Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rosberg vyhrál Velkou cenu Itálie

Rosberg vyhrál Velkou cenu Itálie

Velká cena Itálie - závod

Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Itálie! Formule 1 se jen minulý týden vrátila z letní dovolené a už se opět loučí. Po závodu na jednom z nejstarších evropských okruhů se vybere do světa a sezonu zakončí závody v Singapuru, Malajsii, Japonsku, USA, Mexiku, Brazílii a Abú Zabí. V některé z posledních jmenovaných zemí se rozhodne o novém, nebo staronovém mistru světa.

První místo šampionátu opět patří vítězi posledních dvou sezon, Lewisu Hamiltonovi. Brit po vynikající kvalifikaci stojí na pole position a společnost v první řadě mu dělá jeho týmový kolega a jediný rival v boji o titul, Nico Rosberg, který v šampionátu ztrácí 9 bodů. Jezdci Mercedesu na dlouhých rovinkách deklasovali konkurenci a díky postupu do finálové části kvalifikace na měkkých pneumatikách (označených žlutým pruhem), mohou před první zastávkou vydržet na trati déle než soupeři.

Dalších osm jezdců odstartuje na super-měkkých pneumatikách (s červeným pruhem). V druhé řadě stojí jezdci Scuderie Ferrari, Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen, kterých budou povzbuzovat tribuny zaplněné italskými tifosi. Na páté pozici je bílý vůz týmu Williams, Valtteri Bottas byl včera o jednu tisícinu sekundy rychlejší než Daniel Ricciardo z Red Bullu. Ve čtvrté řadě stojí Max Verstappen a Sergio Pérez, pátá patří Nicu Hülkenbergovi a Estebanu Gutiérrezovi, kterému se poprvé podařilo dostat vůz Haas do finálové části kvalifikace.

S italskými fanoušky se loučí bývalý jezdec Ferrari Felipe Massa odcházející do závodního důchodu a pravděpodobně i Jenson Button, který včera oznámil, že se těší na minimálně roční volno. Pirelli na svůj domácí závod přivezlo kromě červených a žlutých i bílé (středně-tvrdé) sady pneumatik, díky nimž mohou někteří jezdci absolvovat celý závod s jedinou zastávkou u mechaniků.

Všichni jezdci odstartovali do zahřívacího kola.

Velmi pomalý start udělal rychlý konec Hamiltonově představě o příjemném nedělním výletu do cíle VC Itálie! Brit se ocitl až na šestém místě, do konce prvního kola se dostal před Ricciarda na páté. Peloton vedl Rosberg následovaný Vettelem, Räikkönenem a Bottasem. Za Ricciardem jel Pérez, na osmé místo se po dobrém startu posunul Massa následovaný Alonsem, až desáté patřilo Hülkenbergovi a jedenácté Verstappenovi. Uprostřed pelotonu kolidovali Palmer a Nasr.

Ricciarda Hamilton předjel díky vyšší rychlosti na konci rovinky, ale na Bottase potřeboval najít jiný recept. Rosberg měl ve čtvrtém kole už dvousekundový náskok před dvojicí červených vozů. Felipe Nasr byl zatlačen do garáže v šestém kole kvůli následkům kolize, ze závodu odstoupil Palmer, ale Nasr zůstával ve voze a Sauber se ho snažil vrátit na trať. Jenson Button se musel probíjet přes střed pole a Kimi Räikkönen svůj tým informoval o nepříjemných vibracích. O dvě kola později za sebou Alonso na hlavní rovince neudržel Verstappena.

V prvním kole jsme viděli méně soubojů než je zvykem, jezdci na červených pneumatikách se snažili na trati vydržet co nejdéle a Rosberg s dvojicí jezdců Ferrari vpředu unikali zbytku pole. Na začátku devátého kola ale Hamilton jezdící na žlutých pneumatikách zaútočil na Bottase, co mu ještě nevyšlo, ale finský jezdec podlehl o kolo později ve stejném místě před první šikanou. Hamilton byl mnohem rychlejší už ve výjezdu z Parabolicy.

První v boxech byli Bottas, Verstappen a Alonso, všichni tři se na trať vrátili na žlutých pneumatikách, Räikkönen si nechal opět obout červené a po 16 kolech jel po červené i Vettel. Ve stejném kole si Ricciardo vzal žluté a Massa také žluté. Vettel se vrátil těsně před Räikkönena a Fin se pokusil zaútočit, ale po prvním kole nechal týmového kolegu na pokoji. Nasr se se ztrátou několika kol vrátil do závodu. Při Alonsově zastávce McLarenu selhal semafor, Alonso čekal na zelenou zbytečně. 

Pořadí v 20. kole: 1. Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Pérez, Verstappen, Massa a 11. Hülkenberg. Jezdce Mercedesu a Grosjeana ještě čekala první zastávka, jen jezdci Ferrari jezdili na červených pneumatikách. V 22. kole se Pérez vymanil zpoza zdržujícího Grosjeana a mohl se pustit do honění Ricciarda. Masivně ztrácející Grosjean pak rychle podlehl i Verstappenovi a klesl na deváté místo před Massu.

Mercedes prvního přezul Rosberga, kterému vzhledem k jeho náskoku ve vedení nic nehrozilo. Na bílých pneumatikách se dostal 5 sekund před třetího Vettela, kterého ale ještě čekala výměna červené sady za jinou. Hamilton také dostal bílé pneumatiky, ale zařadil se až za třetího Räikkönena. Grosjean klesl za Massu i Hülkenberga. Wehrlein po výborné kvalifikaci odstoupil kvůli poruše.

Hamilton se po zastávce vrátil za jezdce Ferrari, ale ti nebyli jeho problémem, protože je ještě čekala jedna zastávka v boxech. V 28. kole z 53 na Rosberga ztrácel 10 sekund. Rýsoval se souboj o páté místo mezi pátým Bottasem a o trochu rychlejším Ricciardem. Tato dvojice měla náskok před dvojicí Verstappen/Massa, následoval Hülkenberg a desátý Alonso. Grosjean zajel na první zastávku a vrátil se na nových červených pneumatikách, Pérez se po druhé vrátil na nových žlutých. Z avizovaného souboje nakonec nic nebylo, Bottas jel na další zastávku a vrátil se na žlutých. Souboj Péreze s Alonsem byl velmi krátký, Mexičan měl výkonnější motor i novější pneumatiky a na hlavní rovince si vzal Španělovo desáté místo. Podobně krátký proces udělal Bottas s Hülkenbergem.

V 33. kole jsme viděli očekávanou zastávku Sebastiana Vettela. Němec se vrátil těsně před přední křídlo pátého Maxe Verstappena. Kvůli tomu bylo jisté, že Räikkönen se v dalším kole vrátí až za mladého Holanďana, ale toho Red Bull okamžitě zavolal do boxů. Třetí místo dočasně okupoval Ricciardo prodlužující svůj druhý stint. 

Ricciardo si na poslední stint vzal červené pneumatiky, stejně jako Massa. Ricciardo se připravoval na útok na pátého Bottase, Massa byl 11 sekund za Verstappenem. Jezdce Mercedesu v 40. kole dělilo 10 sekund. Ze závodu odstoupil Daniil Kvjat.

V 45. kole jsme si mohli vychutnat souboj dvou zkušených jezdců McLarenu, jeden z posledních mezi Fernandem Alonsem a Jensonem Buttonem. Britský jezdec byl rychlejší než jeho španělský kolega, díky červeným pneumatikám měl dobrý výjezd z Parabolicy a na hlavní rovince se s pomocí DRS dostal vedle Alonsa na vnitřní stranu první části první šikany. Alonso se pokusil využít aerodynamický stín za jeho vozem k útoku v druhé šikaně, ale manévr nebyl úspěšný. Byl to však jen souboj o dvanácté místo, Button teď měl před sebou Grosjeana.

Kamera pak sledovala souboj Ricciarda na nových červených s Bottasem na starších žlutých pneumatikách. Australan byl v 48. kole s pomocí DRS dostatečně rychlý, aby se udržel za vozem Williams. Před první šikanou se dostal na vnitřní stranu a Bottas se po přeskákání obrubníku musel smířit se šestým místem. Verstappen se tvrdě ale bez kontaktu dostal před Péreze, kterému už nezbylo místo v druhé šikaně.

Velkou cenu Itálie po výborném startu vyhrál Nico Rosberg, který během celého závodu neměl žádného soupeře. Lewis Hamilton po pádu na šesté místo v prvním kole musel být rád i za druhé místo v cíli a jeho náskok v šampionátu se zmenšil na dva body. Italské fanoušky potěšilo alespoň třetí místo Sebastiana Vettela.

  Jezdec Tým Ztráta
1 Rosberg Mercedes
2 Hamilton Mercedes + 0:15.070
3 Vettel Ferrari + 0:20.990
4 Räikkonen Ferrari + 0:27.561
5 Ricciardo Red Bull + 0:45.295
6 Bottas Williams + 0:51.015
7 Verstappen Red Bull + 0:54.236
8 Perez Force India + 1:04.954
9 Massa Williams + 1:05.617
10 Hulkenberg Force India + 1:18.656
11 Grosjean Haas + 1 kolo
12 Button McLaren + 1 kolo
13 Gutierrez Haas + 1 kolo
14 Alonso McLaren + 1 kolo
15 Sainz Toro Rosso + 1 kolo
16 Ericsson Sauber + 1 kolo
17 Magnussen Renault + 1 kolo
18 Ocon Manor + 2 kola
  Kvjat Toro Rosso  
  Wehrlein Manor  
  Palmer Renault  
  Nasr Sauber