Co je na těch startech tak těžkého?
Odpověď přímo od Felipeho Massy.
Felipe Massa po každém závodě posílá webu Motorsport článek, ve kterém se věnuje především vlastnímu výkonu a výkonu svého týmu. Po Japonsku psal o jednozastávkové strategii, která dostala oba vozy na body přesto, že v sobotu ani jeden nedokázal postoupit do Q3 a tato trať Williamsu nesedí. Japonsko je ale výjimečná trať s množstvím středně-rychlých zatáček a rychlými změnami směru jízdy a do konce sezony už nečeká žádné výkyvy ve výkonnosti. Vývoj vozů již skončil a o nečekané výsledky by se mohlo postarat počasí, strategie, ale i starty, kterým se věnoval podrobněji.
"Jednou z věcí rozhodujících o výsledku jsou nadále starty a na souboji o titul mezi Nicem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem je vidět jejich důležitost," napsal Massa. "Nyní je mnohem snazší udělat chybu, protože předtím jsme měli dva pedály spojky a během zahřívacího kola jsme mohli dělat úpravy. Inženýři mohli v reálném čase sledovat hodnoty trakce z cvičných rozjezdů a přes vysílačku nám říct, jaké nastavení je třeba použít.
Odkdy se letos změnila technická pravidla, je postup o dost delikátnější, protože jezdec musí sám zjistit, jaké nastavení potřebuje. Například v Monze jsem před zařazením se na své místo udělal klasické pálení pneumatik a z toho jsem věděl, že přilnavost je velmi malá, protože zpod zadních pneumatik se vyvalilo opravdu hodně kouře. Proto jsem se rozhodl být při pouštění spojky velmi opatrný. Když světla zhasla, odstartoval jsem opravdu dobře a viděl, jak se několika soupeřům protočila kola.
Problémem je i to, že během víkendu uděláte mnoho cvičných startů z konce boxové uličky, ale před startem zjistíte, že asfalt na hlavní rovince má jinou přilnavost. To je důvod, proč jezdci dělají chyby. Řekl bych, že letos už každý udělal alespoň jednu chybu. Rosbergovi to jde dobře, někteří jezdci to zvládají a dokáží odhadnout úroveň přilnavosti lépe než jiní. A jak ukázal start v Japonsku, je to část závodu, která může ovlivnit výsledek."
"Jednou z věcí rozhodujících o výsledku jsou nadále starty a na souboji o titul mezi Nicem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem je vidět jejich důležitost," napsal Massa. "Nyní je mnohem snazší udělat chybu, protože předtím jsme měli dva pedály spojky a během zahřívacího kola jsme mohli dělat úpravy. Inženýři mohli v reálném čase sledovat hodnoty trakce z cvičných rozjezdů a přes vysílačku nám říct, jaké nastavení je třeba použít.
Odkdy se letos změnila technická pravidla, je postup o dost delikátnější, protože jezdec musí sám zjistit, jaké nastavení potřebuje. Například v Monze jsem před zařazením se na své místo udělal klasické pálení pneumatik a z toho jsem věděl, že přilnavost je velmi malá, protože zpod zadních pneumatik se vyvalilo opravdu hodně kouře. Proto jsem se rozhodl být při pouštění spojky velmi opatrný. Když světla zhasla, odstartoval jsem opravdu dobře a viděl, jak se několika soupeřům protočila kola.
Problémem je i to, že během víkendu uděláte mnoho cvičných startů z konce boxové uličky, ale před startem zjistíte, že asfalt na hlavní rovince má jinou přilnavost. To je důvod, proč jezdci dělají chyby. Řekl bych, že letos už každý udělal alespoň jednu chybu. Rosbergovi to jde dobře, někteří jezdci to zvládají a dokáží odhadnout úroveň přilnavosti lépe než jiní. A jak ukázal start v Japonsku, je to část závodu, která může ovlivnit výsledek."