Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Massa do budoucna doufá ve větší počet sprintů, jeho letošním favoritem je Verstappen

Massa do budoucna doufá ve větší počet sprintů, jeho letošním favoritem je Verstappen

Exkluzivní rozhovor s bývalým vicemistrem světa

Vicemistr světa F1 z roku 2008 Felipe Massa si tři týdny před začátkem nové sezony F1 našel čas na server FORMULE.cz a poskytl mu exkluzivní rozhovor. V něm nepřišla řeč pouze na to, co očekává do letošního ročníku F1, ale i na formuli E nebo na jeho současné aktivity.

Start nové sezony F1 už se blíží. Máte nějaký tip na letošního šampiona?

Můj osobní tip je, že to bude opět Verstappen.

Lewis Hamilton musel po loňském kontroverzním finále v Abú Zabí skousnout porážku a konec své nadvlády, která trvala od roku 2017. Vy jste s ním v roce 2008 bojoval o titul a několik let jste proti němu závodil. Co s ním tedy podle vás tato zkušenost udělá? Podepíše se to na něm nějakým způsobem?


Když jsem s Lewisem v roce 2008 bojoval, byl to jeho teprve druhý rok ve F1. Během své první sezony se hodně naučil, ale na jejím konci udělal nějaké chyby a nakonec prohrál o bod s Kimim (Räikkönenem - pozn. red.). V roce 2008 byl ale rozhodně mnohem silnější a opět se hodně učil. Pořád se učíte, pořád se zlepšujete a nakonec vždy pochopíte, proč se vám přihodily i ty věci, které pro vás nebyly úplně nejlepší.

Loni měl fantastickou sezonu, prohrál ji až v posledních kolech posledního závodu kvůli tomu, co se v nich odehrálo. Vidím to tak, že i letos bude velice konkurenceschopný a bude připraven se rvát. Bude se ale závodit s novými vozy a to může být příležitost i pro jiné týmy a jiné jezdce. Takže uvidíme.

V roce 2008 prohrál Felipe Massa s Lewisem Hamiltonem boj o titul jen o jeden bod. Foto: Ferrari



Změna letos čeká na vašeho bývalého týmového kolegu u stáje Williams Valtteriho Bottase. Fin se po pěti sezonách u Williamsu přesune k Alfě Romeo. Tato stáj ale loni příliš konkurenceschopná nebyla. Myslíte si tedy, že si pro další kapitolu své kariéry vybral správný tým?

Když se přesouváte ze špičkového týmu jinam, vždy máte nějaké obavy. Nevíte, jaké to bude, jaký bude vůz, jaký bude tým... V Alfě určitě bude prvním jezdcem, který potáhne tým dopředu. Opravdu ale nevěřím tomu, že bude v tak úžasné stáji jako předtím. Ale i v jiném týmu můžete být šťastní, dokonce i když do něj přijdete z té nejlepší stáje. Každopádně ale doufám, že se mu bude dařit posouvat tým dopředu a že jeho auto bude tak nějak rozumně konkurenceschopné, aby ho to bavilo a aby si to užíval. To je nejdůležitější.

V loňském roce si odbyly ve F1 premiéru sprintové závody, které rozhodovaly o pořadí na startu nedělního závodu. Uskutečnily se třikrát - v Silverstone, Monze a na okruhu Interlagos. I letos budou ve třech případech součástí závodního víkendu, a to v Imole, na Red Bull Ringu a znovu na Interlagosu. Názory na tuto novinku se různí. Někteří tvrdí, že do F1 něco takového nepatří, jiní zase sprinty považují za skvělé zpestření víkendu. Jaký je váš názor?

Loni to bylo moc pěkné a hodně jsem si to užil. Většina sprintových závodů byla velká zábava. Těším se, že to letos bude stejné. Líbilo se mi to, i když si pár jezdců stěžovalo. Vím ale, že jiní jezdci z toho zase měli velmi dobrý pocit. Myslím si, že pro fanoušky a pro podívanou je to fantastické. Doufám, že třeba v příštím roce se pojede ještě více sprintů.

Nyní se přesuňme k letošní sezoně formule E. Ta už odjela první tři závody. V nich jsme viděli tři různé vítěze. Jedním z nich byl i váš bývalý týmový kolega u stáje Venturi Edoardo Mortara, který nyní vede šampionát. Co tedy říkáte na jeho dosavadní výkony a věříte, že letos může šampionát skutečně vyhrát?

V prvních dvou závodech byl velice silný. Ve třetím závodě podle mě sice trochu zahodil šanci dojet na pódiu, vypadá letos ale hodně silně. Rozhodně může bojovat o titul, je to skvělý jezdec. Jeho týmovým kolegou je navíc Lucas di Grassi, což je další dobrý jezdec. To je tím pádem pro tým hodně dobré, zvláště když mají konkurenceschopné auto. I třeba takový Mercedes je ale silný. Formule E je ale formule E a všechno se může měnit až do posledního závodu sezony.

Po boku Edoarda Mortary strávil Felipe Massa ve formuli E dvě sezony. Foto: Venturi



Jak už jsme zmínili, byl jste Mortarovým týmovým kolegou, a to dvě sezony. Švýcarovi už je nyní 35 let, ale myslíte si, že by se byl čistě teoreticky schopen prosadit i ve F1? A je podle vás škoda, že nikdy nedostal šanci si zde zazávodit?

Formule 1 je formule 1. Spousta jezdců zde nedostala šanci závodit. Edoardo Mortara je jedním z nich. To ale neznamená, že by neměl talent. Dalším takovým pilotem je například António Félix da Costa, ten také nikdy neodstal šanci zazávodit si ve F1, přitom je to ale skvělý jezdec. Tito jezdci ukázali talent v jiných šampionátech. Abyste se mohli prosadit ve F1, musíte dostat příležitost se ukázat. Je ale zkrátka spousta skvělých jezdců, kteří ji nedostali. A to je celé.

Kromě formule E už ale odstartovala například i nová sezona brazilského šampionátu cestovních vozů Stock Car, kde letos budete opět závodit i vy. V úvodním závodě sezony na Interlagosu jste nastoupil v posádce spolu s Timem Glockem. Na tomto spojení byla zajímavá skutečnost, že právě Timo Glock sehrál v roce 2008 důležitou roli v boji o titul mezi vámi a Lewisem Hamiltonem. Když začalo v závěru posledního závodu pršet, rozhodl se na rozdíl od většiny jezdců zůstat na suchých pneumatikách. Na nich se ale trápil a když ho Hamilton v závěru předjel, zajistil si tím titul. Jaké to tedy bylo se po letech s Timem znovu setkat a dokonce si s ním zazávodit v jedné posádce?

Každý jezdec mohl na první závod pozvat jednoho pilota, se kterým si chtěl zazávodit. A já pozval Tima Glocka. Myslím si, že to byl pěkný den. Loni jsme spolu mluvili o všem, co se stalo a já pochopil, že to tehdy nebyla jeho vina a že to způsobilo počasí. Občas musíte ukázat trochu lidskosti, takže jsem ho pozval, aby si se mnou zazávodil.

Zažili jsme spolu spoustu zábavy. Dvě kola před koncem mého závodu se ale bohužel rozbilo auto. Byl jsem desátý, takže Timo by pak do druhého závodu startoval jako první, protože se na jeho roštu otáčela nejlepší desítka. Auto se ale porouchalo a nedostal tím pádem možnost. I tak ale bylo skvělé ho tam mít.

 

Felipe Massa a Timo Glock spojili pro úvodní podnik seriálu Stock Car síly. Foto: Stock Car



Máte letos kromě seriálu Stock Car v plánu i starty někde jinde?

Letos budu závodit pouze ve Stock Car. Mám mnoho pracovních povinností a další věci. Mimo jiné budu na osmi velkých cenách ambasadorem F1. Také jsem se stal prezidentem Jezdecké komise FIA. Takže není moc času.

Jsou ještě nějaké šampionáty, které byste si chtěl v budoucnu zkusit? Co třeba seriál cestovních vozů TCR Brasil, který vznikne v sezoně 2023? A je například možné, že vás ještě někdy uvidíme závodit v Evropě?


Nikdy nevíte, jestli se v budoucnu objeví příležitost zazávodit si v nějakém jiném šampionátu, v mistrovství světa nebo třeba v Le Mans. Ale jak jsem říkal, momentálně jsem docela zaneprázděný a soustředím se na Stock Car a na ostatní povinnosti.

Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: Stock Car