Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V Itálii je zatím nejlepší Nico Rosberg

V Itálii je zatím nejlepší Nico Rosberg

Velká cena Itálie - 1. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Itálie! F1 se opět vrátila do italského chrámu rychlosti, na Autodromo Nazionale Monza. Okruh Monza, to jsou především dlouhé rovinky a vysoké maximální rychlosti a některé týmy si tam vozí speciální díly aerodynamiky zaměřené zcela opačně jako aerodynamický balík pro Monako. Na koncích rovinek jsou často pomalé zatáčky a šikany, kde se vozy obejdou i bez velkého aerodynamického přítlaku. Vozy se slabšími motory mohou zachránit dlouhá Curva Grande, pasáž Lesmo i legendární Parabolica a dobrá stabilita vozu při tvrdém brzdění, na co obvykle sází hlavně Red Bull Racing. Právě zde ale v posledních dvou sezónách nejvíce vynikly rozdíly ve výkonu motorů Mercedes, Ferrari, Renault a Honda.

Šampionát vede šampion posledních dvou let, Lewis Hamilton, ale Rosberg za ním po vítězství v Belgii zaostává pouze o 9 bodů. V boji o třetí příčku se Daniel Ricciardo vzdálil Sebastianu Vettelovi, Kimimu Räikkönenovi i Maxu Verstappenovi. Do závodu neodstartuje ani jeden domácí jezdec, italskou vlajku ale tradičně poveze Scuderia Ferrari. Doma je také Scuderia Toro Rosso a vozy Haasu vyrábí italská Dallara.

Pirelli se neodvážilo přivést ultra-měkkou směs, takže se bude závodit na super-měkkých (červených), měkkých (žlutých) a středně-tvrdých (bílých) pneumatikách. Tréninku se nezúčastní Nico Hülkenberg, jeho vůz Force India si půjčí Alfonso Celis.

Jenson Button na začátku tréninku pro McLaren otestoval halo a z garáže ho sledoval nový generální ředitel týmu McLaren získaný od Volkswagenu, Jost Capito, se kterým slavil úspěchy hlavně v rallye. Halo si vyzkoušel i Max Verstappen. Na některých vozech se opět objevily neoznačené prototypy pneumatik, které by měly být odolnější než ty používané od začátku sezony a možná se stanou standardem od VC Malajsie.

"Nico je rychlejší v prostředním sektoru, je třeba zapracovat na Lesmo," poradil inženýr Hamiltonovi. Britský jezdec se pak zařadil na vrchol tabulky, Rosberga odsunul na druhou příčku a Valtteri Bottas se objevil na třetí. Většina jezdců začala trénink na žlutých pneumatikách a na trati se objevil i Kevin Magnussen, který měl ve Spa těžkou nehodu před návratem do vozu musel projít lékařskou prohlídkou.

Do Monzy se kromě domácích týmů nejvíce těšili zákazníci Mercedesu - Force India, Williams a Manor. Budou chtít získat více bodů než obyčejně, pro Force Indii a Williams to mohou být důležité body do boje o čtvrté místo Poháru konstruktérů a bod nebo dva by Manoru hodně pomohly v bránění desátého místa před Sauberem. Po půlhodině byli stále nejrychlejší jezdci továrního Mercedesu a Bottase od Sergia Péreze oddělil Fernando Alonso. 

Mercedes se opět držel jiného harmonogramu než jeho soupeři a v prvním tréninku nechal své jezdce vyzkoušet i červené pneumatiky, kvůli čemuž se jejich časy nedaly srovnávat s časy Ferrari nebo Red Bullu. Felipe Massa, který včera oznámil, že letošní sezóna je jeho poslední v F1, musel po instalačním kole čekat na opravu svého vozu. Po 40 minutách chyběla měřená kola i Daniilu Kvjatovi a Carlosu Sainzovi. Ještě před vrácením první sady pneumatik Pirelli se za mercedesy dostal Vettel.

Piloti Toro Rosso pak využili prázdnou trať a začali s pořádným tréninkem a po chvilce se k nim přidal i Massa na prototypech. 35 minut před koncem tréninku se oběma jezdcům Mercedesu na žlutých pneumatikách podařilo zlepšit svůj čas dosažený na červených. Rosberg byl o 2 desetiny sekundy rychlejší. Celis dostal od Force Indie červené pneumatiky, ale stačilo to jen na třinácté a později desáté místo. Verstappen byl příliš široký na výjezdu ze šikany Ascari a přesvědčil se, že vůz F1 není stavěný na jízdu po štěrku. 

Zatímco Toro Rosso řešilo problém obou svých vozů, mnozí jeho soupeři začali poslední půlhodinu prvního tréninku kontrolou dat ve svých garážích. Na vrcholu tabulky zůstávali s masivním náskokem jezdci Mercedesu následování Vettelem, Pérezem, Bottasem a Räikkönenem. Do první desítky se dostali i oba piloti Red Bullu a Jenson Button. Fernanda Alonsa z desátého místa vytlačil Celis svým nejlepším kolem na červených pneumatikách a konkurenceschopně vypadal i Haas.

Verstappen se v závěru tréninku pustil do testování bílých pneumatik, Romain Grosjean se na červených dostal na šesté místo, Gutiérrez přeskočil jezdce McLarenu a Räikkönen se na žlutých posunul nad Vettela. Jezdci Ferrari a Haasu jezdili s novými vylepšenými pohonnými jednotkami, Sauber si ještě nechal starší verzi. Těžký víkend určitě čeká jezdce Toro Rosso, kteří celý rok používají loňské pohonné jednotky Ferrari a jsou kvůli tomu ve stále větší nevýhodě. Velké očekávání nemůže mít ani McLaren, ale loňské trápení na chvostu pole by se již nemělo opakovat.

Alonsa ale nepotěšila porucha převodovky, která se objevila jen pár minut před koncem tréninku. Vettel si opět stěžoval, že ho Ferrari často posílá na trať za pomalejší vozy a znesnadňuje mu tak přípravu na závod. Na dně tabulky tentokrát zůstaly tovární vozy Renaultu. Vrchol tabulky patří Nicu Rosbergovi, ale Lewis Hamilton zaostal pouze o 2 desetiny sekundy, zatímco třetí Kimi Räikkönen o více než sekundu.

  Jezdec Tým Čas Ztráta Kola
1 Rosberg Mercedes 1:22.959
37
2 Hamilton Mercedes 1:23.162 0.203 36
3 Räikkonen Ferrari 1:24.047 1.088 16
4 Vettel Ferrari 1:24.307 1.348 17
5 Perez Force India 1:24.650 1.691 32
6 Grosjean Haas 1:24.763 1.804 17
7 Bottas Williams 1:24.785 1.826 37
8 Verstappen Red Bull 1:24.982 2.023 25
9 Gutierrez Haas 1:25.113 2.154 19
10 Ricciardo Red Bull 1:25.120 2.161 17
11 Button McLaren 1:25.351 2.392 23
12 Celis Force India 1:25.367 2.408 30
13 Alonso McLaren 1:25.507 2.548 14
14 Massa Williams 1:25.840 2.881 18
15 Ericsson Sauber 1:25.853 2.894 20
16 Sainz Toro Rosso 1:25.973 3.014 20
17 Kvjat Toro Rosso 1:26.074 3.115 20
21 Ocon Manor 1:26.391 3.432 30
18 Nasr Sauber 1:26.439 3.480 21
19 Wehrlein Manor 1:26.762 3.803 28
20 Palmer Renault 1:26.811 3.852 35
22 Magnussen Renault 1:26.956 3.997 32