsem nebyl kondičně připravený a můj krk to nemohl zvládnout. A kterýkoliv jiný okruh by byl v tomto ohledu jednodušší! Takže jsem mohl vždy udělat jen asi tak tři kola a pak jsem se vždy vrátil do boxů a chvíli čekal. Kromě toho, tehdy ještě F1 neměla posilovač řízení, takže to bylo dost tvrdé.

Ježdění mi nepřišlo nijak složité. Pouze jsem byl najednou rychlejší a na tu rychlost si bylo třeba zvyknout. Vše se dělo mnohem rychleji a samozřejmě nějakou dobu trvá, než dokážete odhadnout, jak tvrdě můžete zabrzdit. Takže první den byl poměrně náročný, ale už na druhý den mi ta rychlost přišla normální, jako kdyby všechno zpomalilo a vše bylo pro mě jednodušší. Byl to skvělý pocit."

Po jediné sezoně u švýcarského týmu se Räikkönen dostal do ještě lepšího vozu. McLaren si ho vybral jako náhradu za Miku Häkkinena. Byla to další velká změna?

"V určitém smyslu ano, ale dobrý vůz jsem měl už u Sauberu. Určitě to nebyl špatný vůz a v šampionátu jsme tehdy byli čtvrtí. S jejich rozpočtem odváděli nejlepší možnou práci. McLaren byl samozřejmě mnohem větší tým s obrovským množstvím lidí. To bylo ještě v jejich staré továrně. Co se vozu týče, každý vůz je jiný, ale tehdy (sezóna 2002) jsme právě přecházeli na pneumatiky od Michelinu, takže jsem to ani nemohl porovnat. Ale byl to prostě špičkový tým a změna asi jako přechod z jedné sezony do druhé, nebylo to pro mě až tak nové. Také se mi dostalo více pomoci, protože měli více lidí a více peněz, což vám usnadní život. Hlavně jsem už ale měl nějaké zkušenosti."